Stabiliteits issue internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep_wimmers
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-01 06:41
Hoi mede-Tweakers ,

Ik zit met een vraag ivm de stabiliteit van mijn internet...

Ik heb de laatste tijd wat problemen op mijn netwerk, niet zo zeer dat ik geen internet heb, alles "werkt" in principe gewoon zoals het hoort op vlak van snelheid : 900 down / 50 up. ( as advertised )

Maar het is alles behalve stabiel, ook niet met een lange (15m) naar de modem

wat houdt niet stabiel volgens mij in, de symptomen zijn als volgt :
- ik disconnect regelmatig uit teams meetings en / of krijg de melding " slechte netwerk kwaliteit"
- ik heb niet zo zeer lag maar gewoon disconnects in games , met andere woorden bijvoorbeeld ping 9ms in Battlefield 4 , maar dan plots "connection to server lost"
- Remote desktop sessies kappen er regelmatig ook mee
- Wanneer ik in CMD "ping google.com -t" doe dan komt hier geregeld "request timed out" voorbij

Wat zit er op mijn netwerk : (alle kabels zijn CAT 6 A )

- Telenet modem ( DOCSIS 3.1 E-ROUTER )
- Telenet tv box
- 2x Netgear GS105E ProSafe Plus ( DHCP uit )
- 2 TP link Archer AX50 in accespoint modus
- 2 Workstations
- 2 Laptops
- wat mobile aparaten op WIFI

Wat hebben we al geprobeerd om het te troubleshooten

- Telenet heeft al 3 technische medewerkers langs gestuurd , maar geen van hen heeft een verklaring kunnen geven.

- Alle kabels werden recent vernieuwd.

- De modem werd door telenet vervangen

- er werd getest met meerdere pc's (zowel op kabel als op Wifi

Laatste bevindingen

als ik dan de modem reset dan gaat het weer 1 a 2 dagen goed ,maar dan begint het feest weer

Heeft een van jullie een idee wat ik verder zou kunnen doen om dit probleem verder op te sporen en liefst ook te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 16:31
als je "ping -t <gateway-IP-adres>" uitvoert, zie je dan dezelfde drops?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep_wimmers
nee, dat lijkt allemaal in orde meestal tussen de <1 en de 2 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep_wimmers
meestal is het <1 - 2 ms , uitzonderlijk gaat hij wel eens naar 5-10 ms maar dat mag volgens mij het probleem niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 16:31
ik bedoelde: zie je gelijktijdig dezelfde drops naar je gateway als je een drop ziet naar google?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep_wimmers
nope, heb ze nu naast elkaar staan lopen , maar heb 2 time outs aan de google kant , maar niet aan de gateway kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 20:40

M2M

medicijnman

Ik heb hier in Nederland met Ziggo (ook kabel) hetzelfde probleem gehad. Packetloss tot 30% en soms weken helemaal geen packetloss te bekennen. Na een jaartje emmeren is het probleem pas opgelost toen ik verhuisd was.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joep_wimmers
M2M schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:58:
Ik heb hier in Nederland met Ziggo (ook kabel) hetzelfde probleem gehad. Packetloss tot 30% en soms weken helemaal geen packetloss te bekennen. Na een jaartje emmeren is het probleem pas opgelost toen ik verhuisd was.
jij geeft me goede hoop :9~ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Tja sorry, maar het probleem dat je schetst zit 'm echt tussen Telenet-modem en Telenet. Die connectie is puinhoop en vervelend genoeg ben je niet het enige huis dat aangesloten is op die COAX kabel.

Mochten euro's geen probleem zijn, dan zou je natuurlijk ook een ADSL lijn kunnen nemen voor een low-speed stabiele verbinding, maar dan heb je ook een degelijke router nodig om twee WAN poorten op aan te sluiten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 18:51

SpamLame

niks

Kan je in de telenet modem komen om events/logs te bekijken?

Kan je een derde ping laten lopen naar de eerste hop buiten jouw netwerk?
google.com is niet zovaak uit ge lucht, maar ze zit tegelijkertijd niet dichtbij.
Om te zien of de timeouts naar google.com komen doordat er in het telenet netwerk of daarbuiten kan je dus dichterbij huis beginnen (je eigen gateway = het modem was een goede start).

bv een stukje van bij mij op een vakantiepark
1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.8.1
2 2 ms 3 ms 2 ms 192.168.0.1
3 15 ms 25 ms * 172.18.255.254
4 11 ms 10 ms 12 ms **-**-**-**.biz.kpn.net [**-**-**-**]

1 = gateway (mijn eigen)
2 = CPE van vakantie park in het huisje (eurodocis modem/wifi, geen management mogelijk)
3 = wss een router in een MER/SER vakantie park
4 = wss KPN CPE op/tbv vakantie park

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep_wimmers
SpamLame schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:11:
Kan je in de telenet modem komen om events/logs te bekijken?

Kan je een derde ping laten lopen naar de eerste hop buiten jouw netwerk?
google.com is niet zovaak uit ge lucht, maar ze zit tegelijkertijd niet dichtbij.
Om te zien of de timeouts naar google.com komen doordat er in het telenet netwerk of daarbuiten kan je dus dichterbij huis beginnen (je eigen gateway = het modem was een goede start).

bv een stukje van bij mij op een vakantiepark
1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.8.1
2 2 ms 3 ms 2 ms 192.168.0.1
3 15 ms 25 ms * 172.18.255.254
4 11 ms 10 ms 12 ms **-**-**-**.biz.kpn.net [**-**-**-**]

1 = gateway (mijn eigen)
2 = CPE van vakantie park in het huisje (eurodocis modem/wifi, geen management mogelijk)
3 = wss een router in een MER/SER vakantie park
4 = wss KPN CPE op/tbv vakantie park
Telenet modems zijn HELAAS volledig dicht getimmerd , kunnen niet aan de event logs
Wat zou je aanraden als iets dichter bij huis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

tracert google.com en dan wss het eerste of tweede publieke ipadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep_wimmers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPykX1v9KVhFn25U53PHgVWNZI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IDVRHgYgSvelvxQRbMrrCwXM.png?f=fotoalbum_large

is het normaal dat daar een aantal time-outs op zich tussen zitten ?

[ Voor 23% gewijzigd door Joep_wimmers op 03-05-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep_wimmers
SpamLame schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:19:
tracert google.com en dan wss het eerste of tweede publieke ipadres.
Update :

als ik een ping test laat lopen , op de 192.168.0.1 ( dus de modem van telenet ) dan krijg ik geen timeouts
wanneer ik ptr-377wfqx6yjh6hjek00sh.18120a2.ip6.access.telenet.be ping ( de 2e externe IP ) dan krijg ik deze wel , deze stemmen op hun beurt dan ook weer overeen met die van google.com

Heb ik het juist als ik concludeer dat dit niet op mijn netwerk ligt dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

je test is mss niet corret.

eerst gebruik je ipv4
dan gebruik je ipv6
als er iets fout zit in die protocollen bij jouw of onderweg dan weet je niet of het nu kwam door een rotte verbinding of rot protocol.

of je gebruikt voor je tests overal ipv6 of overal ipv4 of ipv4 en ipv6 maar switchen tussen protocol introduceerd een nieuwe variabele waar het fout kan gaan.

overigens lijkt het dat telenet modems niet helemaal dichtgetimmert zijn.
afhankelijk van het type is er eea in te zien /aan te passen.
bv telenet staat bridging toe op , is dit iets wat bij jou het geval is (on)bewust?
https://www2.telenet.be/n...-vind-ik-op-mijn-telenet/

[ Voor 30% gewijzigd door SpamLame op 04-05-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
M2M schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:58:
Zelfde probleem gehad. Volgens ziggo was het signaal goed (bij het uitlezen vh modem op afstand). Na het verschuiven van wat tv zenders doet ook de zender TLC (kwaliteits tv) het opeens niet meer. Maar heb ik in ieder geval iets wat toonbaar niet werkt.
Op aandringen hebben ze toch maar een monteur langsgestuurd. Ik krijg de waarschuwing dat als het probleem bij mij ligt de kosten voor mij zijn.

Monteur aan huis gehad. Eerste wat die doet is de contactdoos bij de tv vervangen (die net nieuw was, alles netjes kabelkeur). Vervolgens het toegangspunt vervangen. En nadat het met een kabel rechtstreeks door de kamer ook niet werkte pas doormeten ('ik zie nog wel een beetje demping' kreeg ik te horen). Vervolgens is er wat spul bij de kast aan de straat vervangen en sindsdien is het klaar.

Volgende ziggo factuur was netjes inclusief de kosten voor het vervangen van mijn stekkers.

Heeft bij jou de monteur het wel netjes met een soort van oscilloscoop doorgemeten? Of drukken ze er een nieuw modem in, checken of google werkt en gaan ze er weer vandoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Bij mij was packetloss onregelmatig. Ik heb Ziggo in dat traject al eens aan onze vaste telefoon via de ziggo-lijn gehad. Werd mij vertelt dat ik het modem uit zou hebben staan omdat ze 'm niet konden benaderen...
De beste jongen aan de andere kant van de lijn kon ik niet overtuigen dat de telefoon in het modem geprikt was. Reboot 'm even en dan is het probleem opgelost werd mij vertelt, wat ook volledig correct is, voor een periode van een paar uur tot 3 weken.

Uitvallende zenders klinkt inderdaad ook bekend. Mijn TV in de gang gezet, naast de meterkast en met een korte kabel nog steeds een slechte verbinding. Een paar uur later was alles weer in orde.

Uiteindelijk heeft de verhuizing echt effect gehad.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep_wimmers
SpamLame schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:55:
je test is mss niet corret.

eerst gebruik je ipv4
dan gebruik je ipv6
als er iets fout zit in die protocollen bij jouw of onderweg dan weet je niet of het nu kwam door een rotte verbinding of rot protocol.

of je gebruikt voor je tests overal ipv6 of overal ipv4 of ipv4 en ipv6 maar switchen tussen protocol introduceerd een nieuwe variabele waar het fout kan gaan.

overigens lijkt het dat telenet modems niet helemaal dichtgetimmert zijn.
afhankelijk van het type is er eea in te zien /aan te passen.
bv telenet staat bridging toe op , is dit iets wat bij jou het geval is (on)bewust?
https://www2.telenet.be/n...-vind-ik-op-mijn-telenet/
Ok , ja hij is niet helemaal dicht getimmerd , maar je kan niet direct eventlogs , of andere log files gaan opzoeken ( zou net iets te makkelijk zijn ) , Bridging is overigens niet ingeschakeld.

ik heb deze namiddag de test op dezelfde manier laten lopen ( 3 ping tests )

1 ) naar de eerste ip die ik krijg als ik tracert google.com laat lopen ( alles 1ms ) dus ik ga even aannemen dat dit de modem is , Hierbij geen enkele time out

2 ) naar het 2e externe ip , daar krijg ik wel inderdaad sporadisch een time out tussen

3 ) naar google.com , hier krijg ik zo goed als gelijk een time out tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• williammorren
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 02:41
Hoe is het nog afgelopen? Ik zit namelijk met ongeveer hetzelfde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep_wimmers
Is nooit opgelost geraakt , maar ja ik heb wel een lapmiddel

Telenet heeft mijn internet issue altijd op mijn hardware afgeschoven ( wat raar is , want ALLES , incl. de kabels en de moederborden van de pc's heb ik vervangen door dit issue )

wat heb ik uiteindelijk wel gemerkt , als ik 's morgens de router reset dan heb ik er over het algemeen de rest van de dag geen last van....

Laat mij nu vrij handig zijn met MS flow , ik heb een flow gemaakt die naar mijn log file gaat kijken van de time outs , indien er een time out is in de afgelopen 24 uur , dan reset hij mijn router.
(sinds begin juni, nog maar 1 keer echt een keertje iets gemerkt )

• Joep_wimmers
williammorren schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:16:
Hoe is het nog afgelopen? Ik zit namelijk met ongeveer hetzelfde probleem.
Dag William , hoe is het bij jou nog afgelopen ?

• williammorren
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 02:41
Joep_wimmers schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:02:
[...]

Dag William , hoe is het bij jou nog afgelopen ?
Telenet is langs geweest en heeft een 2de modem (ander model, foto rechts) geïnstalleerd. Deze hebben ze 2 weken getest. (Ook bij enkele andere klanten.) Met de conclusie dat er toch nog fouten zijn met de modem (model foto links).

Modem ondertussen vervangen sinds een week en geen klagen tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBod9fW2Q8-5rJ0ydcckkYk1fv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jSejY79l78O4u3F8yTWrcoLc.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rsiera
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-11-2022
Na maanden gesukkeld te hebben met een telenet stabliteitsissue kom ik hier even terug verslag uitbrengen op de enige plek/post op het internet die me daarbij geholpen heeft.

Op korte tijd (2maanden) krijg ik plots klachten van klanten wiens Remote Desktop sessies soms vastliepen. Gelukkig werd snel duidelijk dat ze allen pas telenet over de vloer hadden gekregen met een nieuwe router.
De thuisgebruikers kon ik snel helpen door hen te dwingen steeds over VPN te gaan. Dat hielp bij iedereen. Maar één klant, een kantoor, waar ik de MAC-bridging had geactiveerd (bij gebrek aan echte pass-through) bleef last hebben. Het enige wat voor hen hielp is de telenet router dan herstarten.

Ik kon dus niet anders dan me echt zelf in de materie te verdiepen. En deze thread was daarbij mijn uitvalsbasis. En daaruit bleek meteen dat een Telenet technieker laten komen zonder dat ik zelf vooraf wist wat de oorzaak was, wellicht niets ging uithalen.

Dit is de conclusie van mijn speurtocht:
Telenet type switch: DOCSIS 3.1 E-ROUTER (DOCSIS)
Deze hardware wordt niet enkel door Telenet gebruikt maar over de hele wereld.
Deze DOCSIS 3.1 routers gebruiken de Intel Puma 7 chipset zoals hier en hier toegelicht.
Het was deze post waar iemand zei: "I believe the problem that you are seeing (packetloss with cable modem in bridge mode) is characteristic of the chipset problems".
Hij verwees daarbij naar dit artikel waar ook sprake is van 'Puma 7'.

Ik zag dus twee opties:
a) ofwel mac bridge opgeven en double NAT proberen.
b) ofwel periodiek router herstarten.

deze quote was inspirerend daarbij
Joep_wimmers schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 07:20:
Is nooit opgelost geraakt , maar ja ik heb wel een lapmiddel
... als ik 's morgens de router reset dan heb ik er over het algemeen de rest van de dag geen last van....
Laat mij nu vrij handig zijn met MS flow , ik heb een flow gemaakt die naar mijn log file gaat kijken van de time outs , indien er een time out is in de afgelopen 24 uur , dan reset hij mijn router.
(sinds begin juni, nog maar 1 keer echt een keertje iets gemerkt )
Ik heb geen idee hoe @Joep_wimmers die modem met MS flow kan herstarten. Ik heb me moeten behelpen met een 15€ stopcontact timer die per minuut te configuren is.
Elke ochtend om 5u00 krijgt de router 1minuut geen stroom meer.
Sindsdien geen problemen meer.

Bedankt allemaal voor jullie input. Het minste wat ik kon doen uit respect daarvoor is zelf even verslag komen uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsiera
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-11-2022
Toch nog even terugkomen op dit issue, want ik heb een oplossing gevonden.

Wat bracht met op het goede spoor? Ergens las ik de formulering "the Puma-chipset-latency-spikes problem" waardoor ik ben gaan opzoeken wat men zoal zegt over latency problemen. Daarbij stootte ik op AQM als mogelijke ondersteuning om problemen op te lossen. Dus even kijken of mijn firewall (pfsense) zelf AQM kon doen en zo kwam ik uit bij een oude notitie van mezelf over bufferbloat en de detectie van bufferbloat en de oplossing voor bufferbloat in pfsense dmv AQM.

Eenmaal dat geconfigureerd was het probleem opgelost. Geen enkel uitval meer op m'n VPN en router niet meer moeten herstarten.

De Docsis router zou zelf ook queue management doen, maar blijkbaar laat die steken vallen.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• little_donkey
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 04-12-2024
gisteren 3 stroomuitvallen gehad en de modem is beginnen problemen te geven waarbij het internet gewoon uitvalt, witte licht gaat aan en uit en veranderd naar groen waar het dan een paar keer flasht en dan weer naar vast wit. Daarna heb ik terug internet.

Beter modem omruilen? of heeft het te maken met het probleem hierboven vermeld?
Wat als ik er een extra modem tussen steek (Asus, etc) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 18:56

lier

MikroTik nerd

Wat weerhoudt je ervan om contact op te nemen met je provider, @little_donkey?
Het is niet gebruikelijk om met meerdere modems te werken, maar dat zal meer met de terminologie te maken hebben.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1