Hosting met dynamische resources allocatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didius
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik ontwikkelde in mijn vrije tijde voor mijn sportclub onlangs een relatief kleine website. Het doel was om registratie aan sportactiviteiten te stroomlijnen. Op zich is de website vrij statisch, maar op vaste tijdstippen moet die 'veel' verkeer verwerken. En dat loopt niet super vlot.

Het is een website die ontwikkeld werd in Drupal en op vaste momenten kunnen ouders hun kinderen registreren op sportactiviteiten. Ik heb hiervoor een module geschreven die toelaat voor ouders om kinderen op specifieke tijdstippen in te schrijven voor sportevents. Het gevolg is dat er op zo'n tijdstip plots bijvoorbeeld 300 ouders tegelijkertijd inloggen en de inschrijfpagina constant verversen. (soms zelfs met verschillende devices, om toch maar het tijdslot van keuze te hebbben en daarop te kunnen inschrijven). Alles vertraagt en de website kan het verkeer nauwelijks slikken.

De website wordt nu gehosted bij versio.nl, pakket mPrime NL. Vroeger was dit een lichter pakket, maar toen die site quasi volledig crashte bij een groot aantal bezoekers raadde Versio dit nieuwe pakket, 'Magento' hosting aan. Op zich zouden we opnieuw een krachtiger pakket kunnen kiezen, maar eigenlijk is de website 99% van de tijd vrij statisch.

Vandaar ik me afvraag of er iemand hosting kan aanraden waar je bijvoorbeeld tijdelijk resources kunt bijplannen. Of eventueel een andere oplossing? Via het werk heb ik een klein beetje ervaring met Azure. Zou dat een realistische optie zijn?

Aan de andere kant denk ik nog steeds dat 300 gelijktijdige bezoekers toch niet echt veel is. Het huidige pakket bij Versio heeft een limiet van 40 bij de 'Entry processes'. (Voor zover ik begrijp zijn dat het aantal php scripts die gelijktijdig uitgevoerd kunnen worden.) En daar ontstaan precies fouten. Er wordt maandelijks natuurlijk ook niet veel betaald (€5)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-10 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

> Of eventueel een andere oplossing?

Gewoon zorgen dat iedereen zich kan inschrijven en dat je daarna middels loting het oplost. Ten eerste is het dan eerlijker voor iedereen en hoef je niet zo lastig te doen aan de techniek kant.
Natuurlijk zijn er oplossingen, maar als je nu 5 euro p/m betaald dan is er geen oplossing die qua kosten & baten je nu goed gaat helpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 14:59
Wat Douweegbertje zegt, of een oplossing verzinnen door heel lichtgewicht steeds maar een aantal mensen toe te laten tot het zwaardere boeking gedeelten en de rest hoevaak ze ook F5'en zo snel en lichtgewicht mogelijk af te serveren, misschien met wat clientside javascript die ze verleid om nog wat langer te wachten met een nieuwe F5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0lden23
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-10 15:24
Ik zou het van Douweegbertje aanraden.

Hoe dan ook, Versio maakt (volgens mij?) nog steeds gebruik van het huidige systeem van hen waardoor je dus wellicht ook nog te maken krijgt met overselling. Ik verwacht dat DA aan priority queue doet waardoor de vragen wanneer het even wat 'drukker' wordt dus gewoon in een queue komen waardoor de afhandeling wat minder is.

Je kan altijd een simpel VPS'je bij Hetzner, Azure, AWS, Linode, DigitalOcean of een andere partij en daar je website opdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35

Tazzios

..

ook al gekeken naar optimaliseren van de hosting, drupal en je eigen module? (neem aan van wel maar zie het niet vermeld staan)

Naast procedure aanpassing zoals is genoemd is het misschien mogelijk een wacht pagina in te bouwen zoals je soms ook ziet.
https://www.drupal.org/project/webform_waitlist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:27
Ik zou kijken of CloudFlare als proxy voor je site iets helpt. Zo kan je in ieder geval alle statische requests cachen wat ook weer de load verminderd aangezien die dan niet meer bij je webserver aan komen.

De gratis variant biedt genoeg mogelijkheden hier voor. Voor 5 euro per maand zit je namelijk wel erg in de budget hoek te kijken en bij de grote cloud boeren red je het vaak niet voor die prijs
Pagina: 1