Alibre Atom3d voor budget CAD of alternatief

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hallo iedereen,

Ik werk bij een startup en ben op zoek naar 3D CAD software voor Windows 10 dat redelijk intuïtief werkt en niet al te prijzig is (in de categorie van 50-300 euro). De CAD software ga ik af en toe gebruiken (vandaar het wat lagere budget) voor product ontwerp en rendering. Ik heb al wat ervaring met 3D model programma's als Blender / Blender for Artists waar ik het renderen in kan doen dus dat laatste is niet zo'n issue.
Exacte dimensies zijn belangrijk, of iets daadwerkelijk past en array achtige functies.

De 2 CAD programma's die me tot nu toe het best bevallen zijn Alibre Atom3D en Solid Edge (Siemens). Beide vind ik fijne tooltips hebben. Solid Edge lijkt een stuk uitgebreider maar is me denk iets te duur (gratis gebruik als startup is helaas maar 1 jaar zo te lezen). En Atom3D heeft een nog wat fijnere flow / interface en zit net binnen mijn budget op 250 euro maar ik twijfel een beetje over de feature set, of ik daar niet tegen een limiet ga aanlopen. Heeft iemand ervaring met Atom3D? Geven ze kortingen? (/dan is het minder een issue als het na zeg 2 a 3 jaar niet meer voldoet)

Wat ik verder al geprobeerd heb of overwogen heb:
- FreeCAD (erg fijn voor converteren, voor de rest wil ik liever een beetje meer uitgeven voor iets intuitievers).
- Cloud based zoals Autodesk Fusion 360; ik vermijd deze liever vanwege mogelijke IP issues (van wat ik las als je het gratis gebruikt, de betaalde versie is te prijzig voor me) omdat ik wel bezig ga zijn met wat gevoelige IP.
- TurboCAD; was een beetje teveel aan het worstelen met de interface, de test periode was helaas een beetje snel over ook om echt wat dieper in te duiken.
- Solidworks: ik ben geen student dus lijkt me dat dit te prijzig voor me is.

Heb ik nog andere CAD software over het hoofd gezien?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hmm heb ondertussen nog wat andere programma's geprobeerd maar merk dat tot nu toe Alibre de enige is die beetje in de buurt komt. Wat mij verbaast dat veel van de minder bekende of outdated programma's nog erg duur zijn :|, terwijl de markt vooral gedomineerd word door Solidworks, Autocad en cloud opties als Fusion360. En dan heb ik het over versies waar de prijzen beginnen met 1000 euro maar al snel oplopen naar duizenden euro's voor bijv 3 jaar (dus ook abonnement oplossingen die in eerste instantie goedkoop lijken totdat je het sommetje maakt voor een paar jaar).

Eentje die ik an sich wel interessant vond was Rhino3D maar lijkt toch echt puur een 3D surfacing tool in plaats van CAD software (parametric editing etc). De renderer ervan is overigens een leuke bonus maar de interface is weer een zooitje (en dat voor 1000 euro).
'Moment of Inspiration' is blijkbaar het jonge broertje van Rhino die moderner & goedkoper is (400$) maar ook simpeler en geen CAD (wel een lange trial van 90 dagen).

Ik neig een beetje naar even afwachten en dan een nieuwe versie van Alibre Atom3D of dan toch de duurdere versie Alibre Design.

Wat misschien nog wel interessant is voor anderen hier is dat er ook een gratis programma is (Rocket 3F) wat een best aardige material selectie + renderer heeft (niet concurrend met zoiets als KeyShot natuurlijk maar die is dan ook niet gratis).