Overstappen van Windows en Android naar Apple

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 17:44
Hallo,

Na een aantal jaar een Lenovo (maar dan met een i5-7200U, 16 GB ram en GeForce 940 MX) in mijn bezit te hebben welke ik nog dagelijks gebruik krijg ik, nadat ik mijn vrouw een iPhone 12 mini heb gegeven langzaam onder de indruk van Apple's ecosysteem waarbij alle apparaten met elkaar verbonden zijn.
Hopelijk kunnen jullie mijn twijfel wegnemen wat betreft mijn 'fascinatie' omtrent Apple en dat ik niet ten onrechte impulsaankopen ga doen. Qua Apple device heb ik tot nu toe alleen de Ipod Touch 2e of 3e Gen gehad waar ik, voor zover ik mij weet te herinneren, totaal geen problemen mee had.

Ik overweeg daarom langzaam aan de overstap naar een Apple laptop en eventueel een iPhone 12 (of 13) mini te gaan.

Qua telefoon heb ik de downgrade gemaakt (wil namelijk minder on screen time en een meer minimalistisch leven) van de Oneplus 7 Pro naar de Unihertz Jelly 2. Daarom zou de iPhone 12 of 13 mini een perfecte optie zijn. De Jelly 2 is nét even te klein + shitty camera en er zijn geen Android flagship phones welke relatief klein zijn, waarbij er ook een goede camera op zit.

Om terug te komen op mijn laptop verhaal:

Helaas heb ik geen idee welke Macbook Pro of Macbook Air qua CPU en GPU overeenkomt met de laptop welke ik nu heb.

Wat ik doe en wil gaan doen op een computer:
  • Browsen;
  • Youtube;
  • Standaard kantoorwerk);
  • Foto’s bewerken;
  • 1080/60fps en potentieel 4K/60fps video's bewerken.
  • Lichte games, denk aan Football Manger 21/22/23/24 enz.
Vragen:
  • Wat vinden jullie van het Apple ecosysteem?
  • Zijn jullie ook overgestapt van Google/Windows/Android naar Apple en zo ja, waarom en wat zijn de ervaringen?
  • Vinden jullie het de overstap waard?*
*Op korte termijn zal het waarschijnlijk wat kosten maar omdat Apple producten duurzamer lijken, langer ondersteund worden dan Windows/Android en de prijs meer waardevast is, lijkt Apple mij op de lange termijn niet per se duurder dan andere merken. Uiteraard is het hierbij wel belangrijk een laptop en phone te nemen welke nog een aantal jaar vooruit kan en ondersteunt wordt qua updates waarbij ik geen probleem zal ondervinden voor de taken welke ik zal gaan doen op de macbook (en iphone).
  • Welke laptop van de Air en/of Pro dien ik minimaal te kopen (hiermee doel ik welk jaar voornamelijk) om qua prestaties niet onder te doen voor wat ik nu heb?
  • Kunnen ik en mijn vrouw inloggen op een en dezelfde laptop en hiermee verbonden zijn met onze eigen devices?
• Wat vinden jullie van de iPhone 12 (mini) en raden jullie aan deze te bestellen of tóch even te wachten tot de 13 mini uit is?*

*Na de 13 mini komt er waarschijnlijk geen nieuwe kleine iPhone, dus zal deze phone voor de komende 4/5 jaar of langer mijn main driver moeten worden. Hierdoor heb ik, als ik nog even wacht tot het najaar, een jaar extra iOS updates. Echter, de 13 mini zal duurder zijn dan de 12 mini + wellicht is het verschil te gering om hiervoor tot het najaar te wachten.
  • Mocht ik wachten op de 13 mini, is het aan te raden dan ook de wachten met het aanschaffen van een Macbook, of zal ik deze gewoonweg alvast bestellen?
  • Is het makkelijk al mijn bestanden over te zetten van mijn laptop naar Macbook?
Ik weet dat het een Macs & software topic betreft, maar mij leek het nét te veel gevraagd om hier én mijn enkele vragen in een aparte topic te stellen. Hopelijk is dit geen probleem.

Wellicht hebben jullie ook nog andere tips/suggesties.

Kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt voor de hulp en fijne avond! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 02-05-2021 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:44
Voor je telefoon overstap naar iOS wellicht een artikel met wat tips/voordelen van iOS... https://www.onemorething....ios-vs-android-5-redenen/

[ Voor 6% gewijzigd door koentjuh1987 op 02-05-2021 21:43 ]

...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Met wat je beschrijft is het standaard model van de MacBook Air meer dan voldoende. En dan de nieuwste versie met de M1-processor met 8 GB geheugen.
Of nog gemakkelijker: een iPad Air met toetsenbord.

De beste tip is om zelf in eigen tempo te gaan ontdekken of het wat voor je is. Windows is immers ooit ook niet in 1 dag geleerd.

Lees wat tips op sites als Appletips.nl. Zoals de migratie assistent van Apple:

https://www.appletips.nl/migratie-assistent/
https://www.seniorweb.nl/...ndows-pc-een-vergelijking (en niet alleen voor senioren ;) ).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Corrigan schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:11:
Met wat je beschrijft is het standaard model van de MacBook Air meer dan voldoende. En dan de nieuwste versie met de M1-processor met 8 GB geheugen.
Of nog gemakkelijker: een iPad Air met toetsenbord.

De beste tip is om zelf in eigen tempo te gaan ontdekken of het wat voor je is. Windows is immers ooit ook niet in 1 dag geleerd.

Lees wat tips op sites als Appletips.nl. Zoals de migratie assistent van Apple:

https://www.appletips.nl/migratie-assistent/
https://www.seniorweb.nl/...ndows-pc-een-vergelijking (en niet alleen voor senioren ;) ).

Succes!
Bedankt! Dus de goedkoopste MacBook Air M1 of een iPad Air is futureproof en ruim goed genoeg om zeer soepel 4k video's te editen en renderen voor de komende jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
koentjuh1987 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:42:
Voor je telefoon overstap naar iOS wellicht een artikel met wat tips/voordelen van iOS... https://www.onemorething....ios-vs-android-5-redenen/
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Klopt. Of kies de nieuwste iPad Pro 2021 met de nieuwste M1-processor. Al is een iPad Air al meer dan krachtig genoeg. En jmet een Apple Pencil kun je er ook heel goed mee tekenen.

Genoeg voorbeelden te vinden op Youtube:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
Mijn ervaring:

Ik precies een jaar geleden:
Samsung windows laptop
Samsung tab s6 tablet
Samsung s10+ mobieltje

Ik nu:
Apple m1 macbook air
Apple m1 ipad pro onderweg (half jaartje de 2018 ipad pro gehad)
Apple iphone 12 mobieltje

Ik ben in het verleden regelmatig geswitcht tussen android en ios en heb mij altijd laten leiden door prijs/features en goede aanbiedingen. Wat mij weer naar apple gelokt heeft zijn de privacy features. Mij heeft het altijd een beetje dwarsgezeten dat Google altijd op de achtergrond "meekijkt" op android. Apple is natuurlijk niet perfect maar ze zetten altijd positieve stappen en zeker nu met ios 14.5.

Daarnaast vind ik het tegenwoordig wel fijn dat op de iphone minder te customizen is dan op android.
Mijn telefoon moet mij niet meer teveel afleiden met bijzaken en instellingen en dan zit je apple gewoon goed want "it just works" en ook nog eens heel vloeiend. Op android was ik altijd veel bezig om alles naar mijn smaak/hand te zetten. Accepteren dat je minder te customizen hebt geeft een vorm van rust :p
Zelf vind ik de iphone 12/12 pro een heerlijk formaat dus als je gewoon een stabiele telefoon wilt waarmee je vele jaren vooruit kan en nog lang update support krijgt (wat ook fijn is omdat je bijv. bankapps en digid erop hebt staan) dan is apple zeker een aanrader. Voelt ook erg degelijk aan qua bouwkwaliteit.

ipad: laat je niet verleiden door de verhalen dat het een laptop vervanger is. Fantastisch apparaat en het heeft goede professionele apps voor specifieke taken zoals foto/videoeditten en voor creatieve mensen maar het is geen laptopvervanger. Geen vensters, multitasken is niet fantastisch en bestandsbeheer is verschrikkelijk wanneer je met veel bestanden werkt. Misschien dat het ooit in de toekomst beter wordt.

Macbook: De m1 macbook air zie ik veel voor rond de 1000 euro langskomen en het is echt een topding voor dat bedrag. Goede bouwkwaliteit, mooi scherm, geen blazende ventilator, lange accuduur en qua prestatie bijna gelijk aan de duurdere macbook pro.

Ik was echt een windows persoon en vond de macbook altijd te duur voor de specs. Je kon vaak dezelfde specs op een windows laptop krijgen voor rond de 800 euro waar je bij apple 1200 euro betaalde.
Maar de m1 processor heeft ervoor gezorgd dat ik voor het eerst macos ben gaan gebruiken. Geen spijt van gehad. Het was wel even wennen (in het begin een beetje overweldigend maar al snel merk je dat alles eigenlijk heel simpel in mekaar steekt en macos echt gemaakt is voor "domme" mensen 8)7 ). Ik ben nog een aantal keren teruggegaan naar mijn oude windows laptop om belangrijke taken te verrichten omdat het vertrouwd aanvoelde.
Maar uiteindelijk echt de stap weten te zetten en super blij mee. MacOs valt je minder vaak lastig dan windows. En alles werkt gewoon snel en top. Het is eigenlijk net alsof je op een smartphone werkt.
Wel heb ik nog moeite met bepaalde keyboard shortcuts :p En bestandsbeheer vond ik net wat fijner op windows. Maarja het kan allemaal natuurlijk niet perfect zijn. Windows heeft ook bepaalde voordelen.

Wel moet je even kijken of de games die je speelt wel werken op m1.
Bestanden overzetten is eenvoudig. Wel moet je eerst je externe harde schijf op je macbook formateren naar exfat. NTFS wordt niet ondersteund.
Exfat werkt zowel op windows als op macos dus dan kan je gewoon je bestanden overzetten.

Of je moet wachten is moeilijk te beantwoorden. Persoonlijk zie ik niet in het najaar een nieuwe macbook air verschijnen. Eerder een betere "pro" laptop en 16 inch macbooks, maar die zullen dan sws meer gaan kosten.
En voor jouw usecase is de m1 macbook air perfect geschikt. Maarja het blijft speculeren.

(sorry lang verhaal 8)7 )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OlivierJ
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-02 10:04
Tot 2016 altijd Android smartphones gebruikt. Ik was altijd bezig met custom ROMs, kernels en noem het maar op. Dit alles om Android zo vloeiend mogelijk te laten lopen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat iOS dit standaard out of the box deed. Vervolgens een iPhone 6s gekocht en nooit meer teruggekeken.

Apps op iOS zijn een genot t.o.v. Android, veel stabieler, sneller en eerder beschikbaar.

Face ID werkt top, naar mijn mening fijner dan Touch ID.

Videos opnemen is na jaren nog altijd het beste op iPhones.

Privacy!

Geen bloatware!

Consistente UI

Het ecosystem

Ik heb vorige week een M1 MacBook Air (8GB/256GB - VS keyboard layout) besteld via Apple, dit wordt mijn eerste echte ervaring met macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Valinor schreef op maandag 3 mei 2021 @ 01:48:
Mijn ervaring:

Samsung windows laptop
Samsung tab s6 tablet
Samsung s10+ mobieltje

Ik nu:
Apple m1 macbook air
Apple m1 ipad pro onderweg

Ik ben in het verleden regelmatig geswitcht tussen android en ios en heb mij altijd laten leiden door prijs/features en goede aanbiedingen. Wat mij weer naar apple gelokt heeft zijn de privacy features. Mij heeft het altijd een beetje dwarsgezeten dat Google altijd op de achtergrond "meekijkt" op android. Apple is natuurlijk niet perfect maar ze zetten altijd positieve stappen en zeker nu met ios 14.5.

Daarnaast vind ik het tegenwoordig wel fijn dat op de iphone minder te customizen is dan op android.
Mijn telefoon moet mij niet meer teveel afleiden met bijzaken en instellingen en dan zit je apple gewoon goed want "it just works" en ook nog eens heel vloeiend. Op android was ik altijd veel bezig om alles naar mijn smaak/hand te zetten. Accepteren dat je minder te customizen hebt geeft een vorm van rust :p
Zelf vind ik de iphone 12/12 pro een heerlijk formaat dus als je gewoon een stabiele telefoon wilt waarmee je vele jaren vooruit kan en nog lang update support krijgt (wat ook fijn is omdat je bijv. bankapps en digid erop hebt staan) dan is apple zeker een aanrader. Voelt ook erg degelijk aan qua bouwkwaliteit.

ipad: laat je niet verleiden door de verhalen dat het een laptop vervanger is. Fantastisch apparaat en het heeft goede professionele apps voor specifieke taken zoals foto/videoeditten en voor creatieve mensen maar het is geen laptopvervanger. Geen vensters, multitasken is niet fantastisch en bestandsbeheer is verschrikkelijk wanneer je met veel bestanden werkt. Misschien dat het ooit in de toekomst beter wordt.

Macbook: De m1 macbook air zie ik veel voor rond de 1000 euro langskomen en het is echt een topding voor dat bedrag. Goede bouwkwaliteit, mooi scherm, geen blazende ventilator, lange accuduur en qua prestatie bijna gelijk aan de duurdere macbook pro.

Ik was echt een windows persoon en vond de macbook altijd te duur voor de specs. Je kon vaak dezelfde specs op een windows laptop krijgen voor rond de 800 euro waar je bij apple 1200 euro betaalde.
Maar de m1 processor heeft ervoor gezorgd dat ik voor het eerst macos ben gaan gebruiken. Geen spijt van gehad. Het was wel even wennen (in het begin een beetje overweldigend maar al snel merk je dat alles eigenlijk heel simpel in mekaar steekt en macos echt gemaakt is voor "domme" mensen 8)7 ). Ik ben nog een aantal keren teruggegaan naar mijn oude windows laptop om belangrijke taken te verrichten omdat het vertrouwd aanvoelde.
Maar uiteindelijk echt de stap weten te zetten en super blij mee. MacOs valt je minder vaak lastig dan windows. En alles werkt gewoon snel en top. Het is eigenlijk net alsof je op een smartphone werkt.
Wel heb ik nog moeite met bepaalde keyboard shortcuts :p En bestandsbeheer vond ik net wat fijner op windows. Maarja het kan allemaal natuurlijk niet perfect zijn. Windows heeft ook bepaalde voordelen.

Wel moet je even kijken of de games die je speelt wel werken op m1.
Bestanden overzetten is eenvoudig. Wel moet je eerst je externe harde schijf op je macbook formateren naar exfat. NTFS wordt niet ondersteund.
Exfat werkt zowel op windows als op macos dus dan kan je gewoon je bestanden overzetten.

Of je moet wachten is moeilijk te beantwoorden. Persoonlijk zie ik niet in het najaar een nieuwe macbook air verschijnen. Eerder een betere "pro" laptop en 16 inch macbooks, maar die zullen dan sws meer gaan kosten.
En voor jouw usecase is de m1 macbook air perfect geschikt. Maarja het blijft speculeren.

(sorry lang verhaal 8)7 )
Bedankt voor je tijd en antwoord!

Ja, als ik zou kiezen tussen een book en pad, kies ik voor de pad. Deze is waarschijnlijk sterker en voor mijn kantoorwerk (klantenservice) heb ik écht een normale laptop nodig. Ook hoeft een tablet van mij niet per se.

Omdat een macbook vaak een dedicated GPU heeft, snap ik niet waarom deze makkelijk(er) kan videoediten dan een (windows) laptop met gpu. Iemand die mij dit kan verduidelijken of is er een site erbij je de prestaties tussen laptops en macbooks kan vergelijken? Ik heb wel even op Geekbench gekeken, maar dit lijkt mij meer voor de cpu.

Over cpu's gesproken. Wat is beter? Een 2020 m1 Air of een 2019 Pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
OlivierJ schreef op maandag 3 mei 2021 @ 02:35:
Tot 2016 altijd Android smartphones gebruikt. Ik was altijd bezig met custom ROMs, kernels en noem het maar op. Dit alles om Android zo vloeiend mogelijk te laten lopen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat iOS dit standaard out of the box deed. Vervolgens een iPhone 6s gekocht en nooit meer teruggekeken.

Apps op iOS zijn een genot t.o.v. Android, veel stabieler, sneller en eerder beschikbaar.

Face ID werkt top, naar mijn mening fijner dan Touch ID.

Videos opnemen is na jaren nog altijd het beste op iPhones.

Privacy!

Geen bloatware!

Consistente UI

Het ecosystem

Ik heb vorige week een M1 MacBook Air (8GB/256GB - VS keyboard layout) besteld via Apple, dit wordt mijn eerste echte ervaring met macOS.
Bedanlt voor je antwoord!

Wat heeft je doen laten verleiden om over te stappen naar Macbook Air?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:06
Als je nu begint, zou ik voor de M-serie gaan. NTFS wordt niet ondersteund, maar daar heb je pakketten voor.

Ik ben een jaar of 15 full-Mac, het enige wat mij tegen begint te staan is de prijs van het eco-systeem. Het goede: privacy, en het wérkt, maar een Windows-pc werkt ook gewoon. Vroeger was dat anders. Android heb ik nooit aan kunnen wennen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
DiedX schreef op maandag 3 mei 2021 @ 05:50:
Als je nu begint, zou ik voor de M-serie gaan. NTFS wordt niet ondersteund, maar daar heb je pakketten voor.

Ik ben een jaar of 15 full-Mac, het enige wat mij tegen begint te staan is de prijs van het eco-systeem. Het goede: privacy, en het wérkt, maar een Windows-pc werkt ook gewoon. Vroeger was dat anders. Android heb ik nooit aan kunnen wennen.
Thanks! Wat bedoel je met 'pakketten'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
Mijn ervaring:

Samsung windows laptop
Samsung tab s6 tablet
Samsung s10+ mobieltje

Ik nu:
Apple m1 macbook air
Apple m1 ipad pro onderweg
iPad m1 is toch pas vanaf 30-4 te preorderen? Desondanks een prima setje.

Werk zelf ook al jaren met apple systemen. Vanuit mijn werk (helaas) wel altijd een Windows laptop ontvangen maar privé thuis volwaardig ecosysteem. IPhone X, Apple Watch, iPad Pro (2017) aangevuld met een MacBook Pro. In samenhang met iCloud prima systeem om mee te werken. Accessoires koppelen snel en eenvoudig (pencil, AirPods) etc.. in aanschaf wellicht wat duurder maar gaat naar mijn mening ook wel wat jaartjes langer mee.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierJ
DeVliegendeNLer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 05:42:
[...]

Bedanlt voor je antwoord!

Wat heeft je doen laten verleiden om over te stappen naar Macbook Air?
Mijn Lenovo IdeaPad 530S is aan vervanging toe en overal waar ik kijk raden zij de MacBook Air M1 aan. Als je geen games wilt spelen is er naar mijn mening geen reden meer om een Windows laptop aan te schaffen. Enige nadeel bij de MacBooks zijn de internals, SSD en RAM zijn gesoldeerd en dus niet vervangbaar door de gebruiker.

Op YouTube staan talloze informatieve filmpjes over de M1 MacBooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
koentjuh1987 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:13:
[...]

iPad m1 is toch pas vanaf 30-4 te preorderen? Desondanks een prima setje.

Werk zelf ook al jaren met apple systemen. Vanuit mijn werk (helaas) wel altijd een Windows laptop ontvangen maar privé thuis volwaardig ecosysteem. IPhone X, Apple Watch, iPad Pro (2017) aangevuld met een MacBook Pro. In samenhang met iCloud prima systeem om mee te werken. Accessoires koppelen snel en eenvoudig (pencil, AirPods) etc.. in aanschaf wellicht wat duurder maar gaat naar mijn mening ook wel wat jaartjes langer mee.
Ja, met "onderweg" bedoelde ik dat hij besteld is. Heb hiervoor ook de ipad pro 11" 2018 gehad voor een half jaartje maar die begin maart verkocht omdat ik toch 12.9 inch wilde en ik dacht dat de nieuwe ipad in maart aangekondigd zou worden. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Valinor op 03-05-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
OlivierJ schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:39:
[...]

Mijn Lenovo IdeaPad 530S is aan vervanging toe en overal waar ik kijk raden zij de MacBook Air M1 aan. Als je geen games wilt spelen is er naar mijn mening geen reden meer om een Windows laptop aan te schaffen. Enige nadeel bij de MacBooks zijn de internals, SSD en RAM zijn gesoldeerd en dus niet vervangbaar door de gebruiker.

Op YouTube staan talloze informatieve filmpjes over de M1 MacBooks.
klopt dat het is vastgesoldeerd maar weet wel dat je met 8gb of zelfs 16gb de komende jaren meer dan prima uit de voeten kan. Hooguit je SSD opslag is mogelijk een issue maar daar zijn ook oplossingen voor te bedenken mocht dat de beperkende factor worden. Voor wat standaard werk: mail/office browsen moet dat voldoende zijn.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Raden jullie aan de M1 te bestellen of eventueel te wachten tot de M2. Los van het feit dat het onbekend is of de M2 ook in de nieuwe Airs komen is de M2 naar verwachting wel veel beter dan M1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
DeVliegendeNLer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:41:
Raden jullie aan de M1 te bestellen of eventueel te wachten tot de M2. Los van het feit dat het onbekend is of de M2 ook in de nieuwe Airs komen is de M2 naar verwachting wel veel beter dan M1.
M2 is nog niet aangekondigd... dus dan zou je nog wel even moeten wachten. Denk dat de M1 meer dan voldoet aan jouw wensen... En daarnaast behouden de meeste apples aardig hun waarde dus mocht je over een aantal jaar alsnog over willen stappen op de Mx+1 dan kun je veelal nog een aardige (representatieve) prijs voor je huidige macbook krijgen..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
koentjuh1987 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:44:
[...]

M2 is nog niet aangekondigd... dus dan zou je nog wel even moeten wachten. Denk dat de M1 meer dan voldoet aan jouw wensen... En daarnaast behouden de meeste apples aardig hun waarde dus mocht je over een aantal jaar alsnog over willen stappen op de Mx+1 dan kun je veelal nog een aardige (representatieve) prijs voor je huidige macbook krijgen..
Thanks!

Voor de taken die ik wil uitvoeren + evt (4K-)video bewerking, volstaat de Air? Zo ja, is de 8 GB ram genoeg, of toch de 16 GB?

Ook kan ik kijken naar een oudere pro, denk aan een van 2018 bijvoorbeeld.. Of dit is sowieso door jullie af te raden?

[ Voor 9% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 03-05-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
DeVliegendeNLer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:46:
[...]

Thanks!

Voor de taken die ik wil uitvoeren + evt (4K-)video bewerking, volstaat de Air? Zo ja, is de 8 GB ram genoeg, of toch de 16 GB?

Ook kan ik kijken naar een oudere pro, denk aan een van 2018 bijvoorbeeld.. Of dit is sowieso door jullie af te raden?
hier staat ook nog een aardige review over de macbook air m1.
https://global.techradar....ws/macbook-air-m1-2020-nl

ik zou dan zelf geen oude macbook pro (non M1) pakken...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
koentjuh1987 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:51:
[...]

hier staat ook nog een aardige review over de macbook air m1.
https://global.techradar....ws/macbook-air-m1-2020-nl

ik zou dan zelf geen oude macbook pro (non M1) pakken...
Thanks! Enig idee of er een merkbaar verschil is tussen de 7-core- en 8-core GPU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
bij redelijk standaard gebruik zal dat verschil nagenoeg niet merkbaar zijn. bij wat zwaardere applicaties wel. Maar dan zou je even wat benchmark testjes naast elkaar moeten zetten en de afweging moeten maken is dat zinvol voor je om een 8-core versie aan te schaffen.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierJ
DeVliegendeNLer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:55:
[...]

Thanks! Enig idee of er een merkbaar verschil is tussen de 7-core- en 8-core GPU?
Hier zit geen verschil in.

Ik zou hier eens naar kijken:
Air vs Pro & 8GB vs 16GB

YouTube: M1 MacBook Air vs M1 MacBook Pro - Full Comparison!
YouTube: 8GB vs 16GB M1 MacBook Pro - How much RAM do you NEED?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
As we speak ben ik naar de onderste van de twee aan het kijken. >:)

Hierna kijk ik even naar de andere van twee.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierJ
Mocht je de keuze maken om een MacBook te kopen, bij Apple vragen ze geen bewijs of je student bent, scheelt toch weer 6%.

Afgelopen maand was de Air €899,- op Amazon NL. Hier kun je echter geen keyboard layout kiezen zoals bij Apple (VS layout vind ik prettiger, lange shift & enter toets en daarnaast mooier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Mijn ervaring:

...
...
Dat is een persoonlijjke mening en geen feit. :P

Apple breng de iPad duidelijk steeds nadrukkelijker uit als laptop vervanger. Volledige muis support, aansluiten extern toetsenbord, beeldscherm, drives en natuurlijk het oh zo mooie magnetische toetsenbord met trackpad.

Of het een laptop vervanger kan zijn hangt helemaal af van je persoonlijke situatie. Een iPad is voor veel mensen al een laptop vervanger. Met wat TS aangeeft lijkt dat prima te passen. De eigen laptop wordt dan bijna niet meer aangeraakt hoor je vaak, want de iPad is veel gebruiksvriendelijker en kan meer. Nu met dezelfde M1 processor is het verschil nog kleiner geworden.

Hier de plussen en de minnen:
https://www.lifewire.com/...laptop-desktop-pc-1994308

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2UB6FutxhWzzZ8jSa5Jbh_aj9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rDiB8Fv1R9FRo1li2KEPUFkF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Corrigan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Apple breng de iPad duidelijk steeds nadrukkelijker uit als laptop vervanger. Volledige muis support, aansluiten extern toetsenbord, beeldscherm, drives en natuurlijk het oh zo mooie magnetische toetsenbord met trackpad.

Of het een laptop vervanger kan zijn hangt helemaal af van je persoonlijke situatie. Een iPad is voor veel mensen al een laptop vervanger. Met wat TS aangeeft lijkt dat prima te passen. De eigen laptop wordt dan bijna niet meer aangeraakt hoor je vaak, want de iPad is veel gebruiksvriendelijker en kan meer. Nu met dezelfde M1 processor is het verschil nog kleiner geworden.

[Afbeelding]
Bedankt voor je inzichten. Ik snap het, alleen het feit dat een iPad Pro toch een tablet is doet mij twijfelen. Ook is het belangrijk dat ik mijn spel Football Manager kan spelen. Met de iPad kan je niet de volledige versie downloaden/kopen.

Hierbij ben ik ook vergeten te melden dat ik nu vanwege corona een 2e scherm aan mijn laptop gekoppeld heb via HDMI en ik neem aan dat dit vrij lastig is aan een iPad Pro. 8)7

Waar ik wel benieuwd naar ben. Als je zou moeten kiezen tussen de iPad Pro en de Macbook Air puur gebaseerd op prestaties, dan neem ik wel aan dat de Air beter is, toch? 8)

[ Voor 5% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 03-05-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valinor
Corrigan schreef op maandag 3 mei 2021 @ 13:50:
[...]

[Afbeelding]
"laptopvervanger" kan je op 2 manieren uitleggen. :P
1) Heeft alle functies van je laptop en het werkt allemaal net zo goed.
2) Het kan voor jou specifiek taken vervangen die je normaal op de laptop zou doen.

Maar de beperkingen zijn er en van een laptop verwacht ik goede filemanagement en makkelijk multitasken. Als je serieus bezig bent met kantoorwerk dan werk je vaak met veel bestanden en documenten En dat kan nog niet heel lekker op de ipad.

[ Voor 5% gewijzigd door Valinor op 03-05-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
DeVliegendeNLer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:14:
[...]

...

Waar ik wel benieuwd naar ben. Als je zou moeten kiezen tussen de iPad Pro en de Macbook Air puur gebaseerd op prestaties, dan neem ik wel aan dat de Air beter is, toch? 8)
Performance verschillen zijn lastig te zeggen want de iPad Pro 2021 komt over een paar weken pas uit. De iPad Pro heeft een krachtiger M1 processor dan de goedkoopste MacBook Air.

Wel een groot verschil is het scherm en het geluid. De 12,9" iPad Pro heeft een veel beter mini-led scherm, meer vergelijkbaar met OLED. Beter contrast, helderheid en ProMotion 120 Hz. De MacBook Air heeft een standaard non-touch LED-scherm van 60 Hz. Voor een tweede scherm aansluiten met HDMI heb je voor zowel de MacBook Air als de iPad de Apple USB-C AV Multiport adapter nodig.

Ik herken het dilemma :) . Hier verleden week de knoop doorgehakt en de nieuwe 12,9" iPad Pro besteld. Voor mij heeft de iPad meer plussen en extra's dan alleen een laptop. Mocht het toch tegenvallen dan kan die altijd nog terug is mijn idee.

[ Voor 5% gewijzigd door Corrigan op 03-05-2021 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:23

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ligt er ook een beetje aan hoe je bent met multitasking. Gebruik nu al twee jaar een Macbook in verband met werk en vervloek hem nog dagelijks omdat window management uitermate ruk is op Apple. Dus nee, voor mij is het zeker geen overstap waard. Windows werkt gewoon vele malen efficienter voor mij.

En voor wat jij er mee wil doen voldoet praktisch elk apparaat. Apple is meer voor dedicated stuff zoals design en dergelijke. Voor huis tuin en keuken, overkill en overpriced naar mijn mening.

Duurzaamheid valt ook nog over te discussieren. Heb toch al een aantal toetsen die niet meer optimaal functioneren. En crashes en vastlopers.

[ Voor 12% gewijzigd door RoamingZombie op 03-05-2021 17:16 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 31-03 12:24
Twee jaar terug een iPhone 11 Pro gekocht omdat Google de verkeerde kant opging met de Pixel en alle andere Androids met een goede camera waren of te groot of te veel bloadware/skins (mijn mening).

Na een jaar een Mac Mini gekocht (Intel) en het eco-systeem is idd ongeëvenaard. Nu een iPad ernaast en AirPlay is super.

Zoals RoamingZombie zegt is window management ruk op macOS. Het idee van virtuele desktops is leuk en het kost gewenning maar met een programma zoals Magnet komt het dicht in de buurt van Windows.

De eerste twee maanden was lastig en dingen zoals ctrl-c, alt+w kun je gedag zeggen. Nu ik het onder de knie heb wil ik niet meer terug naar Windows.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valinor
Mentox schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:08:
Twee jaar terug een iPhone 11 Pro gekocht omdat Google de verkeerde kant opging met de Pixel en alle andere Androids met een goede camera waren of te groot of te veel bloadware/skins (mijn mening).

Na een jaar een Mac Mini gekocht (Intel) en het eco-systeem is idd ongeëvenaard. Nu een iPad ernaast en AirPlay is super.

Zoals RoamingZombie zegt is window management ruk op macOS. Het idee van virtuele desktops is leuk en het kost gewenning maar met een programma zoals Magnet komt het dicht in de buurt van Windows.

De eerste twee maanden was lastig en dingen zoals ctrl-c, alt+w kun je gedag zeggen. Nu ik het onder de knie heb wil ik niet meer terug naar Windows.
window management is veel beter op windows.
Finder vind ik zelf ook niet echt heel denderend als file explorer.
Ik gebruik daarom Forklift voor filemanagement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:06

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pascal19722
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:13
Voor mijn werk maak ik noodgedwongen gebruik van een mac book en een iphone/ipad. Ik kan niet wennen aan het gesloten systeem. Met name op de ios aparaten. Even fotos of mp3 erop slepen of eraf halen met een kabeltje heeft tot gevolg dat alles met itunes moet of de apple cloud. Ook het feit dat je eigen applicatiea niet erop kan zetten ergert me. Als apple iets niet wil, programmeren ze niet die knop.
Ik hou van open, weliswaar met bijkomendr "gevaren" maar die accepteer ik.
Alle platforms gevengeen fuck om je privacy,dus daarop kiezen is onzin. Waardevaster zal apple wel zijn ja, omdat men er kennelijk voor wil betalen.
Oh ja, een pluspunt wil ik wel noemen: accuduur. Die vind ik wel top.

Succes met je migratie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-05 23:10
Ik zou nooit voor apple gaan, de restricties die het platform geeft is mij veel en veel te groot.

Muziek op je iphone? dacht et niet, download eerst apple software, zit de desbetreffende nummers niet op itunes? pech gehad.
Video bestanden? idem ditto, als jij een leuke filmpje op je mac / desktop hebt staan ga er maar niet vanuit dat deze gaat werken op je iphone zonder problemen van apple.
Aansluitingen? nah, daar doet appel niet aan, lekker meer geld uitgeven aan zinlose dongels en adapters om de basic features te krijgen die op een fucking laptop hoort te zitten.
Prijs? je gaat veel te veel betalen voor alles wat ze hebben en je neemt het maar in je kontgaatje, alles wat apple aanbied, kan goedkoper en beter op android / windows.

Niet alles is nadelig van apple, de tablets daarintegen zijn dan WEL weer erg goed.
Android en apple kunnen beide verschrikkelijk duur zijn als het gaat om high-end tablets / telefoons met de goede specs, dus daar zal het verschil niet zo heel erg inzitten en kunnen prima aangeschaft worden om je tenen in te dippen in het hele appel gebeuren.

Waarde behoud is ook wel iets wat ik nodig vindt om aan te kaarten.
De producten zijn belachelijk duur, maar hier zit ook een voordeel aan als je in de toekomst van de desbetreffende apple producten af wilt. Vaker wel dan niet zijn apple producten enorm sterk in de 2e hands markt, ze behouden hun prijs redelijk goed omdat ze nooit hun shit omlaag gooien (nintendo doet dit ook, erg anti consumer natuurlijk, maarja).

ALS je al voor een macbook gaat, ga a.u.b. niet voor een pre 2021 model, de M1 is een (eindelijk) goede processor (alles in 2020 en ervoor thermal throttlen bij het minste reringste en de specs die je krijgt zitten in een 700 euro laptopje en apple vraagt er 3k voor), maar als jij 4K 60fps wil editen en dit moet soepel gaan, verwacht niet dat je met minder dan 2000 euro uit de voeten komt.

Een echt goed antwoord ga je met dit topic niet krijgen ben ik bang, ik zie allemaal apple fanboys en die gaan jou geen nadelen vertellen, wees hier HEEL erg op bewust. Nu zijn er ook verwante android en windows fanboys, dus de meningen gaan enorm verschillen.

Je zult uiteindelijk toch je keuze zelf moeten maken en onderzoek moeten doen op het internet en niet op tweakers een topic openen (of welk ander tech website, je krijgt altijd hetzelfde probleem, fanboys vs fanboys)

[ Voor 37% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 04-05-2021 04:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh1987
Pascal19722 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:42:
Voor mijn werk maak ik noodgedwongen gebruik van een mac book en een iphone/ipad. Ik kan niet wennen aan het gesloten systeem. Met name op de ios aparaten. Even fotos of mp3 erop slepen of eraf halen met een kabeltje heeft tot gevolg dat alles met itunes moet of de apple cloud. Ook het feit dat je eigen applicatiea niet erop kan zetten ergert me. Als apple iets niet wil, programmeren ze niet die knop.
Alle platforms gevengeen fuck om je privacy,dus daarop kiezen is onzin. Waardevaster zal apple wel zijn ja, omdat men er kennelijk voor wil betalen.

Succes met je migratie.
ik heb persoonlijk helemaal geen problemen met het uitwisselen van foto's op mijn iphone. Gaat via kabeltje en bijv verkenner zeer gemakkelijk. Je moet alleen even weten in welke map je moet zitten...
Joeri.Bijlsma schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 04:18:
Muziek op je iphone? dacht et niet, download eerst apple software, zit de desbetreffende nummers niet op itunes? pech gehad.
Spotify, apple music of deezer werken wat dat betreft prima. Wie heeft tegenwoordig nog grote hoeveelheden MP3-tjes op zijn pc staan als we al jaren streamingdiensten tot onze beschikking hebben?
Video bestanden? idem ditto, als jij een leuke filmpje op je mac / desktop hebt staan ga er maar niet vanuit dat deze gaat werken op je iphone zonder problemen van apple.
Aansluitingen? nah, daar doet appel niet aan, lekker meer geld uitgeven aan zinlose dongels en adapters om de basic features te krijgen die op een fucking laptop hoort te zitten.
Welke basic features bedoel je? USB-c kun je zien als redelijk standaard en universeel. Een dvd-speler zit ook niet standaard meer op elke laptop.. Ja je moet er een verloopje voor kopen, je het kost wellicht iets meer geld maar om te zeggen dat het te beperkt is... koop een goede docking en je bent ook een heel eind.
Een echt goed antwoord ga je met dit topic niet krijgen ben ik bang, ik zie allemaal apple fanboys en die gaan jou geen nadelen vertellen, wees hier HEEL erg op bewust. Nu zijn er ook verwante android en windows fanboys, dus de meningen gaan enorm verschillen.
Uiteindelijk maakt iemand zelf een keuze om wel/niet gebruik te maken van apple producten. Zo zijn er mensen die inderdaad zweren bij een linux pc en android, mensen die windows en een apple ipad/iphone combineren of mensen die geheel met apple werken. Voor elk van hen is er een argument om het andere niet te kopen. Maargoed...

uiteindelijk zou ik zelf geen niet M1 macbook kopen aangezien je dan, ondanks dat het nog wel enkele jaren mee kan gaan, oudere techniek koopt..

[ Voor 49% gewijzigd door koentjuh1987 op 04-05-2021 07:24 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 192266

Ik ben een kleine tien jaar geleden overgestapt van de combi Android/Windows naar iPhone/MacOS. Ik ben een kritische consument en wil onder aan de streep de meeste waarde. Ik zie bedrijven zeker niet als liefdadigheidsinstelling en ben dus ook zeker geen fan.

Ik irriteer mij regelmatig aan Apple. Voornamelijk omdat je bij aanvang flink in de portemonnee mag tasten, maar ook omdat ze bijv. een oneerlijk kostenvoordeel hebben als het gaat over Apple Music versus Spotify. Gevolg is dat je geen abo voor Spotify kunt afsluiten in de app store.

Gedreven door deze irritatie probeer ik nog weleens een Android telefoon of een Windows laptop, maar dan ontdek in al snel weer allerlei redenen om bij Apple te blijven.

Ik zal er een paar noemen:
- Privacy!
- Gebruiksgemak ecosysteem
- Jarenlange updates
- Binnen tech een van de duurzamere bedrijven. (Zeker niet perfect, maar volgens Greenpeace op Fairphone na de meest duurzame).
- Restwaarde
- Wil je dezelfde bouwkwaliteit, prestaties e.d. dan betaal je voor een Windows laptop hetzelfde of meer dan bij een Macbook.
- Informatie op het web. Ga maar eens specifiek voor je Lenovo een topic, honderden Youtube video’s e.d. vinden. Over een Macbook Air M1 staat het web vol. Eigen topic op GoT, reviews, tips, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Over bouwkwaliteit en levensduur. Hier draait nog steeds een MacMini (Early 2006) als kleine muziekserver. Met digital out gekoppeld aan een Denon receiver. Ooit een iets grotere harde schijf in gezet, verder geen omkijken naar. De witte bovenkant is wel een beetje vergeeld.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Ik zou nooit voor apple gaan, de restricties die het platform geeft is mij veel en veel te groot.

Prijs? je gaat veel te veel betalen voor alles wat ze hebben en je neemt het maar in je kontgaatje, alles wat apple aanbied, kan goedkoper en beter op android / windows.

Niet alles is nadelig van apple, de tablets daarintegen zijn dan WEL weer erg goed.
Android en apple kunnen beide verschrikkelijk duur zijn als het gaat om high-end tablets / telefoons met de goede specs, dus daar zal het verschil niet zo heel erg inzitten en kunnen prima aangeschaft worden om je tenen in te dippen in het hele appel gebeuren.

Waarde behoud is ook wel iets wat ik nodig vindt om aan te kaarten.
De producten zijn belachelijk duur, maar hier zit ook een voordeel aan als je in de toekomst van de desbetreffende apple producten af wilt. Vaker wel dan niet zijn apple producten enorm sterk in de 2e hands markt, ze behouden hun prijs redelijk goed omdat ze nooit hun shit omlaag gooien (nintendo doet dit ook, erg anti consumer natuurlijk, maarja).

ALS je al voor een macbook gaat, ga a.u.b. niet voor een pre 2021 model, de M1 is een (eindelijk) goede processor (alles in 2020 en ervoor thermal throttlen bij het minste reringste en de specs die je krijgt zitten in een 700 euro laptopje en apple vraagt er 3k voor), maar als jij 4K 60fps wil editen en dit moet soepel gaan, verwacht niet dat je met minder dan 2000 euro uit de voeten komt.

Je zult uiteindelijk toch je keuze zelf moeten maken en onderzoek moeten doen op het internet en niet op tweakers een topic openen (of welk ander tech website, je krijgt altijd hetzelfde probleem, fanboys vs fanboys)
Bedankt voor je bericht. Ik begrijp dat er op verschillende fora fanboys zijn. Echter hier probeer ik zo objectief mogelijk naar te kijken. Uiteindelijk komt er een gemiddelde uit met plussen en minnen. Uiteraard kijk ik op Youtube. Alleen ook hier heb ik soms het idee dat enkelen meer subjectief dan objectief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
koentjuh1987 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 07:10:
[...]

ik heb persoonlijk helemaal geen problemen met het uitwisselen van foto's op mijn iphone. Gaat via kabeltje en bijv verkenner zeer gemakkelijk. Je moet alleen even weten in welke map je moet zitten...

[...]

Spotify, apple music of deezer werken wat dat betreft prima. Wie heeft tegenwoordig nog grote hoeveelheden MP3-tjes op zijn pc staan als we al jaren streamingdiensten tot onze beschikking hebben?

[...]

Welke basic features bedoel je? USB-c kun je zien als redelijk standaard en universeel. Een dvd-speler zit ook niet standaard meer op elke laptop.. Ja je moet er een verloopje voor kopen, je het kost wellicht iets meer geld maar om te zeggen dat het te beperkt is... koop een goede docking en je bent ook een heel eind.

[...]

Uiteindelijk maakt iemand zelf een keuze om wel/niet gebruik te maken van apple producten. Zo zijn er mensen die inderdaad zweren bij een linux pc en android, mensen die windows en een apple ipad/iphone combineren of mensen die geheel met apple werken. Voor elk van hen is er een argument om het andere niet te kopen. Maargoed...

uiteindelijk zou ik zelf geen niet M1 macbook kopen aangezien je dan, ondanks dat het nog wel enkele jaren mee kan gaan, oudere techniek koopt..
Zelf was ik al van plan om voor de M1 te gaan, met name omdat het basismodel van 1000 euro relatief goedkoop is eng zéér snel. Behalve als ik een geweldige 2e hands zie voor een topprijs, kan ik eventueel een ouder model overwegen, ook om MacOS onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Anoniem: 192266 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:35:
Ik ben een kleine tien jaar geleden overgestapt van de combi Android/Windows naar iPhone/MacOS. Ik ben een kritische consument en wil onder aan de streep de meeste waarde. Ik zie bedrijven zeker niet als liefdadigheidsinstelling en ben dus ook zeker geen fan.

Ik irriteer mij regelmatig aan Apple. Voornamelijk omdat je bij aanvang flink in de portemonnee mag tasten, maar ook omdat ze bijv. een oneerlijk kostenvoordeel hebben als het gaat over Apple Music versus Spotify. Gevolg is dat je geen abo voor Spotify kunt afsluiten in de app store.

Gedreven door deze irritatie probeer ik nog weleens een Android telefoon of een Windows laptop, maar dan ontdek in al snel weer allerlei redenen om bij Apple te blijven.

Ik zal er een paar noemen:
- Privacy!
- Gebruiksgemak ecosysteem
- Jarenlange updates
- Binnen tech een van de duurzamere bedrijven. (Zeker niet perfect, maar volgens Greenpeace op Fairphone na de meest duurzame).
- Restwaarde
- Wil je dezelfde bouwkwaliteit, prestaties e.d. dan betaal je voor een Windows laptop hetzelfde of meer dan bij een Macbook.
- Informatie op het web. Ga maar eens specifiek voor je Lenovo een topic, honderden Youtube video’s e.d. vinden. Over een Macbook Air M1 staat het web vol. Eigen topic op GoT, reviews, tips, etc.
Ik denk dat ik een beetje in jouw straatje val. Met enige twijfel wellicht overstappen naar Apple, waarna je soms terug wilt gaan naar je oude gewoonten om het zo maar te zeggen, maar uiteindelijk tóch bij Apple blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Pascal19722 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:42:

Succes met je migratie.
Ik snap je. Het verschil is wel dat je bij Apple ervoor kan kiezen min of meer alleen bij Apple verbonden te zijn. Met een Android moet je verbonden zijn aan Google en in mindere mate ook aan Microsoft. Correct me if I'm wrong ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 20:07
Het enige waar ik nog mee zou zitten is het mogelijke verschil tussen de Air en Pro beide met de M1 Apple chip en video editten.

Vroeger zat er wel een verschil aangezien de pro een betere grafische chip had, of dit nog zo is weet ik even niet nog niet in verdiept. Als beide qua chip hetzelfde zijn zou ik voor de Air gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:56
• Wat vinden jullie van het Apple ecosysteem?
• Zijn jullie ook overgestapt van Google/Windows/Android naar Apple en zo ja, waarom en wat zijn de ervaringen?
Ik ben vorig jaar overgestapt vanaf Android en Windows naar Apple nadat ik er jaren op tegen was. Mijn vrouw wist niet beter dan Apple, en ergens trok het mij wel. Dit had ik jaren eerder moeten doen. Ik snap best dat mensen niet het ecosysteem ingezogen willen worden maar ik vind het fantastisch. Wij hebben het nog wel eens nodig gezien ons werk om te kijken waar de ander uithangt, Find My is daar top voor. Het zelfde geldt voor de connectie met de Ipads van de kinderen. De integratie met gedeelde albums werkt perfect, de gezamenlijke Icloud is goedkoper en makkelijker toegankelijk dan alle versplinterde Dropbox, google Drive, Asus drive en Samsung drive die ik had.

Daarnaast gebruiken we veel Airdrop om links of bestanden naar elkaar te sturen als je wat wil laten zien of bekijken. Om maar niet te spreken over alles lightning ipv USB-C, micro USB en Lightning die door het huis slingeren.
• Vinden jullie het de overstap waard?*
Maximaal. Het is natuurlijk veel duurder maar het werkt ook veel stabieler. Je moet dit geld er dus wel voor over hebben, maar het geeft mij veel meer het gevoel dat ik geniet van mijn gadgets en apparatuur dan ik bij Android had. Ik gebruik er wel nog een Windows laptop bij, voor sommige snelle zaken.
• Wat vinden jullie van de iPhone 12 (mini) en raden jullie aan deze te bestellen of tóch even te wachten tot de 13 mini uit is?*
Ik ben van de XR naar de 12 Mini overgestapt. Ook zo fijn, met een paar minuten is je nieuwe telefoon ingesteld, instellingen en apps komen mee, je hoeft amper wat te configureren. Sommige mensen vinden dit jammer want binnen enkele minuten ben je weer operationeel en dat neemt het gevoel van een nieuwe telefoon instellen weg, maar ik hou van gemak. Ook de Icloud sleutelhanger vind ik fijn, al mijn wachtwoorden op 1 plek, standaard geupdated. Op de Macbook kan ik met mijn profiel inloggen en alles is er. Met een druk op de knop gaat mijn vrouw naar haar eigen profiel en heeft zij haar eigen instellingen.

Ik zou dus niet wachten tot de 13 mini. Ik bekijk het wat rigoreus, je situatie kan volgend jaar wel heel anders zijn, of je blijft twijfelen. En door lang te twijfelen en na te denken, kom je nooit tot een verandering. Ik heb te veel in het leven gezien om nog te wachten met dingen die ik wil. Daarmee bedoel ik niet impulsief te zijn, want je moet beslissingen goed overdenken, maar als ik iets wil waar ik me prettig bij voel, dan wacht ik daar simpelweg geen jaar meer mee. Genieten van de dingen die je wil. Ik probeer je niet over te halen of te overtuigen, maar dat is mijn visie en wellicht heb je daar wat aan. Alles hier blijft gebaseerd op meningen en gebruikservaringen.
*Na de 13 mini komt er waarschijnlijk geen nieuwe kleine iPhone, dus zal deze phone voor de komende 4/5 jaar of langer mijn main driver moeten worden. Hierdoor heb ik, als ik nog even wacht tot het najaar, een jaar extra iOS updates. Echter, de 13 mini zal duurder zijn dan de 12 mini + wellicht is het verschil te gering om hiervoor tot het najaar te wachten.
Zoals ik eerder ergens al zei, zelfs de 6s krijgt nog beveiligingsupdates, dus daar maak ik me bij de 12 mini geen zorgen om. Ik hoop over 2 jaar de 13 mini te kopen, zodat ik weer wat nieuws heb.
• Mocht ik wachten op de 13 mini, is het aan te raden dan ook de wachten met het aanschaffen van een Macbook, of zal ik deze gewoonweg alvast bestellen?
Ik zou beginnen met de IPhone, en daarna de Macbook, eigenlijk om het simpele feit dat je met je IPhone je account aanmaakt, went aan het systeem en dan naar de ervaring van de Macbook gaat. Maar hier heb ik iets te weinig kaas van gegeten om er een hele goede beargumentatie voor te vinden. Beetje afhankelijk van je budget ook wellicht.
• Is het makkelijk al mijn bestanden over te zetten van mijn laptop naar Macbook?[/list]
Hier ontstond eigenlijk mijn grootste probleem met de overstap vanaf Android. Mijn foto albums overgezet naar Icloud, maar Icloud weet er niet goed mee om te gaan, er is totaal geen chronologische volgorde. Alles staat door elkaar, en sommige video's, gemaakt met Android, ziet Icloud niet, en zijn dus niet afspeelbaar. Dit heb je dus 1 maal in je leven, bij de overstap, maar daarna ben je er wel voor altijd vanaf als je bij Apple blijft. Ik moet die video's eigenlijk nog eens zien te converteren maar ik weet nog even niet hoe. Mis ik ze? Eigenlijk niet echt, het is meer het idee.

Zoals je ziet is mijn situatie vrijwel identiek geweest als waar jij tegenaan loopt nu. Heb je aanvullende vragen, wil ik je altijd helpen.

[ Voor 0% gewijzigd door Daedalus op 04-05-2021 11:02 . Reden: ontvet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Queenfanmichel schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:03:
Het enige waar ik nog mee zou zitten is het mogelijke verschil tussen de Air en Pro beide met de M1 Apple chip en video editten.

Vroeger zat er wel een verschil aangezien de pro een betere grafische chip had, of dit nog zo is weet ik even niet nog niet in verdiept. Als beide qua chip hetzelfde zijn zou ik voor de Air gaan.
Ik heb rondgekeken op YouTube en voor de korte video's is de Air niet minder dan de Pro. Alleen als je echt veel effecten e.d. toepast, kan de Air trager zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pixels66

Dit zijn overigens wel hele goede punten. Niet dat ik muziek download, want Spotify is echt toereikend voor me, maar het is wel bijzonder natuurlijk. De video's is iets waar ik met de overstap ook enorm tegenaan liep.

En de aansluitingen op de Macbook vind ik ook echt kansloos. Gelukkig bied de productlijn van Ugreen een goedkope uitkomst voor verloopjes maar het is natuurlijk te belachelijk voor woorden dat ik niet eens een usb stick in de macbook kan steken zonder extra geld uit te geven. Ik heb het voor lief genomen maar dat wil niet zeggen dat ik het niet met dit beleid van Apple eens ben.

[ Voor 0% gewijzigd door pixels66 op 04-05-2021 10:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
pixels66 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Ik ben vorig jaar overgestapt vanaf Android en Windows naar Apple nadat ik er jaren op tegen was. Mijn vrouw wist niet beter dan Apple, en ergens trok het mij wel. Dit had ik jaren eerder moeten doen. Ik snap best dat mensen niet het ecosysteem ingezogen willen worden maar ik vind het fantastisch. Wij hebben het nog wel eens nodig gezien ons werk om te kijken waar de ander uithangt, Find My is daar top voor. Het zelfde geldt voor de connectie met de Ipads van de kinderen. De integratie met gedeelde albums werkt perfect, de gezamenlijke Icloud is goedkoper en makkelijker toegankelijk dan alle versplinterde Dropbox, google Drive, Asus drive en Samsung drive die ik had.

Daarnaast gebruiken we veel Airdrop om links of bestanden naar elkaar te sturen als je wat wil laten zien of bekijken. Om maar niet te spreken over alles lightning ipv USB-C, micro USB en Lightning die door het huis slingeren.

[...]

Maximaal. Het is natuurlijk veel duurder maar het werkt ook veel stabieler. Je moet dit geld er dus wel voor over hebben, maar het geeft mij veel meer het gevoel dat ik geniet van mijn gadgets en apparatuur dan ik bij Android had. Ik gebruik er wel nog een Windows laptop bij, voor sommige snelle zaken.

[...]

Ik ben van de XR naar de 12 Mini overgestapt. Ook zo fijn, met een paar minuten is je nieuwe telefoon ingesteld, instellingen en apps komen mee, je hoeft amper wat te configureren. Sommige mensen vinden dit jammer want binnen enkele minuten ben je weer operationeel en dat neemt het gevoel van een nieuwe telefoon instellen weg, maar ik hou van gemak. Ook de Icloud sleutelhanger vind ik fijn, al mijn wachtwoorden op 1 plek, standaard geupdated. Op de Macbook kan ik met mijn profiel inloggen en alles is er. Met een druk op de knop gaat mijn vrouw naar haar eigen profiel en heeft zij haar eigen instellingen.

Ik zou dus niet wachten tot de 13 mini. Ik bekijk het wat rigoreus, je situatie kan volgend jaar wel heel anders zijn, of je blijft twijfelen. En door lang te twijfelen en na te denken, kom je nooit tot een verandering. Ik heb te veel in het leven gezien om nog te wachten met dingen die ik wil. Daarmee bedoel ik niet impulsief te zijn, want je moet beslissingen goed overdenken, maar als ik iets wil waar ik me prettig bij voel, dan wacht ik daar simpelweg geen jaar meer mee. Genieten van de dingen die je wil. Ik probeer je niet over te halen of te overtuigen, maar dat is mijn visie en wellicht heb je daar wat aan. Alles hier blijft gebaseerd op meningen en gebruikservaringen.

[...]

Zoals ik eerder ergens al zei, zelfs de 6s krijgt nog beveiligingsupdates, dus daar maak ik me bij de 12 mini geen zorgen om. Ik hoop over 2 jaar de 13 mini te kopen, zodat ik weer wat nieuws heb.

[...]

Ik zou beginnen met de IPhone, en daarna de Macbook, eigenlijk om het simpele feit dat je met je IPhone je account aanmaakt, went aan het systeem en dan naar de ervaring van de Macbook gaat. Maar hier heb ik iets te weinig kaas van gegeten om er een hele goede beargumentatie voor te vinden. Beetje afhankelijk van je budget ook wellicht.

[...]

Hier ontstond eigenlijk mijn grootste probleem met de overstap vanaf Android. Mijn foto albums overgezet naar Icloud, maar Icloud weet er niet goed mee om te gaan, er is totaal geen chronologische volgorde. Alles staat door elkaar, en sommige video's, gemaakt met Android, ziet Icloud niet, en zijn dus niet afspeelbaar. Dit heb je dus 1 maal in je leven, bij de overstap, maar daarna ben je er wel voor altijd vanaf als je bij Apple blijft. Ik moet die video's eigenlijk nog eens zien te converteren maar ik weet nog even niet hoe. Mis ik ze? Eigenlijk niet echt, het is meer het idee.

Zoals je ziet is mijn situatie vrijwel identiek geweest als waar jij tegenaan loopt nu. Heb je aanvullende vragen, wil ik je altijd helpen.
Super bedankt zeg!

Mijn vrouw had een samsung en het overzetten ging gemakkelijk met de app. Sommige (van de browser gedownloade) foto's en screenshots werden niet lekker gesorteerd. De rest ging zo smooth als een babybipsje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:06

page404

Website says no

Mentox schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:08:

Window Management ruk? Het is een heel andere filosofie en als je 20+ jaar met Windows hebt gewerkt is het zeker wennen. Maar om nou te zeggen dat het slechter is... daar verschillen de meningen over.
ctrl+c wordt gewoon command+c. ctrl+v wordt command+v. Enige verschil is dat je in MacOS met CMD+ALT+V kan kiezen of je verplaatst of kopieert, terwijl je dat bij Windows "vantevoren" doet met CTRL+X of CTRL+V. Zoals ik al zei, andere filosofie.

Yep, fanboys heb je aan beide kanten. ;) ik heb respect voor jouw mening en voorkeur, maar de manier waarop je het brengt discutabel. Vooral ook omdat je veel dingen zegt die sterk over voorkeur gaan en in veel gevallen niet kloppen of zwaar achterhaald zijn.
Valinor schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:47:
[...]

window management is veel beter op windows.
Finder vind ik zelf ook niet echt heel denderend als file explorer.
Ik gebruik daarom Forklift voor filemanagement.
Zoals ik al zei, window management is een kwestie van voorkeur. Sommige dingen vind ik net wat beter onder Windows maar mijn ervaring is dat mensen die de macOS UI slecht vinden, eigenlijk geen idee hebben hoe het werkt en wat het wél kan.
Probeer maar eens, maak een tweede (of derde) desktop aan, groepeer je apps over die twee desktops en zie hoe je heel snel met een 4-vinger swipe kan wisselen tussen die desktops. Expose is een handige feature die compleet mislukt is gekopieerd door Windows.

De Finder is denk ik het zwakste punt van macOS. daar valt weinig op af te dingen. Wel helpt het ook daar om op een andere manier te werken. Je kan files bv heel makkelijk verplaatsen en hernoemen vanuit de titelbalk van de meeste apps. Ook zie je dat als je een openstaande file hernoemt in de Finder, dat de app meegaat in de naamswijziging. Dat zijn features die ik echt mis in Windows.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierJ
*snip* op de man

[ Voor 185% gewijzigd door Daedalus op 04-05-2021 13:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Modbreak:Zoals gewoonlijk zorgen dit soort Windows/Android vs Apple discussies voor uiteenlopende meningen. Zullen we het vriendelijk houden, en ieder in z'n waarde laten? Ieder heeft zo zijn eigen prioriteiten om te kiezen voor een bepaald ecosysteem. We kunnen hier onze ervaringen delen, en discussiëren over feiten, zodat de TS (en ieder die geïnteresseerd is) zelf een weloverwogen keuze kan maken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:42
Ik ben zelf een vrij enthousiaste gebruiker van het Apple ecosysteem, maar dan met name IOS.
iPhone 11, iPadPro, airpods pro, en binnenkort komt er waarschijnlijk ook wel de Apple Watch.
Ik gebruik zelf echter thuis nog een windows laptop. Met name omdat er op mijn werk ook met Windows gewerkt wordt, en het uitwisselen van bestanden dan toch problemen kan geven (rare verschuivingen in layout etc). Bovendien heb ik prive wat specifieke programma 's (schaak engines en databases), die dan weer niet voor de Mac te verkrijgen zijn.

Waarom probeer je eerst niet gewoon een iPhone uit? Die is ook goed te gebruiken als je een Windows laptop hebt. Dan kan je daarna altijd nog een Mac aanschaffen. (er vanuit gaande dat je Lenovo nog even mee kan). Bovendien is dat ook een wat goedkopere investering (als je tenminste niet voor de iPhone 12 pro gaat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Greldinard schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 18:58:
Ik ben zelf een vrij enthousiaste gebruiker van het Apple ecosysteem, maar dan met name IOS.
iPhone 11, iPadPro, airpods pro, en binnenkort komt er waarschijnlijk ook wel de Apple Watch.
Ik gebruik zelf echter thuis nog een windows laptop. Met name omdat er op mijn werk ook met Windows gewerkt wordt, en het uitwisselen van bestanden dan toch problemen kan geven (rare verschuivingen in layout etc). Bovendien heb ik prive wat specifieke programma 's (schaak engines en databases), die dan weer niet voor de Mac te verkrijgen zijn.

Waarom probeer je eerst niet gewoon een iPhone uit? Die is ook goed te gebruiken als je een Windows laptop hebt. Dan kan je daarna altijd nog een Mac aanschaffen. (er vanuit gaande dat je Lenovo nog even mee kan). Bovendien is dat ook een wat goedkopere investering (als je tenminste niet voor de iPhone 12 pro gaat)
Bedankt! De iPhone van mijn vrouw getest en die beviel gelijk. Even in de winkel naar de Macbook gekeken en ook een beauty. Ik begrijp je volkomen en ga ook eerst de Mini halen, maar heb de Apple koorts een beetje te pakken. :9~ :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Leuke deal gesloten, denk ik.

Macbook Pro 2016, 2,6 Ghz I7, 16 GB ram + 256 SSD (540 battery cycles) en een iPhone 12 mini 128 GB voor mijn Lenovo laptop + 875 euro.

Mocht dit de domste zet ooit zijn, dan hoor ik het graag haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
DeVliegendeNLer schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:54:

Macbook Pro 2016, 2,6 Ghz I7, 16 GB ram + 256 SSD (540 battery cycles) en een iPhone 12 mini 128 GB voor mijn Lenovo laptop + 875 euro.

Verrassend. Dat is wel heel wat anders dan een M1.

Die i7 is een veel lichtere processor en deze is inmiddels alweer 6 jaar oud.
Wat best wel oud is in processor land, met de vraag hoe lang Apple deze nog support.

Maar je zult er vast goed over hebben nagedacht. Je kunt nu tenminste macOS gaan ontdekken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OlivierJ

Persoonlijk zou ik de MacBook Pro 2016 verkopen voor een mooi bedrag en de M1 MacBook Air halen. Dan krijg je nog meer waar voor je geld + veel meer jaren plezier, helemaal sinds de 2016 MacBook met een ''butterfly keyboard'' komt, deze willen het nog wel eens begeven.

Verder klinkt het als een goede deal! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Je kan altijd kijken hoe dit je bevalt. Op zich moet je hier soepel mee kunnen werken voor de meeste taken. ik ben erg benieuwd wat je ervaringen zijn met de overstap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
OlivierJ schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 01:17:
[...]

Persoonlijk zou ik de MacBook Pro 2016 verkopen voor een mooi bedrag en de M1 MacBook Air halen. Dan krijg je nog meer waar voor je geld + veel meer jaren plezier, helemaal sinds de 2016 MacBook met een ''butterfly keyboard'' komt, deze willen het nog wel eens begeven.

Verder klinkt het als een goede deal! d:)b
Ja, ik heb nu het probleem dat letters soms dubbel in worden getikt, of dat spatiebar het niet goed doet..

Ik weet niet of dat een hard- of softwareprobleem is. Wel valt mij op dat ie wat sneller is dan mijn oude laptop en door de waarde waarschijnlijk wat meer restwaarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

DeVliegendeNLer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:07:
[...]

Ja, ik heb nu het probleem dat letters soms dubbel in worden getikt, of dat spatiebar het niet goed doet..

Ik weet niet of dat een hard- of softwareprobleem is. Wel valt mij op dat ie wat sneller is dan mijn oude laptop en door de waarde waarschijnlijk wat meer restwaarde heeft.
Dat is een typisch probleem van de butterflytoetsenborden. Helaas. Voor mij een van de grootste miskleunen van Apple ooit, en de reden waarom ik de aanschaf van een nieuwe Macbook lang heb uitgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OlivierJ
DeVliegendeNLer schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:07:
[...]

Dat is inderdaad een bekend probleem met butterfly keyboards.
Apple heeft hier een serviceprogramma voor (kosteloze reparatie):

https://support.apple.com...program-for-mac-notebooks

Persoonlijk zou ik hem z.s.m. verkopen aangezien er in juli nieuwe Pro’s aankomen, dan gaat deze flink dalen in waarde. Just my two cents.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pascal19722
Als je van een beperkt en gesloten systeem houdt , waarbij de maker bepaalt wat je wel en niet mag en met welke software je het moet doen, dan is Apple je ding. Het werkt bijna altijd, ze weten precies waartoe het systeem in staat is, immers ze bouwen de hard- maar ook veel software.
Daarmee beperken ze veelal ook alle aansluitingen, zoals al eerder is gezegd: ik heb op mijn macbook ALLEEN nog maar 1x usbc. Voor alle overige dingen (muis, andere externe monitor, oplader, usb stick aansluiten, extern toetsenbord, extra harde schijf, je fotocamera aansluiten etc, alles dus) moet je via een verloopstekker doen, je kan nauwelijks tegelijk werken met de verschillende opties.
Muziek die je koopt in Itunes is voor altijd gekoppeld aan je account, nou ja, gekocht.... je koopt toegang ertoe. Je kan een album niet weggeven aan een ander als je dat wil en je bezit niets, enkel toegang. Als je account wordt geblokkeerd heb je ook geen toegang meer ertoe.

Qua design en accu duur heeft Apple het mooi voor elkaar, maar voor mij is de vrijheid van software, het tweaken van spullen, het aantal stekkers en aansluitingen en onbegrensd audio en video toegang vele malen sterker dan het ecosysteem van Jobs.
Succes met kiezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Pascal19722 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:19:
Muziek die je koopt in Itunes is voor altijd gekoppeld aan je account, nou ja, gekocht.... je koopt toegang ertoe. Je kan een album niet weggeven aan een ander als je dat wil en je bezit niets, enkel toegang. Als je account wordt geblokkeerd heb je ook geen toegang meer ertoe.
Sinds januari 2009 is de muziek uit de iTunes store DRM vrij. Je kunt de muziek die je hebt gekocht in de iTunes store vrij afspelen en delen, met of zonder (geblokkeerd) account.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal19722
Daedalus schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:42:
[...]
Sinds januari 2009 is de muziek uit de iTunes store DRM vrij. Je kunt de muziek die je hebt gekocht in de iTunes store vrij afspelen en delen, met of zonder (geblokkeerd) account.
bedankt. weer wat geleerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

USB-C is een prachtige vinding, vind ik. Overigens ook druk gebruikt in de Android wereld. Nooit meer verkeerd-om inpluggen. En bij Apple geschikt voor netvoeding, netwerk, toetsenbord en video tegelijk.

Met het insteken van één usb-c stekker is m’n MacBook een vaste werkplek met netvoeding, vaste monitor, bedraad netwerk en bedraad toetsenbord.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Pascal19722 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:19:
Als je van een beperkt en gesloten systeem houdt , waarbij de maker bepaalt wat je wel en niet mag en met welke software je het moet doen, dan is Apple je ding. Het werkt bijna altijd, ze weten precies waartoe het systeem in staat is, immers ze bouwen de hard- maar ook veel software.
Daarmee beperken ze veelal ook alle aansluitingen, zoals al eerder is gezegd: ik heb op mijn macbook ALLEEN nog maar 1x usbc. Voor alle overige dingen (muis, andere externe monitor, oplader, usb stick aansluiten, extern toetsenbord, extra harde schijf, je fotocamera aansluiten etc, alles dus) moet je via een verloopstekker doen, je kan nauwelijks tegelijk werken met de verschillende opties.

Qua design en accu duur heeft Apple het mooi voor elkaar, maar voor mij is de vrijheid van software, het tweaken van spullen, het aantal stekkers en aansluitingen en onbegrensd audio en video toegang vele malen sterker dan het ecosysteem van Jobs.
Succes met kiezen
Thanks. In heb inmiddels de 12 Mini en Macbook Pro 2016 en ben er blij mee! Wel typt de Pro dubbel en zitten er 2 knoppen los maar omdat dit een bekend probleem is bij Apple krijg ik er 5 jaar garantie op. Omdat de laptop was aangekocht in november 2017, heb ik daarom tot november 2022 tijd om mijn macbook af te leveren. Hierbij gaan ze er een gloednieuw toetsenbord in 'planten'. Zodra dat is gefixt ben ik een blij mens. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerard1950
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-04-2024
Ik ben verleden week overgestapt van een Windows laptop naar een Mac mini M1, de 8/256.
ik had al jaren ervaring met iPad en iPhone. De iPhone 4 die ik ooit in de VS kocht, stopte na 13 maanden met de wifi, waardoor het apparaat feitelijk nutteloos werd.Buiten de EU gekocht, dus slechts 12 maanden garantie.
Eerlijk gezegd is dit mijn enige slechte ervaring met een Apple produkt. Ik had een iPad mini, die steeds op een harde vloer viel (als ik in slaap viel op de bank), grote barst in het scherm, maar het ding gaf geen krimp, functioneert nog steeds bij een kennis.

Mijn laptopje had een SSD; het verschil in snelheid merk ik (dus?) niet zo, maar ik doe geen zware taken.
Ik had nog diverse randapparatuur, muis, Logitech Bluetooth keyboard, Wacom tekentablet, BenQ beeldscherm. Ik kon het probleemloos aansluiten.

Ik ben absoluut geen fanboy. Ik vond het idioot dat de CEO van het grootste bedrijf ter wereld op het hoogtepunt van de crisis in 2008 bijna heilig werd verklaard. Maar ze maken goeie spullen.
Dat ecosysteem is wat mij betreft prima. Airdrop is echt fantastisch. Ik laat het wel eens zien aan mensen die een iPhone hebben en het niet kennen, ze vinden het een wonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:58
Wat ik doe en wil gaan doen op een computer:
  • Browsen;
  • Youtube;
  • Standaard kantoorwerk);
  • Foto’s bewerken;
  • 1080/60fps en potentieel 4K/60fps video's bewerken.
  • Lichte games, denk aan Football Manger 21/22/23/24 enz.
Voor dat werkt de M1 MacBook Air ruimschoots voldoende. Als je dat wilt doen zou ik geen pro nemen. En als je dan geld wilt verbranden zou ik het eerder in extra schijfruimte etc. steken.
Wat vinden jullie van het Apple ecosysteem?
Zolang je er in zit: fantastisch. Ik hou van sci-fi zoals Star Trek, The Expanse, etc. Ik vind mooi hoe apparatuur met elkaar werkt. Vooral ook hoe intuïtief het is, esthetisch prettig er uit ziet en vooral hoe minimalistisch het is weg gewerkt in het gewone leven.
Apple's ecosysteem komt van dat alles het dichts bij dat verhaal in de buurt. Als ik het met alternatieven bekijk dan werkt het helft van de keren niet, of is het totaal niet intiutief, lelijke interface/bediening of je bent na een geringe update bezig eindeloos in de settings te knoeien.

Ik heb overwogen om als 'setupbox/'smart tv' een raspberry aan te schaffen. Uiteindelijk toch een Apple TV geworden omdat ik na een werkdag gewoon geen zin heb om via SSH in een terminal te knoeien omdat na een geringe update 'ergens' de boel niet werkt. Wat ik wil is gewoon een film kijken.

Een groot nadeel van het Apple ecosysteem vind ik dat met niet-apple dingen de ellende nog groter is dan met bijvoorbeeld Windows. Apple is heel slecht met ondersteunen van verouderde dingen die niet van hun zelf zijn en bepaalde elementen in hun ecosysteem houden ze ook heel bewust voor hun zelf. Ik haat bijvoorbeeld dat Pages niet gewoon docx als default kan opslaan (je moet exporteren), of dat keychain niet werkt met een andere browser dan Safari, of hoe ze native bepaalde schijf formats niet ondersteunen.
Zijn jullie ook overgestapt van Google/Windows/Android naar Apple en zo ja, waarom en wat zijn de ervaringen?
Jaaaren geleden van Samsung galaxy S2 naar iPhone SE. Dat samsung ding zat vol met bloatware, Android was na korte tijd niet meer te upgraden en ik zat met schijfruimte tekort. Ik had notabene een sd kaart inzitten, maar daar wilde die niet installeren. Zelfs rooten loste het niet op. Ben toen naar iPhone gegaan, geen dag spijt van. Binnen paar jaar ook MacBook gekocht, was verast hoe heerlijk alles samenwerkt. Qua OS geen ervaring mee, maar was zo intuïtief dat het geen probleem is. Enige nadeel is dat gamen echt ruk is. Zelfs met mijn huidige MacBook. Ligt niet aan de hardware, maar het feit dat tal van games niet voor MacOs worden geschreven. En dingen als Wine werken gewoon niet perfect.
Maar ach, ik game niet veel meer en besloot dat als ik dat dan wil doen ook een console kan kopen, zeker gezien de idiote GPU prijzen.

Van mijn overstap totaal geen spijt.

[l]quote] Welke laptop van de Air en/of Pro dien ik minimaal te kopen (hiermee doel ik welk jaar voornamelijk) om qua prestaties niet onder te doen voor wat ik nu heb?[/quote]
Ik zou wel voor een M1 of een opvolger daarvan gaan, niet een Intel. Dit omdat het meer toekomst bestendig is (anders zit je met de oude architectuur die Apple gaat uitfaseren) en de prestaties tot nu toe heel indrukwekkend zijn. Zelfs Apple-haters hoor je er over.

Ik heb geen ervaring met meerdere accounts.
Mocht ik wachten op de 13 mini, is het aan te raden dan ook de wachten met het aanschaffen van een Macbook, of zal ik deze gewoonweg alvast bestellen?
Is het makkelijk al mijn bestanden over te zetten van mijn laptop naar Macbook?
Hangt af of je hem nodig hebt nu of niet. De huidige M1 lijn is m.i. de beste generatie sinds jaren prijs-kwaliteit. Maar op den duur komt de M2 processor uit. Elk jaar later schuif je ook met dat mee.
Al moet ik zeggen dat ik het uitgelekte concept design van de M2 MacBook Air van 2022 (als dat concept klopt) niet iets vind wat ik zelf graag wil hebben. Maar dat is kwestie van smaak, wellicht mensen zat die het schitterend gaan vinden. Mooie vrolijke lichte MacBook.

Data overzetten zou geen probleem moeten zijn. Hou rekening mee dat de software niet zal werken. De documenten (Word, foto's, video, etc.) zal geen enkel probleem zijn.
Hou wel rekening mee dat Macbook USB-C aansluiting heeft. Maar dat kun je ook met verloopstekkertje oplossen. En denk dat het handigst is als je externe schijf/USB stick Ex-fat is. FAT-32 werkt dacht ik niet. FAT werkt wel, maar dan krijg je in Windows al ellende als je bestanden te groot zijn. NTFS zou je wel kunnen gebruiken, maar MacOS kan het wel lezen, maar niet verolgens op schrijven. Dus voor overzetten kun je dat nog wel gebruiken.
Als je de schijf later nog wil gebruiken met je Macbook zou ik hem in Ex-FAT formatteren, of als je volledig in de Apple bubbel wilt leven na bestanden kopiëren de schijf naar APFS formatteren. Maar dan kan windows vervolgens die schijf niet meer lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
PrimusIP schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Voor dat werkt de M1 MacBook Air ruimschoots voldoende. Als je dat wilt doen zou ik geen pro nemen. En als je dan geld wilt verbranden zou ik het eerder in extra schijfruimte etc. steken.

[...]

Zolang je er in zit: fantastisch. Ik hou van sci-fi zoals Star Trek, The Expanse, etc. Ik vind mooi hoe apparatuur met elkaar werkt. Vooral ook hoe intuïtief het is, esthetisch prettig er uit ziet en vooral hoe minimalistisch het is weg gewerkt in het gewone leven.
Apple's ecosysteem komt van dat alles het dichts bij dat verhaal in de buurt. Als ik het met alternatieven bekijk dan werkt het helft van de keren niet, of is het totaal niet intiutief, lelijke interface/bediening of je bent na een geringe update bezig eindeloos in de settings te knoeien.

Ik heb overwogen om als 'setupbox/'smart tv' een raspberry aan te schaffen. Uiteindelijk toch een Apple TV geworden omdat ik na een werkdag gewoon geen zin heb om via SSH in een terminal te knoeien omdat na een geringe update 'ergens' de boel niet werkt. Wat ik wil is gewoon een film kijken.

Een groot nadeel van het Apple ecosysteem vind ik dat met niet-apple dingen de ellende nog groter is dan met bijvoorbeeld Windows. Apple is heel slecht met ondersteunen van verouderde dingen die niet van hun zelf zijn en bepaalde elementen in hun ecosysteem houden ze ook heel bewust voor hun zelf. Ik haat bijvoorbeeld dat Pages niet gewoon docx als default kan opslaan (je moet exporteren), of dat keychain niet werkt met een andere browser dan Safari, of hoe ze native bepaalde schijf formats niet ondersteunen.

[...]

Jaaaren geleden van Samsung galaxy S2 naar iPhone SE. Dat samsung ding zat vol met bloatware, Android was na korte tijd niet meer te upgraden en ik zat met schijfruimte tekort. Ik had notabene een sd kaart inzitten, maar daar wilde die niet installeren. Zelfs rooten loste het niet op. Ben toen naar iPhone gegaan, geen dag spijt van. Binnen paar jaar ook MacBook gekocht, was verast hoe heerlijk alles samenwerkt. Qua OS geen ervaring mee, maar was zo intuïtief dat het geen probleem is. Enige nadeel is dat gamen echt ruk is. Zelfs met mijn huidige MacBook. Ligt niet aan de hardware, maar het feit dat tal van games niet voor MacOs worden geschreven. En dingen als Wine werken gewoon niet perfect.
Maar ach, ik game niet veel meer en besloot dat als ik dat dan wil doen ook een console kan kopen, zeker gezien de idiote GPU prijzen.

Van mijn overstap totaal geen spijt.

[l]quote] Welke laptop van de Air en/of Pro dien ik minimaal te kopen (hiermee doel ik welk jaar voornamelijk) om qua prestaties niet onder te doen voor wat ik nu heb?[/quote]
Ik zou wel voor een M1 of een opvolger daarvan gaan, niet een Intel. Dit omdat het meer toekomst bestendig is (anders zit je met de oude architectuur die Apple gaat uitfaseren) en de prestaties tot nu toe heel indrukwekkend zijn. Zelfs Apple-haters hoor je er over.

Ik heb geen ervaring met meerdere accounts.

[...]

Hangt af of je hem nodig hebt nu of niet. De huidige M1 lijn is m.i. de beste generatie sinds jaren prijs-kwaliteit. Maar op den duur komt de M2 processor uit. Elk jaar later schuif je ook met dat mee.
Al moet ik zeggen dat ik het uitgelekte concept design van de M2 MacBook Air van 2022 (als dat concept klopt) niet iets vind wat ik zelf graag wil hebben. Maar dat is kwestie van smaak, wellicht mensen zat die het schitterend gaan vinden. Mooie vrolijke lichte MacBook.

Data overzetten zou geen probleem moeten zijn. Hou rekening mee dat de software niet zal werken. De documenten (Word, foto's, video, etc.) zal geen enkel probleem zijn.
Hou wel rekening mee dat Macbook USB-C aansluiting heeft. Maar dat kun je ook met verloopstekkertje oplossen. En denk dat het handigst is als je externe schijf/USB stick Ex-fat is. FAT-32 werkt dacht ik niet. FAT werkt wel, maar dan krijg je in Windows al ellende als je bestanden te groot zijn. NTFS zou je wel kunnen gebruiken, maar MacOS kan het wel lezen, maar niet verolgens op schrijven. Dus voor overzetten kun je dat nog wel gebruiken.
Als je de schijf later nog wil gebruiken met je Macbook zou ik hem in Ex-FAT formatteren, of als je volledig in de Apple bubbel wilt leven na bestanden kopiëren de schijf naar APFS formatteren. Maar dan kan windows vervolgens die schijf niet meer lezen.
Bedankt voor je uitleg! Inmiddels heb ik een 12 Mini, Macbook Pro 2016 (kon ik ruilen voor mijn Windows laptop) en een nieuwe Apple TV aangeschaft. In het begin wennen, maar ben er nu zeer blij mee. In de toekomst, wellicht volgend jaar, een nieuwe Macbook met M-chip en Apple Watch aanschaffen en over een paar de nieuwste, waarschijnlijk de 13 Mini (of 12s mocht ie zo gaan heten) welke ik dan zo lang mogelijk wil houden tot er eventueel t.z.t. een nieuwe Mini komt, of support afloopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 09:32
Dit is een lang verhaal geworden, sorry bij voorbaat alvast maar wilde geen nieuw draadje ervoor openen. Heb vanochtend deze hele thread gelezen en ik denk dat het behulpzaam kan zijn voor iedereen die wil overstappen en daar vragen over heeft. Daarom heb ik ook maar uitgebreid mijn situatie beschreven met op het einde nog enkele vragen.

Ik sta voor dezelfde stap als jij @DeVliegendeNLer. Ooit ben ik begonnen met een Galaxy S2, heb de iPhone 4 en 5 gehad, maar daarna overgestapt naar Android met een uitstapje naar Windows 10 Mobile (ach die goeie oude tijd). Mijn huidige apparaten zijn alsvolgt:
  • Werklaptop (HP, Windows 10, i7/16gb/256gb SSD) -> Van werk, is een log apparaat, mijn werkzaamheden zijn veelal Office gerelateerd, vroeger nog wel scripten/programmeren maar echt bijna niet meer nu.
  • Prive laptop (Surface Pro 4, i5/8gb/256gb) -> batterij is bijna onwerkbaar geworden, en begint ook algemene kuren te vertonen dus toe aan vervanging.
  • Prive desktop (zelfbouw, i5/8gb/512SSD) -> gebruik ik bijna niet meer. Ooit in elkaar gezet (4 a 5 jaar geleden) maar geen echte use case meer voor merk ik. Af en toe voor hobby projectjes waarbij er een langlopende job moet draaien.
  • OnePlus 7T -> Camera vind ik echt meh, snelheid wordt minder en batterij duur is echt gehalveerd (kom er echt geen dag meer mee door). Voordeel is goeie dualsim met dual-apps support.
  • Galaxy Watch 3 -> Wilde meer sporten (de corona kilootjes he ;) ) en zocht daar een horloge bij die ook als smart watch kon gebruiken voor als we weer naar kantoor mochten. Werkt redelijk.
  • JBL Tune 225 TWS -> Draadloze oordopjes. Op zich prima geluid maar je kan er bijvoorbeeld niet mee Teams bellen via je laptop (bekend probleem ivm bluetooth gezeur).
Laat ik voorop stellen dat mijn hele schoonfamilie 100% Apple is (en mijn vriendin dus ook) en dat ik echt absoluut bekend sta binnen mijn sociale cirkel als anti-apple persoon. Ik ben vroeger weer weggestapt van de iPhone omdat het claustrofobisch aanvoelde (weinig customizable, wat voor sommige overigens een pluspunt is van de iPhone). De MacBooks zijn estetisch mooi (dat is natuurlijk subjectief) maar ik vond ze qua spec's gewoonweg te duur (zelfde specs kan paar honderd euro goedkoper in een Windows laptop). Dat het beter werkte/performde omdat het ook MacOs had liet ik daarbij even buiten beschouwing ;) Ik was niet van het kaliber 'fanboy' voor iets anders (alhoewel ik wel eens Mircosoftie ben genoemd), ik vond Apple gewoon te duur en te simpel voor mijn gebruik. Mijn ouders heb ik bijvoorbeeld wel aan de iPhone en iPad gezet, want het werkt gewoon goed en het is zeer begrijpelijk voor hen.

Maar goed, waar is dan toch die knop bij mij omgegaan? Het kwam eigenlijk allemaal wel een beetje door Corona direct of indirect. Ik zag hoe dingen werkten bij mijn vriendin en hoe ik soms liep te kl*ten en dan was ik best jaloers. Aan de andere kant was haar complete setup ook twee duizend euro duurder ofzo dan mijn hele setup (met additionele apparaten), dus daar hield ik mij nog een lange tijd aan vast. Uiteindelijk was het een optelsom van factoren die voor mij de doorslag hebben gegeven:
  1. Allereerst wordt ik gewoon ouder en wil ik eigenlijk steeds minder customizen. Ik heb mijn OP7 helemaal naar mijn hand gezet (en mijn W10 apparaten ook) maar mijn usecases worden steeds simpeler. Ik wil contact met mensen maken, ik wil kunnen browsen, filmpjes kijken, etc. Maar elke keer als er een update is op de OP7 loop je weer tegen bugs aan (icoontjes die weg zijn, widgets die het niet meer doen, etc). Het is een open systeem en daar heb ik veel gebruik van gemaakt, maar dat zorgt ervoor dat ik veel tijd kwijt ben aan 'onderhoud' waar ik gewoon geen zin meer in heb.
  2. Het eerste punt geldt eigenlijk ook voor mijn computer behoeftes. Ik programeer bijna niet meer, ik zie mezelf dat ook niet meer doen in de toekomst en bovenal heb ik alles profisorisch in elkaar geknutseld door de jaren heen. Ik heb nog maar een paar programma's die ik echt gebruik en de rest wil ik gewoon weer standaardiseren. Begin dit jaar heb ik al mijn Windows apparaten gereset en zoveel mogelijk 'clean' proberen te houden, maar dan loop ik wel echt tegen de limieten aan van integratie tussen watch/phone/laptop/desktop. Zeker met mijn vriendin.
  3. Als ik zie hoe makkelijk mijn vriendin met haar oortjes kan switchen tussen haar laptop en telefoon, dan wil ik huilen in een hoekje. Ik moet eerst de oortjes afmelden op mijn laptop (waar ze het overigens al brak doen...) en dan connecten met m'n telefoon. Dit kost veel tijd en clicks. En ik merkte dat ik alweer aan het proberen was om snelkoppelingen te maken ozdat het met een paar drukken heel snel kon gaan, maar hey ik wil niet meer 'aankl*ten'. Ik wil gewoon dat het werkt; hoe moeilijk zou het moeten zijn om je bluetooth oortjes te switchen tussen devices? Niet, is mijn mening.
  4. De watch. Toen ik het horloge ging kopen heb ik veel gelezen daarover om mijn keuze te maken. En veel artikelen beginnnen met: "als je een goede watch wilt dan is de AW de beste, maar heb je echter Android dan zul je het moeten doen met xxxx". Nu heb ik de Galaxy Watch 3 en ben er middelmatig tevreden over. Ik heb 2 extra apps op mijn telefoon om ermee te kunnen werken. Interval hardlopen is niet een standaard programma (daar stond ik echt ongelovelijk van versteld), waardoor er nog een derde app op mijn telefoon is gekomen. Verder is het extreem ingewikkeld om de juiste notificaties wel en niet te laten zien, dat heb ik nog steeds niet goed voor elkaar (sommige appgroepen krijg ik wel een trilling, sommige niet, sommige komen helemaal niet naar mijn watch, etc. Je zou denken dat dit ligt aan de app/notificatie/watch instellingen maar ik heb hier een goed deel van een zaterdag aan besteed en vergelijkbare setups gedragen zich absoluut niet vergelijkbaar :P )
  5. De doorslag was echter de M1 chip. Daar ging mijn hartje toch wel echt sneller van kloppen. Wat een apparaat maakt dat ineens, ongelovelijk. Ik volg met veel interesse de benchmarkts, de YT video's die vergelijkingen doen, etc. Daar was ik wel écht van onder de indruk en dat maakte ineens een 1000 EUR Macbook best goede value-for-money. Toen nam ik voor mijzelf het besluit: ik ga dit jaar overstappen naar het Apple ecosysteem.
Omdat ik het graag rigoreus wil aanpakken (dan voelt het iig alsof er iets substantieels in mijn leven is veranderd namelijk), wil ik alles tegelijk gaan aanschaffen. Dat betekent voor mij:
  1. Apple iPhone 13 Pro (Max?) (alternatief: iPhone 12 Pro (Max)
  2. Apple Watch S7 (alternatief: Watch S6)
  3. Apple Airpods Pro
  4. Apple Macbook Pro 14" 16GB/512GB (alternatief: Macbook Pro 13" 16GB/512GB)
Hier wordt tzt dan nog aan toegevoegd:
  • AppleTV 4k 32GB
  • Apple Mini (M1/8GB/256GB)
Ik hoop dat in September zowel de nieuwe iPhone, Watch en MBP 14" aangekondigd worden. Daar zit ik op te wachten en dan koop ik alles in een keer en zet ik alles in één keer over. Als ik niet langer kan wachten (want ik merk aan mezelf dat ik mij steeds meer erger aan wat ik nu heb, elke keer werkt er wel weer wat niet op mijn telefoon bijvoorbeeld, alhoewel dat natuurlijk ook komt omdat ik er nu meer op let haha) koop ik de alternatieven van bovenstaande rijtje.

Het overzetten heb ik al wel van te voren goed uitgezocht. Ik heb bijvoorbeeld al mijn foto's op OneDrive staan, dit wil ik gaan overzetten naar Apple Photos (iCloud). Daarnaast staan al mijn contacten in mijn Outlook.com account, dit wil ik ook overzetten naar Apple Contacts. Documenten enzo laat ik denk ik op Onedrive staan, en begin ik 'vers' met alle nieuwe doc's op iCloud. Alles wat ik dan nodig heb van mijn 'oude' meuk kan ik dan gewoon ook in iCloud zetten, maar zo houd ik mijn oude bestanden nog wel. Maar ik wil niet 10 jaar legacy data meenemen perse naar mijn iCloud. Ik zit er nog over na te denken om te stoppen met Onedrive (heb ik nu via Office 365 abbo) in zijn geheel, maar weet nog niet of ik daar nou al helemaal achter sta. Dan zou ik alles lokaal moeten backuppen, wat mogelijk is, maar ben ik nog niet over uit.

Waar ik al wel over uit ben is dat ik een Apple One Premier abbo neem samen met mijn vriendin. Spotify gaat er dan uit, dus dat scheelt weer geld, en ik heb de iCloud storage toch nodig (met z'n tweeën). Ik wil namelijk ook HomeKit gaan gebruiken in mijn nieuwe huis (gaat ergens komende 12 maanden gebeuren) en dat werkt blijkbaar allemaal goed samen (met meer storage mag je meer camera's aansluiten bijvoorbeeld). Ik ben in ieder geval al heel enthousiast over wat er allemaal gaat gebeuren dit jaar :) Ik wil gewoon er vol voor gaan, wetende dat ik er extreem aan zal moeten wennen maar dan trek ik liever de pleister er in één keer af (liever in eens veel workflows moeten aanpassen dan telkens een klein beetje, ik vind het ook wel gewoon leuk om iets compleets nieuws aan te leren namelijk). Dit betekent dus ook dat ik overstap naar Safari (nu Edge), Apple standaard apps (zoals Mail, Kaarten, Calendar, etc), en ik denk dus ook iMessage voor communicatie met mijn vriendin (ipv Whatsapp/Signal).

Iets waar ik overigens écht tegenop zie is dat ik jarenlange WhatsApp geschiedenis ga missen. Ik las wel dat er een migratiefeature komt maar dat was nieuws uit april en daarna niks meer echt over gelezen. Ik weet dat er 3rd party tools zijn, maar dan krijg je niet-geindexeerde geschiedenis (e.g. je kan niet zoeken), en dat is eigenlijk juist waarvoor ik mijn geschiedenis wil behouden! ("oh wanneer was pietje ook alweer jarig, oh wat was het adres ook alweer van henkje, oh we hadden toen zo'n leuke foto tijdens de wintersport, even zoeken")

Nu heb ik wel nog een paar open vragen:
  1. Ik wil mijn MBP ook voor werk gebruiken. We zitten daar op O365 en ik zie anderen ook met hun prive laptop hier op werk. Mijn vraag is: is het handig om een apart gebruikersaccount aan te maken op de MBP voor werk-gerelateerde zaken of kan je dat ook prima mixen? Enerzijds vind ik het niet erg omdat ik dan Word/Excel etc van werk kan installeren, maar anderzijds wil ik niet dat ze altijd mee kunnen kijken wat ik op Safari doe. Er wordt hier geen (verplicht) gebruik gemaakt van MDM, dus hoef geen Intune te installeren oid. Ik kan bijvoorbeeld prima op mijn prive laptop momenteel inloggen online op mijn werk account op Office 365 (met 2FA welliswaar) en wat documenten downloaden. Het leek mij op zich prettig om dit in één ecosysteem te houden, waarbij werk-gerelateerde documenten allemaal op OneDrive staan en mijn prive documenten op iCloud. Iemand hier ervaring mee? En werkt het goed?
  2. Hetzelfde geldt eigenlijk voor mijn telefoon. Ik zou graag mijn foto's van prive apps gescheiden willen houden van mijn werk apps (bijvoorbeeld: whatsapp en whatsapp voor business). Is dit mogelijk uberhaupt? Of komt gewoon alles in je photo roll terecht?
  3. Als ik alles in één keer koop, zou ik dan eerst mijn iPhone instellen of zou ik beginnen met de MBP (en daarbij dus de migratie van foto's uit OneDrive naar Apple Photos, migratie van contacten en potentieel migratie van passwords van 1Password naar Keychain?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Djerro123 Veel succes en alvast welkom ;)

Betreft Werk/Prive is het echt een voorkeur, heb het zelf gewoon gemixt.

Je kan in principe de Mail app van Apple gebruiken voor je prive iCloud account en Office/Outlook/One Drive bijvoorbeeld voor je werk. Op die manier heb je best of both worlds.

Qua volgorde van aankoop maakt niet veel uit, maar op een Macbook is het wel fijner om dat soort taken te doen i.v.m. toetsenbord muis etc.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Greatsword op 07-07-2021 13:27 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Djerro123
Ik hield het niet meer na die lange post vanochtend, heb toch maar alles gehaald (MBP, iPhone 12 Pro, AW6, Airpods Pro, ATV4k). Ik ben klussen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
Djerro123 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:03:
Dit is een lang verhaal geworden, sorry bij voorbaat alvast maar wilde geen nieuw draadje ervoor openen. Heb vanochtend deze hele thread gelezen en ik denk dat het behulpzaam kan zijn voor iedereen die wil overstappen en daar vragen over heeft. Daarom heb ik ook maar uitgebreid mijn situatie beschreven met op het einde nog enkele vragen.

Ik sta voor dezelfde stap als jij @DeVliegendeNLer. Ooit ben ik begonnen met een Galaxy S2, heb de iPhone 4 en 5 gehad, maar daarna overgestapt naar Android met een uitstapje naar Windows 10 Mobile (ach die goeie oude tijd). Mijn huidige apparaten zijn alsvolgt:
  • Werklaptop (HP, Windows 10, i7/16gb/256gb SSD) -> Van werk, is een log apparaat, mijn werkzaamheden zijn veelal Office gerelateerd, vroeger nog wel scripten/programmeren maar echt bijna niet meer nu.
  • Prive laptop (Surface Pro 4, i5/8gb/256gb) -> batterij is bijna onwerkbaar geworden, en begint ook algemene kuren te vertonen dus toe aan vervanging.
  • Prive desktop (zelfbouw, i5/8gb/512SSD) -> gebruik ik bijna niet meer. Ooit in elkaar gezet (4 a 5 jaar geleden) maar geen echte use case meer voor merk ik. Af en toe voor hobby projectjes waarbij er een langlopende job moet draaien.
  • OnePlus 7T -> Camera vind ik echt meh, snelheid wordt minder en batterij duur is echt gehalveerd (kom er echt geen dag meer mee door). Voordeel is goeie dualsim met dual-apps support.
  • Galaxy Watch 3 -> Wilde meer sporten (de corona kilootjes he ;) ) en zocht daar een horloge bij die ook als smart watch kon gebruiken voor als we weer naar kantoor mochten. Werkt redelijk.
  • JBL Tune 225 TWS -> Draadloze oordopjes. Op zich prima geluid maar je kan er bijvoorbeeld niet mee Teams bellen via je laptop (bekend probleem ivm bluetooth gezeur).
Laat ik voorop stellen dat mijn hele schoonfamilie 100% Apple is (en mijn vriendin dus ook) en dat ik echt absoluut bekend sta binnen mijn sociale cirkel als anti-apple persoon. Ik ben vroeger weer weggestapt van de iPhone omdat het claustrofobisch aanvoelde (weinig customizable, wat voor sommige overigens een pluspunt is van de iPhone). De MacBooks zijn estetisch mooi (dat is natuurlijk subjectief) maar ik vond ze qua spec's gewoonweg te duur (zelfde specs kan paar honderd euro goedkoper in een Windows laptop). Dat het beter werkte/performde omdat het ook MacOs had liet ik daarbij even buiten beschouwing ;) Ik was niet van het kaliber 'fanboy' voor iets anders (alhoewel ik wel eens Mircosoftie ben genoemd), ik vond Apple gewoon te duur en te simpel voor mijn gebruik. Mijn ouders heb ik bijvoorbeeld wel aan de iPhone en iPad gezet, want het werkt gewoon goed en het is zeer begrijpelijk voor hen.

Maar goed, waar is dan toch die knop bij mij omgegaan? Het kwam eigenlijk allemaal wel een beetje door Corona direct of indirect. Ik zag hoe dingen werkten bij mijn vriendin en hoe ik soms liep te kl*ten en dan was ik best jaloers. Aan de andere kant was haar complete setup ook twee duizend euro duurder ofzo dan mijn hele setup (met additionele apparaten), dus daar hield ik mij nog een lange tijd aan vast. Uiteindelijk was het een optelsom van factoren die voor mij de doorslag hebben gegeven:
  1. Allereerst wordt ik gewoon ouder en wil ik eigenlijk steeds minder customizen. Ik heb mijn OP7 helemaal naar mijn hand gezet (en mijn W10 apparaten ook) maar mijn usecases worden steeds simpeler. Ik wil contact met mensen maken, ik wil kunnen browsen, filmpjes kijken, etc. Maar elke keer als er een update is op de OP7 loop je weer tegen bugs aan (icoontjes die weg zijn, widgets die het niet meer doen, etc). Het is een open systeem en daar heb ik veel gebruik van gemaakt, maar dat zorgt ervoor dat ik veel tijd kwijt ben aan 'onderhoud' waar ik gewoon geen zin meer in heb.
  2. Het eerste punt geldt eigenlijk ook voor mijn computer behoeftes. Ik programeer bijna niet meer, ik zie mezelf dat ook niet meer doen in de toekomst en bovenal heb ik alles profisorisch in elkaar geknutseld door de jaren heen. Ik heb nog maar een paar programma's die ik echt gebruik en de rest wil ik gewoon weer standaardiseren. Begin dit jaar heb ik al mijn Windows apparaten gereset en zoveel mogelijk 'clean' proberen te houden, maar dan loop ik wel echt tegen de limieten aan van integratie tussen watch/phone/laptop/desktop. Zeker met mijn vriendin.
  3. Als ik zie hoe makkelijk mijn vriendin met haar oortjes kan switchen tussen haar laptop en telefoon, dan wil ik huilen in een hoekje. Ik moet eerst de oortjes afmelden op mijn laptop (waar ze het overigens al brak doen...) en dan connecten met m'n telefoon. Dit kost veel tijd en clicks. En ik merkte dat ik alweer aan het proberen was om snelkoppelingen te maken ozdat het met een paar drukken heel snel kon gaan, maar hey ik wil niet meer 'aankl*ten'. Ik wil gewoon dat het werkt; hoe moeilijk zou het moeten zijn om je bluetooth oortjes te switchen tussen devices? Niet, is mijn mening.
  4. De watch. Toen ik het horloge ging kopen heb ik veel gelezen daarover om mijn keuze te maken. En veel artikelen beginnnen met: "als je een goede watch wilt dan is de AW de beste, maar heb je echter Android dan zul je het moeten doen met xxxx". Nu heb ik de Galaxy Watch 3 en ben er middelmatig tevreden over. Ik heb 2 extra apps op mijn telefoon om ermee te kunnen werken. Interval hardlopen is niet een standaard programma (daar stond ik echt ongelovelijk van versteld), waardoor er nog een derde app op mijn telefoon is gekomen. Verder is het extreem ingewikkeld om de juiste notificaties wel en niet te laten zien, dat heb ik nog steeds niet goed voor elkaar (sommige appgroepen krijg ik wel een trilling, sommige niet, sommige komen helemaal niet naar mijn watch, etc. Je zou denken dat dit ligt aan de app/notificatie/watch instellingen maar ik heb hier een goed deel van een zaterdag aan besteed en vergelijkbare setups gedragen zich absoluut niet vergelijkbaar :P )
  5. De doorslag was echter de M1 chip. Daar ging mijn hartje toch wel echt sneller van kloppen. Wat een apparaat maakt dat ineens, ongelovelijk. Ik volg met veel interesse de benchmarkts, de YT video's die vergelijkingen doen, etc. Daar was ik wel écht van onder de indruk en dat maakte ineens een 1000 EUR Macbook best goede value-for-money. Toen nam ik voor mijzelf het besluit: ik ga dit jaar overstappen naar het Apple ecosysteem.
Omdat ik het graag rigoreus wil aanpakken (dan voelt het iig alsof er iets substantieels in mijn leven is veranderd namelijk), wil ik alles tegelijk gaan aanschaffen. Dat betekent voor mij:
  1. Apple iPhone 13 Pro (Max?) (alternatief: iPhone 12 Pro (Max)
  2. Apple Watch S7 (alternatief: Watch S6)
  3. Apple Airpods Pro
  4. Apple Macbook Pro 14" 16GB/512GB (alternatief: Macbook Pro 13" 16GB/512GB)
Hier wordt tzt dan nog aan toegevoegd:
  • AppleTV 4k 32GB
  • Apple Mini (M1/8GB/256GB)
Ik hoop dat in September zowel de nieuwe iPhone, Watch en MBP 14" aangekondigd worden. Daar zit ik op te wachten en dan koop ik alles in een keer en zet ik alles in één keer over. Als ik niet langer kan wachten (want ik merk aan mezelf dat ik mij steeds meer erger aan wat ik nu heb, elke keer werkt er wel weer wat niet op mijn telefoon bijvoorbeeld, alhoewel dat natuurlijk ook komt omdat ik er nu meer op let haha) koop ik de alternatieven van bovenstaande rijtje.

Het overzetten heb ik al wel van te voren goed uitgezocht. Ik heb bijvoorbeeld al mijn foto's op OneDrive staan, dit wil ik gaan overzetten naar Apple Photos (iCloud). Daarnaast staan al mijn contacten in mijn Outlook.com account, dit wil ik ook overzetten naar Apple Contacts. Documenten enzo laat ik denk ik op Onedrive staan, en begin ik 'vers' met alle nieuwe doc's op iCloud. Alles wat ik dan nodig heb van mijn 'oude' meuk kan ik dan gewoon ook in iCloud zetten, maar zo houd ik mijn oude bestanden nog wel. Maar ik wil niet 10 jaar legacy data meenemen perse naar mijn iCloud. Ik zit er nog over na te denken om te stoppen met Onedrive (heb ik nu via Office 365 abbo) in zijn geheel, maar weet nog niet of ik daar nou al helemaal achter sta. Dan zou ik alles lokaal moeten backuppen, wat mogelijk is, maar ben ik nog niet over uit.

Waar ik al wel over uit ben is dat ik een Apple One Premier abbo neem samen met mijn vriendin. Spotify gaat er dan uit, dus dat scheelt weer geld, en ik heb de iCloud storage toch nodig (met z'n tweeën). Ik wil namelijk ook HomeKit gaan gebruiken in mijn nieuwe huis (gaat ergens komende 12 maanden gebeuren) en dat werkt blijkbaar allemaal goed samen (met meer storage mag je meer camera's aansluiten bijvoorbeeld). Ik ben in ieder geval al heel enthousiast over wat er allemaal gaat gebeuren dit jaar :) Ik wil gewoon er vol voor gaan, wetende dat ik er extreem aan zal moeten wennen maar dan trek ik liever de pleister er in één keer af (liever in eens veel workflows moeten aanpassen dan telkens een klein beetje, ik vind het ook wel gewoon leuk om iets compleets nieuws aan te leren namelijk). Dit betekent dus ook dat ik overstap naar Safari (nu Edge), Apple standaard apps (zoals Mail, Kaarten, Calendar, etc), en ik denk dus ook iMessage voor communicatie met mijn vriendin (ipv Whatsapp/Signal).

Iets waar ik overigens écht tegenop zie is dat ik jarenlange WhatsApp geschiedenis ga missen. Ik las wel dat er een migratiefeature komt maar dat was nieuws uit april en daarna niks meer echt over gelezen. Ik weet dat er 3rd party tools zijn, maar dan krijg je niet-geindexeerde geschiedenis (e.g. je kan niet zoeken), en dat is eigenlijk juist waarvoor ik mijn geschiedenis wil behouden! ("oh wanneer was pietje ook alweer jarig, oh wat was het adres ook alweer van henkje, oh we hadden toen zo'n leuke foto tijdens de wintersport, even zoeken")

Nu heb ik wel nog een paar open vragen:
  1. Ik wil mijn MBP ook voor werk gebruiken. We zitten daar op O365 en ik zie anderen ook met hun prive laptop hier op werk. Mijn vraag is: is het handig om een apart gebruikersaccount aan te maken op de MBP voor werk-gerelateerde zaken of kan je dat ook prima mixen? Enerzijds vind ik het niet erg omdat ik dan Word/Excel etc van werk kan installeren, maar anderzijds wil ik niet dat ze altijd mee kunnen kijken wat ik op Safari doe. Er wordt hier geen (verplicht) gebruik gemaakt van MDM, dus hoef geen Intune te installeren oid. Ik kan bijvoorbeeld prima op mijn prive laptop momenteel inloggen online op mijn werk account op Office 365 (met 2FA welliswaar) en wat documenten downloaden. Het leek mij op zich prettig om dit in één ecosysteem te houden, waarbij werk-gerelateerde documenten allemaal op OneDrive staan en mijn prive documenten op iCloud. Iemand hier ervaring mee? En werkt het goed?
  2. Hetzelfde geldt eigenlijk voor mijn telefoon. Ik zou graag mijn foto's van prive apps gescheiden willen houden van mijn werk apps (bijvoorbeeld: whatsapp en whatsapp voor business). Is dit mogelijk uberhaupt? Of komt gewoon alles in je photo roll terecht?
  3. Als ik alles in één keer koop, zou ik dan eerst mijn iPhone instellen of zou ik beginnen met de MBP (en daarbij dus de migratie van foto's uit OneDrive naar Apple Photos, migratie van contacten en potentieel migratie van passwords van 1Password naar Keychain?
Heel herkenbaar. Waar ik nog weleens switchtte tussen android en iphones wanneer ik een mooie deal zag, vond ik de apple macbooks ook altijd te duur voor wat je ervoor terug kreeg. Maar de m1 heeft inderdaad top prestaties en een mooie prijs. Daarnaast werd ik moe van al die windows updates.
Blij dat ik geswitcht ben. De iphone/macbook integratie is ook echt super. Je kan bijv heel makkelijk airdroppen.
Wat ik ook echt fantastisch vind is dat je gewoon kan copy/pasten tussen apple apparaten. Copy op je iphone, paste op je macbook bijv :P Of dat je iphone dataverbinding gewoon in je macbook wifilijst staat. 1x klikken en je bent verbonden.

Ik heb helaas geen ervaring met werkgerelateerde functies.
Maar als je een wat uitgebreidere bestandsbeheer app wilt, ook voor remote connections etc dan kan Forklift 3 misschien wel interessant voor je zijn. De standaard finder app is namelijk niet zo heel uitgebreid.

Ik heb ondertussen mijn ipad pro toch weer weggedaan :P Vond 12.9 inch toch net te groot en de m1 macbook is zo fijn dat ik eigenlijk het nut van een ipad pro niet meer zag. Misschien dat ik een 11 inch neem als ik tegen een mooie aanbieding aanloop :P Wel ondertussen een apple tv 4k aangeschaft. Ook wel tevreden mee maar wel heel beperkt qua apps.

EDIT: whoops, had je laatste post niet gezien dat je alles gehaald hebt :+ Welcome to the club :*) :*) :D
Laat maar weten hoe de apple watch 6 is :9 Staat nog op mijn lijstje maar het dagelijks opladen heeft mij tot nu toe ervan weerhouden er 1 aan te schaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Valinor op 08-07-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
Misschien off topic maar zou het een leuk idee zijn om een topic te starten waar switchers hun ervaringen kunnen delen? Ik heb veel informatie proberen te zoeken maar het is òf te oppervlakkig òf net niet mijn usecase. Hier hebben we Nino en ikzelf al een dergelijke ervaring, is het de moeite waard of is daar het forum niet voor bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valinor
Djerro123 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:49:
Misschien off topic maar zou het een leuk idee zijn om een topic te starten waar switchers hun ervaringen kunnen delen? Ik heb veel informatie proberen te zoeken maar het is òf te oppervlakkig òf net niet mijn usecase. Hier hebben we Nino en ikzelf al een dergelijke ervaring, is het de moeite waard of is daar het forum niet voor bedoeld?
In principe heeft elk apparaat wel een ervaringen topic waar men terecht kan. Denk ook niet dat er heel veel mensen zijn die in 1x compleet overstappen naar Apple.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:17

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Djerro123 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:49:
Beetje onder het stof.. maar: Het grote Windows naar Mac switchers topic - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:58
Valinor schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:52:
[...]

In principe heeft elk apparaat wel een ervaringen topic waar men terecht kan. Denk ook niet dat er heel veel mensen zijn die in 1x compleet overstappen naar Apple.
Denk ik ook. Ik ben zelf ook eerst met de iPhone begonnen, later MacBook terwijl ik nog steeds een pc had (hoofdzakelijk voor films kijken en voor games). Dit jaar pas voor het eerst dat ik thuis alleen maar Apple heb. (En zelfs dan ben ik nog genoodzaakt Windows voor mijn werk te gebruiken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:25

Flipm0de

geen

Zijn er ook mensen / topics die het andersom doen? Ik gebruik al jaren een iPhone en al jaren denk ik: voor mijn usecase (simpele gebruiker, speel geen games, beetje socials, beetje muziek) wel veel foto's kan ik net zo goed een android kopen. Heb er ook al veel geprobeerd. Samsung S7, S10, als laatste OnePlus 6, 8 en 8t (die deden me echt twijfelen). Maar kom toch telkens terug bij Apple. IOS. De hoge kwaliteit van foto's zonder teveel instellingen, simpel gebruik. Faceid. iMessage. Apple pay. Nu ik dit allemaal opschrijf weet ik niet waarom ik zo vaak een android probeer... Zit m vooral in; richting 1000e uitgeven voor een telefoon waar ik maar 20% mee doen van wat er allemaal mogelijk is. Dan kan ik net zo goed een android nemen voor de helft of 2/3 van de prijs.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1633648

Flipm0de schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:56:
Zijn er ook mensen / topics die het andersom doen? Ik gebruik al jaren een iPhone en al jaren denk ik: voor mijn usecase (simpele gebruiker, speel geen games, beetje socials, beetje muziek) wel veel foto's kan ik net zo goed een android kopen. Heb er ook al veel geprobeerd. Samsung S7, S10, als laatste OnePlus 6, 8 en 8t (die deden me echt twijfelen). Maar kom toch telkens terug bij Apple. IOS. De hoge kwaliteit van foto's zonder teveel instellingen, simpel gebruik. Faceid. iMessage. Apple pay. Nu ik dit allemaal opschrijf weet ik niet waarom ik zo vaak een android probeer... Zit m vooral in; richting 1000e uitgeven voor een telefoon waar ik maar 20% mee doen van wat er allemaal mogelijk is. Dan kan ik net zo goed een android nemen voor de helft of 2/3 van de prijs.
Dit is exact wat ik gedaan heb. Tegenwoordig eigenaar van een Samsung S20 FE 5G 128GB voor €490 na cashback. Nog steeds een topsegment toestel (met 120hz scherm), maar dan voor een fijnere prijs.

Foto-instellingen is wel fors inderdaad, maar de basis werkt net zo goed in mijn beleving. Gezichtsherkenning heb ik ook op de S20 en ook een vingerafdrukscanner. Apple Pay vind ik onnodig, moet Apple ook al je bankpas beheren? Plus een fysieke pas in een secrid wallet heeft nooit een lege accu.

Persoonlijk ben ik erg blij dat ik deze stap gewaagd heb. Het heeft goed uitgepakt en heb dus flink geld bespaard. Maar, let op, ik weet dat dit voor veel mensen niet zo werkt. Die missen wel hun iPhone na overstap en gaan vroeg of laat dus weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-05 06:25
Interessant topic met vergelijkbare vragen die ik heb over een eventuele overstap.

Vroeger was ik ooit een groot fan van de Nexus toestellen, maar daarna aan de iPhone geraakt en niet meer teruggewild. Nu is het 2022 en wil ik een nieuw toestel kopen (heb nu een iPhone SE 2020) en sta ik op een soort van kruispunt, want ik zou het niet erg vinden als ik de volledige overstap zou moeten maken naar Apple, mits het goed samenwerkt met elkaar.

Heel eerlijk, ik ben vooral onder de indruk van Apple's bouwkwaliteit en soepelheid van de software dan dat ik momenteel dingen mis in het gebruik. Wellicht kunnen zaken handiger geregeld worden als ik alles van Apple heb, maar misschien valt dat ook mee. Als ik de Macbook M1 gebruik van m'n vriendin is dat echt prettig om te gebruiken; de haptics, het scherm, soepelheid, etc, maar of ik het echt nodig heb.. Ik heb nu een bijna 7 jaar oude Dell XPS 13, die het eigenlijk nog prima volhoudt voor mijn doeleinden en stiekem ook nog wel erg stijlvol is. Zelfde geldt voor Android eigenlijk, ik vind dat die Android toestellen op veel vlakken vooruitlopen, zoals accuduur, refreshrate, harde specs. Ik mis bijvoorbeeld RAM geheugen op m'n SE (heeft 3GB) terwijl de iPhone 13 maar 4GB heeft en de reloads bij apps storend vaak voorkomen. De verfijning van een iPhone is daarentegen ongeëvenaard naar mijn mening in vergelijking tot Android toestellen en de SOC is uiteraard veel beter bij Apple.

De moeite die ik zal hebben is de overstap van de systemen die ik nu gebruik: ik heb zoveel mogelijk software/apps die multiplatform zijn, zoals veel van Google (zoals contacten, gmail, google photos), maar ook Pocket casts voor podcasts, Onenote voor notities, etc. Zo weet ik zeker dat ik alles kan gebruiken op wat voor toestel ik ook inlog, ipv vast te zitten aan één vendor. Het werkt prima samen, omdat alles 'open' is.

Zal ik veel voordelen hebben van de overstap naar Apple? Ik ben best bereid veel van de apps die ik nu gebruik over te zetten naar de walled garden, maar ik ben vrij huiverig voor het overzetten van foto's bijvoorbeeld naar iCloud.

Hoe is jullie ervaring hiermee en wat zouden jullie mij kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
Je Google apps zijn geen probleem. Ik ben ook zo’n overstapper, nu anderhalf jaar. Ik kan me er niet toe zetten om Safari of de Apple agenda te gebruiken, Chrome en Google agenda zijn voor mij het beste en dat werkt prima op de iPhone.

Foto’s overzetten naar iCloud vond ik het ergste. Van de chronologische volgorde is NIKS meer over. Gelukkig viel het samen met een relatiebreuk dus ik heb flink opgeschoond.

Overigens stoort het gebrek aan RAM mij niet; ik heb een 12 mini en dat is echt voldoende snel voor me.

Wat me wel stoort, is het bizarre batterijverbruik, eerst bij de XR, toen de 11 en nu de 12 mini. Dit lijkt Android toch beter te kunnen. Ook hiermee leren leven, magsafe powerbank en in de auto standaard laden vanwege CarPlay. Toch zou ik nooit meer terug willen naar Android. Apple is lekker simpel en hufterproof, en dat je niet alles kunt tweaken zoals bij Android is me ook steeds minder gaan interesseren. De complete integratie is voor mij fijn. Zowel find my met al onze apparaten als het niet meer hebben van allerlei drives, dropboxen en dergelijke. Alles op 1 plek…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
pixels66 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:24:
Je Google apps zijn geen probleem. Ik ben ook zo’n overstapper, nu anderhalf jaar. Ik kan me er niet toe zetten om Safari of de Apple agenda te gebruiken, Chrome en Google agenda zijn voor mij het beste en dat werkt prima op de iPhone.

Foto’s overzetten naar iCloud vond ik het ergste. Van de chronologische volgorde is NIKS meer over. Gelukkig viel het samen met een relatiebreuk dus ik heb flink opgeschoond.

Overigens stoort het gebrek aan RAM mij niet; ik heb een 12 mini en dat is echt voldoende snel voor me.

Wat me wel stoort, is het bizarre batterijverbruik, eerst bij de XR, toen de 11 en nu de 12 mini. Dit lijkt Android toch beter te kunnen. Ook hiermee leren leven, magsafe powerbank en in de auto standaard laden vanwege CarPlay. Toch zou ik nooit meer terug willen naar Android. Apple is lekker simpel en hufterproof, en dat je niet alles kunt tweaken zoals bij Android is me ook steeds minder gaan interesseren. De complete integratie is voor mij fijn. Zowel find my met al onze apparaten als het niet meer hebben van allerlei drives, dropboxen en dergelijke. Alles op 1 plek…
Thanks voor het delen van je ervaring! Tja, wat jij schrijft ben ik ook wat huiverig voor. Ik wil juist niet dat mijn foto's hun chronologische volgorde kwijtraken. Raar dat een import hiervan niet goed lijkt te werken. Ik overweeg ook OneDrive, omdat je dan ook Office 365 erbij krijgt en 1TB hebt per persoon.

Qua batterijverbruik verbaast het mij wat je schrijft. Als ik kijk naar de iPhone SE die ik heb, dan is de accu inderdaad vanaf het begin af aan waardeloos, maar als ik dat vergelijk met de iPhone 13 van m'n partner, dan is dat echt een wereld van verschil; zij doet regelmatig twee dagen op één lading. Ik had ook juist het idee dat Android veel minder efficiënt was en onder de streep een slechter batterijverbruik hebben, ondanks de grotere accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:02
Ik overweeg ook om - in elk geval te proberen - de overstap naar Apple te maken. Wel in stapjes, en vermoedelijk ook niet 100%, om vast te stellen dat wat ik wil bereiken inderdaad lukt. Onze huidige setup is:

- Windows Laptop van de zaak
- HTPC zelfbouw die vrijwel nooit meer aanstaat (ook windows)
- Android TV box
- 2x Chromecast
- 2x Next Hub Max
- 3 x Lenovo Smart Clock
- 5 x prive Android smartphone
- 3x Samsung watches (Tizen)
- 1 x zakelijk Android
- NAS (WD)
- 3 privé Chromebooks (1 bij jongste in gebruik, 1 vooral door partner als privé laptop, 1 ligt te verstoffen na overgang naar middelbare school)
- 3 school Chromebooks (1 voor werk, 2 voor oudste 2)
- HP Officejet Pro wifi printer
- LG G1 smart TV
- Raspberry met Hassio
- XBox One S

Voorgenomen eerste stap zou dan zijn om de Chromebook die we nu gebruiken voor privé zaken, te vervangen door een Ipad Pro 2021 12.6 inch. Hij loopt op zijn eind en hij heeft steeds ruzie met de printer.

Daarbij is voor onze usecase wel van belang:

- Ik verwacht geen afscheid te nemen van Google services. Wellicht verder in de toekomst wel, maar voor nu zit ik daar te diep in met zowel devices als content.
- Apparatuur die nog prima werkt ga ik niet eerder vervangen dan nodig

Vragen die ik heb, wellicht dat anderen ervaringen kunnen delen:

1. Werkt MS Office 365 goed op een iOS device, als in minimaal gelijkwaardig aan ChromeOS?
2. Werken de Googleservices Gmail, Google Photo's, Google Documents/Sheets/Presentations, en Drive fatsoenlijk op een iOS device?
3. Kan iOS goed overweg met HP wifi printer/scanner HP Officejet Pro 9010?
4. Werkt Google Home tegenwoordig goed op iOS (en daarmee Chromecast bediening)?

Zoals door meerderen in deze thread aangegeven merk ik ook dat hoe ouder ik word, hoe minder zin ik heb om alles zelf te tweaken. Ik ga meer waarderen ik dat dingen gewoon direct, en altijd werken (daarom was ik ook zo gecharmeerd van Googles eerste chromecast, dat ding deed gewoon wat ie moest doen en verder niet). Echter blijft het verdomd lastig om die eerste stap te maken, het verschil tussen een best mooie Chromebook 13 inch met Oled (Lenovo Ideapad Duet 5) versus de iPad pro met toetsenbord is meer dan 1000 Euro, waar ik ook heel veel andere leuke dingen van kan kopen. Uiteraard qua processorkracht verder niet vergelijkbaar, maar voor het documenten typen en media consumeren is de M1 misschien ook wel ietsje overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
jurjen_g schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:58:

1. Werkt MS Office 365 goed op een iOS device, als in minimaal gelijkwaardig aan ChromeOS?
2. Werken de Googleservices Gmail, Google Photo's, Google Documents/Sheets/Presentations, en Drive fatsoenlijk op een iOS device?
3. Kan iOS goed overweg met HP wifi printer/scanner HP Officejet Pro 9010?
4. Werkt Google Home tegenwoordig goed op iOS (en daarmee Chromecast bediening)?
Om je vragen deels te beantwoorden: Office 365 werkt als het goed is prima op MacOS, zeker omdat je ook via de browser kunt werken.

Google services werken oké op een iOS apparaat, maar zaken als Google Photos werken wel iets anders. Stel je schoont regelmatig je telefoon op met Google Photos, dan zitten die foto's niet meer 'native' op je iPhone. Wil je een foto op je telefoon gebruiken, bijvoorbeeld voor bewerking, zal je 'm eerst moeten downloaden, met de gevolgen van dien, want dan haalt ie de metadata eraf en is de uploaddatum leidend in plaats van de daadwerkelijk genomen datum. Daarnaast worden live foto's heel gek geupload, waardoor ze soms als twee losse bestanden, waaronder een filmpje terechtkomen als je ze downloadt op je Windows laptop.

Ook je vraag over de Chromecast: dit werkt wel, maar dit is niet native ingebakken. Op Android kun je een widget gebruiken om de Chromecast te besturen; dit werkt op de iPhone heel anders. Daar werkt het wel, maar moet het vanuit de app en die connectie wordt regelmatig weggehaald, omdat achtergrondprocessen op een iOS sneller sluiten. Dat werkt met Android wel weer veel soepeler, wat wellicht logisch is omdat beide Google producten zijn en Android achtergrondprocessen langer toelaat. Met Apple TV heb je dan weer een ontzettend prettige ervaring als je Apple producten gebruikt.

Deze bovenstaande problemen heb je niet wanneer je alles van Apple hebt, maar dan zit je wel 'vast' aan die diensten en je betaalt doorgaans meer geld bij aankoop en maandelijks bij de diensten. Bij Android heb je qua compatibiliteit meer mogelijkheden. Het klinkt wellicht wat negatief richting Apple nu en Apple is wel een stuk meer 'open' dan vroeger, maar de compatibiliteit blijft beperkt wanneer je verschillende diensten en producten door elkaar heen gebruikt, waarvan Apple veruit het minst compatible is. Het is een beetje 'alles-of-niets' heb ik het idee, wil je het écht goed gekoppeld hebben aan elkaar.

Één kleine irritatie aan de Google apps op iOS: ze hebben de terugswipe uit de apps verwijderd, zodat je bij een stap terug helemaal linksboven op dat pijltje terug dient te klikken. Ik heb daardoor bij Google apps gewoon vaak het idee dat het zonde is om ze op zo'n duur en soepel Apple toestel te gebruiken, omdat het nèt niet allemaal lekker werkt met Google naar mijn mening.

[ Voor 14% gewijzigd door Belecthor op 30-01-2022 16:29 ]

Pagina: 1