Beste Tweakers,
Ik twijfel al een aantal jaar over de aanschaf van zonnepanelen en aangezien ik "binnenkort" mijn keuken wil vervangen, en daarbij elektrisch ga koken, wordt het hoog tijd hiermee door te pakken. De gemiste jaren waren uiteraard zonde, maar het betekend wel dat ik nu qua aantal panelen en de huidige Wp's wel goed uit kom.
Ik heb inmiddels een offerte van een lokale installateur, alsook van coolblue. Vergeleken met Winkelman en SB zijn deze echter veel duurder dan ik had gedacht. Dat gezegd hebbende, de lokale installateur heeft wel een schouw gedaan. Uit deze schouw komt naar voren dat de AC kabel nogal wat voeten in de aarde heeft qua routering in of buiten de woning. Er is geen loze 3/4 buis naar de zolder en de andere mogelijkheden zouden betekenen dat er gootjes over de muur van een slaapkamer komen. Of dus buitenlangs, maar dan is via buien onder de vloer weer geen optie gezien ik daar ong. 10cm ruimte heb. Buitenom zou een pijpje gemaakt moeten worden op het platte dak van de garage, en vanuit de garage, via de keuken naar de meterkast.
Waarom dit topic? Ik twijfel over het aantal Wp's en of het wel verstandig is om het hele dak vol te leggen omdat ik dan wel op meer dan 5000 Wp zit. Ik begreep dat dit nogal eens zorgt voor het uitschakelen van de Omvormer wanneer de voltages te hoog worden.
Hieronder meer informatie::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NKyqp5vJZWQtNbLYteMHITKN.jpg?f=user_large)
Zoals hierboven op de foto is te zien heb ik 0 last van schaduwobjecten. Orientatie van de woning is ZZW (richting 210) Het betreft een 2-onder-1-kap woning.
Ik denk zelf dat 15 panelen al ruim voldoende zijn aangezien mijn elektriciteitsaansluiting 1x40A is en ik geen plannen heb voor 3 fasen.
1x Growatt MIN 4600 TL-XE
Totaal vermogen: 5280 Wp
inclusief installatie (maar dus zonder schouw, en dus niet op de hoogte van de installatie perikelen)
totale kosten Bruto: 5690,- en dus 1,07 p/Wp
Bieden dus een Growatt aan, en ik heb liever een SMA.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vD3sgQpQer1VZUlUFVSI0omh.jpg?f=user_large)
Totaal vermogen: 5400Wp
Totale kosten Bruto: 6170,- en dus 1,14 p/Wp
Bieden dus een GOODWE aan, en ik heb liever een SMA. Ik heb wel een goed gevoel overgehouden aan deze installateur, dus ik gun het ze wel. Alleen de prijs is wel serieus veel hoger dan de shops hieronder. Een verschil als dit vind ik moeilijk te verklaren.:strip_exif()/f/image/MMZJk0tQR8TVy5KgiiCRbEya.jpg?f=fotoalbum_large)
Totale kosten Bruto: 4985,- en dus 0,92 p/Wp
Ik heb Winkelman gemaild omtrent de installatie buitenom en een gat in een plat dak etc. Hier moet ik nog een reactie op krijgen. Wellicht dat deze partij dan wat extra kosten rekent, maar ik verwacht niet dat dit 1000,- meer zal zijn. Daarnaast is deze prijs gebaseerd op een duurder systeem, zowel panelen als ook de omvormer vergeleken met Coolblue en lokale installateur.:strip_exif()/f/image/6COGGT18KdNeijNjYfxiNWkX.jpg?f=fotoalbum_large)
Totale kosten Bruto: 5071,- en dus 0,93 p/Wp
Ik heb Solar-bouwmarkt gemaild omtrent de installatie buitenom en een gat in een plat dak etc. Hier moet ik nog een reactie op krijgen. Wellicht dat deze partij dan wat extra kosten rekent, maar ik verwacht niet dat dit 1000,- meer zal zijn. Daarnaast is deze prijs gebaseerd op een duurder systeem, zowel panelen als ook de omvormer vergeleken met Coolblue en lokale installateur.
Ik hoor dat ook graag jullie input, waarvoor alvast mijn dank
Ik twijfel al een aantal jaar over de aanschaf van zonnepanelen en aangezien ik "binnenkort" mijn keuken wil vervangen, en daarbij elektrisch ga koken, wordt het hoog tijd hiermee door te pakken. De gemiste jaren waren uiteraard zonde, maar het betekend wel dat ik nu qua aantal panelen en de huidige Wp's wel goed uit kom.
Ik heb inmiddels een offerte van een lokale installateur, alsook van coolblue. Vergeleken met Winkelman en SB zijn deze echter veel duurder dan ik had gedacht. Dat gezegd hebbende, de lokale installateur heeft wel een schouw gedaan. Uit deze schouw komt naar voren dat de AC kabel nogal wat voeten in de aarde heeft qua routering in of buiten de woning. Er is geen loze 3/4 buis naar de zolder en de andere mogelijkheden zouden betekenen dat er gootjes over de muur van een slaapkamer komen. Of dus buitenlangs, maar dan is via buien onder de vloer weer geen optie gezien ik daar ong. 10cm ruimte heb. Buitenom zou een pijpje gemaakt moeten worden op het platte dak van de garage, en vanuit de garage, via de keuken naar de meterkast.
Waarom dit topic? Ik twijfel over het aantal Wp's en of het wel verstandig is om het hele dak vol te leggen omdat ik dan wel op meer dan 5000 Wp zit. Ik begreep dat dit nogal eens zorgt voor het uitschakelen van de Omvormer wanneer de voltages te hoog worden.
Hieronder meer informatie:
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NKyqp5vJZWQtNbLYteMHITKN.jpg?f=user_large)
Zoals hierboven op de foto is te zien heb ik 0 last van schaduwobjecten. Orientatie van de woning is ZZW (richting 210) Het betreft een 2-onder-1-kap woning.
Beschikbare (dak)ruimte
Volgens de installateur kan ik 15 panelen in portrait kwijt, volgens coolblue kunnen het er 16 zijn in landscape.Ik denk zelf dat 15 panelen al ruim voldoende zijn aangezien mijn elektriciteitsaansluiting 1x40A is en ik geen plannen heb voor 3 fasen.
Jaarverbruik
Het jaarverbruik is over het algemeen rond de 3000-3500Kwh. Nu in de huidige tijd een stuk hoger door thuiswerken. Daarnaast dus de elektrische kookplaat die we willen gaan inzetten. Ik verwacht dat we maar zo naar de 4500Kwh gaan dit jaar. We hebben geen warmtepomp en dat zijn we de komende periode (10+ jaar) ook niet van plan.Huidige elektriciteitsaansluiting
1x40A en niet de intentie om deze aan te laten passen naar 3-fasen. Als dit echt nodig blijkt dan kan dat, maar liever niet.Budget en doel
Zoveel mogelijk opbrengst tegen zo laag mogelijke kosten. Ik zou voor opbrengst qua verbruik kunnen gaan maar ik leg liever het dak vol. Dit scheel later weer kosten wanneer uitbreiding nodig zou blijken. Daarnaast denk ik dat er niet al te veel aan overschot overblijft. Maar gezien de installatie van het geheel zie ik wel in dat de prijzen voor dit specifieke geval veelal iets hoger zullen zijn!Wie gaat het project uitvoeren
Ik heb zelf 2 linkerhanden wat betreft zaken als dit. Ook deze installatie zal dus gedaan moeten worden door een professional.Bijhouden van data
Dit is de reden dat ik graag een SMA omvormer zou willen kiezen. Dit omdat deze qua uitlezen het meeste opties bied. Dat is althans wat ik veel lees op GoT.Reeds verkregen offertes
Coolblue:
16x Trina Solar TSM-3301x Growatt MIN 4600 TL-XE
Totaal vermogen: 5280 Wp
inclusief installatie (maar dus zonder schouw, en dus niet op de hoogte van de installatie perikelen)
totale kosten Bruto: 5690,- en dus 1,07 p/Wp
Bieden dus een Growatt aan, en ik heb liever een SMA.
Lokale installateur:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vD3sgQpQer1VZUlUFVSI0omh.jpg?f=user_large)
Totale kosten Bruto: 6170,- en dus 1,14 p/Wp
Bieden dus een GOODWE aan, en ik heb liever een SMA. Ik heb wel een goed gevoel overgehouden aan deze installateur, dus ik gun het ze wel. Alleen de prijs is wel serieus veel hoger dan de shops hieronder. Een verschil als dit vind ik moeilijk te verklaren.
Winkelman:
:strip_exif()/f/image/MMZJk0tQR8TVy5KgiiCRbEya.jpg?f=fotoalbum_large)
Totale kosten Bruto: 4985,- en dus 0,92 p/Wp
Ik heb Winkelman gemaild omtrent de installatie buitenom en een gat in een plat dak etc. Hier moet ik nog een reactie op krijgen. Wellicht dat deze partij dan wat extra kosten rekent, maar ik verwacht niet dat dit 1000,- meer zal zijn. Daarnaast is deze prijs gebaseerd op een duurder systeem, zowel panelen als ook de omvormer vergeleken met Coolblue en lokale installateur.
Solar Bouwmarkt:
:strip_exif()/f/image/6COGGT18KdNeijNjYfxiNWkX.jpg?f=fotoalbum_large)
Totale kosten Bruto: 5071,- en dus 0,93 p/Wp
Ik heb Solar-bouwmarkt gemaild omtrent de installatie buitenom en een gat in een plat dak etc. Hier moet ik nog een reactie op krijgen. Wellicht dat deze partij dan wat extra kosten rekent, maar ik verwacht niet dat dit 1000,- meer zal zijn. Daarnaast is deze prijs gebaseerd op een duurder systeem, zowel panelen als ook de omvormer vergeleken met Coolblue en lokale installateur.
Regio
GelderlandOpmerkingen
Moet ik nu dan gaan voor de maximale aantal wp's en het risico lopen dat de omvormer af en toe uitvalt? Of moet ik de omvormer wat meer naar beneden dimensioneren? Moet ik dan ook minder panelen kiezen? Zoals jullie wel kunnen lezen ben ik niet bepaald een kennishouder wat betreft dit onderwerp.Ik hoor dat ook graag jullie input, waarvoor alvast mijn dank