Tempex binnenmuren & stucen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minkjaah
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-07 21:30
Mijn nieuwe huis (vrijstaand uit 1937) heeft 50mm tempex/piepschuim laag op de muren in de woonkamer en in de keuken. Huis heeft in 2015 spouwmuur na isolatie gekregen.

Vorige bewoners vonden t tempex een behaaglijke gevoel opleveren qua temperatuur. Ik vermoed dat de geluiden van tractor verkeer/ afzuiging restaurant vlakbij meer hebben meegespeeld :)

Ik wil het laten stucen icm de aanbouw (waar geen tempex zit).Nadat ik er 4 lagen behang af heb kunnen plukken twijfel ik over de vervolgstappen.

2 opties
1) Tempex laten zitten en stucadoor maakt er direct gipsplaten tegen aan (Zonder voorzetwand) en gaat stucen
2) Ik pulk al het tempex eraf en wordt direct gestuct op de muur.

De tempex heeft isolatiewaarde van 1,35 heb ik kunnen achterhalen.
Stucadoor adviseert om het eraf te halen want dan krijg ik het beste resultaat qua stucwerk en het nieuwe stucwerk is ook isolerend. Tevens geen kosten om de gipsplaten te plaatsen.

Ik twijfel want extra isolatie is niet vervelend en de staat van het tempex is in orde.
Ik kan weinig vinden over isolatie effect van stucwerk tov gips icm tempex.

Iemand hier ervaring mee zodat ik een keuze kan maken?
Ter info, meerkosten zijn +-2000. Gipsplaten zelf plaatsen om vervolgens te laten stucen doe ik liever niet zelf.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Gewoon stucwerk is niet isolerend. Daarvoor moet je speciale isolerende gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:39
minkjaah schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:28:
Mijn nieuwe huis (vrijstaand uit 1937) heeft 50mm tempex/piepschuim laag op de muren in de woonkamer en in de keuken. Huis heeft in 2015 spouwmuur na isolatie gekregen.

Vorige bewoners vonden t tempex een behaaglijke gevoel opleveren qua temperatuur. Ik vermoed dat de geluiden van tractor verkeer/ afzuiging restaurant vlakbij meer hebben meegespeeld :)

Ik wil het laten stucen icm de aanbouw (waar geen tempex zit).Nadat ik er 4 lagen behang af heb kunnen plukken twijfel ik over de vervolgstappen.

2 opties
1) Tempex laten zitten en stucadoor maakt er direct gipsplaten tegen aan (Zonder voorzetwand) en gaat stucen
2) Ik pulk al het tempex eraf en wordt direct gestuct op de muur.

De tempex heeft isolatiewaarde van 1,35 heb ik kunnen achterhalen.
Stucadoor adviseert om het eraf te halen want dan krijg ik het beste resultaat qua stucwerk en het nieuwe stucwerk is ook isolerend. Tevens geen kosten om de gipsplaten te plaatsen.

Ik twijfel want extra isolatie is niet vervelend en de staat van het tempex is in orde.
Ik kan weinig vinden over isolatie effect van stucwerk tov gips icm tempex.

Iemand hier ervaring mee zodat ik een keuze kan maken?
Ter info, meerkosten zijn +-2000. Gipsplaten zelf plaatsen om vervolgens te laten stucen doe ik liever niet zelf.
Heb toevallig laatst de isolatiewaarde van 1cm MP75 (= stucwerk) uitgerekend: 0,029 m2K/W.

Nagenoeg niets qua warmte isolatie dus.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 11-07 08:24
Stucwerk isoleert nagenoeg niets.

En de spouw isolatie bij een huis uit 1937 zal maximaal 5 a 6 centimeter zijn. Dat is dus ook maar matig.

Dus: lekker de isolatie laten zitten. Of als het echt tempex is: vervangen voor Pir+gips.

Je stukadoor weet duidelijk niets van isolatie.
Met de dubbele isolatie heb je nu ongeveer een twee keer zo hoge Rc waarde als wanneer je de tempex weg zou halen. Zeker bij een vrijstaand huis ga je dat in stookkosten en wooncomfort écht merken. Het wordt nu misschien 2000 euro duurder, maar op jaarbasis kan het zomaar een paar honderd euro stookkosten schelen. Bovendien betekent betere isolatie in de toekomst minder kosten bij het gasloos maken van je huis.

[ Voor 42% gewijzigd door Ivow85 op 03-05-2021 08:59 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@minkjaah zoek op medetweaker mhuisman en isolatie --> in zijn sig staat als het goed is een "blog" over muur isolatie die heet al zijn muren opgedikt met piepschuim ..

en wat @Ivow85 ook zegt

oftewel optie 1 en ipv van gipsplaten kan je ook qboard/wediplaat doen ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Laatst online: 11-07 08:24
Waarom zou je trouwens geen goed resultaat stucwerk krijgen op gipsplaat? Als je stukadoor dat niet kan, is het tijd om te gaan zoeken naar een andere stukadoor.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tempex isoleert wel _iets_ maar zoals gezegd vrij weinig.
Wat ik zou doen is die tempex er af, fatsoenlijke isolatieplaten of glaswol er tussen, gipsplaten er overheen en dan afstuccen. Problem solved.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:00
@The Eagle De thermische isolatiewaarde van tempex en glaswol ontlopen elkaar niet zoveel. Dus behalve als je het voor het geluid doet is wegslopen en vervangen door glaswol alleen maar kapitaal vernietiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:06
@Anoniem: 37297 Je hebt een vrijstaand huis, dus maximaal energieverlies aan alle gevels (want geen directe buren). Dan is beetje goede muurisolatie heel belangrijk.

Jouw spouwmuren die dus in 2015 zijn geisoleerd zullen een Rc-waarde van ongeveer 1,5 tot 1,8 hebben. Dat is redelijk, maar niet heel goed. Met je Tempex van 1,35 komt je op een totale Rc voor je wanden van richting de 3. Dat begint al ergens op te lijken.

Met 50mm PIR zou je een Rc-waarde van 2,0 tot 2,2 kunnen halen. Dan ga je dus richting 3,5 tot 4,0 voor je wanden.

Glaswol en steenwol hebben vergelijkbare isolatiewaardes als Tempex, vervangen heeft dus geen zin.

Conclusie:
lekker laten zitten en overheen stucen, ik zou zorgen dat je aanbouw dezelfde behandeling krijgt anders heb je daar best grote verschillen in isolatie zitten.

PS: stuc die isoleert is complete onzin, dat doet echt helemaal niks (kijk naar de lamba-waarde, die is bijv. 0,52 van gips, dus 1 cm gips geeft een Rc-waarde van 0,019....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minkjaah
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-07 21:30
Thanks allemaal. Ik ben een stuk wijzer.
Mijn voorkeur ging al uit naar laten zitten maar ben nu overtuigd😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
minkjaah schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 22:21:
Thanks allemaal. Ik ben een stuk wijzer.
Mijn voorkeur ging al uit naar laten zitten maar ben nu overtuigd😁.
Ik heb t thuis ook gedaan piepschuim platen met hitack aan binnenkant van de buitenmuren, heb t gemeten, 3cm piepschuim, 2,2 graad warmer dan waar nog niet had gedaan. Voelde gelijk warmer.
Piepschuim is perfect te stucen met mp75, pir platen met primer ook.[voor niet zuigende ondergronden]
3D wandpanelen van eps is ook een makkelijke snelle isolatie fix.
Pagina: 1