Question Mark schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:57:
[...]
Maar in de HDMI handshake worden toch ook capability's uitgewisseld? Als de Sonos niet doorgeeft dat hij DD+ ondersteund, zal de tv dit niet gaan doorgeven.
Dat is tenminste zoals ik het altijd begrepen heb.
Naar wat ik weet is dat inderdaad het proces. Ik zou alleen niet weten waarom de Sonos niet door zou geven geen Plus te snappen. Ik ga ook twijfelen welk device dan precies zou moeten zorgen dat de Sonos non-Plus binnen krijgt. De TV of de Chromecast. Google vertelt mij dat door alle compressie de core track niet altijd meer aanwezig is in de Dolby Digital Plus track. Dit zou je zien bij diensten die baat hebben bij zo min mogelijk data, oftewel Netflix. Resultaat is dan 2.0 PCM en geen Dolby Digital.
De Sonos Beam heeft ook een adapter om van S/PDIF naar HDMI te gaan. Mogelijk biedt dat een oplossing, S/PDIF gebruiken komt ook nog wel eens naar voren als oplossing. Al is in lijn met bovenstaande dat geen oplossing, als de core track er niet is gaat de manier van aansluiten het verschil niet maken.
Maar ik twijfel dus ook nog of je via Netflix op een extern device en dan casten naar een Chromecast wel Dolby 5.1 krijgt. Al met al zijn in deze keten behoorlijk wat schakels die uitgesloten dienen te worden.
Bovenstaande is wel de reden dat ik producten als Sonos (of devices die niet elke track ondersteunen) niet in huis haal en de bron op een receiver aansluit zodat je ook geen TV er tussen hebt zitten die mogelijk beperkingen heeft.
[
Voor 21% gewijzigd door
FeaR op 03-05-2021 17:05
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.