Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 19:20
Hoe bepalen de meldkamers (112) de locatie van een melding?
edit: dit hangt vast aan de aansluiting van de sip trunk/nummerblok.

Achtergrond: wij gaan bellen met teams (de variant waarbij je je eigen sip trunk hebt), en dan heb je dus ook een teamsclient op je smartphone. Als je daarmee 112 belt, zou de meldkamer de locatie waarbij het telefoonnummer hoort kunnen verwarren met de locatie waar je echt bent.

Nu staat in dit document dat de meldkamers altijd de locatie vragen waar de hulpdiensten naartoe moeten. (ik gok dat AMA niet werkt op de teamsclient, maar dat terzijde)

In teams kan je locaties aanmaken en die koppellen aan ip ranges; maar ik neem aan dat dat alleen relevant is als je je telefoonnummers ook van microsoft afneemt (dial plan)

volgens de telecomoperator, gaat locatiebinding altijd via het netnummer, en ik vertaal dat in de koppeling van bepaalde netnummers met bepaalde meldkamers.

[ Voor 3% gewijzigd door burnedhardware op 20-05-2021 10:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 13:46

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Heb bij een grote telecomoperator gewerkt op het zakelijke telefonie stuk. Aan een net code hangt altijd een PE (politie eenheid) code. Op basis daarvan wordt je met de centrale in jouw veiligheidsregio verbonden. Dat wordt bij het porteren van het nummer naar de operator gekoppeld. Uit mijn hoofd waren het zo'n 20 tot 30 PE codes, dat zou overeenkomen met de 25 veiligheidsregio's waar Nederland in onderverdeeld is.

[ Voor 36% gewijzigd door Lawwie op 03-05-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 20:19
Ik denk dat dit los staat van Teams, als je extern gaat bellen, loopt het gesprek via een trunk van je provider. Op die trunk zitten nummers of nummerblokken en daar wordt de koppeling gemaakt naar de juiste meldkamer. De NAW gegevens aan het nummerblok worden volgens mij ook doorgezet naar de meldkamer, zodat ze daar meteen inzage in hebben. Ooit wel eens gehad dat er 2 cijfers in de postcode verwisseld waren en het adres zo'n 15 km verderop kwam te zitten dan in werkelijkheid het geval was. Leverde toen discussie op bij een oproep naar 112 of het adres echt wel klopte wat ze doorgaven omdat de coin database waar dit volgens mij in wordt vastgelegd wat anders zei. Belangrijk dus dat dit juist geregistreerd staat! Via welke provider gaat het lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Van de OPTA mag je niet met een regionaal nummer bellen buiten die regio om exact deze reden. Tijd voor een bundel 088 nummers. Die komen binnen op de landelijke meldkamer net als mobiele nummers dacht ik.

Ps: tenminste dat was zo in de tijd dat ik nog met telefooncentrales werkte..

[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 03-05-2021 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
ik begrijp dat dit gewoon mag als je bedrijf in dat netnummergebied een vestiging heeft:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0010198/2020-04-04
(artikel 1)
b. nummer met een geografische bestemming:
een nummer dat uitsluitend uit cijfers bestaat en dat bestemd is voor:

1°.het bereiken van gebruikers van een openbare elektronische communicatiedienst op een vaste locatie, waarbij die dienst wordt geboden via een netwerkaansluitpunt dat zich bevindt in het bij het nummer behorende netnummergebied, of

2°.het bereiken van gebruikers van een openbare elektronische communicatiedienst waarbij de abonnee van die dienst een woon- of vestigingsplaats heeft in het bij het nummer behorende netnummergebied.
@Hugo__Boss VF en natuurlijk heb ik dat aan ze gevraagd, maar die kwamen niet met een antwoord

De gebruikers zullen overwegend vanaf die locatie bellen, maar het is meer dat als je teams op je smartphone hebt staan en je belt 112 via teams in plaats van via GSM, of dat verwarring kan veroorzaken. ook kunnen ze incidenteel op de andere locatie werken (vestiging 75 km verderop)

[ Voor 19% gewijzigd door burnedhardware op 04-05-2021 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
ik heb het contactformulier van de landelijke meldkamer maar ingevuld. ik zal hier het antwoorde delen
achtergrond: op mijn werk gaan we bellen via MS teams uitrollen. we hebben 2 vestigingen met ieder een nummerreeks met het lokale netnummer. (technisch detail: de sip trunk nemen we af van een nederlandse provider, niet van Microsoft)

met teams kan je ook een client installeren op je smartphone en daarmee bellen. zo lijkt het alsof je belt vanaf de vaste lijn. incidenteel zullen medewerkers van de ene op de andere vestiging werken, maar er zijn ook vaste toestellen op de werkvloer (het is een fabriek ) waarmee zeker 112 gebeld moet kunnen worden.

vraag 1: hoe gaat locatiebepaling als iemand in een noodsituatie 112 belt met de teamsclient in plaats van de GSM? (en is dat een probleem?)

vraag 2: kan ik 112 testen zonder dat dit overlast geeft op de meldkamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je begint je eerste alinea al met "we gaan teams client gebruiken op een smartphone". Prima, dus iedereen heeft een smartphone. Dan bellen ze 112 toch met hun mobiele nummer?
Dat jullie voor interne telefonie teams gebruiken doet niks af aan het feit dat ze gewoon een telefoon in handen hebben die als dusdanig werkt. En ook intuitiever is dan teams openen, met 2fa inloggen, opzoeken hoe de fsck je ook alweer een nieuw nummer moest bellen en dan hopen dat ie goed doorkomt.

Kortom: is er eigenlijk wel een probleem als je tegen je gebruikers zegt "teams is er niet voor nooddiensten"?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
@The Eagle

We gaan teams gebruiken voor een deel van de organisatie, met
  • area phones (het zijn twee fabrieken)
  • de dikke teams client op enkele werkplekken (oa sales en logistiek)
  • de dikke teams client op enkele werkplekken (oa sales en logistiek) met daarnaast een phone
  • de app op smartphones voor enkelen die zowel een vast nummer nodig hebben als een smartphone hebben (en met conditional access + intune kan je dat inloggen op een relatief veilige manier ondervangen)
natuurlijk kan je mensen vertellen dat je teams niet mag gebruiken om 112 te bellen als je niet op de locatie bent, maar in een noodsituatie denken mensen (zeker) niet na en doen ze maar wat. Die noodsituatie kan overal zijn en dat wil ik gewoon uitgeklaard hebben.

Mijn moeder (80+) belt me wel eens via whatsapp in plaats van GSM en heeft dat totaal niet in de gaten. Ik ga ervan uit dat een aantal gebruikers ook geen idee heeft wat ze aan het doen zijn, laat staan in een noodsituatie.

[ Voor 5% gewijzigd door burnedhardware op 04-05-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:26
Ik neem aan dat je het artikel van Microsoft al bekeken hebt?

https://docs.microsoft.co...ddresses-and-call-routing

Daar staan wel wat interessante zaken in.

Thanks for sharing trouwens. We zijn dit ook aan het overwegen. Dit is iets wat ik aan m'n lijstje kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
@Alpha89 ik had hem gezien, maar nog niet goed genoeg gelezen.
kort samen gevat:
  1. Dynamic emergency calling for Microsoft Calling Plans provides the capability to configure and route emergency calls based on the current location of the Teams client.
  2. in Europe, it only works if you have direct routing, (Dynamic emergency calling for calling plan users only works in the US)
  3. Create a Teams emergency call routing policy to define emergency numbers and their associated routing destination. (Note: registered emergency locations are not used for this)
  4. Assign the emergency call routing policy to a user account, a network site, or both
what policy is used:
  1. If an emergency call routing policy is associated with the site, then the site policy is used
  2. If there is no emergency call routing policy associated with the site, or if the client is connected at an undefined site, then the emergency call routing policy associated with the user account is used.
  3. If the Teams client is unable to obtain an emergency call routing policy, then the user is not enabled for emergency calling.
kortom: het lijkt erop dat ik een emergency routing policy moet opzetten voor beide locaties, als je daar niet bent, werkt 112 niet via teams (en dat is eigenlijk ook de bedoeling). zoals ik het lees, zullen mensen die kunnen bellen via teams, maar op een andere locatie dan hun "thuislocatie" zitten, omgeleid worden naar het meldcentrale van de locatie waar ze zijn.

belangrijk detail :als het externe ip wijzigt, en dat is niet bijgewerkt in de locaties, dan werkt 112 opeens niet meer op de areaphones.

[ Voor 15% gewijzigd door burnedhardware op 04-05-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
update:
vandaag zijn we live gegaan. Op het ingevulde contactformulier bij de meldkamer heb ik geen reactie ontvangen. Omdat ik niet het risico wil lopen dat iemand in een noodgeval 112 wil bellen en nergens uitkomt, heb ik vandaag 112 gebeld en geverifieerd welk adres ze daar zien.

In de meldkamer zien ze in ons geval het adres dat hoort bij de aansluiting van het telefoonnummer, dus dat gaat goed, zonder aanpassing in teams.

binnenkort gaat ook onze vestiging in een andere plaats live. Ander netnummer, zelfde sip trunk. Ook voor die vestiging ga ik 112 testen, want het is een beetje lullig als zij 100 km verderop staan bij een calamiteit

[ Voor 20% gewijzigd door burnedhardware op 20-05-2021 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip91
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-04 15:42
burnedhardware schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:26:
update:
vandaag zijn we live gegaan. Op het ingevulde contactformulier bij de meldkamer heb ik geen reactie ontvangen. Omdat ik niet het risico wil lopen dat iemand in een noodgeval 112 wil bellen en nergens uitkomt, heb ik vandaag 112 gebeld en geverifieerd welk adres ze daar zien.

In de meldkamer zien ze in ons geval het adres dat hoort bij de aansluiting van het telefoonnummer, dus dat gaat goed, zonder aanpassing in teams.

binnenkort gaat ook onze vestiging in een andere plaats live. Ander netnummer, zelfde sip trunk. Ook voor die vestiging ga ik 112 testen, want het is een beetje lullig als zij 100 km verderop staan bij een calamiteit
Heb je de test op de andere vestiging nog gedaan? Ik ben benieuwd wat hier uitgekomen is. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
we zijn met de andere vestiging nog niet live gegaan omdat de internetverbinding (via de verhuurder) niet stabiel genoeg was. dit is nu opgelost zodat we eindelijk verder kunnen. omdat het een beetje tussendoor moet en we momenteel telefonie krijgen als onderdeel van de huur heeft het geen prioriteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:16
burnedhardware schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:26:
update:

Wellicht snap ik het niet (als meldkamercentralist) maar dit is toch normaal? Elk adres dat gekoppeld is aan het abonnement wordt zichtbaar. Bel je vanaf een andere locatie dan geregistreerd adres dan ook zien we het adres dat behoort aan het nummer. Echter door AML zien we op de kaart ook de huidige locatie van het toestel (dus dat kan 200km verderop zijn). AML werkt via masten, gps en WiFi. Zo krijg je een locatie tot op 25m, vaker dichterbij. Het adres waar we heen moeten wordt altijd als eerste geverifieerd.
Idem als hierboven. AML staat compleet los van het geregistreerd adres. Dus als je als Groninger in Limburg 112 best met je telefoon, zie ik je adres in Groningen maar je locatie in Limburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip91
Incognitum schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:13:
[...]

Wellicht snap ik het niet (als meldkamercentralist) maar dit is toch normaal? Elk adres dat gekoppeld is aan het abonnement wordt zichtbaar. Bel je vanaf een andere locatie dan geregistreerd adres dan ook zien we het adres dat behoort aan het nummer. Echter door AML zien we op de kaart ook de huidige locatie van het toestel (dus dat kan 200km verderop zijn). AML werkt via masten, gps en WiFi. Zo krijg je een locatie tot op 25m, vaker dichterbij. Het adres waar we heen moeten wordt altijd als eerste geverifieerd.

[...]

Idem als hierboven. AML staat compleet los van het geregistreerd adres. Dus als je als Groninger in Limburg 112 best met je telefoon, zie ik je adres in Groningen maar je locatie in Limburg.
Even om verwarring te voorkomen, werkt AML alleen op het GSM-netwerk of ook op vaste lijnen? Met Teams Direct Routing levert de provider af op een SBC die op een willekeurige locatie in Nederland staat, neem als voorbeeld even een datacenter in Amsterdam. Als hierop een nummerblok uit Groningen uitkomt, wordt je ten alle tijden doorverbonden naar een meldkamer in regio Groningen omdat de provider regio Groningen heeft gekoppeld aan je nummerblok.

De provider vertelde me afgelopen week dat het niet uitmaakt vanaf welke locatie je belt (met je vaste teams client). Sterke nog, als je vanaf Frankrijk naar 112 belt, dan kom je gewoon in de NL meldkamer uit omdat je over de SBC in Amsterdam wordt gerouteerd (de provider stuurt je dan naar de regio Groningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incognitum
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:16
Philip91 schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:33:
[...]

Even om verwarring te voorkomen, werkt AML alleen op het GSM-netwerk of ook op vaste lijnen? Met Teams Direct Routing levert de provider af op een SBC die op een willekeurige locatie in Nederland staat, neem als voorbeeld even een datacenter in Amsterdam. Als hierop een nummerblok uit Groningen uitkomt, wordt je ten alle tijden doorverbonden naar een meldkamer in regio Groningen omdat de provider regio Groningen heeft gekoppeld aan je nummerblok.

De provider vertelde me afgelopen week dat het niet uitmaakt vanaf welke locatie je belt (met je vaste teams client). Sterke nog, als je vanaf Frankrijk naar 112 belt, dan kom je gewoon in de NL meldkamer uit omdat je over de SBC in Amsterdam wordt gerouteerd (de provider stuurt je dan naar de regio Groningen)
AML werkt niet op vaste lijnen. Een vaste lijn (wanneer deze belt) komt altijd op een specifieke locatie uit. Als voorbeeld bij ons: Vaste lijn in regio A staat 99.9% op een Marktplein in een grote stad. Waarschijnlijk zit daar een kantoor/gebouw met die servers? Nooit eigenlijk nagevraagd.

Maar om verwarring tegen te gaan inderdaad. Je belt met een GSM 112, echter via de teams-app? En toen je het testte, kwam je in Driebergen uit of in Noord Nederland?

Ik heb hier:

Ook even gelezen en het lijkt erop dat je vanaf het buitenland inderdaad in Nederland uit zou komen. Een dingetje wat je moet willen als werkgever/werknemer. Voordat ‘wij’ je locatie hebben gevonden, de juiste meldkamer hebben gevonden, uitleg hebben gedaan en je doorverbonden hebben is je familielid wellicht al dood.

Ik ga eens navraag doen bij de ict mannen of zij er meer over weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip91
Incognitum schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:30:
[...]

AML werkt niet op vaste lijnen. Een vaste lijn (wanneer deze belt) komt altijd op een specifieke locatie uit. Als voorbeeld bij ons: Vaste lijn in regio A staat 99.9% op een Marktplein in een grote stad. Waarschijnlijk zit daar een kantoor/gebouw met die servers? Nooit eigenlijk nagevraagd.

Maar om verwarring tegen te gaan inderdaad. Je belt met een GSM 112, echter via de teams-app? En toen je het testte, kwam je in Driebergen uit of in Noord Nederland?

Ik heb hier:

Ook even gelezen en het lijkt erop dat je vanaf het buitenland inderdaad in Nederland uit zou komen. Een dingetje wat je moet willen als werkgever/werknemer. Voordat ‘wij’ je locatie hebben gevonden, de juiste meldkamer hebben gevonden, uitleg hebben gedaan en je doorverbonden hebben is je familielid wellicht al dood.

Ik ga eens navraag doen bij de ict mannen of zij er meer over weten.
Als je belt vanaf de Teams app op je mobiel wordt je altijd gerouteerd over de Direct Route SBC en kom je uit in de regio die gekoppeld zit aan het nummerblok van je bedrijf. Dit is overigens niet uniek voor Teams, dit speelt bij iedere oplossing waarmee je locatie-onafhankelijk kan bellen.

In de praktijk zal je zien dat mensen hun mobiele toestel gebruiken om 112 te bellen in plaats van eerst de Teams-app te openen en dan via het menu naar oproepen te gaan om vanuit daar 112 te bellen. Desondanks goed om dit te weten en ook kenbaar te maken binnen de organisatie inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:51

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Lawwie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:00:
Heb bij een grote telecomoperator gewerkt op het zakelijke telefonie stuk. Aan een net code hangt altijd een PE (politie eenheid) code. Op basis daarvan wordt je met de centrale in jouw veiligheidsregio verbonden. Dat wordt bij het porteren van het nummer naar de operator gekoppeld. Uit mijn hoofd waren het zo'n 20 tot 30 PE codes, dat zou overeenkomen met de 25 veiligheidsregio's waar Nederland in onderverdeeld is.
Dit is toch een 014-nummer geloof ik?
Zoiets als 014-14xxxxx toch geloof ik, met op de vetgedrukte xx'jes de eenheid code?

En voor wie 112 wilt testen. Is het niet handig om dit eerst eens af te stemmen met een medewerker van de meldkamer? Misschien eerst even informeren bij 0900-8844? Die weten vast wel wie het aanspreek punt is voor een test naar 112. Ik heb in het verleden gehoord dat je zulke testen het allerbeste kan inplannen in overleg met de meldkamer.

[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 13-12-2021 14:49 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Pagina: 1