Aansluiten nieuwe keukenkraan, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumia Kees
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02 13:40
Ik wil een nieuwe keukenkraan plaatsen. Deze heeft twee flexibele slangen van ca 40 cm lengte met een 3/8 binnendraad moer. Op de foto is de huidige situatie te zien. Warmwater leiding van 12 mm en koudwater leiding van 15 mm. Verbonden met flexibele slangen aan de metalen pijpjes van de oude kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYR3cRvYP06giuW2eLNFpRxgHso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbuxkUVhvikvwQOScKsr8Gls.jpg?f=fotoalbum_large

De flexibele slangen van de nieuwe kraan zijn ca 25 cm te kort.
Nu heb ik een paar vragen:

1. Kunnen de oude flexibele slangetjes gewoon losgedraaid worden van de waterleidingen? Ik wil deze graag vervangen omdat de aansluitingen op de kraan erg geroest zijn.

2. Zo ja, dan moet ik dus nieuwe flex slangen aan de leidingen schroeven en op een bepaalde manier aan de flex slangen van de nieuwe kraan krijgen. Gebruik je daar koppelstukken voor en waar moeten die dan aan voldoen?

3. Zo nee, moeten er dan nieuwe knelkoppelingen op de leidingen aangebracht worden? Dan moet er waarschijnlijk gezaagd worden e.d., dan wordt het al een klus waar ik liever niet aan begin.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 15:06

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

1. Het ziet er niet naar uit dat er stopkranen zitten, dus ik zou eerst de watertoevoer afsluiten. Dan kan je ze losdraaien, er zal wel nog altijd een beetje restwater in de leiding blijven dus even een doek eronder.

2. Bij bijvoorbeeld Warmteservice even teflon tape en een correct verloopstuk halen of een flexibele slang met een mannelijke en vrouwelijke aansluiting (laat je adviseren), zo kan je de aansluiting verlengen. Normaal sluit je een kraan aan op stopkranen, maar dat hebben ze zo te zien niet in jouw situatie gedaan (of ze zitten achter het schot verstopt.

[ Voor 21% gewijzigd door Lawwie op 03-05-2021 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-07 16:53
De slangen van de nieuwe kraan hebben 3/8"aansluitingen.
Dus ze verwachten eigenlijk dat er stopkraantjes zitten.

Nu is dat ook erg makkelijk om te hebben, dus ik zou ze zelf ook plaatsen.
https://www.gamma.nl/asso...m-x-3-8-2-stuks/p/B789499

je moet dan natuurlijk wel eerst de hoofkraan even voor dicht draaien.

Maar als deze kraantjes er eenmaal zitten, dan is dat erg praktisch als je in de toekomst om wat voor reden dan ook de kraan los moet halen. Dan hoeft niet het hele huis van het water af.

antwoord op je vragen

1. Nadat je de hoofdkraan dicht gezet hebt en de druk van de leiuding af is wel ja.
(Deze kraan open zetten en een op de verdieping erboven)

2/3. Bij onderandere de gamma hebben ze verschillende slangen en koppelstukjes.

3. Laat me eigenlijk weten dat je dit beter aan een loodgieter over kan laten.
Maar het is ook leuk als je zelf een klus met succes afrond, en dit is water waar je niet dood aan gaat als je het aanraakt. Dus ik kan je wel adviseren om het met hulp van een handige kennis eens te proberen.

Buizen zaag je niet, daar gebruik je een pijpsnijder voor, waardoor je klus meteen al VEEL makkelijker word.
https://www.gamma.nl/asso...r-zwart-3-28-mm/p/B401296

Maar je lijkt weinig ruimte te hebben, dus dan zou ik deze nemen.
https://www.gamma.nl/asso...snijder-3-22-mm/p/B419614

Dan bovenstaande kraantjes erop (meet aub eerst even op of je buizen inderdaad 10mm zijn)
En dan kunnen daarna de bijgeleverde slangen op de kraantjes. :)

[ Voor 32% gewijzigd door FRANQ op 03-05-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bellarus
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-07 08:35
Heb veel minder kennis dan Franq maar heb enkele weken geleden bij mijn moeder een kraan vervangen. Ook daar was de situatie waarbij er geen stopkranen aanwezig waren.

1. hoofdkraan eraf, en dan lang de koude en warme kraan (tenzij je een boiler hebt, dan deze los dichtzetten) open zetten tot er geen water meer uitkwam. Zij woont in een appartement en dan komt er echt nog best wat uit.

2. alles losdraaien, bij montage paste de nieuwe kraan gewoon op de "oude" aansluiting. En bij mij in de winkel gaven ze aan als er geen teflon tape op zat dan nu ook niet nieuw erop. Vaak zitten er rubbertjes/ringetjes die al afsluiten.

De kraan zelf vastmaken was bij ons de uitdaging je kan er soms slecht bij, heb hiervoor pijpsleutels gebruikt

Het verlengen van de water aanvoer kan gewoon met nieuwe kant en klare verlengingsdelen. juiste maat kiezen en erop. bijv: https://www.hornbach.nl/s...099/artikeloverzicht.html

dit is echt wel een klus die je rustig kan doen, alleen juiste spullen kopen en gereedschap hebben (waterpomptang / baco / indien nodig pijpsleutels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumia Kees
Bedankt voor de reacties!

Stopkraantjes zou ideaal zijn, maar ik denk niet dat ik daar aan begin als er oplossingen zijn waarbij de leidingen niet gezaagd/geknepen hoeven worden en de klus voor mij dan wel te doen moet zijn.

Ik zal s kijken welke slangen en koppelstukjes ik nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:28
Bellarus schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:35:
Heb veel minder kennis dan Franq maar heb enkele weken geleden bij mijn moeder een kraan vervangen. Ook daar was de situatie waarbij er geen stopkranen aanwezig waren.

1. hoofdkraan eraf, en dan lang de koude en warme kraan (tenzij je een boiler hebt, dan deze los dichtzetten) open zetten tot er geen water meer uitkwam. Zij woont in een appartement en dan komt er echt nog best wat uit.
Vergeet ook niet om op de bovenverdieping(en) de kranen een beetje open te zetten zodat het water gelijk naar de kraan beneden kan leeglopen. Anders krijg je halverwege je klus ineens een hoos water uit de leiding :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumia Kees
Zou ik de knelringen en grote moeren op de leidingen kunnen laten zitten en er dan wel nieuwe knelkoppelingen op schroeven? Waarbij ik dus de nieuwe ring en moer niet gebruik?

Als dat kan heb ik het volgende idee:
1x knelkoppeling 15mm x 3/8" M
1x knelkoppeling 12mm x 3/8" M
2x flexibele slang 3/8" F x 3/8" M van 30 cm
En dan alles in elkaar schroeven.

Zou dat een betrouwbare oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-07 23:30
Lumia Kees schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:47:
Zou ik de knelringen en grote moeren op de leidingen kunnen laten zitten en er dan wel nieuwe knelkoppelingen op schroeven? Waarbij ik dus de nieuwe ring en moer niet gebruik?

Als dat kan heb ik het volgende idee:
1x knelkoppeling 15mm x 3/8" M
1x knelkoppeling 12mm x 3/8" M
2x flexibele slang 3/8" F x 3/8" M van 30 cm
En dan alles in elkaar schroeven.

Zou dat een betrouwbare oplossing kunnen zijn?
ja deze opite kan inderdaad. mits de knelfiting op de moer past soms is het andere draad.
het belangelrijkste is dat je een flexibele slang op een rechte fting zet. zoals je nu al doet.
een flexible slang op een knelfiting mag niet gaat lekages geven. je pakt de draadkant
dus dat kan wel. een slang mag niet op een sokje 12 mm bijv. (en die staat niet in je lijst)

of het betrouwbaar is ? ja kwestie van nakijken. alles goed aandraaien.
voel/kijk of de fiting droog is. loop het een weekje later nogmaals zorgvuldig na. soms wil iets
een weekje later gaan zweten. maar verder is eigenlijk een knelfitng altijd wel dicht.

let ook op knikken en gekke bochte de slangen moeten vloeiend lopen.
anders gaan ze eerder lekken.

edit mocht het nouw niet lukken om aan de juiste slangen te geraken een mesing sokje 3/8 kan ook.
(zo heb ik het zelfde probleem een aantal maanden geleden gefixt en het is nog steeds dicht)

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 04-05-2021 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumia Kees
De slangen en knelkoppelingen in mijn lijstje zijn wel verkrijgbaar.

Er van uit gaande dat de nieuwe koppelingen op de oude knelringen van de leidingen passen dan draai ik daar de binnendraad kant (F) van de nieuwe slang op en de buitendraad kant (M) er van op de binnendraadkant (F) van de slangen die aan de kraan vast zitten.
Is zo'n verbinding tussen twee flexibele slangen wel in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Lumia Kees schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:36:
De slangen en knelkoppelingen in mijn lijstje zijn wel verkrijgbaar.

Er van uit gaande dat de nieuwe koppelingen op de oude knelringen van de leidingen passen dan draai ik daar de binnendraad kant (F) van de nieuwe slang op en de buitendraad kant (M) er van op de binnendraadkant (F) van de slangen die aan de kraan vast zitten.
Is zo'n verbinding tussen twee flexibele slangen wel in orde?
ook hier geldt weer hetzelfde verhaal. je hebt slangen met een knelfiting eraan deze moet je niet hebben.
hebben je slangen een vlakke kant dan is het wel goed. de buitendraad moet dus vlakke bovenkant hebben.
somige slangen hebben van beide een beetje/zijn een combinatie. deze kan je ook gebruiken. zolang er dus maar geen scherpe kant op zit, maar een stompe kant. (ik hoop dat ik zo duidelijk heb uitgelegdt)

waarom ? een scherpe fitting sloopt je rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumia Kees
Dank @miciel

Ik dacht aan deze slangen: Sanivesk flexibele slang (binnendraad x buitendraad) 3/8"F x 3/8"M - 30cm
Deze lijken geen scherpe kanten te hebben.

https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/installatiemateriaal/wateraanvoer-kranen/slangen/sanivesk-flexibele-slang-binnendraad-x-buitendraad-3/8-f-x-3/8-m-30cm/5654541

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
ik kan dat vanaf hier niet zien, in de bouwmarkt zie je snel genoeg of het een stompe kant heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lumia Kees
Nieuwe kraan ontvangen. En een mazzeltje: de slangen van de kraan zijn 65 cm ipv de 45 cm die in de specs staan. Dat betekent dat ik geen verlengingen nodig heb!
De koppelingen op de leidingen kon ik er niet goed afkrijgen, en heb daarom een pijpensnijdertje gekocht en de leidingen achter de oude koppelingen afgesneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVLWnOnERTrpnqH7N-vzqMGUyk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2URa4nBZ2i6HWltcgz7pUPqM.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe knelkoppelingen 12mm x 3/8" en 15mm x 3.8" op de leidingen gedraaid en hierop de slangen van de kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cET0z1Qe45LaWO9r05Zl937NP6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1CYZtyockM8FC53cXZ9FDLt.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hoop ik maar dat ik de knelkoppelingen en de aansluiting op de knelkoppelingen goed heb aangedraaid. Zal de komende tijd zeker veelvuldig gaan controleren.

Iedereen erg bedankt voor meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Netjes hoor! Ik heb veel met knel op koper gemonteerd en in mijn ervaring: als het lekt merk je het OF meteen, en heel zelden na een paar uur, maar als het na een (halve) dag nog droog is dan zit het gewoon dicht. Ik ga meestal gewoon de volgende dag even met een droge vinger langs alle overgangen, dan zie je meteen of het nat of droog is.

Tip voor volgende keer: als je er toch mee aan de slag gaat, zet er dan een simpel stopkraantie tussen (zoiets of zoiets bijvoorbeeld). Dan hoef je in het vervolg nooit meer de hoofdleiding dicht te draaien.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 14:13
offtopic: Wat een lekker overzichtelijk gootsteenkastje zeg. Ik heb hier de vaatwasser, de heetwaterkraan, en de aftapper voor de buitenkraan erbij. Wat een gepas en gemeet was dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumia Kees
EMP schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:53:
Netjes hoor! Ik heb veel met knel op koper gemonteerd en in mijn ervaring: als het lekt merk je het OF meteen, en heel zelden na een paar uur, maar als het na een (halve) dag nog droog is dan zit het gewoon dicht. Ik ga meestal gewoon de volgende dag even met een droge vinger langs alle overgangen, dan zie je meteen of het nat of droog is.
Het zit nu ca 3 uur in elkaar. Ik voel of zie geen druppels, maar toch lijkt er een natte waas over de koppeling te zitten, als condens. Maar keukenpapier wordt niet nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

Lumia Kees schreef op maandag 10 mei 2021 @ 17:27:
[...]

Het zit nu ca 3 uur in elkaar. Ik voel of zie geen druppels, maar toch lijkt er een natte waas over de koppeling te zitten, als condens. Maar keukenpapier wordt niet nat.
Mijn eerste ingeving is dat het condensatie is. Het is vandaag erg warm en vochtig weer geweest, die waterdam gaat condenseren op het koudste oppervlak. Zit de condens-waas alleen op de aansluiting van de koude of ook op die van de warme kraan?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

Als het er niet uitspuit zit het al goed dicht. Druppelt het niet, dan zit het al bijna perfect. De rest kun je pas merken als je 'm laat zitten. En mocht er 1 druppel per dag ontstaan, dan is dat normaliter na een maandje ook weg omdat het kleine gaatje dan dichtzit met kalk.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
M2M schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 00:10:
Als het er niet uitspuit zit het al goed dicht. Druppelt het niet, dan zit het al bijna perfect. De rest kun je pas merken als je 'm laat zitten. En mocht er 1 druppel per dag ontstaan, dan is dat normaliter na een maandje ook weg omdat het kleine gaatje dan dichtzit met kalk.
Nou, zoveel kalk zit er niet in ons water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumia Kees
De koude leiding en koppeling voelen inderdaad vochtiger aan dan de warme. Dat zal dan hopelijk wel condens door de temperatuurverschillen zijn.

Maar toch voelde ik wel vandaag, zo'n 24 uur na montage, een echte druppel. En niet aan de koude maar aan de warme koppeling. Ik heb de knelkoppeling nog een kwartslag aangedraaid, dat ging niet zwaar.
En nu maar weer verder in de gaten houden.
Pagina: 1