Scheidingswand plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Hoi,

Wij gaan op zolder verbouwen. Eind juli komt er een dakkapel en dan willen we een bestaande wand door trekken. Deze combinatie levert ons een ruim thuiskantoor op.
Nu wil ik deze wand dus zelf gaan maken en ben alvast aan het oriënteren wat ik dan nodig heb en hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Het gaat om een aansluitende wand van 210breed en 300 hoog. Er moet ook een deur in komen.

De nieuwe wand moet aangesloten worden op de huidige wand, zonder dikte verschil uiteraard. Wel zal de wand in z'n geheel gestuced worden. De huidige wand is 12,6cm dik

Nu zie ik 3 opties:
  • Aluminium staanders icm gipsplaten
  • Houten constructie icm gipsplaten
  • Gipsblokken
De aluminium staandsers lijken mij enorm fijn, lekker standaard en snel te zetten, maar icm gipsplaten ga ik die 12,6cm op geen enkele mogelijkheid halen. Of zie ik dat verkeerd?

Met hout is het goed mogelijk, maar welk hout zou ik dan moeten gebruiken? Wat is goed, stevig en houdbaar houd voor zo'n muur?
Gipsplaten zelf zijn 1,25cm dik (x2) dus heb ik hout nodig van 10,1cm dikte.
Waar moet ik verder nog aan denken als ik met hout ga werken? Qua constructie, materialen etc?

Gipsblokken heb ik geen idee wat ik dan moet doen behalve stapelen. Is dat een goed idee of erg bewerkelijk?

Hieronder een foto van de plek voor het muurtje ter inspiratie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHAOrdh6KA2T_nT-O2pKQd6EHUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1ECQdW1toPcJI1mEeyI31X2.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Je zou balken 44x69 kunnen gebruiken, daar dan aan beide zijden 18mm OSB tegen aan en daar het gips op. Heb je de goede dikte te pakken en heb je een stevige wand waar je nog wat aan op kunt hangen.

En haal je hout bij een goede houthandel, niet bij de bouwmarkt. Of je moet daar een poosje alle balken uit gaan zoeken tot je een rechte te pakken hebt.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-05 15:44
Ben zelf afgelopen jaar (en nu nog) mijn huis aan het verbouwen en heb in dit soort situaties het als volgt gedaan:

1. Houten frame gemaakt met vurenhouten balken (dikte zou je even moeten kijken wat nodig is om goed uit te komen). Hier kan je ook mooi elektra e.d. doorheen trekken.

2. OSB/Multiplex aan beide kanten van het houten frame (wanneer ik iets aan de muur op wil hangen, dan schroef je dit makkelijk in het OSB en heb je geen geklooi met gipspluggen en gewicht.

Optioneel kan je nog isolatie hiertussen plaatsen.

3. Gipsplaten (met V groef) tegen OSB/Multiplex geschroefd

4. Naden dichtgezet en netjes schuren. Stucen is dan niet nodig, want je hebt al een mooie strakke wand.

5. Schilderen.

OSB/multiplex kan je ook weglaten, maar het gemak dat het geeft wanneer je iets aan de muur op wilt hangen vond ik het waard.
blitzkrieg schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:42:
En haal je hout bij een goede houthandel, niet bij de bouwmarkt. Of je moet daar een poosje alle balken uit gaan zoeken tot je een rechte te pakken hebt.
Dit klopt helemaal. Tijdens de lockdown veel bij de Gamma moeten shoppen en alle balken een voor een gecheckt of ze recht waren. De hoeveelheid kromme balken die je tegenkomt.....

[ Voor 20% gewijzigd door Jeroen797 op 03-05-2021 08:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16

Standeman

Prutser 1e klasse

Houtskelet is verreweg het makkelijkste om te maken. Alu profielen vond ik maar niets toe ik daarmee een wandje zette. Lastig goed op maat te krijgen en scherpe randjes.Verder wel goed uitrekenen waar precies je deur moet komen en het kozijn goed uitmeten.

Ik zou er ook isolatie (rockwool) tussen plaatsen. Het houdt niet alles tegen, maar dempt vaak wel goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Standeman op 03-05-2021 08:46 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Thanks hier heb ik wat aan!
  • Houtskelet met balken van vurenhout
  • Rockwool er tussen plaatsen voor isolatie
  • 18mm OSB of multiplex erop voor de stevigheid
  • Gipsplaten erop
Verder nog tips om mee te nemen voor een onervaren klusser?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:56

Bob Popcorn

Plop!

crimby schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:59:
Verder nog tips om mee te nemen voor een onervaren klusser?
Ja, zorg dat er een ervaren klusser bij is. :p Daar leer je zoveel meer van dan alles zelf uitvinden!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Bob Popcorn schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Ja, zorg dat er een ervaren klusser bij is. :p Daar leer je zoveel meer van dan alles zelf uitvinden!
M'n pap staat standby die klust alleen maar ongeveer, maar wil graag zoveel mogelijk zelf doen uiteraard :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 17:01
Perfect topic. Wij gaan dit najaar ook aan de slag, ik blijf even meelezen!
Mijn idee was een houtenskelet en dan even bedenken wat er tussen moet, maar dat lees ik hier dus (y) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:52

M2M

medicijnman

Standeman schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:45:
Houtskelet is verreweg het makkelijkste om te maken. Alu profielen vond ik maar niets toe ik daarmee een wandje zette. Lastig goed op maat te krijgen en scherpe randjes.Verder wel goed uitrekenen waar precies je deur moet komen en het kozijn goed uitmeten.

Ik zou er ook isolatie (rockwool) tussen plaatsen. Het houdt niet alles tegen, maar dempt vaak wel goed.
Nu zijn gipsblokken ook doodsimpel natuurlijk. Plastic frame-delen waar het in past, beetje lijm en een zaag en blokken stapelen. Maar je kunt dan geen isolatiemateriaal aan de binnenkant kwijt...

-_-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Metalstud 100 + 2x gipsplaat = 12,5

Makkelijk te verwerken en altijd kaarsrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Wolly schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:23:
Metalstud 100 + 2x gipsplaat = 12,5

Makkelijk te verwerken en altijd kaarsrecht
Ik vond het idee met de OSB platen ertussen wel prettig eigenlijk, dat gaat hier dus niet mee. dan moet je dunnere profielen kopen maar die kan ik zo niet vinden.

Wel een stuk goedkoper: Metalstudwand.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
crimby schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:58:
[...]

Ik vond het idee met de OSB platen ertussen wel prettig eigenlijk, dat gaat hier dus niet mee. dan moet je dunnere profielen kopen maar die kan ik zo niet vinden.

Wel een stuk goedkoper: Metalstudwand.com
Je hebt ook profielen van 70mm, als je echt OSB zou willen zit je met 12mm OSB aan beide zijden en 2x12,5 gipsplaat op 119.

Waarom zou je voor zo'n klein wandje OSB erachter willen? Om iets op te hangen ben je met een goede plug ook geholpen en ik neem niet aan dat je heel de want vol wilt hangen?

Edit: Je kan ook 12mm OSB op de ene en 18mm OSB op de andere kant doen, dan zit je op 125,

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 03-05-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:04
Als je 18mm OSB zet, hoeft daar natuurlijk geen 12.5mm Gips op. Dan kan je ook met 9.5mm gipsplaten werken.

Ik zou de wand altijd opvullen met steenwol. Ook al heb je nu (nog) geen geluidsisolatie nodig, achteraf isoleren betekend dat je 1 kant moet opentrekken en daarna opnieuw moet doen. Steenwol is niet zo duur dus het zijn ook de kosten niet.

[ Voor 53% gewijzigd door Nivado op 03-05-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Wolly schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:12:
[...]

Je hebt ook profielen van 70mm, als je echt OSB zou willen zit je met 12mm OSB aan beide zijden en 2x12,5 gipsplaat op 119.

Waarom zou je voor zo'n klein wandje OSB erachter willen? Om iets op te hangen ben je met een goede plug ook geholpen en ik neem niet aan dat je heel de want vol wilt hangen?

Edit: Je kan ook 12mm OSB op de ene en 18mm OSB op de andere kant doen, dan zit je op 125,
Hmm ja wel iets om over na te denken. Zeker gezien er van die 220 breed ook nog een deur komt.

@Nivado wil het inderdaad wel geisoleerd hebben. In het andere deel van de zolder zit de wasmachine. Die is wel heel stil, maar toch.

Even eea op papier gezet en heb dan 2 opties:

Hout
  • Balken 44x70 - Jongeneel
  • OSB Platen 18mm - Praxis
  • Rockwool - Hornbach
  • Gipslaten 12,5mm - Jongeneel
  • Deur, deurbeslag, kozijn - Hornbach
  • Gipsplaatschroeven fijne draad - Hornbach
  • Alabastine gipsplaatvuller - Hornbach
Totaal: €700,28

Metaal
  • Wandprofiel C75 - Hornbach
  • Vloer/Plafondprofiel U75 - Hornbach
  • OSB Platen 12mm - Praxis
  • Rockwool - Hornbach
  • Gipslaten 12,5mm - Hornbach
  • Deur, deurbeslag, kozijn - Hornbach
  • Gipsplaatschroeven fijne draad - Hornbach
  • Alabastine gipsplaatvuller - Hornbach
Totaal: €694,16

Voor de prijs hoef ik het niet te doen. Kwaliteit en stevigheid lijkt mij ook vergelijkbaar.
Metaalprofielen zijn wel makkelijker denk ik?

Als ik voor die metaalprofielen ga, kan ik dan gewoon normale gipsplaatschroeven gebruiken of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Verder komt de muur tegen een schuin plafond, dat lijkt mij wat lastig met metaalprofielen, is het dan gewoon een kwestie van de wandprofielen laten stoppen op de laagste punt van het dak en daar een plafondprofiel zwevend op monteren?

En als laatste wat raden jullie aan voor de montage aan de muren? Keilbouten of is dat enige overkill?

[ Voor 48% gewijzigd door crimby op 03-05-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 14:09
Nivado schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:18:
Als je 18mm OSB zet, hoeft daar natuurlijk geen 12.5mm Gips op. Dan kan je ook met 9.5mm gipsplaten werken.
Het voordeel van die 12.5mm gipskarton is wel dat die platen veel groter zijn. Dat spaart dan weer behoorlijk wat stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 09:27
cadsite schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:58:
[...]

Het voordeel van die 12.5mm gipskarton is wel dat die platen veel groter zijn. Dat spaart dan weer behoorlijk wat stucwerk.
Het nadeel van die platen is dan wel dat die veel groter zijn. Dat zorgt voor veel moeite om ze tot de zolder te krijgen (en afhankelijk van de bochten soms zelfs onmogelijk). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
Ik zou persoonlijk ook hout gebruiken ipv metalstud. De OSB is niet per se nodig ook als je een goed frame maakt. Dat is alleen nodig als je er echt zware dingen aan gaat ophangen. Staanders en balken boven en onder is meer dan voldoende voor een deur + kozijn. Zolang je het kozijn van de deur maar goed vast zet.. Persoonlijk zou ik dat laten vervallen maargoed.

Met stucen kan je genoeg opvullen dus pak gewoon wat dikkere laten + gipsplaten.. Al komt het niet helemaal uit is dat ook niet erg, dan stuces ze wat dikker..
Horla schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:03:
[...]

Het nadeel van die platen is dan wel dat die veel groter zijn. Dat zorgt voor veel moeite om ze tot de zolder te krijgen (en afhankelijk van de bochten soms zelfs onmogelijk). ;)
Platen zijn maar 60cm breed. Dat past makkelijk door een trapgat! Als je die van 122 pakt dan krijg je wel problemen :P

[ Voor 28% gewijzigd door ID-College op 03-05-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
ID-College schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:03:
Ik zou persoonlijk ook hout gebruiken ipv metalstud. De OSB is niet per se nodig ook als je een goed frame maakt. Dat is alleen nodig als je er echt zware dingen aan gaat ophangen. Staanders en balken boven en onder is meer dan voldoende voor een deur + kozijn. Zolang je het kozijn van de deur maar goed vast zet.. Persoonlijk zou ik dat laten vervallen maargoed.

Met stucen kan je genoeg opvullen dus pak gewoon wat dikkere laten + gipsplaten.. Al komt het niet helemaal uit is dat ook niet erg, dan stuces ze wat dikker..
Maar wat is het voordeel van hout t.o.v. metaal? of het nadeel wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-05 09:27
[b]ID-College in "Scheidingswand plaatsen"
Platen zijn maar 60cm breed. Dat past makkelijk door een trapgat! Als je die van 122 pakt dan krijg je wel problemen :P
Ik wou voornamelijk aangeven dat het probleem met iemand online raad te geven is dat er gemakkelijk nuances verloren gaan. Iemand grote platen aanraden, kan er voor zorgen dat hij bij de lokale gamma vraagt naar "grote gyproc platen" en dat hij er van 260x120 mee krijgt.

Ook kan het zijn dat 260x60 moeilijk naar boven te krijgen is en dat hij dus beter 120x60 neemt. Voor zo'n klein wandje, is het extra opschuren minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
Nog een sterke voorstander van OSB platen in de wand! Het maakt je wanden veel sterker, je kan iets ophangen, en het scheelt echt veel in geluid.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
crimby schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:08:
[...]

Er zijn niet echt 'nadelen', het komt vooral neer op persoonlijke voorkeur.

Op vochtige plekken zou ik bijvoorbeeld metalstud in plaats van hout kiezen. Voor hout geldt dan weer dat je goed recht moet zagen, dus zorg voor het juiste gereedschap. Metalstud is gewoon kaarsrecht, maar voor iemand die goed recht kan zagen is dat misschien geen punt.

Balken uit de bouwmarkt zijn overigens niet altijd recht. Iets om rekening met te houden bij het uitzoeken van hout.

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 03-05-2021 12:26 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
XWB schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:24:
[...]

Er zijn niet echt 'nadelen', het komt vooral neer op persoonlijke voorkeur.

Op vochtige plekken zou ik bijvoorbeeld metalstud in plaats van hout kiezen. Voor hout geldt dan weer dat je goed recht moet zagen, dus zorg voor het juiste gereedschap. Metalstud is gewoon kaarsrecht, maar voor iemand die goed recht kan zagen is dat misschien geen punt.

Balken uit de bouwmarkt zijn overigens niet altijd recht. Iets om rekening met te houden bij het uitzoeken van hout.
Echt vochtig is het allemaal niet, al wordt de was dus aan de andere kant gedaan bij de wasmachine. Dat geeft natuurlijk het nodige vocht.

maar als ik het zo lees is metaal makkelijker, rechter (beginnende klusser) en metaal werkt niet.
Zit ik alleen dus nog wel met mijn open vragen:

Als ik voor die metaalprofielen ga, kan ik dan gewoon normale gipsplaatschroeven gebruiken of moet ik nog ergens rekening mee houden?

Verder komt de muur tegen een schuin plafond, dat lijkt mij wat lastig met metaalprofielen, is het dan gewoon een kwestie van de wandprofielen laten stoppen op de laagste punt van het dak en daar een plafondprofiel zwevend op monteren?

En als laatste wat raden jullie aan voor de montage aan de muren? Keilbouten of is dat enige overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
crimby schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:31:
[...]

Gewoon met pluggen werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Echt vochtig is het allemaal niet, al wordt de was dus aan de andere kant gedaan bij de wasmachine. Dat geeft natuurlijk het nodige vocht.
Voor dat soort beetje vocht maakt het niet uit. Maar bv. een plafond verlagen in de badkamer zou ik niet snel een frame uit hout maken.
maar als ik het zo lees is metaal makkelijker, rechter (beginnende klusser) en metaal werkt niet.
Zit ik alleen dus nog wel met mijn open vragen:
Dat is toch een beetje persoonlijk voorkeur. Iemand die goed is met hout bewerken zal vast hout gebruiken. Ikzelf geeft de voorkeur aan metalstud, omdat het kaarsrecht is en ik niet teveel tijd kwijt ben met het uitzoeken van goed hout.
Gipsplaatschroeven werken prima.
Schuin gaat prima met metaalprofielen. Zie onder andere YouTube: Schuine scheidingswand maken | GAMMA voor inspiratie.
Keilbouten zijn echt overkill :p Ik heb hier zelf holle wanden waar ik met de juiste pluggen > 50 kg per draagplank aan heb hangen. Voor gipsplaten geldt ook dat met de juiste pluggen er behoorlijk wat gewicht aan gehangen kan worden.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

...

Daarvoor kan je een doosje slagpluggen halen, dat is verreweg het makkelijkste (als het in steen gaat). Kan je gewoon door het hout in de muur boren en dan zo'n ding er in meppen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Qua geluidsisolatie hoef je trouwens niet zoveel te verwachten als je ook een deur monteert, dat is vaak één groot geluidslek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Nu online

Rmg

Sowieso laat dat OSB lekker. Een goeie plug en 12.5mm gips hang je met gemak 70kg aan (wand) en 25kg hangend (plafond).

Ik zou niet weten wat je daar aan wil hangen wat nog zwaarder. zeker als er ook nog een deur in zit.

Voor je keuken(kastjes), sure gooi er OSB achter. maar voor een klein scheidingswandje zou ik het niet doen.

YouTube: Which Drywall Anchor is Best? Let's find out!
https://www.toggler.nl/gipsplaatplug

[ Voor 36% gewijzigd door Rmg op 03-05-2021 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 14-05 19:43
crimby schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:08:
[...]

Ik vind het fijner werken. Die metalstud zijn wat stugger, minder vriendleijk aan je handen en die randen kneiterscherp. Hout schroeft fijner omdat het zachter is en je het zagen is ook zo gedaan (je krijgt wel meer stof). Tis meer dat ik hout fijner vind werken maar het is natuurlijk om het even..
Rmg schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:55:
Sowieso laat dat OSB lekker. Een goeie plug en 12.5mm gips hang je met gemak 70kg aan (wand) en 25kg hangend (plafond).

Ik zou niet weten wat je daar aan wil hangen wat nog zwaarder is.

YouTube: Which Drywall Anchor is Best? Let's find out!
https://www.toggler.nl/gipsplaatplug
Dit.. platen van ruim een cm dik zijn echt zwaar zat.. Tenzij je een TV gaat ophangen zou ik het lekker achterwege laten.. Tuurlijk is het steviger maar weegt niet op tegen de kosten (en het meerwerk). Als er geen specifiek doel is zou ik het niet doen. Je kan wel b.v. 1 strook doen als je daar een TV wilt ophangen.. Dan verzink je hem in de houten balken met latten..

[ Voor 45% gewijzigd door ID-College op 03-05-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:43

Haan

dotnetter

Horla schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:03:
[...]

Tip voor de TS, ik heb een paar jaar geleden ook de zolder gedaan, en heb toen het meeste materiaal bij de Stiho besteld. Dat is in principe een soort groothandel, maar ze leveren ook gewoon aan particulieren. Maar het allermooiste is dat ze ook op hoogte leveren, dus alle gipsplaten en houten balken zijn gewoon door het zolderraam naar binnen geschoven :*)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Haan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:16:
[...]

Tip voor de TS, ik heb een paar jaar geleden ook de zolder gedaan, en heb toen het meeste materiaal bij de Stiho besteld. Dat is in principe een soort groothandel, maar ze leveren ook gewoon aan particulieren. Maar het allermooiste is dat ze ook op hoogte leveren, dus alle gipsplaten en houten balken zijn gewoon door het zolderraam naar binnen geschoven :*)
Goeie! Stiho zit hier ook lekker in de buurt zie ik. Probeerde online een account aan te maken voor de prijzen maar dat kan wel alleen als je een bedrijf hebt blijkbaar.
XWB schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:43:
Schuin gaat prima met metaalprofielen. Zie onder andere YouTube: Schuine scheidingswand maken | GAMMA voor inspiratie.
Dit is een andere schuine wand. Bij mij komt de nieuwe wand tegen 2 rechte muren, maar het dak zelf loopt schuin toe.

[ Voor 23% gewijzigd door crimby op 03-05-2021 13:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-05 20:25
[...]

- balk tegen de muur houden
- uittekenen waar je midden in een baksteen zit (als ze zichtbaar zijn)
- dun voorboren, heel klein beejte doorheen zodat je in het stuc zit op de muur
- op die plek gat in de muur boren + plug
- evt gat in de blak inboren met een dikke boor zodat je met een kortere schoef de balk kunt monteren (afhankelijk van de dikte van de balk)

Anderen gebruiken hier slagpluggen voor, maar dan moet je ook eerst een houtboor gebruiken, en dan een steen/betonboor. (Bovendien heb ik nooit geschikte slagpluggen liggen, en bovenstaande werkt altijd :P)

Verder qua afwerking: het voordeel van gipskartonplaten is dat de afwerking heel goedkoop kan als het moet: verfje erop en klaar. Hout en gipsvezelplaten zijn intensiever om mooi afgewerkt te krijgen. Tenzij je alles wilt stucen, dan maakt het niet veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09
BIj metalstud kan je ook grondhout tussen je studs plaatsen, hoeft er niet perse op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:17
[...]

Opletten dat je de juiste schroeven neemt: met fijn draad ipv grof draad.
Aan het schuine plafond monteer je U profielen, dezelfde als je op een recht plafond of vloer zou doen.
Slagpluggen. Gewoon met de hamerboor direct door profiel heen de muur in, plug erop en even vasttimmeren. Eerst eentje op een strategische plek zodat het profiel blijft zitten en daarna nog een paar.

Gyproc heeft een mooi boekje over hoe het allemaal moet: https://www.zelfverbouwen...8/06/GYPROC-DoeBoek-1.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:22

MLLL

Palm Treo 650

Ik zet een metalstudwand 2 keer zo snel dan een houtskeletwand, zeker als er schuine kant in zit .
Je kunt ook achterhout tussen de metalstudprofielen maken ipv er tegenaan.

Een fixeertang is wel handig bij metalstud, anders duw je met schroeven de profielen naar binnen, en dan van onder naar boven schroeven of andersom, maar dus niet in het midden beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Blijf de keuze maar lastig vinden. Metaal is sneller en rechter, hout is waarschijnlijk makkelijker op maat te maken.

Met hout moet ik volgens mij met OSB werken omdat de balken te smal zijn (ik zag zo snel geen 10cm dikke balken).

Qua prijs is het ongeveer hetzelfde, maar heb wel extra gereedschap nodig voor metaal (niet de hoofdprijs).
Nu wilt mijn vader helpen, die heeft heel veel ervaring met hout en nagenoeg geen ervaring met metaal.

Edit: natuurlijk zijn die balken er wel! 50x100x3000 kan ik zo gebruiken gok ik?!

[ Voor 8% gewijzigd door crimby op 03-05-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Ik ben even aan het kijken waar ik dergelijke balken goed kan bestellen, ivm lengte het liefst thuis bezorgd. Kan natuurlijk ook even een aanhanger huren, maar 3m balken gaan daar ook wat moeilijk in.

Is het een probleem om bv 2m balken te gebruiken en deze boven elkaar te plaatsen? Dak is 3m hoog.
Zit ook nog met het naar de zolder krijgen namelijk.

Nog tips voor goede houthandelaren in omgeving Nijmegen of online?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:59

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

crimby schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:33:
Blijf de keuze maar lastig vinden. Metaal is sneller en rechter, hout is waarschijnlijk makkelijker op maat te maken.

Met hout moet ik volgens mij met OSB werken omdat de balken te smal zijn (ik zag zo snel geen 10cm dikke balken).

Qua prijs is het ongeveer hetzelfde, maar heb wel extra gereedschap nodig voor metaal (niet de hoofdprijs).
Nu wilt mijn vader helpen, die heeft heel veel ervaring met hout en nagenoeg geen ervaring met metaal.

Edit: natuurlijk zijn die balken er wel! 50x100x3000 kan ik zo gebruiken gok ik?!
Wel even opletten dat als je de geschaafde variant pakt (want dan zijn ze tenminste recht) het 44x95 is ;) Verder gebruiken wij zelf eigenlijk altijd houthandelonline, maar niet zeker of die zo goedkoop zijn als Stiho. Ook is dat pas goedkoop als je genoeg besteld anders weegt het niet op tegen de verzendkosten.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Rimco schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:18:
[...]

Wel even opletten dat als je de geschaafde variant pakt (want dan zijn ze tenminste recht) het 44x95 is ;) Verder gebruiken wij zelf eigenlijk altijd houthandelonline, maar niet zeker of die zo goedkoop zijn als Stiho. Ook is dat pas goedkoop als je genoeg besteld anders weegt het niet op tegen de verzendkosten.
Volgens mij heb ik maar 8 balken nodig dus die verzendkosten is inderdaad wat overkill bij houthandelonline.

Bouwonline is een stuk gunstiger.. iemand ervaringen? Stiho moet ik nog uitzoeken, online kan dat alleen met een zakelijk account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:22

MLLL

Palm Treo 650

crimby schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:00:
Ik ben even aan het kijken waar ik dergelijke balken goed kan bestellen, ivm lengte het liefst thuis bezorgd. Kan natuurlijk ook even een aanhanger huren, maar 3m balken gaan daar ook wat moeilijk in.

Is het een probleem om bv 2m balken te gebruiken en deze boven elkaar te plaatsen? Dak is 3m hoog.
Zit ook nog met het naar de zolder krijgen namelijk.

Nog tips voor goede houthandelaren in omgeving Nijmegen of online?
Een balkje van 3 meter krijg je altijd wel naar boven, zou toch adviseren om de balk in één lengte te houden dan 2 stukken boven op elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-05 19:09
crimby schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:33:

Geschaafd vuren, 22x95 daar zet ik hele stevige wanden mee neer. Ik gebruik hoh van 37 ong, maar dat is omdat de isolatie 38 breed is.

Dat geschaafd vuren hout vind je normaal gezien bij elke houthandelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_19
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-04 19:44
https://www.agnes.nl/

Agnes wandplaten zijn super i.c.m. met een houten frame en wat isolatiemateriaal. Geen gedoe met gipsplaten en daarna nog eens verven/behangen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:08

houthakker

Poehé

Om je nog meer keus te geven :P kan je ook nog een faay wandsysteem kiezen.

Ik zit zelf in het Metalstud kamp; want al het hout is krom tegenwoordig :P - en hout 'werkt'.
Nadeel; je moet een knip-tang (ijzerzaag kan ook evt...) en fixeertang aanschaffen. Voordeel; gaat veel sneller dan hout zagen.

BTW; je zegt dat de wand gestukt gaat worden; maar ook dat je 2x1,25+10,1=12,6cm wanddikte nodig hebt - dan heb geen rekening gehouden met de dikte van het stuc-werk zelf.

Dikte van de wand hangt gewoon af van basisprofiel en dikte van de gipsplaat; constructie technisch gezien is extra tussenlaag van vezelplaat of osb niet nodig. Ik heb mijn laatste wandje de juiste 'dikte' gegeven met strookjes multiplex (dus niet de hele wand bedekt), als je er iets zwaars aan gaat hangen of heel veel dan is het wel nodig en/of handig.

Afwerking hangt af van wat je er mee wilt. Ik heb behangen; gaasband, vulmiddel, afwerkfiller en schuren. Vervolgens voorstrijken en behangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PmzhpMq/IMG-1297.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5GmFmgt/IMG-1368.jpg

(diagonaal ligger is vanwege een balk aan de andere kant)

[ Voor 44% gewijzigd door houthakker op 04-05-2021 13:43 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
houthakker schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:55:
Om je nog meer keus te geven :P kan je ook nog een faay wandsysteem kiezen.

Ik zit zelf in het Metalstud kamp; want al het hout is krom tegenwoordig :P.
Nadeel; je moet een knip-tang (ijzerzaag kan ook evt...) en fixeertang aanschaffen. Voordeel; gaat veel sneller dan hout zagen.

BTW; je zegt dat de wand gestukt gaat worden; maar ook dat je 2x1,25+10,1=12,6cm wanddikte nodig hebt - dan heb geen rekening gehouden met de dikte van het stuc-werk zelf.

Dikte van de wand hangt gewoon af van basisprofiel en dikte van de gipsplaat; constructie technisch gezien is extra tussenlaag van vezelplaat of osb niet nodig. Ik heb mijn laatste wandje de juiste 'dikte' gegeven met strookjes multiplex (dus niet de hele wand bedekt), als je er iets zwaars aan gaat hangen of heel veel dan is het wel nodig en/of handig.

Afwerking hangt af van wat je er mee wilt. Ik heb behangen; gaasband, vulmiddel, afwerkfiller en sturen. Vervolgens voorstrijken en behangen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

(diagonaal ligger is vanwege een balk aan de andere kant)
Thanks! Looks good!
Ik heb er wel rekening mee gehouden want de huidige wand moet ook gestuct worden. 12,6 hoeft dan niet precies maar wel makkelijk als het enigszins gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Mocht ik toch voor hout gaan en dan toch zonder OSB gaan... dan kom ik op onderstaande uit toch? Mis ik iets?

(Die houtschroeven zijn even als placeholder voor de schroeven en pluggen voor aan de muur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dm_ooa01eOtRStuvJ23-JR4Czik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eOVvAglBs2GgOkCuzXAvfaNH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWUVBLU2Al-8VTVmgvtMELHAui4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uwAE1MucspErCvKUwL2oxcE6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Als je het laat stucen, hoef je geen voegvuller / gaasband te gebruiken en moet je bij voorkeur stucplaten gebruiken ipv gipsplaten met v-groef (het kan wel wel, maar deze moeten voorgelijmd worden). Het beste is om dit even af te stemmen met je stucadoor (deze doet bepaalde dingen vaak liever zelf).

[ Voor 8% gewijzigd door houthakker op 04-05-2021 13:44 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@crimby Gyproc gipsplaat bitje is ook wel handig.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
@houthakker dank! Ik heb de stucadoor net meteen gemaild :-)
@Hackus Thanks! wist niet dat daar verschil in zit tov andere bitjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-05 07:49

BrZ

crimby schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:33:
Mocht ik toch voor hout gaan en dan toch zonder OSB gaan... dan kom ik op onderstaande uit toch? Mis ik iets?

(Die houtschroeven zijn even als placeholder voor de schroeven en pluggen voor aan de muur)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op hout moet je gipsplaatschroeven met grove draad hebben ipv fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

crimby schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 14:21:
@houthakker dank! Ik heb de stucadoor net meteen gemaild :-)
@Hackus Thanks! wist niet dat daar verschil in zit tov andere bitjes.
Je kunt ook een bitje met nummer PH2 gebruiken, maar het bitje voor gips heeft een rubber voor de afstand.
Dan boor je niet te diep. Ook ff vooraf testen op welke stand je je accuboor zet, qua kracht.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 12:39
Ik lees veel geen hout gebruiken wanneer de scheidingswand in een vochtige ruimte wordt geplaats. Heeft bijvoorbeeld beitsen van het hout dan geen nut als een extra tegenmaatregel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 12:39
houthakker schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:42:
Als je het laat stucen, hoef je geen voegvuller / gaasband te gebruiken en moet je bij voorkeur stucplaten gebruiken ipv gipsplaten met v-groef (het kan wel wel, maar deze moeten voorgelijmd worden). Het beste is om dit even af te stemmen met je stucadoor (deze doet bepaalde dingen vaak liever zelf).
Wat als je het gaat betegelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23:54
Ik zou trouwens ook nog electra, aansluitingen en een schakelaar plaatsen in de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Fermion schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:18:
[...]

Wat als je het gaat betegelen?
Natte ruimte? dan hydro gipsplaten gebruiken, en voorstrijken.

Specs

Pagina: 1