USB-(C) Powered mini pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-06 13:39
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag Windows 10 x64 kunnen draaien waarbij ik voornamelijk wil surfen, digitaal meeten, streamen, en als voornaamste intensiever programma wil ik graag als hobbyist foto's kunnen editen met Capture One Pro https://support.captureon...ements-to-run-Capture-One (alternatief voor Lightroom, dus waar je hieronder Capture One leest en het niet kent, vul maar Lightroom in ;) ). Daarin zou ik het liefst niet 10 seconden willen wachten voor ik bij elke aanpassing aan de Exposure slider het resultaat zie zegmaar, maar het hoeft niet instant te zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Opzich een rekbaar begrip, maar denk niet meer dan een paar honderd euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Samsung 34" Ultrawide C34J791T

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb niet echt keiharde eisen naast dat het dus een beetje met Capture One om moet kunnen gaan. Mijn ervaring met Windows 10 op laptops is dat 8gb ram wel het minimum is, en browsen met een aardige hoeveelheid tabs open kan ik wel aangeven dat upgradability met bijvoorbeeld 2 slots tot 32gb wel lekker is maar geen vereiste. Qua GPU weet ik niet goed wat nodig is, of in oudere Intel SOC's de IntelGraphics goed genoeg zijn weet ik niet, maar het voelt beter als er iets meer grafische kracht in zit of in gezet kan worden (of aan gehangen kan worden middels thunderbolt3 ofzo). Ben wel geneigt een Core of soortgelijke AMD processor te willen tenzij iemand me anderszijds kan overtuigen natuurlijk.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou heel graag een zo clean mogelijke oplossing willen. Daar waar mijn Samsung monitor mijn 13" i7 werklaptop met 1 kabel van stroom kan voorzien, zou ik erg graag een van de USB PD outputs op mijn monitor willen kunnen gebruiken om dit pc'tje op aan te sluiten als stroombron. Mocht het mogelijk zijn om net als mijn laptop alles door 1 kabel te laten gaan (zowel beeld als stroom) is dat helemaal ideaal. Het liefst dus zonder externe stroomkabel met bijbehorend adapterblok.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, maar ik heb een aantal opties gevonden. De voornaamste 2 zijn Udoo Bolt en LattePanda Alpha, waarbij de Bolt me het meest toekomstbestendig lijkt. De LattePanda is qua performance iets minder, maar daarentegen wel weer super klein en wellicht snel genoeg voor mij? Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal NUC opties en NUC-achtigen, maar kan niet goed vinden of die stroom over USB willen. En voelen die soms ook wel duur aan, dat je voor een 4 jaar oude i3 alsnog 300 euro moet neerleggen bij wijze van. Maar daar kan ik het mis hebben. Een beetje pielen is prima, het hoeft niet een 100% plug-and-play box te zijn. Beschikbaarheid in Europa is trouwens ook nog wel een puntje natuurlijk.

Ga je overklokken?
Was ik niet van plan?

Wat verwacht je van ons?
Ik ben een betrekkelijke noob qua (mini)desktops, en hang mijn kennis vooral op aan wat mijn ervaringen zijn uit de laptop wereld. Daar heb ik een aantal varianten gehad waarbij een i3 met 4gb gewoon traag aanvoelt en binnen no-time met geupdate apps loopt te vechten. Heb bijvoorbeeld ook een beetje de Surface Go gevolgd waar de reviews er toch wel op uit kwamen dat de Core-M variant de beste optie was tov. ik geloof een Pentium. Maar een redelijk moderne Core of Ryzen met 8gb is wat dat betreft mijns inziens toekomstbestendig genoeg, en daarop performt Capture One ook prima.
En waarom ik dit wil, is omdat ik momenteel een Surface Pro X heb, die op een ARM processor draait, en opzich wel snel genoeg is, maar toch een aanzienlijke hoeveelheid uitdagingen heeft mbt app-compatibiliteit. En daar waar ik eigenlijk vooral wat x64 apps waaronder Capture One wil gebruiken, zoek ik dus naar een extra computertje die zo min mogelijk ruimte en kabels nodig heeft. En bedenkend dat een paar jaar oude i5 laptop over USB-C aangestuurd kan worden en prima doet wat ik wil vroeg ik me af of jullie wat goede alternatieven weten zonder een scherm, batterij en toetsenbord in 2021 zegmaar :)
Vandaar deze vraag, en zou ik graag willen weten wat jullie zouden adviseren:
Heb ik wel een Inter Core of AMD Ryzen nodig? Zijn er nog meer opties naast de Udoo Bolt en LattePanda Alpha? Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Laatst online: 04-07 14:00
Intel / Ryzen cores draaien niet op 5V, dus een USB powered mini pc kun je vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-07 09:47
Je hebt oa de OptiPlex Ultra series, die dit heeft. Maar daar zitten over het algmeen mobile soc's in en zijn meer bedoelt om permanent te mounten achter de monitor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:15
@Djarune dat is niet waar. Ik heb hier een Intel Core van de 10e generatie en een Ryzen 4800 beide laptops gebruik ik alleen via USB-C.

Daarnaast heb je meerdere desktop PCs die dat ook probleemloos doen:
https://www.amazon.com/dp..._r_cp_apa_i_fEg5CbSYXSDFD

USB-PD (Power Delivery) doet volgens mij makkelijk 100W. De meeste monitoren (met USB-C) leveren 65W wat natuurlijk ruim voldoende is.

En de UDOO Bolt en zo zijn er nog wel een paar:
https://www.udoo.org/discover-the-udoo-bolt/

Hier gewoon een Core i5 8e gen:
https://www.asus.com/nl/D...-PB-series/Mini-PC-PN61T/

[ Voor 23% gewijzigd door Jazco2nd op 03-05-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:52
Ik zou een NUC nemen - met 16GB RAM en minstens een 250 GB SSD. Beide apparaten die je gevonden hebt draaien op wat oudere hardware. De 32GB disk van de Uboo Bolt is te klein, na wat Windows updates zit die vol - daar komt dus ook nog een SSD bij.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 10 Performance NUC10i3FNH€ 284,57€ 284,57
1Geheugen internKingston 16GB DDR4 2666MHz Kit€ 91,62€ 91,62
1Solid state drivesKingston A2000 250GB€ 38,90€ 38,90
Totaal€ 415,09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisp
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 28-11-2022
Zoals @martyw hierboven ook al zegt, een NUC barebone met 16GB werkgeheugen en minimaal een 250GB harde schijf kom al redelijk je in de buurt van jouw wens. Wel denk ik dat je beter wat meer dan 250GB opslag kan nemen om een volle schijf te voorkomen. Voor het werkgeheugen is een 2666MHz setje wel genoeg, je gaat er waarschijnlijk geen profijt van hebben als je een 3600MHz setje haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:51
Jazco2nd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:09:
@Djarune dat is niet waar. Ik heb hier een Intel Core van de 10e generatie en een Ryzen 4800 beide laptops gebruik ik alleen via USB-C.

Daarnaast heb je meerdere desktop PCs die dat ook probleemloos doen:
https://www.amazon.com/dp..._r_cp_apa_i_fEg5CbSYXSDFD

USB-PD (Power Delivery) doet volgens mij makkelijk 100W. De meeste monitoren (met USB-C) leveren 65W wat natuurlijk ruim voldoende is.

En de UDOO Bolt en zo zijn er nog wel een paar:
https://www.udoo.org/discover-the-udoo-bolt/

Hier gewoon een Core i5 8e gen:
https://www.asus.com/nl/D...-PB-series/Mini-PC-PN61T/
Die hebben allemaal een mobile cpu ipv een desktop cpu. Een desktop moederbord werkt niet op 5v alleen. Daar heb je naast 5v nog 12v en 3,3v nodig. Mini-STX heeft een 19v input en converteert zelf naar 12v, 5v en 3,3v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Maar de CPU is vaak gewoon hetzelfde, alleen meer beperkt in warmte, waardoor deze wat minder verbruikt. Sommige moederborden (Fujitsu) hebben zelfs de mogelijkheid dit zelf in te stellen (CPU TDP).

Dus dat boeit toch helemaal niet? Hij wil een desktop die op USB-C werkt. Die zijn er. Snel zat zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Laatst online: 04-07 14:00
Jazco2nd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:42:
Maar de CPU is vaak gewoon hetzelfde, alleen meer beperkt in warmte, waardoor deze wat minder verbruikt.
en ze zitten vastgesoldeerd en zijn net zo snel als de desktop variant van 2 generaties terug.

*Djarune wil graag een "Barebone Aankoopadvies sub forum :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
florisp schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:29:
Zoals @martyw hierboven ook al zegt, een NUC barebone met 16GB werkgeheugen en minimaal een 250GB harde schijf kom al redelijk je in de buurt van jouw wens. Wel denk ik dat je beter wat meer dan 250GB opslag kan nemen om een volle schijf te voorkomen. Voor het werkgeheugen is een 2666MHz setje wel genoeg, je gaat er waarschijnlijk geen profijt van hebben als je een 3600MHz setje haalt.
De NUC die ik noemde met een 10e gen Intel i3 ondersteunt max 2666 MHZ RAM. De nu nog wat duurdere 11e generatie ondersteunen 3200 MHz meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Oj, wat een reacties, thanks guys! Dus lijk ik toch de NUC kant op te moeten denken. Kan alleen niet goed vinden of bijvoorbeeld die NUC 10 Performance die martyw aanraad met een enkel usb-c kabeltje aangestuurd kan worden? In die zin ben ik met een mobiele processor tevreden als dat wel met 1 kabel zou kunnen. Ben al een aantal jaar foto's aan het editen op laptops dus in die zin is de performance goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
eswa schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:43:
Oj, wat een reacties, thanks guys! Dus lijk ik toch de NUC kant op te moeten denken. Kan alleen niet goed vinden of bijvoorbeeld die NUC 10 Performance die martyw aanraad met een enkel usb-c kabeltje aangestuurd kan worden? In die zin ben ik met een mobiele processor tevreden als dat wel met 1 kabel zou kunnen. Ben al een aantal jaar foto's aan het editen op laptops dus in die zin is de performance goed genoeg.
De NUC heeft een aparte voeding - dat gaat niet via USB. Als oplossing gebruik vaak een kabelslang om kabels te groeperen
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/ROxZYJZjKPyR/550x458.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Jazco2nd schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:42:
Maar de CPU is vaak gewoon hetzelfde, alleen meer beperkt in warmte, waardoor deze wat minder verbruikt. Sommige moederborden (Fujitsu) hebben zelfs de mogelijkheid dit zelf in te stellen (CPU TDP).

Dus dat boeit toch helemaal niet? Hij wil een desktop die op USB-C werkt. Die zijn er. Snel zat zelfs.
Indien er dus geen nuc is die dit kan, heb ik qua opties dan nog over de Asus Mini PC PN61T, en de Dell Optiplex units, als ook nog steeds de Udoo Bolt. Welke opties zou jij nog meer weten @Jazco2nd ?

En qua performance is de Bolt ook niet onaardig, er zou alleen een grotere SSD in moeten jullie's inziens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@eswa ik heb simpelweg gegoogled maar dat kan je natuurlijk ook zelf. GoT verwacht juist dat jij zelf dit onderzoek doet. Niet dat anderen het voor je doen. Ik heb dus al meer gedaan dat de bedoeling is.

Ik verwacht dus een mooi vergelijkend waren onderzoek nu van je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ja dat snap ik, maar dat is ook waarom ik hier een topic open. Heb je wat tips mbt zoektermen? Als ik "mini pc usb-c powered" of iets dergelijks google, kom ik bij een aantal dezelfde reddit-topics tegen waar iemand iets in z'n auto wil, en inderdaad de Asus, een aantal sticks, en Atom/Celeron powered kastjes. Maw. bestaat dit dus nog amper, wat ook betekent dat Udoo en Asus een aardige prijs voor die feature kunnen vragen (beide kom ik ook niet heel goedkoop tegen). En toen jij zei dat er wel een aantal zijn, die snel zat zouden zijn, vroeg ik me toch af welke jij nog meer bent tegen gekomen. Vandaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Tja, wat jij wilt wordt door de meeste andere mensen die zo min mogelijk kabels willen met een all in one PC opgelost, vaak met een iMac, en bijvoorbeeld HP heeft ze voor de Windows gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Mja, dat klopt inderdaad. Jammer dat ik me dit nu pas bedenk na de aanschaf van een Samsung Ultrawide. ;) Anyway, ik ga verder googlen welke kastjes dit kunnen. Is me bijvoorbeeld ook niet helemaal duidelijk of het alleen de Asus PN61T is die usb-c aangestuurd kan worden. Een scan over hun productpagina's leert me dat de PN61T, PN62, PN41 het hebben, maar de PN30, PN40, PN50, PN51, PN60, PN62S, PN61V dan weer niet. Qua specificaties zit de PN41 op Celeron level, de 61T op 8e gen Core en de 62 op 10e generatie Core. Hoe verhoudt voor mijn gebruik zeg een 10e generatie i3 in een PN62 zich tot de AMD Udoo Bolt met bijbehorende graphics on the chip? Als ik ze naast elkaar zet op CPU Benchmark dan komt er wat er in de Udoo zit wel erg sterk uit steeds:
https://www.cpubenchmark....5U/3573vs3331vs3308vs3323
https://www.videocardbenc...20/3895vs3845vs3592vs3805
Maar wat zeggen benchmarks... ;)

Dan kwam ik nog 2 Lenovo's tegen: Thinkcentre m75n en m90n, die Ryzens en Cores (8e) draaien en wat ik kan vinden behoorlijk aan de prijs zijn.
Zie ook dat er USB-C naar DC power input adapters matchend voor een NUC of een Thinkcentre zijn. Dan zou je alsnog je NUC vanaf je monitor's USB-C PD poort kunnen draaien via een dongletje. Iemand daar ervaring mee of is het een broodje aap?
Pagina: 1