Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Barebone voor office- en thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:19
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Standaard office taken met alle toepassingen uit het pakket. Downloaden van nieuwsgroepen en torrents. Klein beetje photoshop voor privé gebruik. mag geen naam hebben, maar nu start PS niet eens meer vanwege beperkt geheugen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
500-600 ongeveer

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
draadloos toetsenborg en schermen gaan mee. verder bestaat huidige pc uit
- stille antec midi case
- amd x6 2.8
- 120 gb ssd, antiek
- 1 tb gewone hdd. ook antiek
- 4gb geheugen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ik neig naar een ASrock deskmini. Verder een 1tb m.2 schijf en 16gb geheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
geen voorkeur. ben tegenwoordig niet meer zo veeleisend en speel nagenoeg geen games. dus geen dedicated GPU nodig.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
vanwege home office dat ik graag opgeruimd heb lijkt me een deskmini wel zo fijn. mn huidige case is echter nog prima. maar zoveel scheelt een upgrade van de huidige case niet vergeleken met een nieuwe deskmini en toebehoren.
ik heb 2 identieke (AOC) schermen met hdmi en vga aansluiting, die gebruik ik graag met fatsoenlijke resolutie.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik twijfel tussen een AMD en Intel setup ( :X ). dan kom ik uit op:

Ryzen
Asrock deskmini x300 150
Ryzen 3400G boxed 169

I5
Asrock Deskmini h470 189
I5 11400 boxed 199

volgens de fabrikant lusten ze (niet graag) alle opslag en geheugen;
https://www.asrock.com/ne...0Series/index.asp#Support
https://www.asrock.com/ne...0Series/index.asp#Support

dus twijfel nog aan de 1TB m.2 schijf en 16gb geheugen kit.

Beste antwoord (via Fried op 07-05-2021 15:51)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:24
De AMD versie is niet erg interessant - oude quadcore, waarbij Intel hexcores levert. De Intel variant heeft een BIOS update nodig (de meeste leverancier kunnen dat doen voor een kleine meerprijs), en is minder kritisch qua geheugen. Je budget laat (krap) een i5-11500 toe, deze heeft een iets betere GPU ingebouwd - met name goed als je veel grafische taken doet. Als je dat niet belangrijk vindt bespaar dan die paar tientjes met de i5-11400
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 222,95€ 222,95
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 189,-€ 189,-
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX429S17IB2K2/16€ 94,09€ 94,09
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 605,04

Er zit een HDMI, DP en VGA output op de deskmini, voor het beste beeld heb je nog een DP-> HDMI verloopje nodig.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
De AMD versie is niet erg interessant - oude quadcore, waarbij Intel hexcores levert. De Intel variant heeft een BIOS update nodig (de meeste leverancier kunnen dat doen voor een kleine meerprijs), en is minder kritisch qua geheugen. Je budget laat (krap) een i5-11500 toe, deze heeft een iets betere GPU ingebouwd - met name goed als je veel grafische taken doet. Als je dat niet belangrijk vindt bespaar dan die paar tientjes met de i5-11400
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 222,95€ 222,95
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 189,-€ 189,-
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX429S17IB2K2/16€ 94,09€ 94,09
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 1TB€ 99,-€ 99,-
Totaal€ 605,04

Er zit een HDMI, DP en VGA output op de deskmini, voor het beste beeld heb je nog een DP-> HDMI verloopje nodig.

• Fried
Hoe nauw luistert die lijst met supported hardware van ASrock?

Ook de door jou genoemde SSD en geheugen staat daar niet op.

Voor mijn gebruik kan ik prima uit met een i5 11400. Geheugen lijkt me de beste bang-for-buck inderdaad. Maar is de gelijkgeprijsde Kingston a2000 niet veel sneller in gebruik?
pricewatch: Kingston A2000 1TB

• martyw
Fried schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:58:
Hoe nauw luistert die lijst met supported hardware van ASrock?

Ook de door jou genoemde SSD en geheugen staat daar niet op.

Voor mijn gebruik kan ik prima uit met een i5 11400. Geheugen lijkt me de beste bang-for-buck inderdaad. Maar is de gelijkgeprijsde Kingston a2000 niet veel sneller in gebruik?
pricewatch: Kingston A2000 1TB
Met de dingen die jij doet ga je geen verschil merken in SSD snelheid, neem er één die goedkoop is bij jouw leverancier (PCIe 3.0 met TLC geheugen), de Kingston is ook een prima keuze. Ik heb niet naar de AMD support lijst gekeken omdat de Ryzen al een paar jaar oud is, op de architectuur van twee generaties terug draait, en 33% minder cores heeft.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:56
Die Deskmini is nergens te krijgen en voorlopig niet leverbaar. Ik weet het want ik zit er ook op te wachten...

• Fried
Ferret schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 13:30:
Die Deskmini is nergens te krijgen en voorlopig niet leverbaar. Ik weet het want ik zit er ook op te wachten...
daar was ik idd ook al achter... ;(

• martyw
Nu (vrijdagmiddag 7 mei, half drie) zijn er weer een paar winkels met voorraad!

• Fried
martyw schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:39:
heb toevallig ook net een bestelling geplaatst! :) levering voor dinsdag ofzo. keep u posted.

• martyw
Fried schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:51:
[...]

heb toevallig ook net een bestelling geplaatst! :) levering voor dinsdag ofzo. keep u posted.
Heb je wel aan de BIOS update gedacht? De 11e gen Intel CPU's hebben die nodig, de meeste leveranciers kunnen die voor je uitvoeren.

• Fried
martyw schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 16:07:
[...]

Heb je wel aan de BIOS update gedacht? De 11e gen Intel CPU's hebben die nodig, de meeste leveranciers kunnen die voor je uitvoeren.
dat kan zelf toch ook prima? :?
https://www.asrock.com/ne...0%20Series/index.asp#BIOS

• martyw
Daar heb je een 10e generatie Intel voor nodig, zonder CPU geen beeld, en een 11e generatie geeft geen beeld zonder BIOS upgrade ... Neem even contact met je verkoper op.

[ Voor 40% gewijzigd door martyw op 07-05-2021 16:34 ]

• Ferret
Alleen als je een 'niet 11e gen cpu met GPU hebt én die in socket 1200 past. Die kun je gebruiken om de update te doen en daarna kun je pas de nieuwe 11e gen cpu gebruiken.

Oei, Martyw was me voor ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Ferret op 07-05-2021 16:35 ]

• Fried
Goeie. Scheelt een hoop geklooi. Leverancier = gemaild! :)

• Fried
martyw schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:39:
Up and running! _/-\o_

had wat voeten in de aarde... onderdelen bij 2 shops besteld. alles zou op voorraad zijn. na een dag van de ene shop bericht dat de i5 voorlopig niet leverbaar is en van de andere shop idem alleen dan de Barebone.

Gelukkig had de shop van de i5 wel weer de barebone op voorraad en de barebone shop weer de i5 8)7

draait weer als een zonnetje..

• Ferret
Top man! Ik zit helaas nog te wachten. Ik heb alles bij één webshop besteld, leek me wel zo handig maar de Deskmini is daar nog steeds niet op voorraad.

Heb je nog iets speciaal moeten doen om Windows te installeren?

• Fried
Ferret schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 06:30:
Top man! Ik zit helaas nog te wachten. Ik heb alles bij één webshop besteld, leek me wel zo handig maar de Deskmini is daar nog steeds niet op voorraad.

Heb je nog iets speciaal moeten doen om Windows te installeren?
Nee, ik had al een OEM key aangeschaft en de barebone bij de leverancier laten checken op een biosupdate ( € 10,-. geen idee of het nodig was, maar wilde daar geen gehannes mee bij ontvangst).

via windows site een bootable usb gemaakt en verder was het een fluitje van een cent. wel had hij geen netwerk tijdens de installatie. maar je kan dan alsnog verder klikken. na het installeren van de netwerk drivers werkte hij als een zonnetje.

toen ik hem op zijn kant legde begon wel de kabel van de aan/uit knop langs de CPU fan (boxed stock) te schuren. die moet je dus wel even handig wegstoppen ergens. vastmaken met een tie-wrap kan niet omdat de moederbord tray dan niet meer schuift.

• Ferret
Klinkt goed! Ik heb ook alles al klaar liggen en zit met smart op de barbone te wachten...

/edit: mag ik vragen waar je die netwerk driver vandaan had?

[ Voor 26% gewijzigd door Ferret op 17-05-2021 13:21 ]

• Fried
Ferret schreef op maandag 17 mei 2021 @ 13:09:
Klinkt goed! Ik heb ook alles al klaar liggen en zit met smart op de barbone te wachten...

/edit: mag ik vragen waar je die netwerk driver vandaan had?
gewoon de ASrock site zelf; https://www.asrock.com/ne...Series/index.asp#Download (handig om die dus ook even op een usb stick te zetten)

• Ferret
Ga ik doen, thanks!
Pagina: 1