Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:42
Hallo allemaal,

Na wat losse berichten in de algemene discussie toch even een apart topic aangemaakt. De indeling is 10 aan de voorkant op het westen en 5 boven de dakkapel op het oosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djggJ52mQurl4C4nz5AHGCEHzOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwBUAAS5UeySFhaMniRVOc4O.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de linkerkant staan gemeente bomen, op dit moment is dat nog niet zo'n probleem verwacht binnen een paar jaar daar serieus schaduw van te krijgen. Daarnaast begrijp ik dat een standaard omvormer toch geluid maakt wat i.v.m. de slaapkamer boven niet wenselijk is. Verder een 1x35A aansluiting en genoeg ruimte in de meterkast.

Heb bij verschillende partijen offertes aangevraagd, heb ontwerpen met Growatt omvormers en Enphase IQ7+ gekregen, alles incl. BTW, volledige installatie en terugvordering service:

Offerte 1: € 6.469
15x REC 365AA White (25 jaar garantie + 92%)
1x Growatt MIN 4600 TL-XE (10 jaar garantie)

Offerte 2: € 8.096
15x REC 365AA White (25 jaar garantie + 92%)
15x Enphase IQ7+ (25 jaar garantie)

Offerte 3: € 5.724
15 x NSP / URE 350 Wp Mono All-Black (12 jaar garantie)
1x Growatt MIN 5000 TL-XE (10 jaar garantie)

Offerte 4: € 7.257
15 x First Choice Solar 375 Wp White (25 jaar garantie + 85%)
15x Enphase IQ7+ (25 jaar garantie)

Ik was erg gecharmeerd van de micro-omvormers en bereid de meerprijs te betalen totdat het andere draadje me weer aan het twijfelen bracht. Vermoed wel dat gezien de schaduw problematiek een SolarEdge met optimizers dan beter is dan een Growatt oplossing, als ik op solar-bouwmarkt 15 optimizers en een wave setapp bij elkaar klik dan is dat echter niet veel goedkoper dan de Enphase oplossing (die 25 jaar ipv 12 jaar garantie heeft). Als ik daarvoor kies ben ik over 25 jaar toch duurder uit, dan ben ik uiteindelijk 2x 899,- kwijt (de optimizers hebben wel 25 jaar garantie) of mis ik iets?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even een opmerking.

Voor de meerprijs van enphase koop je weer 2x een stringomvormer extra, en heb je daarmee 30 jaar garantie.
Maar over 10 jaar is toch alles allang technisch verouderd tegenover wat er dan te krijgen is.
dus maak het gewoon niet te (onnodig) duur allemaal

Als je nu geen schaduw hebt, koop je gewoon een string omvormer.
Ben zelf wel gecharmeerd van SMA. Die klikt een keer in de ochtend, maar is niet storend.
De komende 10 jaar heb je een probleemloze installatie.

Daarna kun je kijken en beslissen of het interessant is de boel te vernieuwen
(en hou je nu het geld wat je uitgegeven hebt aan al die nutteloze garantie dus in je zak)

(disclaimer1: er komt steeds meer pv in de buurt, dus uitgezonderd problemen met te hoge netspanningen)
(disclaimer2: stringomvormers kunnen gewoon gerepareerd worden tegen fractie van de nieuwprijs)

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2021 12:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 10:12
Welke "schaduw problematiek" heb je het precies over? Heb je überhaupt schaduw op je dak? En zo ja, hoezo verwacht je dat dat "problematiek" oplevert?

TBH ik vind alle 3 4 de offertes wel fors aan de dure kant. Ook met de meerprijs voor enphase meegerekend. Ga je toch nooit terugverdienen zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-05 16:35
Ik zou bij (bijvoorbeeld) Solar Bouwmarkt of budget-solar.nl een winkelmandje nabouwen als benchmark voor de prijzen.

Voor Enphase heb je nodig: 1 of 3 fase Q-relay, Envoy S of Envoy S metered, voldoende landscape of portrait kabels, per paneel een omvormer (voor 60 cell panelen is IQ7+ meestal voldoende, boven 375 Wp IQ7A) en per dakvlak een gietmofpakket.
Verder natuurlijk panelen, montagemateriaal en montagekosten.

Dan weet je ook direct of de leveranciers voor de 'Growatt-oplossing' goede prijzen neerleggen (de opmerking van @mcDavid). Als je je comfortabel voelt bij de voordelen (schaduw in de toekomst wordt minder een issue, langere garantie, geen klik in huis) en de meerprijs van Enphase dan is dat een prima oplossing.

PS: als je dakkapel het kan dragen, kun je daar misschien ook nog panelen kwijt? Zeker met Enphase ben je flexibeler, omdat de panelen verschillende oriëntaties/hellingshoeken mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@mcDavid
Schaduw is nu vooral in de late namiddag een probleem, daarvoor valt het gezien de stand van de zon erg mee. Jullie zetten me inderdaad aan het denken, is een SolarEdge met optimizer oplossing toch niet beter is in dit geval? Klopt mijn beeld dat dit vrijwel even duur is als micro-omvormers? Terugverdientijd is met volgens de berekeningen (van de leveranciers, dus korrel zout) iets meer dan 5 jaar met Growatt en 7,5 jaar met Enphase.

Daarnaast vond ik ze allemaal wel prijzig, kan het zijn dat ik teveel waarde hecht aan bijv. Rec panelen boven de 'basis' Trina Solar TSM-375 DE08M.08(II) die Coolblue ook biedt, dat scheelt 700,- incl. BTW maar slechts 15 jaar garantie.

Verder iemand ervaring met de First Choice Solar panelen van solar-bouwmarkt?
Qua garantie en prijs zijn ze premium maar kan nergens objectieve reviews vinden, op zich is het netto prijsverschil met Growatt offerte 1 te overzien mits de panelen vergelijkbaar zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door hoevenpe op 03-05-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
Let op: Solar Edge heeft een bepaald aantal panelen tegelijk in de zon nodig om voldoende stringspanning te halen. Zie Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?
Sowieso minimaal 6 panelen, dus dat haal je 's ochtends niet.

En ik verwacht eigenlijk dat Enphase een minimale meerprijs zal hebben t.o.v. SolarEdge waardoor je beter voor Enphase kunt gaan.
Voordelen van Enphase tov SolarEdge: panelen werken echt onafhankelijk van elkaar (SolarEdge is een soort tussenoplossing), helemaal geen omvormer meer in huis en langere garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WackoH heeft wat uitzoekwerk gedaan onlangs
WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
WackoH in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Solaredge is iets goedkoper dan Enphase, maar heeft ook zijn beperkingen, zoals je hierboven leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
schumacher schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:20:
Sowieso minimaal 6 panelen, dus dat haal je 's ochtends niet.
Wellicht een domme vraag, maar bij een Growatt speelt dat probleem niet?
Begreep dat beide kanten apart op deze omvormer aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
AUijtdehaag schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:29:
Solaredge is iets goedkoper dan Enphase, maar heeft ook zijn beperkingen, zoals je hierboven leest.
Dus of een traditionele string omvormer of Enphase, dat is me duidelijk nu. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan eens sunnydesignweb proberen
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project (rode knopje), vul lokatiegegevens in, en dan handmatige planning.

Dan weet je ongeveer wat er kan met een string omvormer met 2x mppt
Veelal geld dit voor de meeste merken stringomvormers.
Die Vmpp marge is redelijk ruim.
Je moet alleen zorgen dat je bij de lage en hoge grenzen vandaan blijft.
Maar 5 panelen in 1 string gaat vaak wel goed op een 1-fase omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
schumacher schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:20:
Voordelen van Enphase tov SolarEdge: panelen werken echt onafhankelijk van elkaar (SolarEdge is een soort tussenoplossing), helemaal geen omvormer meer in huis en langere garantie.
Dat is tegelijkertijd ook een nadeel, want je kunt dan niet je omvormer(s) lekker onderdimensioneren zoals je normaal met een dergelijke oost-west opstelling zou doen.

4200W stringomvormertje is prima voor de beoogde installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
hoevenpe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:30:
[...]

Wellicht een domme vraag, maar bij een Growatt speelt dat probleem niet?
Begreep dat beide kanten apart op deze omvormer aangesloten worden.
Een stringomvormer heeft ook een minimale opstartspanning. Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Maar bij Growatt is die 80V dus dat haal je makkelijk met 5 panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
AUijtdehaag schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:37:
Kies nieuw project (rode knopje), vul lokatiegegevens in, en dan handmatige planning.
Had ik al gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkFitK2ghxZQ_WrGI5TfbVusnTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srBvauoH5JY6J5H261jNmOuE.jpg?f=fotoalbum_large

Begrijp alleen niet helemaal hoe ik dit moet lezen: vooral dat minimale voltage aan de oostkant met 5 panelen maak ik me zorgen over wordt intern het eerst bij elkaar gevoegd zodat die 100v minder een issue is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
hoezo maak je je daar zorgen over? De string levert minimaal 153 V, typical 163 V. Ruim voldoende dus. (het vinkje is niet voor niets groen ;) )

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 03-05-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
5 panelen in 1 string is 153 V(mpp)
De minimale spanning is 100 V(mpp) voor de omvormer. Dus prima (edit: wat ook hierboven staat)

Ik heb hier 1 paneel van 59 Vmpp aan een SMA 2.5 hangen. Met het verlagen van de minimale spanning van 65 V naar 50 V, werkt hij al prima met 1 paneel.
Het rendement van de omvormer is dan wel laag (het liefst heeft deze 350 Vmpp)
Maar het gaat dan maar om procenten op het geheel.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
hoevenpe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:22:
Verder een 1x35A aansluiting en genoeg ruimte in de meterkast.
Let dan op, je meterkast zal dan waarschijnlijk dan gebouwd zijn op 40A max. Zonder aanpassing zou je dan max 40A - 35A = 5A veilig kunnen invoeren. Drie opties:
- Kast verbouwen naar 63A (kabels en aardleks)
- Extra 40A C-karakteristiek automaat plaatsen naar alle gebruikers
- Ombouwen naar 3-fase, dan heb je met 3x25A meer ruimte (25A + 16A = 41A wordt gedoogd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Septillion Hele volkstammen hangen een 5 kW omvormer aan een 1x35A hoofdaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@AUijtdehaag Dat hele volksstammen het doen betekend niet dat het veilig is :X Zelfs als je uit gaat van 5kW = 22A heb je dus 35A + 22A = 57A beschikbaar in je kast. Dit is fors meer dan de 40A waarvoor het gebouwd is en gewoon zeer gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@Septillion
Heb nog geen enkele leverancier hierover gehoord (heb expliciet 1x35A benoemd). Als dit echt zo gevaarlijk is waarom is dan zelfs Eneco (de panelenboer) daar niet over begonnen, snap dat niet goed...

Alleen bij Green Guys kwam een limiet van 20A ter sprake, daarom was volgens hem 15x IQ7+ wel mogelijk maar 15x IQ7A niet.

[ Voor 20% gewijzigd door hoevenpe op 03-05-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Septillion Ik snap je.
Maar hier wordt nooit rekening mee gehouden
Wacht maar tot er batterijsystemen bij komen. Dan wordt het nog erger. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@hoevenpe Forum staat ondertussen vol van hoe zonnepaneleninstallateur er elektrische installatie technisch gezien de kantjes vanaf lopen. Meer regel dan uitzondering. En dit is gewoon een erg gevaarlijke.

@AUijtdehaag Dat is nog steeds geen reden om hier onveilig advies te geven... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@Septillion
Ik waardeer alle informatie, sowieso valt het me op hoe scherp je zelf moet zijn bij de verschillende offertes.

Begrijp ik je goed dat op 1x35A eigenlijk geen zonnepanelen aangesloten kunnen worden, tenzij de meterkast grondig verbouwd wordt? Enig idee wat die 20A is waar de man van Green Guys het over had, voordat ik de klok en de klepel ga verwarren... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:26
Interessant verhaal, ik probeer het ook even te begrijpen, want ik lees ook letterlijk overal dat een 5kW PV installatie op een 35A aansluiting geen probleem is aangezien die achter een eigen 25A groep past.

Die potentieel 57A in de meterkast, dat zit toch alleen in het stukje tussen je hoofdzekering en je groepen zekeringen? Achter de 35A hoofdzekering zitten de groepenzekeringen. De PV installatie zit op een eigen 25A groep. In dat stukje van de meterkast kan er dus 35A vanuit de hoofdzekering komen + 22A vanuit de PV groep. Maar daarna moet dit altijd weer door een zekering naar een andere groep, dus het enige gevaar zit tussen de hoofdzekering en de groepenzekeringen als ik het goed begrijp? Die kabels kunnen mogelijk geen 40A+ aan? En dat gebeurt dan alleen op het moment dat de verschillende groepen samen meer dan 40A vragen en de PV installatie op datzelfde moment ook genoeg kan leveren om hierin te voorzien samen met de 35A die je van het net krijgt (dus meer dan 5A opwek op dat moment)?

Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@hoevenpe Grondig is een groot woord. Makkelijkste is er een 40A automaat bij te zetten. Deze komt tussen je hoofdschakelaar + PV en alle gebruikers. Zo "ziet" de rest van de kast maar 40A ipv max 57A.

Al naar gelang wat je nu hebt is naar 3-fase gaan het meeste werk. Maar dit is naar mijn idee wel het meest toekomst bestendig voor eventueel WP, EV en nu al voor verdeling van de PV met betrekking tot het opdrukken van de spanning. Dit kan ook het moment zijn om de kast überhaupt tegen het ligt te houden. Is hij nog ruim genoeg? Zijn de aardlekschakelaars niet verouderd (type AC ipv A)? Is er geen ander knutselwerk verricht? Ja, het zijn misschien extra kosten en dat houdt veel tegen. Maar het zijn wel veiligheidssystemen.

De 20A waar nu alleen naar gekeken is betreft de zogenoemde selectiviteit die de netbeheerder eist. De groep moet sneller aanspreken van je hoofdzekering, hiervoor dient deze 1,6x zo hoog te zijn dan de hoogste groep, of andersom, je hoogste groep mag dus max 1,6x lager zijn. Bij 35A geeft je dit 20A. Hier wordt nog wel eens (licht) van afgeweken en dan 25A gebruikt. Dit hoort dus eigenlijk ook niet maar er is geen spraken van (gevaarlijke) overbelasting zoals hierboven. Er is alleen een kans dat de hoofdzekering klapt ipv de groep als je kortsluiting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:31

fxs81

Julianadorp

Hier zijn er via GreenGuys 10 x First Choice 345 Wp panelen op het dak gelegd met een 1 fase string omvormer van Goodwe. Geen schaduw te vinden hier op het dak.(op het zuiden) Ik heb bewust niet de 25 jaar garantie panelen genomen aangezien die exact hetzelfde zijn dan de panelen waar ze 15 jaar garantie op geven en dat was mij de meerprijs niet waard. Contact was prettig, er werd me geen onzin verteld (tenminste, als dit klopt "De samenstelling van de zonnecellen en het glas houden rekening met 40% zonlicht en 60% diffuus licht, zoals dat op onze lengtegraad voorkomt. Of het nu een snikhete zomerdag is, of een grijze herfstdag; onze panelen presteren altijd optimaal." 8)7 ) dus ik heb gewoon de gok genomen met deze wat duurdere panelen dan die van de concurrent. De offerte van Greenguys was trouwens ondanks de duurdere panelen evengoed de laagste. Ben ik in een goed verkoop verhaal getrapt of maken de panelen het ook waar? Zelfs als ze het waarmaken hoelang duurt het dan voordat je de meerprijs hebt terug verdient? We gaan het beleven. Ik log naar Pvoutput en kan daar mooi vergelijken met systemen in de buurt die ook op zuid liggen. Ze liggen pas sinds 20 april dus ik kan er eigenlijk nog niets van zeggen maar ze doen tot nu toe niet onder voor de systemen in de buurt. De tijd zal het leren, ik ben er in ieder geval blij mee.

Update, ik heb het even uitgerekend met de solar-bouwmarkt prijzen vwb de omvormer incl. wifistick, de panelen en de bevestigingsmaterialen en dan kom ik op 125,- (incl.btw) per First Choice 345Wp paneel ipv de 149,- zoals hij bij solar-bouwmarkt op de lijst staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lK2-myEr9gyNcqcHbQbv34hCxr4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vyaghH57NOJ1519fIeswOd26.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door fxs81 op 03-05-2021 15:28 ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Hathi Correct, het betreft alleen het stuk in de meterkast. Naast de kabels zijn dit ook de aardlekschakelaars, die zijn in 99% van de gevallen ook alleen goed tot 40A.

Nu kan je zeggen, "hoe vaak gebeurd dit nu?", maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je het niet door hebt als het wel gebeurd.

Zou hetzelfde zijn als je het hele huis gewoon op een enkele 35A zou doen. Want ja, hoe vaak trek je dat nu? Maar gaat erom dat je kabels in de muur en je stopcontacten etc maar geschikt zijn tot 16A. Zelfde geldt hier, er mag geen kans op overbelasting zijn, nergens.

Makkelijkste op te lossen door er dus nog een "begrenzer" (ofwel, 40A automaat) in te plaatsen zodat er dus niet meer kan lopen. Of door te zorgen dat de hele meterkast de genoemde stroom aan kan. Waarbij overigens gerekend dient te worden met de waarde van afzekering, niet de PV installatie.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 03-05-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Septillion schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:19:
Makkelijkste is er een 40A automaat bij te zetten. Deze komt tussen je hoofdschakelaar + PV en alle gebruikers. Zo "ziet" de rest van de kast maar 40A ipv max 57A.
Als ik snel Google dan is dat een meerprijs van een paar tientjes of is dat veel te kort door de bocht? Dat lijkt me een no-brainer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@hoevenpe Qua hardware is dat hem ja. 40A C-karakeristiek, wat aansluitdraad en ruimte in de kast.

Maar zoals gezegd is het een veiligheidssysteem. Zou hem dus zeker even nalopen. Ook al is het super onpopulair om daar geld aan uit te geven natuurlijk... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Ben me nu ook in string systemen aan het verdiepen, waarom zijn GroWatt en GoodWe zoveel goedkoper dan SMA? En welke zouden jullie aanraden, sowieso zo krap mogelijk begreep ik omdat bijv. een 3600 efficiënter is dan een 4200 of is dat iets van vroeger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Growatt en Goodwe zijn Chinese producenten, SMA Duits

Keuze is vooral gebaseerd op extra investering (grotere omvormer) versus aftoppen in voorjaar/zomer (kleinere omvormer).
De energy usability factor (rechtsboven op je Sunny design screenshot) geeft aan hoeveel je verliest door aftoppen.
Door de 'Limitation of AC active power' handmatig te verlagen, kun je de impact van verkleinen van de omvormer snel simuleren. De energy usability factor daalt op een gegeven moment onder de 100%, dat is je verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het verschil in prijs tussen een 3.6 en een 4.0 is welgeteld 6 euro.
https://www.winkelman-zon...omvormers/sma/sma-1-fase/

Ik zou jezelf de beste nachtrust gunnen en gewoon voor een 4.0 gaan.
(zoals voorspeld door sunnydesign met 100% energy usability factor)

De SMA lees je makkelijk zelf uit. (maar als je voor de laagste prijs gaat en een cloudoplossing, snap ik dat ook)
AUijtdehaag in "Advies omtrent zonnepanelen incl offertes" ff doorklikken

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@Septillion
Vandaag weer iemand aan de lijn voor een offerte, die kwam met het idee om een wasmachinegroep/kabel te verzwaren om zo meer dan 3500w met een PV-verdeler af te handelen. Klinkt een beetje vreemd, of is dit een serieuze optie?

Toen ik de extra 40A aardlekgroep noemde klonk het niet heel enthousiast, zo van als u dat wilt dan kan dat er wel bij binnen de offerte. Gevoel dat welke offerte ik ook accepteer dit er nadrukkelijk door mij bij moet worden gevraagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat is inderdaad niet gek, heet een PV verdeler. Maar dat lost het probleem in de meterkast alleen nog niet op. Daar blijf je hoe dan ook extra stroom op invoeren en dus heb je meer stroom beschikbaar dan waar hij nu geschikt voor is.

Grappige is, dat toen ik even opzocht wat een 40A automaat zou kosten dat ik bij Sander Vunderink deze toepassing ook gelijk in de beschrijving zag. Afgezien van de ruimte in de meterkast is het dus maar < €20,- aan materiaal, alleen automaat en wat extra kabel. En dan heb je daarvoor ook nog een kwaliteitsmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Septillion schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:04:
Dat is inderdaad niet gek, heet een PV verdeler.
Maar is het dus mogelijk om met wat aanpassingen meer dan 3500w op een PV-verdeler te zetten (met die 40A automaat) of blijft die limiet gelden? Of moet ik boven deze waarde sowieso een aparte kabel trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nouwja, ik ga er niet vanuit dat de huidige groep (vooral de bekabeling) niet geschikt is voor meer dan 16A. Dus nee, dan kom je daar zonder extra kabel niet boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M Raafs
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik goed om in de gaten te houden is dat de Enphase IQ7+ maar een max. uitgangsvermogen van 295w heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Septillion schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 19:19:
Nouwja, ik ga er niet vanuit dat de huidige groep (vooral de bekabeling) niet geschikt is voor meer dan 16A. Dus nee, dan kom je daar zonder extra kabel niet boven.
4x nee of niet in deze zin, nu ik hem nog een keer lees raak ik in de war. :)

Was het voorstel van die verzwaarde wasmachine groep in jouw ogen oké of raad je dat af, dus wel een aparte kabel trekken met een eigen aparte groep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Haha, sorry. De huidige wasmachine groep zal gewoon een 16A groep zijn. Deze is prima te gebruiken om ook max 16A aan PV op in te voeren maar niet meer. Dan ga je gewoon dikkere kabel nodig hebben dan je nu hebt liggen voor de wasmachine.
Pagina: 1