deadlock error

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Zojuist kreeg ik tijdens het wijzigen van een bericht in de HK een deadlock error, een 2e poging ging goed.
Daar ik deze error nog nooit eerder heb gezien vraag ik mij af wat er aan de hand is/was:

GoT-deadlock.jpg

Buiten [bug] Deadlock-error zojuist heb ik niet zo gauw iets kunnen vinden, is er soms iets gereleased waardoor alles tijdelijk readonly was? Al heb ik volgens mij ooit ook wel eens een readonly melding gezien, deadlock is nieuw voor mij.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

crisp

Devver

Pixelated

Dit komt ook heel zelden voor (en meestal in serverside jobs die heel veel queries doen). Het is echter niet iets waar wij eenvoudig iets aan kunnen doen.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Dat het zelden voorkomt had ik al door, gezien de weinige hits in de search :P , maar is dit nu een teken dat de server het op het moment van de edit te druk had om de edit af te handelen? :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07

crisp

Devver

Pixelated

Raven schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:10:
Dat het zelden voorkomt had ik al door, gezien de weinige hits in de search :P , maar is dit nu een teken dat de server het op het moment van de edit te druk had om de edit af te handelen? :S
Niet per se te druk, maar de situatie kan optreden wanneer er 2 database transacties zijn waarbij transactie A record 1 gelocked houdt en ook een lock op record 2 nodig heeft, terwijl transactie B juist al een lock heeft op record 2 maar ook een lock nodig heeft op record 1. Dat is een situatie die dus niet opgelost kan worden, en dan wordt een (of beide - afhankelijk van de DB instellingen) transacties teruggedraaid met een deadlock error.

In een high-critical applicatie zou je vervolgens een dergelijke transactie opnieuw uitproberen (eventueel met voorzorgen om te voorkomen dat je weer in dezelfde deadlock situatie terecht komt), maar omdat het bij ons zelden kritiek is en het maar heel weinig voorkomt geven wij gewoon de error terug.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Ok, duidelijk :)

Oscar Wilde