Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansenlars1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06-2021
Goeiemiddag

Ik heb eind vorig jaar m'n eerste pc gebouwd en de eerste 6 maanden verliep alles goed. Gisteren viel m'n pc echter uit zonder enige reden. Ik heb de kast even open gemaakt om te kijken of alles nog goed zat en dat bleek zo te zijn. Vervolgens heb ik met een open kast geprobeerd om de pc weer te starten maar al vlug zag ik wat rook uit de achterkant van de PSU komen en daarop heb ik natuurlijk meteen alles uitgezet.

Vervolgens startte er niets meer op en mijn gevoel was dan ook dat de PSU dood was. Heb die dan een uur laten liggen en eens een fan test gedaan om zeker te zijn, bleek dat die het wel nog deed. Vervolgens alles opnieuw aangesloten en de PC werkt weer alsof er niets aan de hand is.

Nu zit ik met de vraag: wat doe ik hier mee? Ga ik met de PSU weer richting Alternate? Er was geen verbrande geur, maar de rook was er wel degelijk. Of kan het geen kwaad om deze PSU gewoon verder te gebruiken? Persoonlijk heb ik er wel wat schrik voor, nu is er gelukkig geen andere hardware beschadigd maar dit lijkt me toch een risico.

Wat denken jullie? Bedankt alvast!

Build specs:
CPU: AMD 5900X
CPU cooler: Corsair Hydro X
Mobo: MSI MEG X570 Unify
Memory: Corsair Vengeance RGB Pro 64GB (2x32 + 2 dummies)
Storage: Corsair MP600 M2 (2TB + 500GB)
Video Card: ASUS Cerberus GTX1050ti
PSU: Corsair HX1000i
Case: Lian Li pc-o11 dynamic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 00:15
Electronica werkt op rook. Als er rook uitkomt dan werkt het niet meer.

Je computer kost al gauw honderden euro’s. Daar ga je geen 5 tientjes op besparen als er rook uit je PSU komt.

Ik zou gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:31
Vervangen. Ik zou bovendien een andere vragen. De HX1000i komt uit 2014 en moet je niet in 2020 of 2021 willen kopen. Er zijn genoeg alternatieven in de prijs range. Bij voorkeur multirail als de keuze op 1000W valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:04:
Vervangen. Ik zou bovendien een andere vragen. De HX1000i komt uit 2014 en moet je niet in 2020 of 2021 willen kopen. Er zijn genoeg alternatieven in de prijs range. Bij voorkeur multirail als de keuze op 1000W valt.
Die is al in bezit. Maar als je er 1 gebruikt kunt kopen, is dat geen gek idee.
2014 zegt niets, het is een platinum voeding.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:17
HX1000 of HX1000i? HX1000i wordt nog steeds gemaakt en is nog steeds te koop. Prima moderne voeding, niets mis mee ook al is die 7 jaar geleden geïntroduceerd. Als die nu defect is dan heb je garantie want er zit 10 jaar op. Beste maak je een ticket aan direct bij Corsair. https://help.corsair.com/hc/en-us/articles/360033067832 Werkt veel sneller dan de lompe klantenservice van Alternate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Hackus schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:15:
[...]
2014 zegt niets, het is een platinum voeding.
Platinum zegt ook niets.

Ik ben er inmiddels achter dat de versie uit 2014 nogsteeds te koop is voor redelijk veel geld. Zal wel met de fancy software te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:44:
[...]

Platinum zegt ook niets.

Ik ben er inmiddels achter dat de versie uit 2014 nogsteeds te koop is voor redelijk veel geld. Zal wel met de fancy software te maken hebben.
Het is een prima voeding. Snap niet dat je deze voeding af doet als ' rommel'

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:30
Ik zou gewoon je verhaal doen bij alternate en ondertussen een nieuwe voeding bestellen. Als je een nieuwe krijgt kun je die weer als nieuw verkopen of wachten op een nieuwe maar ga er van uit dat je niet meteen een andere mee krijgt.

PC : Ryzen 7 5700x3d / 6800XT / 32 GB DDR4 3600 | Quest 3 | Asus Rog Ally |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Hackus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:06:
[...]

Het is een prima voeding. Snap niet dat je deze voeding af doet als ' rommel'
offtopic:
Jij insinueert dat. Dat Platinum niets zegt bedoel ik niet deze voeding mee, maar het label Platinum wat alleen efficientie aangeeft. De HX1000i is gewoon een high-end voeding, maar gedateerd en te duur. Sinds een paar jaar is bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair HX1000 V2 (multi-rail switchable) uit wat een betere en goedkopere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:08
Ik zou ook alle power stekkers goed controlleren op brand schade. Mogelijk is er meer stuk. Je wilt niet hebben. Dat je straks een andere hebt die ook direct in rook op gaat omdat de boosdoener een videokaart is bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:50:
[...]

offtopic:
Jij insinueert dat. Dat Platinum niets zegt bedoel ik niet deze voeding mee, maar het label Platinum wat alleen efficientie aangeeft. De HX1000i is gewoon een high-end voeding, maar gedateerd en te duur. Sinds een paar jaar is bijvoorbeeld de pricewatch: Corsair HX1000 V2 (multi-rail switchable) uit wat een betere en goedkopere keuze is.
TS is niet van plan een nieuwe HX1000i te kopen. En jij raadt hem dat wel af
Djarune schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:04:
Via garantie van Corsair is de beste weg, en je hoort vanzelf wel de opties die men aanbiedt.

* Voor zijn huidige gebruik heeft TS niet eens meer een 1000W voeding nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Hackus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:35:
[...]
TS is niet van plan een nieuwe HX1000i te kopen. En jij raadt hem dat wel af
Gaat niet om nieuw kopen, maar om garantie. Vervangen bij de winkel kan vaak ook met een andere soortgelijke voeding. Echter is bij Alternate en waarschijnlijk Corsair de voeding nog verkrijgbaar.
* Voor zijn huidige gebruik heeft TS niet eens meer een 1000W voeding nodig
Toch is zo’n 1000W voeding wel een voordeel. Fan gaat pas draaien bij 400W en met de huidige setup zit TS daar onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Djarune schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:34:
[...]

Gaat niet om nieuw kopen, maar om garantie. Vervangen bij de winkel kan vaak ook met een andere soortgelijke voeding. Echter is bij Alternate en waarschijnlijk Corsair de voeding nog verkrijgbaar.

[...]

Toch is zo’n 1000W voeding wel een voordeel. Fan gaat pas draaien bij 400W en met de huidige setup zit TS daar onder.
Dat zei ik direct al, grapjas.
TS heeft het recht op herstel-reparatie of vervangen. dus kom je sowieso weer op 1000W aanbod uit qua vervangingsaanbod. Als TS een andere voeding gaat kopen, is 1000w nergens voor nodig bij huidige set-up.
Je kletst nu maar wat. Geef gewoon eerlijk toe dat je niet in de gaten had dat de H1000i een goede platinum voeding is van amper 7j oud. Dat kan iedereen overkomen.
(einde discussie van mijn kant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Hackus schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:13:
[...]

Dat zei ik direct al, grapjas.
TS heeft het recht op herstel-reparatie of vervangen. dus kom je sowieso weer op 1000W aanbod uit qua vervangingsaanbod. Als TS een andere voeding gaat kopen, is 1000w nergens voor nodig bij huidige set-up.
Je kletst nu maar wat. Geef gewoon eerlijk toe dat je niet in de gaten had dat de H1000i een goede platinum voeding is van amper 7j oud. Dat kan iedereen overkomen.
(einde discussie van mijn kant)
Ik weet best dat het een goede voeding is en heb ook nooit het tegendeel beweerd. Ik wis alleen niet dat ie nog steeds te koop is en dat heb ik al in een eerder bericht geschreven. Jammer dat je het op de man speelt. Is in strijd met de regels hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jansenlars1
Bedankt voor alle reacties, heb de voeding afgelopen dinsdag terug gestuurd richting Alternate met de vraag om gebruik te maken van de garantie. Gisteren te horen gekregen dat ze toch eerst moeten onderzoeken of er echt iets aan de hand is en dat het 1 à 2 weken zal duren. Heel benieuwd dus!

1000W had ik voor deze set-up inderdaad niet nodig, maar ik heb deze woensdag mijn 6900XT ontvangen en dan reken ik toch op een hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jansenlars1
dezejongeman schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:16:
Ik zou ook alle power stekkers goed controlleren op brand schade. Mogelijk is er meer stuk. Je wilt niet hebben. Dat je straks een andere hebt die ook direct in rook op gaat omdat de boosdoener een videokaart is bijv
Dat zou idd jammer zijn, had ik ook al elders gelezen dat ik daar mee moest opletten. Gelukkig komen mijn Custom cables binnen 2 weken dus dan gebruik ik meteen andere / de goede.
Pagina: 1