Vraag

• DennisKr
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-11-2022
Goedemorgen! Ik heb een Inwin Chopin case besteld met daarin een 150 watt voeding. Mijn vraag is of dit voldoende is voor een i5-11400 CPU?

Het moederbord is de Asrock H570M, 16gb RAM en gewoon wat opslag. Niks speciaals dus.

Ik heb op pcpartpicker alles ingevuld en kreeg geen error/waarschuwing te zien en kwam op ongeveer 125 watt uit, maar ik weet dat dit niet heel betrouwbaar is. Dus ben benieuwd of misschien iemand hier meer weet

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:21
Ligt ook aan je intenties en je vaardigheden.
Intel processors hebben doorgaans een instelbaar TDP.
De i5-11400 heeft een TDP van 65W, maar dit is op base frequency van 2.6 GHz.
Als je NIET wil turbo-en naar 4.4, zou een 150W voeding wel moeten kunnen :)
Het helpt als je de PL2 kan instellen in de BIOS van je moederbord.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:04

4POX

Everybody is wired

Het gaat niet over hoeveel watt een voeding in totaal is. Het is belangrijk hoeveel de wattage per lijn is. Er was een tijd dat de markt werd overspoelt met goedkope 500 watt voedingen. Bleek dat het allemaal op de 12 volt lijn zat. De 5 volt en de 3,3 volt lijnen hadden niet genoeg power om een pc stabiel te houden.

Je kan de specificatie van een voeding opzoeken. Hoeveel lijnen heeft die. Veel voedingen hebben 4 lijnen. 2 x 12 volt. 1 x 5 volt en 1 x 3,3 volt. Duurdere voedingen leveren op alle lijnen genoeg power. De goedkopere voedingen hebben dikke 12 volt lijnen om zo met dikke letters op de doos te kunnen drukken dat die voeding 500 watt is voor 25 euro.

Ik moet wel bekennen dat ik al vijf jaar lang geen windows pc meer heb gebouwd. Misschien is dit wel de laatste jaren veranderd.

AKA Rinkel weblog

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:03

Rannasha

Does not compute.

Met standaard instellingen gaat een 11400 in multithreaded applicaties naar zo'n 130W (bron). Als je wat met de instellingen gaat spelen voor extra prestaties kun je daar nog ruim overheen.

Daar komen dan de andere onderdelen van het systeem er nog bij: Moederbord, RAM, opslag.

In theorie zal het werken, want de i5 11400 heeft een 65W TDP op de base clock (en ik vermoed dat PCPartPicker hier mee rekent), maar dan laat je wel een heleboel potentiele rekenkracht onbenut.

Ik zou zelf 200W als minimum nemen, maar liever gaan voor 300W zodat er ruimte is voor een klein beetje uitbreiding.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:07
Ik zou gewoon op safe spelen en net 10 euro meer uitgeven voor iets meer watt

• DennisKr
Dan moet ik even goed zoeken naar een vergelijkbare case..

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenASRock H570M-ITX/ac€ 134,90€ 134,90
1BehuizingenIn Win Chopin Zwart€ 98,03€ 98,03
1MonitorenLG 34WL500 Zwart€ 241,95€ 241,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 49,-€ 49,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 864,88

Dit was mijn plan en is ook allemaal al besteld. Ik zit ook te kijken naar eventueel het vervangen van de PSU in de Chopin maar dat kan een klus worden om een PSU te vinden die past.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup... het is hier al gezegd, maar de CPU turbo't van nature naar 130w, en afhankelijk van moederbord kan dat meer zijn.

Let echter op dat dat niet het verbruik is, er hangt een hoop af van:

- VRM efficiëntie (95% is best goed)
- Geheugen verbruik: ~16GB DDR4 2133 zit rond de 12W: sneller geheugen zal meer gebruiken, voltage gaat omhoog
- SSD: sommige high performance SSD's kunnen naar 25W gaan
- USB poorten: vergeet niet dat de 5V en 5Vsb bus ook een factor zijn (en dus niet alle 150W op de +12v rails zitten)
- PCIe lanes/gebruik daarvan
- Audio en andere on-board devices die via 12V werken
- PCH + Chipset (~10-15W niet ongewoon)

Mijn CPU heeft een TDP van 225W... daarvan gaat niet alles naar de CPU zelf. In enkel CPU load (géén GPU zelfs, heb geen IGP) knalt het systeem 'off socket' al naar 380W gemeten voeding, 394W stopcontact. Dat is met 4 SSD's welliswaar die actief zijn (idle zijn ze zuiniger), maar zelfs dan: alles idle zit mijn systeem op 90W, terwijl de CPU slechts 14W slurpt. Nu heb ik wel veel meer geheugen (4 slots vol op 3600MHz). Dat zal (ik zit op een HEDT platform) voor een i5-like platform minder zijn, maar alsnog: kijk niet enkel naar de CPU voor verbruik.

Onderbuik gevoel: 150W is te weinig. Ik zal eerder voor iets wat SFX ondersteund qua voeding-formaat. Ook qua response rate (kleine voeding heeft weinig uptime/ripple bescherming: moderne CPU's vliegen met gemak van 5W - een veelvoud daarvan, en weer terug) zijn er best forse eisen.
DennisKr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:39:

Dit was mijn plan en is ook allemaal al besteld. Ik zit ook te kijken naar eventueel het vervangen van de PSU in de Chopin maar dat kan een klus worden om een PSU te vinden die past.
Ik zou kijken naar SFX. Het is een power supply formaat wat standaard is, en afgeleid is van ATX (maar klein). Ideaal voor ITX. Hier zijn gewoon filters voor. Een niet-standaard voeding zoals in die inwin case zou ik nooit kiezen. Al was het maar omdat je in geval van een defect écht hangt. Hier is een kant-en-klaar zoekfilter:

https://tweakers.net/behu...FUmytjpKJiQGysKWRMVC4thYA

[ Voor 20% gewijzigd door Umbrah op 03-05-2021 12:01 ]

• DennisKr
Ik bestel wel een SFF case met voeding.. Wellicht gaan we later ook actiever photoshoppen en videobewerken dus is grotere case wellicht ook beter voor de airflow.

• DennisKr
Bedankt voor jullie input trouwens!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:39

SpamLame

niks

DennisKr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:00:
Ik bestel wel een SFF case met voeding.. Wellicht gaan we later ook actiever photoshoppen en videobewerken dus is grotere case wellicht ook beter voor de airflow.
Waar mogelijk kijk of je daar de std ATX voeding voor gebruiken kan.
Andere formats is niet erg als je maar bewust bent dat de prijs/watt hoger is in vergelijking met ATX voedingen.
Er zijn zeker mITX cases die ATX accepteren > https://tweakers.net/behu...wMUNDCHC0YrWRpYKsXW1tYCAA

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 13:34
11400 moet prima lukken met een 150W voeding. Zet in het BIOS wel meteen de Long Duration Power Limit en de Short Duration Power Limit (in deeltje Advanced van het BIOS) naar omlaag, Long Duration mag 65W zijn, Short Duration zou ik limiteren tot bv 84W.

Zolang de pc niet boot naar een OS, gaat die ook de turbo niet gebruiken, dus je loopt niet het risico dat de pc opstart en meteen naar maximum vermogen knalt. Als het systeem wel kan booten naar een OS wel altijd in het oog houden na een wijziging in het BIOS dat de Power limits niet te hoog staan.

Ja het piekverbruik van een 11400 kan tegen de 150W aan lopen, maar alleen als het moederbord zo ingesteld is. Er dan maar van uitgaan dat je een dikke voeding nodig hebt, vind ik paniekerig. Als je de CPU limiteert op 84W en verder ook geen onnodig zware SSD neemt, kom ik maar op iets boven de 100W piekverbruik in berekening.

@4POX Een moderne desktop gebruikt ook grotendeels 12V, zeker de componenten die veel energie verbruiken (CPU en GPU en alle motoren zoals fans of harde schijven). Voor CPU en GPU wordt 12V omgezet naar wat de chip echt gebruikt (+-1 - 1,5V) met de VRMs. Het vermogen dat een modern systeem op 3,3V en 5V nodig heeft, is veel lager. Een goedkope voeding gaat net overdreven veel vermogen op de 3,3V en 5V lijnen specificeren.

[ Voor 5% gewijzigd door MacPoedel op 04-05-2021 09:25 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:37
Net even die voeding bekeken en de 12volt kan max 72W leveren!
Beetje krap. ;w
https://www.in-win.com/up...n/IP-AD150A7-2_eDM_en.pdf
Pagina: 1