Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 13:57
Mijn vraag
Drie jaar geleden heb ik het volgende objectief aangeschaft: PENTAX SMC DA 50-135MM F/2.8 ED IF.

Van dit objectief ging binnen anderhalf jaar de autofocusmotor kapot. Deze is gerepareerd onder garantie dus ik heb hier verder geen kosten aan gehad. Nu weer anderhalf jaar later is de autofocusmotor weer kapot. Ik gebruik dit objectief weinig en ben verder erg voorzichtig dus slijtage of abnormaal gebruik zijn niet van toepassing.

Ik doel er dus op om deze weer onder garantie te laten repareren maar wat onderzoek vertelt me dat ik hier naar kan fluiten. Het defect vindt namelijk plaats langer dan 6 maanden na reparatie.

Het is ook geen ander onderdeel wat kapot gaat maar precies hetzelfde. Ik neig er dus naar om het te gooien op ondeugdelijke autofocusmotoren. Nu zou de bewijslast bij mij liggen maar hoe toon je aan dat je normaal met een product omgaat?

Ik heb overigens nog geen geschil met de verkoper maar ik probeer me vast voor te bereiden voor het geval dit wel gaat gebeuren.

Kortom: heb ik recht op kosteloos repareren?

Beste antwoord (via RichardKim06 op 04-05-2021 13:30)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 17:17
Het is natuurlijk niet leuk als je apparatuur kaduuk gaat. Als het 2 keer gebeurt is het extra sneu.

Juridisch is de garantietijd voorbij en ben je vooral afhankelijk van de coulance van de fabrikant of je leverancier. Het verwijzen naar een mogelijk constructiefout op basis van een hoge frequentie aan reparaties voor het onderdeel zal dan misschien helpen. Maar wat is hoog en waar is de onderbouwing met aantallen en uitvalspercentages.... Wat is dus "normaal" en wat is buitensporig en waarom is dat in jouw geval aan de orde?

Het geeft jou dus geen automatisch "recht" aangezien jij dat alles zou moeten onderbouwen dat jij voorzichtig bent geweest en dat de andere gebruikers net zo voorzichtig zijn geweest en het dus aan het materiaal of de constructie ligt. Allerhande blogjes en fora op internet zijn misschien wel een mooie start maar is geen bewijs van de nalatigheid van de fabrikant of jouw goede gedrag.

Mocht je je willen beroepen op de te verwachten levensduur ontstaat eenzelfde probleem, wat is normaal en is jouw "normaal" qua gebruik en verwachtingen wel "normaal"? In de fora (de "quote" van een Pentax-ingenieur..) wordt er overigens wel gerept over het vervangen door een onderdeel en dat het dan verholpen zou moeten zijn. Dat het je nu voor de tweede keer overkomt zou betekenen dat dit verhaal niet zou kloppen of dat de oorzaak misschien toch bij de gebruiker ligt (redenering vanuit Pentax kan ik mij voorstellen).

Het zal erop neerkomen dat je vermoedelijk op de blaren moet zitten als de fabrikant/ jouw leverancier niet meewerkt.

De coulance zal er natuurlijk ook vanaf hangen hoe de fabrikant ervoor staat. Pentax is praktisch gezien natuurlijk een dreumes en niet "high profile" met de pretentie dat ze professioneel zijn, zo positioneren ze zich ook helemaal niet. Waar niks is valt er weinig te verliezen. Dat maakt het natuurlijk een stuk moeilijker om ze zover te krijgen jou te helpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:36
Zoals je zelf aan aangeeft zal het gooien op slechte reparatie moeilijk zijn na 1.5 jaar.

Wel kan je het op non conformiteit gooien. Als je van een lens mag verwachten dat deze bij normaal gebruik 4 jaar mee gaat heb je gewoon 4 jaar volledige garantie. De 2 jaar die je altijd krijgt is een wettelijk minimum maar in Nederland heb je recht op zo lang als je mag verwachten dat een product werkt. Nu is dit geen goedkope lens dus kan je best een argument maken om te zeggen dat je wel langer dan 2 jaar mag verwachten maar daar gaat de winkel mogelijk wel moeilijk over doen. Volgens de tabel die winkels meestal hanteren heb je bij foto/video van boven de €400 een verwachte levensduur van 4 jaar. https://www.techniekneder...jnenafschrijvingsmethoden
Brons: https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting

Nu is deze tabel geen wettelijke en voornamelijk in het voordeel van winkels opgesteld maar als je zelfs volgens deze tabel 4 jaar hebt dan denk ik dat de winkel daar wel in mee moet gaan

[ Voor 5% gewijzigd door Philip Ross op 03-05-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn.
Zoek maar eens op "PENTAX SMC DA 50-135MM motor defect"

https://www.pentaxuser.co...135-sdm-not-working-49202

http://ricehigh.blogspot....r-stuck-sdm-yourself.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RichardKim06 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:51:
Mijn vraag
Nu zou de bewijslast bij mij liggen maar hoe toon je aan dat je normaal met een product omgaat?

Ik heb overigens nog geen geschil met de verkoper maar ik probeer me vast voor te bereiden voor het geval dit wel gaat gebeuren.

Kortom: heb ik recht op kosteloos repareren?
Door aannemelijk te maken dat het een product'eigenschap' is? Die sneuvelende AF-motor?
Wellicht door voldoende onderbouwing aan te leveren o.i.d?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
De bovenstaande tabel van garantie tijd + dat het een bekend probleem is geeft je een heel sterke zaak om te claimen dat het product niet aan de verwachtingen voldoet. Daarmee kan je gewoon kosteloze reparatie eisen of anders 100% aankoopbedrag terug.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 17:17
Het is natuurlijk niet leuk als je apparatuur kaduuk gaat. Als het 2 keer gebeurt is het extra sneu.

Juridisch is de garantietijd voorbij en ben je vooral afhankelijk van de coulance van de fabrikant of je leverancier. Het verwijzen naar een mogelijk constructiefout op basis van een hoge frequentie aan reparaties voor het onderdeel zal dan misschien helpen. Maar wat is hoog en waar is de onderbouwing met aantallen en uitvalspercentages.... Wat is dus "normaal" en wat is buitensporig en waarom is dat in jouw geval aan de orde?

Het geeft jou dus geen automatisch "recht" aangezien jij dat alles zou moeten onderbouwen dat jij voorzichtig bent geweest en dat de andere gebruikers net zo voorzichtig zijn geweest en het dus aan het materiaal of de constructie ligt. Allerhande blogjes en fora op internet zijn misschien wel een mooie start maar is geen bewijs van de nalatigheid van de fabrikant of jouw goede gedrag.

Mocht je je willen beroepen op de te verwachten levensduur ontstaat eenzelfde probleem, wat is normaal en is jouw "normaal" qua gebruik en verwachtingen wel "normaal"? In de fora (de "quote" van een Pentax-ingenieur..) wordt er overigens wel gerept over het vervangen door een onderdeel en dat het dan verholpen zou moeten zijn. Dat het je nu voor de tweede keer overkomt zou betekenen dat dit verhaal niet zou kloppen of dat de oorzaak misschien toch bij de gebruiker ligt (redenering vanuit Pentax kan ik mij voorstellen).

Het zal erop neerkomen dat je vermoedelijk op de blaren moet zitten als de fabrikant/ jouw leverancier niet meewerkt.

De coulance zal er natuurlijk ook vanaf hangen hoe de fabrikant ervoor staat. Pentax is praktisch gezien natuurlijk een dreumes en niet "high profile" met de pretentie dat ze professioneel zijn, zo positioneren ze zich ook helemaal niet. Waar niks is valt er weinig te verliezen. Dat maakt het natuurlijk een stuk moeilijker om ze zover te krijgen jou te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Philip Ross schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:31:
De bovenstaande tabel van garantie tijd + dat het een bekend probleem is geeft je een heel sterke zaak om te claimen dat het product niet aan de verwachtingen voldoet. Daarmee kan je gewoon kosteloze reparatie eisen of anders 100% aankoopbedrag terug.
Gelijk hebben is één, gelijk krijgen is twee.
Dit issue, die sneuvelende SDM motor, speelt al jaren wereldwijd, en Pentax geeft feitelijk niet thuis.

De ombouw uit de link van ricehigh hierboven is waarschijnlijk de minst frustrerende oplossing.
Daarmee praat ik de houding van Pentax niet goed. Ze hebben meer van deze langlopende issues, zoals het aperture block probleem. Zelfde ontkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 13:57
Bedankt allen! Ik ga me eens verder verdiepen zo! Ik laat de uitkomst nog wel weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
AlterEgo schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:54:
[...]

Gelijk hebben is één, gelijk krijgen is twee.
Dit issue, die sneuvelende SDM motor, speelt al jaren wereldwijd, en Pentax geeft feitelijk niet thuis.

De ombouw uit de link van ricehigh hierboven is waarschijnlijk de minst frustrerende oplossing.
Daarmee praat ik de houding van Pentax niet goed. Ze hebben meer van deze langlopende issues, zoals het aperture block probleem. Zelfde ontkenning.
Bij Pentax zou ik inderdaad niet aankloppen. Maar als je bij de winkel aankomt met die links naar het Pentax forum en de tab van techniek Nederland en aangeeft dat je het door gaat zetten via keurmerk/rechter (rechtsbijstand) dan zullen de meeste winkels intussen wel overstag gaan.

Kost wel wat meer moeite ja. En vaak moet je ook daadwerkelijk een klacht indienen bij het keurmerk maar heb al zeker 5 winkels gehad die na indiening van klacht binnen 2 weken wel ineens kosteloos wilden repareren en/of geld terug gaven.

[ Voor 13% gewijzigd door Philip Ross op 04-05-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
@Philip Ross Ik ken geen succesverhaal op b.v. Pentax forums aangaande deze issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
AlterEgo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:56:
@Philip Ross Ik ken geen succesverhaal op b.v. Pentax forums aangaande deze issues.
Zijn dat Nederlandse gebruikers die bij de Nederlandse verkopers geweest zijn? We hebben erg sterke consumenten bescherming hier.

Probeer het via het keurmerk, tot nu toe zo goed als altijd geholpen bij mij.
Pagina: 1