Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-11 15:52
Ik mijn huis zat in een wandmeubel LED verlichting ingebouwd toen ik het huis kocht.
Dit wandmeubel is vast e kan niet even open gemaakt worden zonder de boel heel erg te slopen.
Deze verlichting schakelde vorige week niet meer in , dus vandaag eens gaan zoeken wat er defect is.

De installatie bestaat uit 7 hele kleine LED spotjes met daaraan een aanstuur module.
Deze leds staan allemaal in serie.
Het geheel wordt gevoed door een voelingsmodule lumotech L0 5020 en dat is denk ik de zelfde als deze [/url] 5011/2(https://www.fulham.com/PDFs/SpecSheets/Manual-840179i-A4-L05011i-Fulham.pdf)
Bij nameter staat deze ingesteld op 40V

D\e draadloze schakel modele is een VKRF8S module
Deze is zover ik kan vinden maar geschikt voor max 36V en deze module is dan ook defect.
Duidelijk een zaak van slecht ontwerp van de installatie.
Met een labvoeding gekeken en ik nan met 38V de leds prima aan krijgen.
ALleen zoek ik nu nog een schakelaar welke ik binnen in de kast kan monteren en drukknopje ergens aan de buiten kant.
De eerder gebruikte module kon het dus niet aan.IK ben al aan het zoeken geweest en kom niet echt verder dan ALi
https://nl.aliexpress.com/i/32813160867.html
https://nl.aliexpress.com...057483.0.0.18b21c49ZpO9r0
https://nl.aliexpress.com...09aec88b&tmLog=new_Detail
Maar ik wil voor dit soort spul wat altijd aan staat eigenlijk iets beters hebben.

IK heb er best een paar tientjes voor over en als die voedingsmodule een defect heeft eh daardoor te veel spanning aflevert zal ik daar toch ook een andere voor moeten kopen.
Het gaat meer omdat ik nu een goede en beetje elegante oplossing heb.
De boel opnieuw bekabelen is geen optie, daar kom ik nu niet zonder schade bij.
Heeft iemand suggesties voor die draadloze schakelaar?

...

mrbert

Beste antwoord (via mrbert op 06-05-2021 18:10)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
mrbert schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:57:
IK ga dat even nakijken, Ik had de voeding sowieso op ca 65 mA begrensd bij het testen,
Dan ben je gered door de stroomlimiet :+ En denk ik dat je geen 38V zal toen dat er liep. Inden wel, dan is de huiding voeding (met een max van 32V) onderbemeten.
Bij elke led zit denk ik een aparte DC=DC converter en mogelijk een spanningsgestuurde stroombron.
Gezien de voeding zou ik dat niet verwachten. Zou ik puur een led verwachten, niets meer. Anders is een constant current bron wel een rare keuze geweest.
Die heb ik hier gewoon liggen;)
Die zou je zo kunnen proberen :)

Alle reacties

• Septillion

Septillion

Denk eerder dat het deze is of niet? Dan zal je op de behuizing even moeten kijken of de huidige ledjes nu op de 350mA of de 700mA aansluiting zitten.

Als er zonder module 40V uit komt lijkt me die ook niet meer goed. Volgens de handleiding zou het max 32V moeten zijn. Daarnaast lijkt me de dat de dimmer gewoon niet geschikt was voor constante stroom (constant current / CC) ledjes.
Met een labvoeding gekeken en ik nan met 38V de leds prima aan krijgen
Oei, hoop niet dat je dat te lang geprobeerd hebt... De ledjes zijn dus CC en 38V lijkt me rijkelijk hoog.

De genoemde Ali oplossingen kunnen misschien werken maar vertrouw je dus vol op de open klem spanning van je voeding. Zou eerder voor een oplossing gaan die dan de 230V kant doet, bijvoorbeeld deze or een Wifi switch. Is het aan jou of je de huidige voeding nog vertrouwd. Andere optie zou een constant current dimmer kunnen zijn maar dan moet je nog op zoek naar een voeding (of hopen dat je huidige voeding de regeling hierin niet bijt).

• mrbert
IK ga dat even nakijken, Ik had de voeding sowieso op ca 65 mA begrensd bij het testen, maar het type nummer van de ingangsconverter klopt. Ik hen uiteraard de voeding even voorzichtig opgedraaid om te testen en niet doorgedraaid om te zien hoe fel het kan;)

Ik heb alleen nog niet kunnen kijken hoe die ingesteld is. Die zit achterin een diepe kast en direct op 230V aangesloten. Niet zo handig en zou ik zo niet hebben gedaan zelf.
Bij elke led zit denk ik een aparte DC=DC converter en mogelijk een spanningsgestuurde stroombron.
Kon het niet herkennen de PCB-tjes zitten in krimpkous. En het is ook niet erg makkelijk uit te bouwen . Heel lastig als je niet precies weet wat er zit.
Ik werk liever met bekende specs en dan kan ik zelf goed bepalen hoe ver ik ga.

Iets op de 230V kant is idd een goede optie dan kan zelfs een KaKu nog. Die heb ik hier gewoon liggen;)

mrbert

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion

Septillion

mrbert schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:57:
IK ga dat even nakijken, Ik had de voeding sowieso op ca 65 mA begrensd bij het testen,
Dan ben je gered door de stroomlimiet :+ En denk ik dat je geen 38V zal toen dat er liep. Inden wel, dan is de huiding voeding (met een max van 32V) onderbemeten.
Gezien de voeding zou ik dat niet verwachten. Zou ik puur een led verwachten, niets meer. Anders is een constant current bron wel een rare keuze geweest.
Die heb ik hier gewoon liggen;)

• mrbert
Septillion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:03:
[...]

Ik had er nog een 2e bij gezet van 10 V om boven de 30V van de delta te komen.
[...]

[...]

Ik heb gezien dat er iets van en PCB in de aansluitkabel van elke led zit . Het lijkt als ikvan opzij kijk dat daar een aantal parts in zit IC en spoeltje kon ik herkennen.
Ikmoets die voeding uit bouwen om te zien hoe die was ingesteld;)

mrbert

• Septillion

Septillion

Mm, dan is het wel een hele bijzondere mix van componenten... CC wordt juist gebruikt zodat er niets bij de led nodig is. Maar klinkt hier alsof iemand nu en volledig op de open klemspanning van de voeding vertrouwde en vertrouwde dat de ledjes met module allemaal even veel stroom vragen.

Dat vertrouwen op de open klemspanning kan ook verklaren waren om controller nu stuk is als er opeens 40V uit de voeding komt nu...

• mrbert
Dank voor he mee denken:)

Ja het was ook een hele puzzel om te achterhalen hoe het bedraad is. IK dacht eerst nog dat ze een paar takken parallel hadden gezet, het was een aardig middagje meet en puzzelwerk om de onzichtbare bedrading te achterhalen. Want er zitten dus ergens in de wanden ook nog eens kleur kruisingen in kroonsteentjes oid. :S
Maakt het ook lastig als er ooit draad vervangen moet worden want er is geen enkele draad die je gewoon door kunt trekken, Een heleboel onnodige lassen dus.
Ik zou het zelf hoe dan ook anders hebben gemaakt, maar ja een vast aangebouwde wandkast tussen marmeren vloer en plafond ga je niet even slopen.
Ik ben al aan get zoeken geweest of ik meer info kan vinden ober die leds en de moduultjes.
Een kijken wanneer ik even die voedingsmodule kan bekijken:)

Hieronder nog even de PCB die bij elke LED zit. Helaas geen geweldig foto maar had de krimpkous er weer om en de boel gemonteerd voor i zag dat de closeup mis gegaan was.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gS3-1_8kKT7G2jf5OkGX2umQmAE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3hm9urdFL3MehB2eJt0jLmeT.jpg?f=user_large

Helaas is er nus niet te zien wat er precies op het boardje zit, maar iig een IC en een spoel

Verder heb ik toch nog maar even een lampje lod gewurmd daar staat op:
led 1w RD 2700K 3V 320mA, maar ja dat boardje doet dus echt wel actief wat.
7x3V=21V en geen 38V. EN de stroom naar de leds bedraagt bij 36V ca 50mA
De laagste stroom die op de power module is in te stellen is 350mA dus vanuit die module zal het den ik het geen stroom sturing zijn geweest. Natuurlijk was dit een stroom waarbij de led's voor de toepassing een mooie helderheid gaven.

IK heb ook nog even wat metingen gedaan voor zover dat kon zonder veel te slopen.
De ingangsstroom per led module is ongeveer gelijk aan de LED stroom.
Van 20mA tot 100 mA ledstroom is de led spanning tussen 2.4V en 2.7V
De omzetting van De ingansspanning en Led spanning is constant 0.44V/V
IK snap dan ook het nut van het PCBt'je niet helemaal. Behalve dat het energie opneemt en ook niet helpt bij het defect raken van een led in de keten, want als ik 1 led verwijder gaan de andere wel veel flauwer knipperen wat kan helpen om een defecte led te vinden als bij oude kerstboomlampjes. Maar dat is dan wel een flinke investering.
Kun jij je er nog een reden voor bedenken? Misschien dat de LED daarmee polariteit onafhankelijk wordt gemaakt maar wil dat toch liever niet riskeren.
Wat ik in ieder geval nu zie is dat ook bij 40V op de keten er ca 80 mA loopt en dat een 1V variatie daar ca 20mA drift op geeft in beide richtingen.

De mooiste oplossing is natuurlijk een stroombron van 80 mA Maar die moet dan wel iets van 44V minimaal kunnen uitsturen. Dan zullen de leds minst in helderheid gaan lopen
Dan moet ik dus even kijken of ik iets kan vinden wat ca 48V 200mA kan leveren en daarachter een stroombron bouwen. Met een TL431 en een Tor en een sense weerstand ben ik er dan wel denk ik

De el=cheapo versie zou de spanningsbron kunnen zijn ingesteld op 40V (mits deze nog heel is) dan zal denk ik de led wel in helderheid gaan driften.

[ Voor 65% gewijzigd door mrbert op 04-05-2021 20:17 ]

mrbert

• mrbert
@Septillion Denk dat ik even ga kijken of ik een mooie stroom bron kan maken met deze module van Meanwell IRM-30-48ST Deze kan 10x de stroom aan maar veel kleiner vermogen kon ik niet echt vinden ..
Daar dan een stroombron achter maken en dan is het iig wat voeding aan gaat een nette oplossing.
Dat eventueel dan primar met een KaKu schakelen. Denk dat dit de meest elegante oplossing is

mrbert

• Septillion

Septillion

Mooie pruts bende :/ Dat zijn inderdaad waarschijnlijk constant current drivertjes die ze weer in serie achter een constant current driver hebben geknoopt.

Als je de boel nu weer wilt voeden dan heb je geen constant current driver nodig. Ook zou 32V genoeg moeten zijn wat dat is van oorsprong de max spanning waarom de 5020 zijn werk zou moeten doen.

• mrbert
Septillion schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:45:
Mooie pruts bende :/ Dat zijn inderdaad waarschijnlijk constant current drivertjes die ze weer in serie achter een constant current driver hebben geknoopt.
IK heb geen idee of die blokje constant current drivertjes zouden moeten zijjn. Ze geven iig geen constante stroom af:S
De stroom volgt gewoon de ingangsstroom met een constante factor.

Ik heb iig even een stroombron gemaakt met een NPN darlington een zener en een paar weerstandjes hiermee is de aansturing iig ca 80 mA. Wilde eigenlijk met een TL431 de stroombron maken maar ben bang dat die er bij een inschakelpiek uit piept. Die is niet tot 48V gespect..
Als even getest met labvoeding en de stroom varieert maar een paar mA nu tussen 40 en 65V fud dat gaat het wel doen.
IIG bedankt voor het mee denken. _/-\o_

mrbert

Pagina: 1