CPU powerhouse werklaptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 20:27
Beste tweakers ik doe een beroep op jullie kennis en kunde wat betreft de huidige hardware markt.
Ik zoek een vervanger voor mijn huiduge laptop (Huawei matebook met een i7-8550u)

Wat ga je met je laptop doen?
Office werk. Maar dan wel vrij CPU intensieve taken dus geen briefjes tikken in Word. Macros in excel die 2 seconden lopen op mijn thuiscomputer (5600xt) en bijna 10 seconden duren op mijn huidige laptop werk.
Ik zoek een laptop waarmee ik op lokatie kan werken met een machine die mijn 5600xt thuis qua performance benaderd.

Ik zoek geen geen dik bakbeest, ingebouwde GPU's geef ik niets om. Liever dun en zakelijk.
Wil wel de snelste CPU met zoveel mogelijk cores.
Scherm ook liever een 3:2 beeldverhouding en zeker hogere resulutie dan 1080P, bij voorkeur groter dan 14". Touchscreen is handig en als het even kan ook een full HDMI poort.

Wat is je budget?
tot 2000 euro is oke, meer overweegbaar als het een topper is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja dagelijks. Maar liever een groot scherm dan een ultraportable met een 13" schermpje.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Was enorm gescharmeerd van de M1 processor van Apple. Deze geprobeerd maar office voor MAC is echt waardeloos. Die M1 was daardoor effectief nog langzamer dan mijn huidige laptop. Dus helaas nog steeds geen Mac's voor mij. (M1x zal sneller zijn maar de M1 is een factor 5 langzamer dan mijn huidige oude laptop in mijn specifieke workload)

Ik vind Huawei, thinkpads en HP mooi. Maar sluit niets uit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 16:16
Dit is een goede laptop met een zeer snelle CPU voor productieve taken zonder een al te hoge prijs doordat er een vrij simpele GPU in zit:

https://nl.hardware.info/...5-ec2310nd-3e3g8ea.595588

Ruim onder je budget, maar wel een mooie optie denk ik. Zie alleen dat het scherm niet helemaal voldoet. Maar wellicht valt dat door de vingers te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 03-05-2021 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je wilt desktop performance, maar geen dik bakbeest....
Denk dat je die eis misschien wel moet loslaten.
Hoewel de mobiele CPU's steeds sneller worden denk ik niet dat die aan jouw eisen zullen voldoen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 16:16
fm77 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:44:
Je wilt desktop performance, maar geen dik bakbeest....
Denk dat je die eis misschien wel moet loslaten.
Hoewel de mobiele CPU's steeds sneller worden denk ik niet dat die aan jouw eisen zullen voldoen....
Er zijn genoeg laptop CPU's die meer performance leveren in workloads dan een desktop 5600X. De 5800H(45W), 5900HX(45W) en zelfs de 5900HS(35W) om maar wat te noemen. Laatste valt ook in zeer dunne laptops te plaatsen mits er geen zware GPU naast hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-09 13:15
Er zijn laptops met een 'h' serie processor die in ieder geval enigszins in de buurt komen van een 5600X en toch in de categorie 'thin en light' vallen. Wat dacht je van https://tweakers.net/pric...5-ep0175nd/specificaties/ of https://tweakers.net/pric...81te0020mh/specificaties/? Die eerste lijkt mij een betere deal, maar als je geen waarde hecht aan de grafische kaart is 300 euro voor 8% extra performance het wellicht niet waard.

/Edit: deze valt net buiten het budget, maar is misschien ook de moeite waard vanwege de processor die net weer wat sterker is en twee cores meer heeft: https://tweakers.net/pric...3qm-hq046t/specificaties/

[ Voor 19% gewijzigd door Juanluca op 03-05-2021 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 20:33
Juanluca schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:15:
Er zijn laptops met een 'h' serie processor die in ieder geval enigszins in de buurt komen van een 5600X en toch in de categorie 'thin en light' vallen. Wat dacht je van https://tweakers.net/pric...5-ep0175nd/specificaties/ of https://tweakers.net/pric...81te0020mh/specificaties/? Die eerste lijkt mij een betere deal, maar als je geen waarde hecht aan de grafische kaart is 300 euro voor 8% extra performance het wellicht niet waard.
Voor een CPU powerhouse werklaptop zou ik geen Intel aanraden. Prestaties zijn niet bijzonder, aan de lage kant zelfs vergeleken met Cézanne van AMD. Zo is de 15W mid-range Ryzen 5 5600U (bijvoorbeeld in de HP Probook 455 G8) al sneller dan de 45W Core i7-10750H. De Ryzen 7 5800H en zeker de Ryzen 9 5900HX zijn bijna tweemaal zo snel. Zie hier.

Bovendien geeft de topicstarter niet om een aparte grafische kaart, dus daarop kun je besparen.
Helaas zijn er momenteel maar weinig Ryzen H processoren die niet gecombineerd worden met een aparte grafische kaart. Enige model dat mij momenteel te binnen valt, is de Lenovo Yoga Slim 7 Pro, al is die bij mijn weten hier momenteel niet te krijgen. De Lenovo Yoga Slim 7 is wel te krijgen, maar die gebruikt Ryzen U-processoren in combinatie met een 1080p scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Microsoft Surface 4 15" een optie? Met 4core AMD Ryzen 7 4980U

https://tweakers.net/pric...art-voor-consumenten.html

Prachtig scherm, touch, wel jammer van de 8Gb RAM

Edit: is ook met 16Gb te vinden (Hardware.info)

[ Voor 26% gewijzigd door Boeryepes op 04-05-2021 14:01 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-09 13:15
LievenD schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:22:
Voor een CPU powerhouse werklaptop zou ik geen Intel aanraden. Prestaties zijn niet bijzonder, aan de lage kant zelfs vergeleken met Cézanne van AMD. Zo is de 15W mid-range Ryzen 5 5600U (bijvoorbeeld in de HP Probook 455 G8) al sneller dan de 45W Core i7-10750H. De Ryzen 7 5800H en zeker de Ryzen 9 5900HX zijn bijna tweemaal zo snel. Zie hier.

Bovendien geeft de topicstarter niet om een aparte grafische kaart, dus daarop kun je besparen.
Helaas zijn er momenteel maar weinig Ryzen H processoren die niet gecombineerd worden met een aparte grafische kaart. Enige model dat mij momenteel te binnen valt, is de Lenovo Yoga Slim 7 Pro, al is die bij mijn weten hier momenteel niet te krijgen. De Lenovo Yoga Slim 7 is wel te krijgen, maar die gebruikt Ryzen U-processoren in combinatie met een 1080p scherm.
Het enige probleem is dat de topic starter ook nog andere eisen had, namelijk een scherm met een hogere resolutie dan 1080, een niet al te dikke/grote en liefst ook een touchscreen.

Toen ik daarop zocht, leken de laptops die ik voorstelde mij de beste opties. De Ryzen 5000 serie kwam ik niet tegen. Wel een surface laptop 4 met Ryzen 7 4980u, ik moet zeggen dat ik er op basis van de tdp vanuit ging dat de Intel sneller was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Dank voor al jullie suggesties, zeer gewaardeerd :)

Wat een zoektocht is het toch weer;

De eerste overweging was de Microsoft Surface 4 15". Mooi ding maar het gebruikt een Surface oplaad poort (dat moet echt USB-c zijn, ik wil 1 oplader voor al mijn devices) en daarnaast zijn de poorten echt enorm beperkt, geen HDMI bijvoorbeeld.

Goede opties zijn nu de eerder voorgestelde HP, mooi apparaat, jammer van het 1080p scherm.

Zelfde voor de Voorgestelde Yoga, ook een 9th generation intel CPU wat jammer is. Mooi apparaat verder echter geen HDMI helaas.

De Asus ROG is eigenlijk een perfect ding, snel en veel poorten. Jammer dat er "republic of gamers" op de laptop zelf staat. Dat gaat hem alleen daarom al niet worden.

Huidige shortlist:

Ik heb ook een Ideapad 5 pro gevonden, (sorry voor de directe link maar deze staat nog niet in pricewatch) helaas nog niet leverbaar maar heeft een groot 16" scherm met voldoende resolutie, geen dedicated GPU, snelle CPU, HDMI poort, voldoende specs verder. Volgens Lenovo zal deze ook beschikbaar komen met een 120Hz scherm. Dat vind ik op de thuiscomputer ook erg prettig werken. (opladen kan ook via de USB-C poort)

Ik kijk ook uit naar de nieuwe Matebook van Huawei, lijkt werkelijk waar perfect maar helaas (nog) nergens te koop.

Wat vinden jullie van deze twee opties?

Dit is trouwens mijn huidige laptop, erg fijn ding maar de CPU is gewoon niet snel genoeg meer.

[ Voor 11% gewijzigd door procyon op 04-05-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Generaal Pep
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-09 20:51
procyon schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:26:
De Asus ROG is eigenlijk een perfect ding, snel en veel poorten. Jammer dat er "republic of gamers" op de laptop zelf staat. Dat gaat hem alleen daarom al niet worden.
Hahah, mooi. Ik had ook een krachtige laptop voor werk nodig. Al die ultrabook dingen moet ik niet... koeling is zo veel slechter dan van bijvoorbeeld een ROG laptop. Ik wil gewoon 12 uur lang aan een stuk door numbers kunnen crunchen op mijn mobiele werkplaats. Nou... opzoek naar een krachtige laptop met goede koeling, dan kom je al snel bij 'gaming-laptops' uit.

Een plakaat met REPUBLIC OF GAMERS - EST. 2006' achterop kon ik ook echt niet mee leven, maar de Zephyrus G15 was verder perfect voor mij. Dat is hij nu ook! Ik heb me niet uit het veld laten slaan door een plakaat op de klep. Ik heb de laptop besteld, maten opgemeten, naar een kennis hier op het industrieplein gereden. Die heeft voor mij een stuk zilvere autowrap uitgesneden op de juiste maten. Wrap over het plakaat. Hatsee.

01010000 01100101 01110000 01100101

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Generaal Pep schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:51:
de Zephyrus G15 was verder perfect voor mij.
Zat net met exact dezelfde overweging :)
Kom ik er toch nog net even achter dat hij geen webcam heeft.. Dit is ook essentieel helaas, dacht dat dat zo standaard was tegenwoordig dat ik het niet eens genoemd had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
Ideapad 5 Pro is een goede optie, maar het scherm van de momenteel verkrijgbare Ideapad 5 was gemiddeld. Niet heel slecht, maar toch een achteruitgang vanaf je huidige Huawei. Hoop dus dat het scherm van de Ideapad 5 Pro wat beter is (dat zou kunnen gezien de hogere resolutie en de iets hogere helderheid), maar zeker is dat niet. Wat ik ook een minpunt vindt is dat de 16 GB RAM zo te zien 1 latje is, in plaats van 2 latjes van 8 GB. Dat maakt hem toch wat trager dan nodig.

Van de Huawei verwacht ik dat het scherm een stuk beter is, hoewel de helderheid zo te zien gemiddeld is (300 nits). Het scherm is met 14 inch ook wat kleiner. Houd er wel rekening mee dat de Huawei nog beschikt over Renoir (Ryzen 4000). Het belangrijkste verschil met Ryzen 5000 is dat die laatste vooral single core een stukje sneller is.

Maar welke van de twee het snelst is, is moeilijk te zeggen. Als de geheugenconfiguratie van de Huawei beter is, (kan dat niet zo meteen vinden) zou die qua snelheid vergelijkbaar kunnen zijn met de Lenovo. Is het echter ook slechts 1 latje, dan zal de Lenovo sneller zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
LievenD schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:46:
Ideapad 5 Pro is een goede optie, maar het scherm van de momenteel verkrijgbare Ideapad 5 was gemiddeld. Niet heel slecht, maar toch een achteruitgang vanaf je huidige Huawei. Hoop dus dat het scherm van de Ideapad 5 Pro wat beter is (dat zou kunnen gezien de hogere resolutie en de iets hogere helderheid), maar zeker is dat niet. Wat ik ook een minpunt vindt is dat de 16 GB RAM zo te zien 1 latje is, in plaats van 2 latjes van 8 GB. Dat maakt hem toch wat trager dan nodig.

Van de Huawei verwacht ik dat het scherm een stuk beter is, hoewel de helderheid zo te zien gemiddeld is (300 nits). Het scherm is met 14 inch ook wat kleiner. Houd er wel rekening mee dat de Huawei nog beschikt over Renoir (Ryzen 4000). Het belangrijkste verschil met Ryzen 5000 is dat die laatste vooral single core een stukje sneller is.

Maar welke van de twee het snelst is, is moeilijk te zeggen. Als de geheugenconfiguratie van de Huawei beter is, (kan dat niet zo meteen vinden) zou die qua snelheid vergelijkbaar kunnen zijn met de Lenovo. Is het echter ook slechts 1 latje, dan zal de Lenovo sneller zijn.
Het scherm van de Ideapad 5 Pro is veel beter dan van de ideapad 5, dat van de ideapad 5 had geen 100% sRGB, dat van de Pro wel. En is ook helderder. Dit is de info volgens PSREF:

16.0" WQXGA (2560x1600) IPS 350 nits Anti-glare 16:10 1200:1 100% sRGB 170° Refresh rate 60/120Hz

Daarnaast werkt de ideapad 5 Pro niet met "latjes" maar is het geheugen gesoldeerd. Maar het is wel gewoon Dual Channel

Info op PSREF:
Memory Type
DDR4-3200
Memory Slots
Memory soldered to systemboard, no slots, dual-channel

Daarnaast zijn er drie soorten processoren in de Ryzen 5000 serie. De instappers zijn de oneven U processoren ( 5300/5500/5700U), deze hebben nog zen2 architectuur. Hierboven komen de Even U procs, (5600/5800U), dit zijn de echte zen 3 core processoren. En daarboven komen de High performance processoren met een H ( 5600H, 5800H). Dat zijn de allersnelste zie vooral voor gaming notebooks gebruikt worden. In de Ideapad 5 Pro zitten de H varianten.

Een andere optie , maar dat is wel 14 inch is wachten totdat de Yoga Slim 7 Pro met AMD Ryzen 5000 serie komt. Dat is een 14 inch laptop met ook die snelle H processoren, wat best bijzonder is voor een dunne laptop.

Deze staan allemaal al aangekondigd op PSREF.lenovo.com dus die zullen ook wel zeker naar Nederland gaan komen aangezien er Nederlandse configs op staan.

https://psref.lenovo.com/Product/Yoga/Yoga_Slim_7_Pro_14ACH5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
@Cinemaskoop: Merci voor de PSREF-link, die site kende ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdwrist
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-08 12:17

jdwrist

En het antwoord is koekje

Kijk anders eens naar deze https://tweakers.net/pric.../hp-envy-15-ep0175nd.html

Deze heeft een snelle processor en een 4K scherm. Voor €649 heb je de grotere broer met een Intel Core i9-10885H en 32Gb geheugen https://tweakers.net/pric...5-ep0190nd/specificaties/
  • 15.6" 4K Ultra HD AMOLED laptop met Touchscreen
  • Intel i7-10750H processor
  • 16 Gb intern geheugen
  • 1 Tb SSD en Dropbox
  • 6 Gb NVIDIA GeForce RTX 2060 Max-Q videokaart
  • Bluetooth, B&O audio en webcam
  • Windows 10

Live youre Life and Enjoy every Day

Pagina: 1