UTP via wandcontactdoos wil niet werken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadoKB
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-09 15:36
Recent besloten de UTP optie welke al een tijdje zonder aansluiting in de muur zat, eens te gaan voorzien van bekabeling. Na wat speurwerk het volgende uitgezocht en gedaan:

- Contactdoos is een Gira 019100, voor 5E kabels.
- 5E kabel op rol gekocht, met solid core vanwege de aansluiting op de contactdoos.
- Set RJ45 connectors gekocht, welke zowel op een soepele als stugge kabel moeten passen.
- Switch in kast gehangen onder de router, deze doorgelust middels poort 1. Swith poorten 8&7 zijn High Prio poorten, 6&5 Medium Prio. Idee was om daar de doorgetrokken kabels in te steken.
- Er lopen al PVC buizen naar de betreffende kamers, begonnen met het "kantoor".
- Speciale tang om de draden in de LSA aansluiting te drukken is aanwezig.
- Connectoren middels krimptang op de kabels gezet.

Alles getrokken, aangesloten en....niks. Noppes. Komt geen signaal door de kabel heen. Alles 2x nagekeken en ik kom er niet uit. Kabel is middels trekveer getrokken en dat ging gewoon soepel, geen reden om aan te nemen dat er een breuk of knik zit.
Contactdoos volgens het B schema aangesloten, tot 2x toe gecontroleerd.
Connector aangesloten volgens het normale schema (OW/O/GW/BL/BW/G/BW/BR). Draden zitten volledig tot het einde erin.

Foto's van de gebruikte materialen en aansluitingen: https://imgur.com/a/St1jeQn en https://imgur.com/a/B8Vt9Hr

Kabel tester aan beide zijden gehangen, zowel in de router als switch, volkomen dood. Laptop rechtstreeks in Router en Switch getest, meteen netwerk.

Ik heb geen enkel idee meer. Het hele weekend zitten googlen, maar kom er niet uit. Suggesties/Tips wat het probleem kan zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:28
Ik kan het mis hebben, maar het lijkt wel erg of je de blauw/wit en groen/wit hebt omgewisseld in de RJ45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:21
Krijg je helemaal geen lampjes op je kabeltester? Zou raar zijn als geen enkele ader goed is. Dan zou ik de krimptang met de RJ45 stekker verdenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Ge hebt ook CCA kabel gekocht.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 08:41

SpamLame

niks

Solid Core op een connector heb ik vaker gelezen dat dat een uitdaign kan zijn.

Knip beide connectoren eens van de kabel en test die + de kabel een op continuiteit.
Dikke kans dat 1 of meerdere "mesjes" geen goed contact maakt
Dyckie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:19:
O crap helemaal gemist, hoeveel meter zit er in de buis?
En wat voor een snelheid hoop je te halen?

Wil je het goed en betrouwbaar doen dan vervang je de CCA voor puur Koper oplossing.

[ Voor 41% gewijzigd door SpamLame op 03-05-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
als de kabel tester helemaal niks naar de andere kant krijgt, of het nou op een ander pin uit komt of niet, dan zit er toch wel iets goed mis in de connectors..

utp connectors zijn wel degelijk verschillend voor soepel en volle kern kabels !

CCA kabel is not done en gevoelig voor breken en niet betrouwbaar over langere lengtes, maar 20 meter 1gbit is wel haalbaar hoor bijv

[ Voor 21% gewijzigd door Weezer-DC op 03-05-2021 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MadoKB schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:07:
Kabel tester aan beide zijden gehangen, zowel in de router als switch, volkomen dood.
Ik neem aan dat je bedoeld dat je de kabeltester aan beide zijdes van de kabel hebt gehangen? Daar hoort geen router/switch tussen te zitten :)

Suggesties:
- kabelbreuk
- je punchdown skills zijn niet juist waardoor de aders geen contact maken
- je RJ45 aanknijpen skills zijn niet juist waardoor de aders geen contact maken (controleer ook even de "voorkant" van je RJ45 stekkertje of je de uiteinde van de aders wel door ziet komen, het kan zijn dat ze er bv niet goed inzitten)
- je kabeltester is niet goed (controleer dit met een ander kabeltje bv).

Meer smaken hebben we niet, bij een goede kabeltester moet je altijd lampjes zien... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Signaaldegradatie (wegens CCA) is ook een optie.
Beetje afhankelijk van de lengte en andere factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Heb je de RJ45 er op zijn kop aangeknepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
dat laatste plaatje..... Het lijkt er op dat geen enkele draad diep genoeg ingedrukt is, goed kans dat de isolatie daar niet doorgesneden is. => geen contact dus.\

goede punch down toot gebruikt?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadoKB
Dieks77 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:15:
Ik kan het mis hebben, maar het lijkt wel erg of je de blauw/wit en groen/wit hebt omgewisseld in de RJ45.
Ik heb het 2x nagekeken, lastig te zien op de foto, maar deze zitten op de correcte wijze erin.
SpamLane schreef op maandag 3 mei 2021 O crap helemaal gemist, hoeveel meter zit er in de buis?
En wat voor een snelheid hoop je te halen?

Wil je het goed en betrouwbaar doen dan vervang je de CCA voor puur Koper oplossing.
Zit ongeveer 15 meter in de buis, snelheid zat hier nooit 1gbit worden, zit in het buitengebied in een dorp van 3.000 inwoners :)
Enforce schreef op maandag 3 mei 2021 Ik neem aan dat je bedoeld dat je de kabeltester aan beide zijdes van de kabel hebt gehangen? Daar hoort geen router/switch tussen te zitten
Ja dat bedoelde ik, daarnaast nog getest met een rechtstreekse kabel op de router en switch om deze uit te sluiten als probleem.
Tens schreef op maandag 3 mei 2021 Dat laatste plaatje..... Het lijkt er op dat geen enkele draad diep genoeg ingedrukt is, goed kans dat de isolatie daar niet doorgesneden is. => geen contact dus.\

Ik zal er nog eens naar kijken, twijfelde al een beetje. Heb wel de correcte punch down tang gebruikt, deze nog speciaal erbij besteld bij de rol kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadoKB
Tens schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:49:
dat laatste plaatje..... Het lijkt er op dat geen enkele draad diep genoeg ingedrukt is, goed kans dat de isolatie daar niet doorgesneden is. => geen contact dus.\

Heb net alles nogmaals aangedrukt met de punch tang, en vervolgens met de extra diepe "stamper" die erbij zit de draden even goed nogmaals los aangedrukt. Kabeltester eraan gehangen, krijg nu 1 t t/m 8 en G de lampjes op volgorde gaan branden.

Heb voor de zekerheid de connector aan de andere zijde nog maar eens opnieuw gezet.

Krijg nog steeds geen internet door de kabel heen.

[ Voor 4% gewijzigd door MadoKB op 03-05-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

MadoKB schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:35:

Zit ongeveer 15 meter in de buis, snelheid zat hier nooit 1gbit worden, zit in het buitengebied in een dorp van 3.000 inwoners :)
We bedoelen natuurlijk LAN snelheid 1Gbit, niet internetsnelheid ;)

Lokaal kan je best 10Gbit halen zonder überhaupt internet te hebben ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

MadoKB schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:35:

Zeg nooit nooit, maar los daarvan binnenhuis Gbit is niet alleen voor internet.
Misschien heb/zie je er nu geen nut voor, maar het is wel toekomstvaster dan 100 of 10 mbit.

Om maar iets te noemen; er een NAS bijkomt en alle PCs/Laptops worden ingeregeld daar backups naar toe te maken. En ja dat is bij mij het geval, mijn internet abbo is maar 30mbit, maar in huis is alles Gbit (als het apparaat het kan tenminste)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadoKB
Dyckie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:19:
!00% Koper kabel gebruikt deze keer, werkt nu inderdaad vlekkeloos. Weer iets geleerd. 8)7
Pagina: 1