Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakt
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-10 11:06
Goedemiddag,

Wij hebben thuis een panasonic plasma p50gt30 hij gaat al wat jaren mee maar er zit wel een arc aansluiting op.
Nu hebben wij ook een sonos beam met 2 solos als links achter en rechts achter.

Echter krijg ik het niet voor elkaar om dolby surround te krijgen.
De tv schakelt alleen pcm 2.0 door.

Is er een mogelijkheid om dolby surround te krijgen via de arc aansluiting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:37

FeaR

In GoT we trust

Wat is je bron? Als de bron 2.0 stereo is zal de TV er geen surround van maken. Welke instellingen heb je op de TV staan? PCM gaat maximaal tot 2.0 over S/PDIF en HDMI ARC, je dient bitstream uit te sturen.

In het vervolg graag Het algemeen beleid #quickstart in het achterhoofd houden, nu is het een redelijk mager topic omdat de "echter krijg ik het niet voor elkaar" nu een losse kreet is.

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 03-05-2021 14:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakt
Oke excuus dat wist ik niet.
Ik stream netflix naar Google chroomcast.
Op de tv kan ik alleen HDMI digitaal selecteren, ik kan geen andere functies vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sjakt schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:11:
Ik stream netflix naar Google chroomcast.
Heb je een andere bron om mee te testen? Toevallig afgelopen weekend bij een vriend ook een tijd bezig geweest om Netflix op een Samsung S20 in surround te krijgen naar een Google Chromecast, niet gelukt. De TV als schuldige aanwijzen in deze is me nog één stap te ver aangezien ik dus twijfel heb of je überhaupt 5.1 naar de TV stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakt
Ik heb er ook een ps4 en T-Mobile tv erop aangesloten. Ik meen daar ook geen 5.1 te krijgen. Ik ga dat vanavond nog even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Sony PlayStation 4 zou ik dan instellen op Dolby 5.1 als output. Surround in LPCM ga je niet over HDMI ARC krijgen, DTS 5.1 wel maar ik geloof dat Panasonic dat niet doorstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

FeaR schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:31:
DTS 5.1 wel maar ik geloof dat Panasonic dat niet doorstuurt.
Bij mijn weten ondersteund Sonos geen DTS... De TV zal het DD+ signaal van Netflix moeten omzetten naar DD, en ik betwijfel of hij dit kan.

Ik ken je soundbar niet, maar kun je de chromecast niet gewoon in de soundbar stoppen? Dan ben je van alle ellende af.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Question Mark schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:40:
[...]
Bij mijn weten ondersteund Sonos geen DTS... De TV zal het DD+ signaal van Netflix moeten omzetten naar DD, en ik betwijfel of hij dit kan.
Klopt, Sonos doet geen DTS inderdaad. Punt wat ik altijd aanhaal als minpunt vergeet ik nu zelf :P
Dolby Digital Plus omzetten hoeft de TV niet te doen, de Sonos zou dit moeten doen door de core van de Dolby Digital Plus track te pakken, Dolby Digital.
Ik ken je soundbar niet, maar kun je de chromecast niet gewoon in de soundbar stoppen? Dan ben je van alle ellende af
Sonos Beam heeft maar één HDMI ingang en that's it. Hele idee is de TV als hub en de Sonos dan op HDMI ARC. Geen idee wat de Sonos doet met een bron direct op de HDMI In eigenlijk. HDMI ARC gaat over een andere pin dan HDMI audio van het complete signaal.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 03-05-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:20

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

FeaR schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:48:
[...]
Dolby Digital Plus omzetten hoeft de TV niet te doen, de Sonos zou dit moeten doen door de core van de Dolby Digital Plus track te pakken, Dolby Digital.
Maar in de HDMI handshake worden toch ook capability's uitgewisseld? Als de Sonos niet doorgeeft dat hij DD+ ondersteund, zal de tv dit niet gaan doorgeven.

Dat is tenminste zoals ik het altijd begrepen heb.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Question Mark schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:57:
[...]
Maar in de HDMI handshake worden toch ook capability's uitgewisseld? Als de Sonos niet doorgeeft dat hij DD+ ondersteund, zal de tv dit niet gaan doorgeven.

Dat is tenminste zoals ik het altijd begrepen heb.
Naar wat ik weet is dat inderdaad het proces. Ik zou alleen niet weten waarom de Sonos niet door zou geven geen Plus te snappen. Ik ga ook twijfelen welk device dan precies zou moeten zorgen dat de Sonos non-Plus binnen krijgt. De TV of de Chromecast. Google vertelt mij dat door alle compressie de core track niet altijd meer aanwezig is in de Dolby Digital Plus track. Dit zou je zien bij diensten die baat hebben bij zo min mogelijk data, oftewel Netflix. Resultaat is dan 2.0 PCM en geen Dolby Digital.

De Sonos Beam heeft ook een adapter om van S/PDIF naar HDMI te gaan. Mogelijk biedt dat een oplossing, S/PDIF gebruiken komt ook nog wel eens naar voren als oplossing. Al is in lijn met bovenstaande dat geen oplossing, als de core track er niet is gaat de manier van aansluiten het verschil niet maken.

Maar ik twijfel dus ook nog of je via Netflix op een extern device en dan casten naar een Chromecast wel Dolby 5.1 krijgt. Al met al zijn in deze keten behoorlijk wat schakels die uitgesloten dienen te worden.

Bovenstaande is wel de reden dat ik producten als Sonos (of devices die niet elke track ondersteunen) niet in huis haal en de bron op een receiver aansluit zodat je ook geen TV er tussen hebt zitten die mogelijk beperkingen heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 03-05-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakt
Ik kan ook via de Ps4 van Netflix genieten, dus dat zal het probleem wel verhelpen.

Ik heb even getest, beide signalen werken idd niet.
Ik zal even moeten uitzoeken hoe s/pdif werkt. Ik heb bij aanschaf zo’n kabel erbij gekregen.

Misschien dat een moderne tv het geluid wel dolby doorzet via arc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakt
Ik heb de adapter niet meer van Panasonic om de kabel aan te sluiten.

Volgens mij moet ik deze adapter hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONnAyZnXTPY3hcgiwi-K00otpZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjywFqYo2WhcGai04ZQrkaOt.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1