Toon posts:

Koken op inductie: 2 of 4 elektrische kookzones?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Legolaslegolas
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 08-09 20:55
Hallo allemaal,

Koken op inductie is nieuw voor mij. Op het moment vergelijk ik twee inductiekookplaten met afzuiging. De ene heeft 2 elektrische kookzones en de ander 4 zones. Dit terwijl laatstgenoemde 500 EUR minder kost. Beide kookplaten zijn van het merk Bosch (zie bosch-home.nl respectievelijk modellen PVQ895F25E en PIE895B15E).

Daarom mijn vraag: is 2 zones beter dan 4 (en waarom)? Ik zie overigens ook dat er verschil in "vermogen kookzone (W)" zit tussen beide modellen maar ik weet niet hoe ik dit moet interpreteren (aangezien ze niet evenveel kookzones hebben).

Beste antwoord (via Legolaslegolas op 03-05-2021 11:14)

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:21
De kookplaat met 2 kookzones heeft flex-zones. Een flex zone is jawel: flexibeler.

1: je kan hem flexibel gebruiken als 1 grote kookzone voor een rechthoekige of ovale bak/grillplaat of vispan, of als 2 losse 'pitten' voor normale pannen. Of wanneer je met drie wat grotere pannen kookt, kan je een pan midden op de kookzone zetten. En niet precies op de 'pit'. Dat scheelt een hoop botsende pannen op een kookplaat van 56cm breed.
2: je bent op een flex zone vrij in het formaat van de pan. Bij standaard kookzones heb je meestal twee kleinere en twee grotere kookzones en moet je ook echt een pan gebruiken die past bij de maat van de kookzone die je gebruikt. Bij flex zones maakt het niet uit welk formaat pan je op welke plek zet.

Voor de wat uitgebreidere keukenprins(es) heeft een plaat met flex zones dus zeker voordelen. Voor de simpele kok die het niet spannender maakt dan het Hollandse aardappelen-vlees-groenten of pasta danwel rijst met saus is er weinig voordeel aan de flex-zones.

Wanneer je gebruik wilt maken van grote, langwerpige grill- en vispannen is een flex zone een must.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:21
De kookplaat met 2 kookzones heeft flex-zones. Een flex zone is jawel: flexibeler.

1: je kan hem flexibel gebruiken als 1 grote kookzone voor een rechthoekige of ovale bak/grillplaat of vispan, of als 2 losse 'pitten' voor normale pannen. Of wanneer je met drie wat grotere pannen kookt, kan je een pan midden op de kookzone zetten. En niet precies op de 'pit'. Dat scheelt een hoop botsende pannen op een kookplaat van 56cm breed.
2: je bent op een flex zone vrij in het formaat van de pan. Bij standaard kookzones heb je meestal twee kleinere en twee grotere kookzones en moet je ook echt een pan gebruiken die past bij de maat van de kookzone die je gebruikt. Bij flex zones maakt het niet uit welk formaat pan je op welke plek zet.

Voor de wat uitgebreidere keukenprins(es) heeft een plaat met flex zones dus zeker voordelen. Voor de simpele kok die het niet spannender maakt dan het Hollandse aardappelen-vlees-groenten of pasta danwel rijst met saus is er weinig voordeel aan de flex-zones.

Wanneer je gebruik wilt maken van grote, langwerpige grill- en vispannen is een flex zone een must.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Onze inductiekookplaat heeft vier zones die even groot/krachtig zijn wat ik wel handig vind omdat ik dan niet moet nadenken over welke pot/pan ik waar zet. Jouw duurste kookplaat lijkt dit ook te hebben.

Het koppelen van zones heb ik nog nooit gebruikt dus daar zou ik het persoonlijk niet voor doen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Legolaslegolas
Bedankt voor de snelle reacties! Helemaal duidelijk.

[Voor 33% gewijzigd door Legolaslegolas op 03-05-2021 11:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Legolaslegolas
@Admiral Freebee Begrijp ik het goed? Dus als je 4 zones met hetzelfde vermogen hebt en je koppelt ze. Dan heb je dus a.h.w. hetzelfde resultaat als dat dat je een kookplaat met 2 flexzones zou hebben.

M.a.w., dus ik betaal 500 EUR meer in mijn geval (Bosch) zodat ik niet op het knopje "koppel zones" hoef te drukken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Legolaslegolas schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:17:
@Admiral Freebee Begrijp ik het goed? Dus als je 4 zones met hetzelfde vermogen hebt en je koppelt ze. Dan heb je dus a.h.w. hetzelfde resultaat als dat dat je een kookplaat met 2 flexzones zou hebben.

M.a.w., dus ik betaal 500 EUR meer in mijn geval (Bosch) zodat ik niet op het knopje "koppel zones" hoef te drukken?
Voor zo ver ik het kan zien zit het zo bij je gekozen kookplaten:
De goedkopere
• 2x kookplaat met 2200W (3700W boost) en doorsnede van 21cm
• 2x kookplaat met 1800W (3100W boost) en doorsnede van 18cm
• Kookplaten zijn niet koppelbaar om een langwerpige grillplaat of pot te gebruiken
• Kookplaten zijn rond

De duurdere
• 4x kookplaat met 2200W (3700W boost) en doorsnede van 21cm.
• De kookplaten links en rechts kan je met elkaar koppelen (3600W in totaal) voor een grillplaat of langwerpige pot
• De kookplaten zijn qua vorm eerder een rechthoek met afgeronde hoeken dan echt circkels waardoor het wellicht minder uitmaakt of je de pot/pan recht op het midden zet

De boostfunctie kan je meestal maar op 2 platen tegelijk gebruiken en vaak zitten er beperkingen aan op welke dat kan tegelijk. Dat staat vast wel in de handleiding.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de duurdere omdat ik mijn grote potten graag vanachter zet terwijl de goedkopere net de grootste platen vanvoor heeft. Zoals gezegd hoef je bij de duurdere niet na te denken of je een grote pot vanachter of vanvoor zet. Gewoon in het midden over twee platen lijkt me dan weer geen goed idee. Dat gaat niet efficiënt werken.

De goedkopere lijkt overigens helemaal geen platen te kunnen koppelen of ik kijk verkeerd? Je betaalt dus 500 euro om te kunnen koppelen en om de flexibiliteit te hebben van 4 even grote/sterkte kookplaten te hebben.

[Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 03-05-2021 11:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Legolaslegolas
@Admiral Freebee. Super! Verkocht. Een fijne dag nog en bedankt voor je medewerking!

[Voor 40% gewijzigd door Legolaslegolas op 03-05-2021 11:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 22:43
@Legolaslegolas
Je kunt je natuurlijk afvragen hoe vaak je de zones zal koppelen. Volgens mij alleen maar als je een braadslee of vispan gebruikt zoals @Ivow85 aangeeft.

De boostfunctie kun je toch maar op twee platen tegelijk gebruiken dus dat maakt ook niet zoveel verschil. Boost is wel makkelijk om even water te koken of te wokken op hoge temperatuur.

Persoonlijk zou ik voor de goedkopere gaan en investeren in goede pannen. Let ook even op of je de pannen überhaupt nog kunt gebruiken. Wij hadden huis met inductieplaat gekocht en kwamen eerste dag achter dat alle koekenpannen weg konden. Werkte er geen een. :-( Gelukkig werkte de dure braadpan nog wel, maar die is van gietijzer. Ben wel altijd bang dat ik dat ding laat vallen op de kookplaat. :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Legolaslegolas
Hmm, ik zal er nog een paar dagen over nadenken dan...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Ik gebruik de koppeling bijna dagelijks zodat de koekenpan in het midden van de plaat kan staan. Als die vooraan staat kan je niet goed bij de bediening en achteraan vind ik te ver weg :+.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee