Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:30
Beste Tweakers,

Ik twijfel al een aantal jaar over de aanschaf van zonnepanelen en aangezien ik "binnenkort" mijn keuken wil vervangen, en daarbij elektrisch ga koken, wordt het hoog tijd hiermee door te pakken. De gemiste jaren waren uiteraard zonde, maar het betekend wel dat ik nu qua aantal panelen en de huidige Wp's wel goed uit kom.

Ik heb inmiddels een offerte van een lokale installateur, alsook van coolblue. Vergeleken met Winkelman en SB zijn deze echter veel duurder dan ik had gedacht. Dat gezegd hebbende, de lokale installateur heeft wel een schouw gedaan. Uit deze schouw komt naar voren dat de AC kabel nogal wat voeten in de aarde heeft qua routering in of buiten de woning. Er is geen loze 3/4 buis naar de zolder en de andere mogelijkheden zouden betekenen dat er gootjes over de muur van een slaapkamer komen. Of dus buitenlangs, maar dan is via buien onder de vloer weer geen optie gezien ik daar ong. 10cm ruimte heb. Buitenom zou een pijpje gemaakt moeten worden op het platte dak van de garage, en vanuit de garage, via de keuken naar de meterkast.

Waarom dit topic? Ik twijfel over het aantal Wp's en of het wel verstandig is om het hele dak vol te leggen omdat ik dan wel op meer dan 5000 Wp zit. Ik begreep dat dit nogal eens zorgt voor het uitschakelen van de Omvormer wanneer de voltages te hoog worden.

Hieronder meer informatie:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRRHWzIX_7kZEXablCYPNs1PqGE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NKyqp5vJZWQtNbLYteMHITKN.jpg?f=user_large
Zoals hierboven op de foto is te zien heb ik 0 last van schaduwobjecten. Orientatie van de woning is ZZW (richting 210) Het betreft een 2-onder-1-kap woning.
Beschikbare (dak)ruimte
Volgens de installateur kan ik 15 panelen in portrait kwijt, volgens coolblue kunnen het er 16 zijn in landscape.
Ik denk zelf dat 15 panelen al ruim voldoende zijn aangezien mijn elektriciteitsaansluiting 1x40A is en ik geen plannen heb voor 3 fasen.
Jaarverbruik
Het jaarverbruik is over het algemeen rond de 3000-3500Kwh. Nu in de huidige tijd een stuk hoger door thuiswerken. Daarnaast dus de elektrische kookplaat die we willen gaan inzetten. Ik verwacht dat we maar zo naar de 4500Kwh gaan dit jaar. We hebben geen warmtepomp en dat zijn we de komende periode (10+ jaar) ook niet van plan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x40A en niet de intentie om deze aan te laten passen naar 3-fasen. Als dit echt nodig blijkt dan kan dat, maar liever niet.
Budget en doel
Zoveel mogelijk opbrengst tegen zo laag mogelijke kosten. Ik zou voor opbrengst qua verbruik kunnen gaan maar ik leg liever het dak vol. Dit scheel later weer kosten wanneer uitbreiding nodig zou blijken. Daarnaast denk ik dat er niet al te veel aan overschot overblijft. Maar gezien de installatie van het geheel zie ik wel in dat de prijzen voor dit specifieke geval veelal iets hoger zullen zijn!
Wie gaat het project uitvoeren
Ik heb zelf 2 linkerhanden wat betreft zaken als dit. Ook deze installatie zal dus gedaan moeten worden door een professional.
Bijhouden van data
Dit is de reden dat ik graag een SMA omvormer zou willen kiezen. Dit omdat deze qua uitlezen het meeste opties bied. Dat is althans wat ik veel lees op GoT.
Reeds verkregen offertes
Coolblue:
16x Trina Solar TSM-330
1x Growatt MIN 4600 TL-XE
Totaal vermogen: 5280 Wp
inclusief installatie (maar dus zonder schouw, en dus niet op de hoogte van de installatie perikelen)
totale kosten Bruto: 5690,- en dus 1,07 p/Wp

Bieden dus een Growatt aan, en ik heb liever een SMA.
Lokale installateur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHZle6Rt4sVoZF54CQRe363cxPU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vD3sgQpQer1VZUlUFVSI0omh.jpg?f=user_large
Totaal vermogen: 5400Wp
Totale kosten Bruto: 6170,- en dus 1,14 p/Wp

Bieden dus een GOODWE aan, en ik heb liever een SMA. Ik heb wel een goed gevoel overgehouden aan deze installateur, dus ik gun het ze wel. Alleen de prijs is wel serieus veel hoger dan de shops hieronder. Een verschil als dit vind ik moeilijk te verklaren.
Winkelman:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WY4zvXXWOjyooUfIdQzjNBpaOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMZJk0tQR8TVy5KgiiCRbEya.jpg?f=fotoalbum_large
Totale kosten Bruto: 4985,- en dus 0,92 p/Wp

Ik heb Winkelman gemaild omtrent de installatie buitenom en een gat in een plat dak etc. Hier moet ik nog een reactie op krijgen. Wellicht dat deze partij dan wat extra kosten rekent, maar ik verwacht niet dat dit 1000,- meer zal zijn. Daarnaast is deze prijs gebaseerd op een duurder systeem, zowel panelen als ook de omvormer vergeleken met Coolblue en lokale installateur.
Solar Bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw5gCZW4CCAC8BElLK2ThAj9spU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6COGGT18KdNeijNjYfxiNWkX.jpg?f=fotoalbum_large
Totale kosten Bruto: 5071,- en dus 0,93 p/Wp

Ik heb Solar-bouwmarkt gemaild omtrent de installatie buitenom en een gat in een plat dak etc. Hier moet ik nog een reactie op krijgen. Wellicht dat deze partij dan wat extra kosten rekent, maar ik verwacht niet dat dit 1000,- meer zal zijn. Daarnaast is deze prijs gebaseerd op een duurder systeem, zowel panelen als ook de omvormer vergeleken met Coolblue en lokale installateur.
Regio
Gelderland
Opmerkingen
Moet ik nu dan gaan voor de maximale aantal wp's en het risico lopen dat de omvormer af en toe uitvalt? Of moet ik de omvormer wat meer naar beneden dimensioneren? Moet ik dan ook minder panelen kiezen? Zoals jullie wel kunnen lezen ben ik niet bepaald een kennishouder wat betreft dit onderwerp.

Ik hoor dat ook graag jullie input, waarvoor alvast mijn dank _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:48
Een schouw op locatie uitvoeren kost nu eenmaal veel geld.
Het zou goed kunnen dat dat bedrijf meer dan 5 plekken moet schouwen en offertes moet maken voor 1 opdracht.
Moet ik nu dan gaan voor de maximale aantal wp's en het risico lopen dat de omvormer af en toe uitvalt? Of moet ik de omvormer wat meer naar beneden dimensioneren? Moet ik dan ook minder panelen kiezen? Zoals jullie wel kunnen lezen ben ik niet bepaald een kennishouder wat betreft dit onderwerp.
Hier heb ik 8 kWp op 7 kW aan omvormer vermogen op een enkelfase aansluiting. Het hoogste voltage bij de omvormer die ik gelogd heb was 245.2 V. (de meeste huizen in de straat hebben 12 tot 15 panelen, wij 23).
Meestal is het geen probleem, maar meten is weten.
Kun je het AC voltage eens een paar keer meten op momenten dat de zon flink schijnt rond 14:00 en op momenten dat het donker is?
En ook meten hoeveel de spanning inzakt als je bijvoorbeeld een 2000 W kachteltje, fohn oid aan zet.

Gewoon het dak vol, en een omvormer van 80% van het aantal Wp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:23

Gerco-M

mijn tornado res.

Yep inderdaad dak vol en eventueel de omvormer onderdimensioneren, want in die bovenste dimensionering van de omvormer zit toch maar een paar procent aan opbrengst die het zelden waard is, kwa kosten en "hoog voltage risico"

Als je bang bent voor uitschakelende omvormers kan je ook overwegen om naar een 3 fase aansluiting te gaan. Ik lees hier dat je dan een factor 6 lager risico hebt hierop! Omdat dan de piek veel beter verdeeld wordt over de 3 fasen.

Dan kan je misschien zelfs wel meer dan 16 panelen kwijt op je dak? Als ik het goed zie op je foto dan gaan de panelen nog niet tot halverwege het dak. En je kan ook altijd wat panelen leggen op de andere kant, op het dak zelf of op de dakkapel. Maar dan wordt het wel iets meer complex en een tikje minder rendabel. Maar wel meer Kwh opbrengst ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:32
TS schrijft dat hij over gaat naar elektrisch koken. Dan is over naar 3 fase sowieso al een optie om eens vlot over na te denken. Dan is het al snel een optie om ook met 3 fase omvormer te werken... dan schakel je in waarschijnlijk pas na de 1 fase omvormers van je buren af.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
busscherski schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:54:
Een schouw op locatie uitvoeren kost nu eenmaal veel geld.
Het zou goed kunnen dat dat bedrijf meer dan 5 plekken moet schouwen en offertes moet maken voor 1 opdracht.
De beste man is hier ongeveer 15 minuten geweest, maar ik begrijp het sentiment wel. Daarom vind ik het ook echt geen probleem om een paar honderd euro extra te betalen voor een lokale partij. Maar als ik op winkelman vergelijk met wat hen aanbieden scheelt het gewoon 1500 euro, dat is toch te gek vind ik zelf.
busscherski schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:54:

Hier heb ik 8 kWp op 7 kW aan omvormer vermogen op een enkelfase aansluiting. Het hoogste voltage bij de omvormer die ik gelogd heb was 245.2 V. (de meeste huizen in de straat hebben 12 tot 15 panelen, wij 23).
Meestal is het geen probleem, maar meten is weten.
Kun je het AC voltage eens een paar keer meten op momenten dat de zon flink schijnt rond 14:00 en op momenten dat het donker is?
En ook meten hoeveel de spanning inzakt als je bijvoorbeeld een 2000 W kachteltje, fohn oid aan zet.

Gewoon het dak vol, en een omvormer van 80% van het aantal Wp.
Ik ga eens proberen of ik hier soep van kan maken.

Dank voor je reactie!
Gerco-M schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:09:
Yep inderdaad dak vol en eventueel de omvormer onderdimensioneren, want in die bovenste dimensionering van de omvormer zit toch maar een paar procent aan opbrengst die het zelden waard is, kwa kosten en "hoog voltage risico"

Als je bang bent voor uitschakelende omvormers kan je ook overwegen om naar een 3 fase aansluiting te gaan. Ik lees hier dat je dan een factor 6 lager risico hebt hierop! Omdat dan de piek veel beter verdeeld wordt over de 3 fasen.

Dan kan je misschien zelfs wel meer dan 16 panelen kwijt op je dak? Als ik het goed zie op je foto dan gaan de panelen nog niet tot halverwege het dak. En je kan ook altijd wat panelen leggen op de andere kant, op het dak zelf of op de dakkapel. Maar dan wordt het wel iets meer complex en een tikje minder rendabel. Maar wel meer Kwh opbrengst ;)
Als ik de omvormer ga onder dimensioneren kom ik voor een SMA op een 4.0 en dus 4000w. Dan zou ik dus voor een andere omvormer moeten kiezen? 80% van 5400 is 4320w dus dan gat ik wel opbrengst mislopen. Wellicht is het uitschakelen sowieso niet echt een probleem als ik zou rekenen met 80%?

Een 3 fasen aansluiting wil ik liever niet. Dat duurt in onze regio qua doorlooptijd erg lang en ik heb het wat dat betreft ook echt niet nodig.
Wat betreft de ruimte op het dak, dit betreft een 2 onder-1-kap woning, vergeten te vermelden.

Dank voor je reactie!
Ronald schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:18:
TS schrijft dat hij over gaat naar elektrisch koken. Dan is over naar 3 fase sowieso al een optie om eens vlot over na te denken. Dan is het al snel een optie om ook met 3 fase omvormer te werken... dan schakel je in waarschijnlijk pas na de 1 fase omvormers van je buren af.
De keuken is reeds aangeschaft en ik heb een normale 7200w kookplaat aangeschaft en daarnaast zoals hierboven aangegeven zie ik geen noodzaak om naar een 3-fasen aansluiting te gaan. Lijkt me een heel gedoe om voor een klein beetje winst qua opbrengst ook dat aan te laten passen. En zoals hierboven aangegeven duurt een aanvraag erg lang hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja voor de winst kwa opbrengst is dan de 3 fase upgrade niet rendabel, maar meer Wp leggen wel weer, en gewoon verder onderdimensioneren.

Ja 2 onder 1 kap begreep ik, maar voor zover ik het kon zien zitten de panelen nog een heel eind uit het midden, en kunnen daar nog best wat portret orienterende panelen naast toch. Meer panelen is altijd een heel goedkope toevoeging op een bestaande offerte, als je verder gewoon de omvormer laat voor wat het is, want die laatste paar procent is die investering niet waard.

Opbrengst mislopen is zeer beperkt hoor. Op 80% dimensionering mis je nog geen 1% per jaar, en bij 70 of zelfs 65% is het nog steeds maar een paar % en belangrijker, blijf je aan de veilige kant kwa huisaansluiting en voltage problemen en weet ik veel wat. Ook, de opbrengst die je "misloopt" is in de zomer om 2 uur middags. Wat doe jij dan? Niet heel veel denk ik ;) In de winter als je de stroom echt nodig hebt is er nooit aftopping en kan je alle stroom gebruiken. Dan hoe meer panelen hoe beter.
Stroom die je misloopt is jammer voor tijdens salderen. De komende ca 4 jaar nog? Daarna, de resterende 16 jaar van je zonnepanelen leven wil je zoveel mogelijk opbrengst van je systeem als je het nodig hebt voor eigen gebruik. Dan is onderdimensionering helemaal geen probleem, want hoevaak gebruik je meer dan 4000 watt direct? Dan heb je meer aan aan stabiele opbrengst het hele jaar, en dat bereik je met meer panelen, en wat onderdimensonering kwa omvormer.

Als je nog een paar panelen erbij kan leggen altijd doen, ik heb ook mijn beide daken zo vol mogelijk, met in totaal 49 prachtige panelen :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Gerco-M schreef op zondag 2 mei 2021 @ 19:41:
Ja voor de winst kwa opbrengst is dan de 3 fase upgrade niet rendabel, maar meer Wp leggen wel weer, en gewoon verder onderdimensioneren.

Ja 2 onder 1 kap begreep ik, maar voor zover ik het kon zien zitten de panelen nog een heel eind uit het midden, en kunnen daar nog best wat portret orienterende panelen naast toch. Meer panelen is altijd een heel goedkope toevoeging op een bestaande offerte, als je verder gewoon de omvormer laat voor wat het is, want die laatste paar procent is die investering niet waard.

Opbrengst mislopen is zeer beperkt hoor. Op 80% dimensionering mis je nog geen 1% per jaar, en bij 70 of zelfs 65% is het nog steeds maar een paar % en belangrijker, blijf je aan de veilige kant kwa huisaansluiting en voltage problemen en weet ik veel wat. Ook, de opbrengst die je "misloopt" is in de zomer om 2 uur middags. Wat doe jij dan? Niet heel veel denk ik ;) In de winter als je de stroom echt nodig hebt is er nooit aftopping en kan je alle stroom gebruiken. Dan hoe meer panelen hoe beter.
Stroom die je misloopt is jammer voor tijdens salderen. De komende ca 4 jaar nog? Daarna, de resterende 16 jaar van je zonnepanelen leven wil je zoveel mogelijk opbrengst van je systeem als je het nodig hebt voor eigen gebruik. Dan is onderdimensionering helemaal geen probleem, want hoevaak gebruik je meer dan 4000 watt direct? Dan heb je meer aan aan stabiele opbrengst het hele jaar, en dat bereik je met meer panelen, en wat onderdimensonering kwa omvormer.

Als je nog een paar panelen erbij kan leggen altijd doen, ik heb ook mijn beide daken zo vol mogelijk, met in totaal 49 prachtige panelen :)
Qua budget verwacht ik rond de 5000 euro uit te komen, of zelfs iets meer. Dat vind ik eigenlijk wel voldoende. Ook omdat ik dan in ieder geval mijn verbruik opbreng. Daarnaast heeft de installateur die bij mij heeft gekeken aangegeven dat er niet meer dan 15 panelen passen in portrait. Daar moet ik dan maar van uit gaan aangezien de beste man ook wat maten heeft genomen.

Maar het is dus beter om voor de SMA5.0 te gaan met 5400Wp dan naar de 4.0 te gaan? Ik zou natuurlijk ook voor de Growatt 4600 kunnen kiezen, scheelt wel veel aanschafkosten. Ik weet alleen niet echt of de monitoring ook goed is. Volgens mij is voor deze opstelling 4600W het meest ideaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Tribunus schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:07:
[...]

Qua budget verwacht ik rond de 5000 euro uit te komen, of zelfs iets meer. Dat vind ik eigenlijk wel voldoende. Ook omdat ik dan in ieder geval mijn verbruik opbreng. Daarnaast heeft de installateur die bij mij heeft gekeken aangegeven dat er niet meer dan 15 panelen passen in portrait. Daar moet ik dan maar van uit gaan aangezien de beste man ook wat maten heeft genomen.

Maar het is dus beter om voor de SMA5.0 te gaan met 5400Wp dan naar de 4.0 te gaan? Ik zou natuurlijk ook voor de Growatt 4600 kunnen kiezen, scheelt wel veel aanschafkosten. Ik weet alleen niet echt of de monitoring ook goed is. Volgens mij is voor deze opstelling 4600W het meest ideaal?
Je kan toch je installateur vragen of er in portret niet eventueel een paar panelen bij passen links. Deze optie wordt niet vaak aangeboden omdat de meeste mensen het minder mooi vinden als je landscape en portret gaat mixen. Het is minder "strak" maar wel meer panelen!

Ik heb zelf geen ervaring met beide omvormers maar goede dingen gehoord. Als je zelf monitoring wilt doen is de SMA blijkbaar beter, maar kwa omvormer zelf is de Growatt ook heel goed.

Ja kwa omvormer dimensionering wordt vaak 80% aangehouden, en dan is bij 5400 Wp de 4600 W al voldoende. Je kan een grotere kopen als je die 1% opbrengst verschil per jaar ook wilt, maar dat is zelden rendabel. Dat geld investeren in extra panelen is altijd sneller terugverdiend!

Reken je trouwens niet rijk met "verbruik opwekken" want dat hele sommetje is weg als saldering er uit gaat. Dan is meer opwek altijd beter omdat je dan meer opwekt als je het nodig hebt. En niet dan alsnog dure stroom hoeft te kopen a 23 cent per kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Gerco-M schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:17:
[...]

Je kan toch je installateur vragen of er in portret niet eventueel een paar panelen bij passen links. Deze optie wordt niet vaak aangeboden omdat de meeste mensen het minder mooi vinden als je landscape en portret gaat mixen. Het is minder "strak" maar wel meer panelen!

Ja kwa omvormer dimensionering wordt vaak 80% aangehouden, en dan is bij 5400 Wp de 4600 W al voldoende. Je kan een grotere kopen als je die 1% opbrengst verschil per jaar ook wilt, maar dat is zelden rendabel. Dat geld investeren in extra panelen is altijd sneller terugverdiend!

Reken je trouwens niet rijk met "verbruik opwekken" want dat hele sommetje is weg als saldering er uit gaat. Dan is meer opwek altijd beter omdat je dan meer opwekt als je het nodig hebt. En niet dan alsnog dure stroom hoeft te kopen a 23 cent per kwh.
Ik kan mijn installateur zeker vragen om dat nog even mee te nemen, ze moeten eerst even reageren op de vraag van de aanbieding en waarom de kosten wat aan de hoge kant zijn vergeleken met andere partijen :9 .

Maar nog even over die extra panelen. Als ik mijn omvormer gelijk houd, en ik al redelijk binnen de 80% zit, dan moet ik bij meer panelen toch ook qua omvormer omhoog? Of zie ik nu iets over het hoofd? Of vind jij dat er nog 2 panelen "bij kunnen" met de SMA 5.0 omvormer? Zegmaar ongeveer 6000Wp dus aangezien dat binnen specs van de omvormer is (als het de SMA of de GOODWE zou worden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Als de omvormer het kwa Wp vermogen geen probleem vind, dit aantal panelen dan is het helemaal goed hoor. Ik zou er denk ik geen zwaardere omvormer voor nemen.

Bij het totaal van de panelen bij 6000 Wp is 80% 4800 dus dan is de 5000 omvormer al helemaal okee.

In de zomer of in de lente bij koud weer en felle zon krijg je wel af toe wat aftopping, dus dat de omvormer dan aan de max zit. Maar op jaarbasis kwa opbrengst zit dit onder de 1% dus daar alleen een zwaardere omvormer voor nemen is vaak niet rendabel. Of je moet die "vlakke top parabool" heel vervelend vinden, zoals sommige mensen hier op het forum en die dan toch wel iets meer willen investeren zodat ze echt helemaal het maximum uit hun panelen halen. Maar dan doe je het meer gewoon voor de lol dan dat het een zinvolle investering is ;)

Het ligt natuurlijk ook altijd aan het prijsverschil tussen de omvormers, maar investeer in elk geval altijd eerst in het maximum aan panelen en kijk dan voor de omvormer opties.

Pagina: 1