DRAM debug LED brandt - geen BIOS of beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daishinkan
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-09-2022
Ik ben een nieuwe computer aan het bouwen:
B550 gaming edge wifi
5900X
GSkill trident z neo (F4-3600C16D-32GTZN)
Bij het opstarten brandt de DRAM debug LED op mijn moederbord.

Ik heb 2 geheugen modules. Ik heb al geprobeerd met 1 stick in elk memory slot. De RGB van de sticks werkt wel dus hij lijkt goed contact te maken. Het geheugen staat ook op de lijst van ondersteund geheugen van het moederbord.
Ik dacht memtest te runnen maar zover geraakt het niet.
Jammer genoeg heb ik geen ander geheugen of computer om mee te testen.

Ik denk dat beide sticks dood zijn. Is er nog iets anders wat ik kan proberen of zit er niets anders op dan het geheugen te retourneren?

Bedankt voor de reacties.

[ Voor 7% gewijzigd door Daishinkan op 03-05-2021 17:16 ]

Beste antwoord (via Daishinkan op 04-05-2021 09:13)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Daishinkan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:26:
Info aan OP toegevoegd.

Denk je aan mobo dat de cpu niet ondersteunt? Op de doos staat 3rd gen ryzen desktop ready. Ik vind wel nergens een bios versienummer.
De cpu debug led geeft geen probleem aan.

Moest het toch nog een te oude bios zijn, kan je dan met de cpu geïnstalleerd een bios flash via usb uitvoeren?
Kijk even in het boekje naar de flash bios button ;) , dus je kan het bios flashen naar de laatste versie
Version 7C91v163(Beta version)
Release Date 2021-04-14
File Size 18.04 MB
https://www.msi.com/Mothe...MPG-B550-GAMING-EDGE-WIFI

[ Voor 13% gewijzigd door keur0000 op 03-05-2021 17:33 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Welk geheugen en welke processor heb je?

• Daishinkan
Info aan OP toegevoegd.

Denk je aan mobo dat de cpu niet ondersteunt? Op de doos staat 3rd gen ryzen desktop ready. Ik vind wel nergens een bios versienummer.

Moest het toch nog een te oude bios zijn, kan je dan met de cpu geïnstalleerd een bios flash via usb uitvoeren?

Acties:
  • Beste antwoord

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Daishinkan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:26:
Info aan OP toegevoegd.

Kijk even in het boekje naar de flash bios button ;) , dus je kan het bios flashen naar de laatste versie
Version 7C91v163(Beta version)
Release Date 2021-04-14
File Size 18.04 MB
https://www.msi.com/Mothe...MPG-B550-GAMING-EDGE-WIFI

[ Voor 13% gewijzigd door keur0000 op 03-05-2021 17:33 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Daishinkan
Ik bedenk net dat ze met 3rd gen ryzen waarschijnlijk zen 2 bedoelen en niet zen 3.
Ik zal eens proberen te flashen.

• Daishinkan
Het flashen lijkt gelukt. De dram led is nu uit. Ik vind het wel vreemd dat de dram led brandt als het probleem de cpu compatibiliteit is. Er is een aparte cpu led.

Ik kreeg echter nog altijd geen beeld. Na wat verschillende poorten te hebben geprobeerd, lijkt het dat de hmdi en dp poort op het moederbord geen beeld geven. Verder geven ook de dp poorten op de gpu geen beeld. Enkel de hmdi poort op de gpu lijkt te werken. Die had ik oorspronkelijk niet in gebruik. Ik vermoed dan ook dat in het begin (met de led aan) ik wel in bios zou geraakt zijn als ik die poort zou hebben gebruikt.

Dus het probleem lijkt dus een combinatie te zijn geweest van een werkende video poort te vinden en een te oude bios.

Bedankt voor de hulp.

Dat alle behalve 1 poort niet werken, is toch vrij verontrustend. Worden de moederbord poorten misschien automatisch uitgeschakeld als er een discrete gpu in je systeem zit?
De gpu dp poorten werken hopelijk zodra er wat drivers geïnstalleerd zijn.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:36
Uit het moederbord komt geen beeld omdat de 5900X geen igpu heeft. Om beeld te krijgen MOET er een videokaart in het systeem.

• Daishinkan
Uszka schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:55:
Uit het moederbord komt geen beeld omdat de 5900X geen igpu heeft. Om beeld te krijgen MOET er een videokaart in het systeem.
Ok, interessant. Ik dacht dat misschien het beeld zou kunnen doorgesluisd worden via het moederbord.
Pagina: 1