Speaker connector van Sony- naar LG subwoofer zetten

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens GM
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-05-2021
Dag allen,

Ik heb recent het oude surround systeem gekregen van mijn ouders een sony STR KS 1000. Maar ik was zelf al in bezit van een subwoofer van LG (hoorde bij het surround systeem van de grootouders van mijn vriendin) en deze is nieuwer en zeer waarschijnlijk van betere kwaliteit. Heb al uitgezocht dat het kwa wattage en weerstand moet kunnen. Maar nu zit ik met het volgende.

Mijn vraag, in de onderstaande afbeelding zijn de twee aansluitingen van de box de versterker in weergegeven. Nu is die van LG (oranje) van een andere (grotere) vorm dan die van Sony (blauw). Kan ik deze connectors zomaar eruit trekken en omruilen of is hier een tactiek / manier voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daCaQmBZ1zJW_P4M4vnmgOkvpPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vzx0yHdv7qsX7lKSZhOvRSW2.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!
Groeten,

Rens

Beste antwoord (via FeaR op 05-05-2021 11:52)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:02

FeaR

In GoT we trust

Rens GM schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:52:
Kwa crossover weet ik het niet 100% zeker (ik twijfel of je dat ooit kunt weten) maar was ook niet van plan dit ding ooit vol open te draaien (is niet ideaal op een studentenkamer). Dus verwacht dat dat dan wel goed gaat.
Google even wat crossover is, wat je hier post makes no sense. Crossover heeft niets te maken met met volume of vermogen, het gaat om de overgang tussen de speakers en de subwoofer. Bij dit soort setjes is dat op elkaar afgestemd en nu ga je twee setjes mengen/uit elkaar trekken. Setjes waar je de crossover niet in kan stellen zoals met losse componenten wel kan. Het klopt dat deze waarde lastig te weten is doordat fabrikanten bij dit soort kant en klare setjes dergelijke specificaties veelal niet opgeven (weinig nut omdat de instellingen veelal erg basaal zijn en het niet aan te passen is). Voor het geluid kan het niet goed af kunnen stellen/stemmen van een subwoofer een set breken. Vandaar dat ik het aanhaal. Dat de LG subwoofer nieuwer is wil niet zeggen dat deze ook beter is en als deze beter zou zijn wil het niet zeggen dat deze matcht met de Sony set.
...om de leken zoals ik...
Waarom ga ik na dat soort uitspraken twijfelen aan de eerder gedane uitspraak over dat het qua vermogen en weerstand kan om de twee subwoofers uit te wisselen...
Echter wil ik deze omwisselen en er zitten geen schroeven aan. Ik weet niet of ik deze er zomaar af kan trekken of niet, verwacht namelijk van niet.
Kan je de stekker niet open klikken of de kabel er niet uit werken door ergens een naald tussen te zetten?

Stekker er af trekken gaat je niets brengen, hoe wil je dan de nieuwe kabel in de stekker krijgen?

Als de stekker niet te openen is, knip de stekkers van de huidige speakers af met wat resterend kabel er aan en soldeer het geheel aan elkaar hoe je het wilt. Oftewel LG subwoofer aan de kant van de receiver afknippen en daar dan de stekker (waar nog een stukje kabel aan zit) van de Sony aan solderen. Krimpkous er over en je bent er (in theorie, in praktijk zou ik het nog steeds niet doen).

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 02-05-2021 18:13 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Rens GM schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:37:
Heb al uitgezocht dat het kwa wattage en weerstand moet kunnen.
En qua crossover? Dit soort all-in-one setjes zijn niet gemaakt om componenten van uit te wisselen. Dat het qua vermogen en weerstand kan wil niet zeggen dat het ook gaat klinken zoals het hoort. Waarbij ik dingen als vermogen bij dit soort setjes met een korrel zout neem en je vermogen lang niet altijd zo één op één tegenover elkaar kan zetten. Vermogen kan op zo veel manieren worden gemeten dat je al snel geen appels met appels aan het vergelijken bent.

Qua de stekkers, in de basis heb je twee aderig snoer. De stekkers zijn puur om het aansluiten voor de gemiddelde consument makkelijk te maken. Minder werk dan terminals los schroeven en alles in fase aangesloten. Je kan de stekker wisselen en daarmee de speaker van de LG aansluiten op de Sony. Wel even letten op dat de plus en min niet net anders zijn bij LG dan van de Sony, anders zit je dus met de fase.

Edit:
Bovenstaande is de theorie, ik zou dit in de praktijk niet doen.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 02-05-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens GM
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-05-2021
Dankje voor de reactie.

Kwa crossover weet ik het niet 100% zeker (ik twijfel of je dat ooit kunt weten) maar was ook niet van plan dit ding ooit vol open te draaien (is niet ideaal op een studentenkamer). Dus verwacht dat dat dan wel goed gaat.

Ik snap dat de stekkers bedoeld zijn om de leken zoals ik het aansluiten makkelijk te laten maken. Echter wil ik deze omwisselen en er zitten geen schroeven aan. Ik weet niet of ik deze er zomaar af kan trekken of niet, verwacht namelijk van niet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Rens GM schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:52:
Google even wat crossover is, wat je hier post makes no sense. Crossover heeft niets te maken met met volume of vermogen, het gaat om de overgang tussen de speakers en de subwoofer. Bij dit soort setjes is dat op elkaar afgestemd en nu ga je twee setjes mengen/uit elkaar trekken. Setjes waar je de crossover niet in kan stellen zoals met losse componenten wel kan. Het klopt dat deze waarde lastig te weten is doordat fabrikanten bij dit soort kant en klare setjes dergelijke specificaties veelal niet opgeven (weinig nut omdat de instellingen veelal erg basaal zijn en het niet aan te passen is). Voor het geluid kan het niet goed af kunnen stellen/stemmen van een subwoofer een set breken. Vandaar dat ik het aanhaal. Dat de LG subwoofer nieuwer is wil niet zeggen dat deze ook beter is en als deze beter zou zijn wil het niet zeggen dat deze matcht met de Sony set.
...om de leken zoals ik...
Waarom ga ik na dat soort uitspraken twijfelen aan de eerder gedane uitspraak over dat het qua vermogen en weerstand kan om de twee subwoofers uit te wisselen...
Echter wil ik deze omwisselen en er zitten geen schroeven aan. Ik weet niet of ik deze er zomaar af kan trekken of niet, verwacht namelijk van niet.
Kan je de stekker niet open klikken of de kabel er niet uit werken door ergens een naald tussen te zetten?

Stekker er af trekken gaat je niets brengen, hoe wil je dan de nieuwe kabel in de stekker krijgen?

Als de stekker niet te openen is, knip de stekkers van de huidige speakers af met wat resterend kabel er aan en soldeer het geheel aan elkaar hoe je het wilt. Oftewel LG subwoofer aan de kant van de receiver afknippen en daar dan de stekker (waar nog een stukje kabel aan zit) van de Sony aan solderen. Krimpkous er over en je bent er (in theorie, in praktijk zou ik het nog steeds niet doen).

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 02-05-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Hit and run :r

Dit topic is gesloten.