Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Vervaldatum verlofuren berekenen..

Ik heb een vrij simpele casus;

- Ik krijg per jaar 30 vakantiedagen. 5 daarvan worden direct als verplicht vrij aangewezen. De overige 25 zijn vrij te besteden. Ik werk 40 uur, dus 20 ervan zijn wettelijk, 10 bovenwettelijk
- Overwerk is tijd-voor-tijd en wordt op het verlofsaldo bijgeschreven (ook dit zijn (uiteraard?) bovenwettelijke dagen)
- Ik neem in ieder geval minimaal 20 dagen per jaar op (dat is wel inclusief de 5 verplichte).
- In dienst sinds 1-1-2017
- Ik kan in urenregistratie tool zien (per jaar) hoeveel ik;
  • - Meegenomen heb van het jaar ervoor
    - Hoeveel ik bijgeschreven heb gekregen (zowel de 32 dagen als de overuren (per datum))
    - Hoeveel ik opgenomen heb
    - Hoeveel mijn saldo is
Wat ik echter niet kan zien is de "houdbaarheid" van de dagen. Ik weet dat de wettelijke een half jaar geldig zijn na jaar van toekennen. En bovenwettelijke 60 maanden na datum van toekenning. En dat je de wettelijke als eerste opmaakt en dat je daarna gaat snoepen aan de "oudste" dagen.

Bij een vorige werkgever was dit wel goed geregeld, aangezien ik daar van mijn volledige pot tot op het uur af kon zien welke houdbaarheid welk uur had.. In dit geval zie ik alleen een totaal aan uren waarvan ik dus nu geen idee meer heb uit welk jaar welke uren zijn.

Nu kan ik natuurlijk gewoon aan P&O vragen om daar een overzicht van te doen, maar ik wil ook geen slapende honden wakker maken ;) Tevens vraag ik me af of zij het wel weten, als ik namelijk nu 40 uur verkoop is de waarde van de uren zoals die in 2021 is... Bij een vorige werkgever hadden de verschillende uren ook verschillende waarden (in euro's)..

Doel is om de uren van 2017 (als ik die uberhaupt nog heb, ik verwacht namelijk van niet) dit jaar te verkopen. En dat gewoon jaar na jaar te doen. Dus in 2022 verkoop ik eventuele overgebleven uren uit 2018. Ik hoef namelijk geen stuwmeer aan dagen te hebben en ik wil voorkomen dat ze vervallen. Op dit moment vervalt er nog niks (volgens collega's die langer in dienst zijn) maar ik hoor her en der dat dat gaat veranderen.. Dat wil ik "voor" zijn.. Overigens is het gunstig om ze vlak voor vervaldatum te verkopen, want dan zijn ze het meeste waard (zie alinea hierboven)...

Volgens mij moet het prima in Excel te gieten zijn? Alleen ik kom er niet helemaal uit..

Is er wellicht iemand die hier een tool/excel voor heeft? Of wellicht is het leuk om dit topic te gebruiken om samen iets te maken? Ik kan wel iets met Excel maar ik kom hier dus niet helemaal uit...

/edit
Inmiddels is de houdbaarheid van de uren "gewoon" te zien in het uren-systeem van werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasparov
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 11:09
Je zou terug moeten gaan naar het laatste moment dat je weet qua verdeling wettelijk en bovenwettelijk, waarschijnlijk de datum dat je in dienst bent gegaan dus 1-1-2017.
Daarna maak je een simpele indeling in Excel:
Horizontaal; nieuw 2017, opname 2017, nieuw 2018, opname 2018, enz. Aan het einde een saldo.
Verticaal: wettelijk 2017, bovenwettelijk 2017, overuren 2017, wettelijk 2018, bovenwettelijk 2018, overuren 2018, enz.
Hierna je uren gaan invullen. Per jaar eerst wettelijk en dan bovenwettelijk/overuren invullen. Na het invullen van een jaar even checken of het met het eindsaldo van dat jaar klopt.
Op die manier heb ik het zelf begin vorig jaar nagerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:10
FreakNL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:23:
- Ik kan in urenregistratie tool zien (per jaar) hoeveel ik;
Is dat een bedrijfseigen tool of van een externe partij (wat is evt de naam vd tool)? Mogelijk zit het er wel in maar enigzins verstopt, is bij de onze ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
@Kasparov , ja zoiets moet ik gaan doen inderdaad.. Kom er nog niet echt uit maar misschien moet ik er wat dieper induiken.

@Nielson, externe partij. Stuur je een PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je van elk jaar de benodigde gegevens hebt, dan is het volgens mij gewoon een kwestie van jaar-op-jaar uitrekenen wat je nodig hebt. Van vorig jaar kun je bijvoorbeeld simpel uitrekenen hoeveel je bovenwettelijk over had, dit kun je terugrekenen tot zover je wilt gaan (als je alle gegevens hebt).

Als X is hoeveel je hebt opgenomen, Y is hoeveel je hebt meegenomen van vorig jaar en Z is hoeveel je hebt bijgekregen, dan is X-20 je bovenwettelijk opgenomen aantal. Als dit meer is dan Y, dan komt Y op 0 en gaat de rest van (Z-20) af. Als dit minder is dan Y dan wordt Y -> Y' (Y vermindert met (X-20) ) en neem je dit mee naar het volgend jaar en dient het als input voor de nieuwe iteratie.

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 03-05-2021 07:57 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Naast de wet is ook de CAO leidend. Ik lees hier geen informatie over. Heb jij een CAO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Nee wel een handboek waarin staat dat de boel vervalt na 60 maanden (dit werd echter nooit toegepast, maar ik heb het vermoeden dat dit gaat veranderen) en de mogelijkheid tot verkopen uren.

Ik hoef ook niet perse een stuwmeer van 100+ dagen zoals sommige collega’s om me heen hebben. Maar ik zou wel graag een overzichtje hebben, al is het maar voor mezelf :)

Disclaimer:
Een stuwmeer van dagen is wmb prima en dat heb ik zelfs liever dan uitbetalen, maar ik snap ook dat het niet van deze tijd is... Er gingen collega’s uit dienst die nog 1 jaar+ op de payroll stonden...

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2021 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:35:
Nee wel een handboek waarin staat dat de boel vervalt na 60 maanden (dit werd echter nooit toegepast, maar ik heb het vermoeden dat dit gaat veranderen) en de mogelijkheid tot verkopen uren.

Ik hoef ook niet perse een stuwmeer van 100+ dagen zoals sommige collega’s om me heen hebben. Maar ik zou wel graag een overzichtje hebben, al is het maar voor mezelf :)

Disclaimer:
Een stuwmeer van dagen is wmb prima en dat heb ik zelfs liever dan uitbetalen, maar ik snap ook dat het niet van deze tijd is... Er gingen collega’s uit dienst die nog 1 jaar+ op de payroll stonden...
Maar waar kom je niet precies uit dan qua overzicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Omdat ik in Excel na een paar jaar vastloop.. Het wordt op een gegeven moment ingewikkeld omdat je eerste de oude uren opmaakt..

Ik kom er gewoon niet uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even een heel verbose schemaatje gemaakt maar zoiets:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgztZ3rwvNv5PkYdQK1Tb49PYVw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1IBkyXHu18zqUxxOYsRxFyxT.png?f=user_large

[ Voor 64% gewijzigd door PolarBear op 03-05-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:31
En dat je de wettelijke als eerste opmaakt en dat je daarna gaat snoepen aan de "oudste" dagen.
Weet je dit zeker? Bij ons maak je eerst de dagen op die het eerst komen te vervallen. Dat zou dit jaar dus wettelijk 2020 zijn (verval juni 2021); dan bovenwettelijk 2017 (verval december 2021); dan wettelijk 2021 (verval juni 2022) en daarna bovenwettelijk van de volgende jaren.

Bij dat systeem kan je (aangenomen dat je tussentijds nooit iets hebt laten verlopen) op 1 januari maximaal 2x je aantal wettelijke dagen hebben en 5x je bovenwettelijke dagen.
Vanaf 1 juli kan je dan max 1x wettelijk en 5x bovenwettelijk hebben. Het jaar kan je dan terugrekenen aan de hand van de hoeveelheid die je begin van het jaar had.

[ Voor 6% gewijzigd door Gebanned op 03-05-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Eeum, dat is inderdaad nog logischer, dat je de dagen die als eerste komen te vervallen als eerste opmaakt :)

Dat maakt de berekening/excel natuurlijk nog VEEL ingewikkelder.. Of misschien juist niet..

Feit is in ieder geval wel dat ik er sowieso 20 per jaar (minimaal) opneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

FreakNL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:35:
Waarbij bovenwettelijke dagen normaal gesproken als loon uitgekeerd worden, maar de wettelijke 20 dagen/jaar gewoon vervallen zonder betaling naar werknemer.
https://www.rijksoverheid...ijn-vakantiedagen-opnemen

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
Gebanned schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:41:
[...]

Weet je dit zeker? Bij ons maak je eerst de dagen op die het eerst komen te vervallen. Dat zou dit jaar dus wettelijk 2020 zijn (verval juni 2021); dan bovenwettelijk 2017 (verval december 2021); dan wettelijk 2021 (verval juni 2022) en daarna bovenwettelijk van de volgende jaren.

Bij dat systeem kan je (aangenomen dat je tussentijds nooit iets hebt laten verlopen) op 1 januari maximaal 2x je aantal wettelijke dagen hebben en 5x je bovenwettelijke dagen.
Vanaf 1 juli kan je dan max 1x wettelijk en 5x bovenwettelijk hebben. Het jaar kan je dan terugrekenen aan de hand van de hoeveelheid die je begin van het jaar had.
Ik meen dat dat gewoon wettelijk is vastgelegd, om te zorgen dat je niet onnodig benadeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
FreakNL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:44:
Eeum, dat is inderdaad nog logischer, dat je de dagen die als eerste komen te vervallen als eerste opmaakt :)

Dat maakt de berekening/excel natuurlijk nog VEEL ingewikkelder.. Of misschien juist niet..

Feit is in ieder geval wel dat ik er sowieso 20 per jaar (minimaal) opneem.
Berekening wordt juist makkelijker; zeker als je ieder jaar je wettelijke opmaakt en pas een paar jaar in dienst bent. In dat geval maak je ieder jaar je wettelijk op; en bestaat je saldo eind 2017 uit bovenwettelijke dagen (bw) van 2017.
In 2018 maak je dan eerst je 20 wettelijke dagen op; daarna je saldo van 2017. Eind van het jaar heb je dan alleen bw dagen van 2018; behalve als je saldo hoger is dan wat je in één jaar krijgt aan bw dagen. Want dan heb je ook nog wat bw dagen uit 2017.

Ga je zo door dan heb je op 31 december 2020 bijvoorbeeld nog 12dagen over dan heb je op 1 januari 2021:
* 5x bw uit 21 (nieuw)
* 5x bw uit 20
* 5x bw uit 19
* 2x wet uit 18
* 20x wet uit 21 (nieuw)

Effectief betekent de houdbaarheid dat je saldo aan bw dagen gelimiteerd is op 5x de hoeveelheid die je jaarlijks krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dan vergeet je wel de tijd-voor-tijd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 01:02
FreakNL schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:48:
Dan vergeet je wel de tijd-voor-tijd? :)
Die zitten niet in de wettelijke regels. Daartoe moet je dus de bedrijfsregels volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Inderdaad; wij hebben ook nog ADV-dagen die aan het eind van het jaar vervallen. Maar die worden ook apart geadministreerd (je vraagt of verlof; of ADV aan) omdat de wettelijke status anders is. ADV-dagen krijg je bij ziekte niet terug.
Pagina: 1