Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NAS vraagjes door een newb

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TNG128MB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-11 12:13
Heb een spotgoedkope "Thecus N4560" nas gekocht om eens te proberen.

Hij kwam met 3 schijven.
Met de 3 schijven erin deed hij heel raar, 1 verwijderd en ik kon een raid maken maar kon er niets op kopieren via verkenner.

Kon ook geen SMART test doen op 2 van de 3 schijven.

Nu reboot en 1 jbod gemaakt met 1 schijf (18500uren WD 750GB) en dit werkt prima en kan er gewoon van lezen en schrijven. Een full hd film stond erop in 10 sec...

Vraag 1: Zijn de andere schijven dan defect veronderstel ik ? ze worden herkend maar krijg er geen info van en kan geen smart test doen, ga ze eens proberen in de pc kijken wat doe zegt.

Vraag 2: ik heb een 3TB Seagate vol films, ik kan deze blijkbaar niet gewoon inpluggen en gebruiken want dan wordt deze geformatteerd ... ?

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1. Je moet deze schijven testen in je PC inderdaad.
2. Een disk wordt inderdaad vaak overschreven met een eigen systeem van de NAS. als je die films wilt bewaren, moet je ze eerst op je PC zetten, dan de disk in de NAS proppen en daarna de films naar je NAS kopieren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TNG128MB
nu probeer ik hem door mijn LG tv te vinden maar denk dat ik hiervoor eerst een media server app moet installeren.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:20

SpamLame

niks

Ik wat niet wat je TV allemaal aan kan.
Mijn wdtvlive kastje browsed hier gewoon de aangeboden CIFS share van de NAS.
Kan jou tv dat ook, dan hoe je mss niks verder te regelen.
Je NAS heeft ook HDMI output, wellicht op die manier inregelen.

Vraag1 zolang jij geen smartwaardes hebt kunnen uitlezen en interpreteren als zijnde dat de schijven in prima conditie zijn, zet je DAAR geen data op die je NIET kwijt wilt.

Vraag2 is een wedervraag; is die 3TB Seagate een USB drive?
>Ja dan kan je wss de drive gewoon aansluiten en bestanden overzetten (na vraag1) ;
>Nee geen USB maar intern/SATA > dan zal die schijf hoogstwss een format moeten krijgen voordat de NAS ze gebruiken kan;
>Nee geen SATA en ook niet USB > wat dan wel?

[ Voor 61% gewijzigd door SpamLame op 03-05-2021 09:58 ]

• TNG128MB
heb de plex app geinstalleerd op de nas en werkte meteen, top.
nu komt er een optie media server op mijn tv te staan en zie ik meteen alles wat erop staat.

en neen mijn 3tb schijf zit nu in een oude pc dus SATA, zal een aantal goede schijven moeten kopen voor de nas en alles kopieren.

edit;

lol de schijven zijn 14 jaar oud.

1 schijf werkt helemaal niet in de pc de andere kleurt helemaal geel in crystaldiskinfo, nu dit ook eens gedaan met mijn eigen schijven en die zijn er ook niet goed uit :/

[ Voor 46% gewijzigd door TNG128MB op 03-05-2021 13:32 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
"Geel" wil weinig zeggen, aan de hele smart tabel hier neerzetten heb je meer ..

• TNG128MB
vertrouw ze toch niet meer zijn basic pc schijven 15j oud en 48000uren op weet niet alles meer maar "current pending sector count" en "uncorrectable sector count" stonden int geel. en de andere schijf werd niet eens herkend in schijfbeheer.
ben intussen chdks aant doen op mijn 3tb seagate, draait al zeker 6 uur...

[ Voor 13% gewijzigd door TNG128MB op 03-05-2021 19:24 ]

Pagina: 1