TV > 55 inch met beste audio uitgang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:42
Ik ben op zoek naar een nieuwe TV (≥55inch t/m 60 inch) met een goede audio uitgang voor aansluiting stereo installatie.
Budget: ≤ €3000,-

Ik gebruik de TV voor het kijken van concerten en films.

Enkele modellen die on line goede recensies hebben zijn o.a.
  • LG OLED65G1RLA
  • Sony XR-55A84J
Deze modellen komen volgens enkele audio (tv) sites goed uit de test maar beoordeling van geluid wordt bij recensies van tv's vaak onderbelicht.
Heeft hier iemand ervaring met een van deze modellen of kent er iemand nog andere modellen met goede beeld en geluidskwaliteit?

De TV wordt op onderstaand systeem aangesloten.

systeem
Versterker: Yamaha A-S2200
Speakers: Focal Aria 948

Hartelijk dank voor de hulp

Beste antwoord (via Metaltoby op 03-05-2021 09:00)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je versterker een pure stereo DAC heeft, dan moet je er rekenening mee houden dat je de spdif uitgang zo kan instellen.

Ik heb een Rotel RC-1590 voorversterker en die slikt enkel stereo, dus geen DTS, Dolby etc.

De TV (Samsung) kan ik instellen om alleen stereo over de spdif te sturen, dus DTS signalen e.d. worden netjes geconverteerd.

Volgens mij kunnen de meeste tv's dat wel, maar het loont wel de moeite om te controleren of deze optie in het menu terug te vinden is, eventueel via de handleiding online opzoeken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-05 17:58

FeaR

In GoT we trust

Audio in reviews gaat veelal over de ingebouwde speakers, waar jij focust op de uitgang voor naar een externe set. Naar mijns inziens mag er geen verschil zijn als je audio door de TV digitaal uit gaat sturen. Mits beide TV's hetzelfde ondersteunen, daarover zo meer.

Wat is de bron? Als je echt zo wilt focussen op geluid dan zou ik de TV skippen en een bron kiezen die beeld en geluid apart uit kan sturen. Dat lijkt mij meer in lijn met je wensen en mogelijk ook voor je eigen gevoel. Als in, ik heb ook geen verkeerde speakers staan maar als ik een nieuwe TV ga halen dan is geluid niet iets waar ik op let. Volgens mij speelt je gevoel hier meer mee dan het technische aspect (wat in audio wel vaker een ding is).

Punt voor jou is wel dat veel TV's tegenwoordig geen analoge audio uitgang meer hebben en doordat de Yamaha alleen dat soort ingangen heeft zal je richting een DAC moeten om de TV en de Yamaha aan elkaar te knopen. Puntje kan ook nog zijn wel tracks/codecs de TV iets mee kan of niet. Maar met een 2.0 setup is dat minder van belang aangezien DTS 5.1 door willen sturen met een 2.0 set niet de meest voor de hand liggende wens is, de bron zal je sowieso instellen op 2.0 en dat lukt elke tv om uit te sturen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
De Sony 55A89 heeft geweldig geluid (Dolby Atmos) voor een TV en natuurlijk prachtig beeld;

https://www.artencraft.nl/nl/sony-oled-ke55a89b-591758.html

Wil je mooi geluid via losse speakers zou ik eens naar een nieuwe 5.1 receiver gaan kijken, bijv. zoiets als deze;

pricewatch: Denon AVR-X2700H

Probleem van oude versterkers is de aansluitingen, tegenwoordig loopt het geluid via HDMI.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21-05 08:56

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik neem aan dat er tussen de GX en G1 weinig veranderd is aan de luidsprekers, ik vond de GX toen ik hem op test had prima geluid geven, maar was geen partij tegen mijn Little/One externe luidsprekers.

Sony gebruikt het geluidsysteem van de televisies vaak om zich te onderscheiden en de Sony's hebben vaak nog betere geluidsystemen dan de LG's.

Ik zou zeggen dat extern geluid de beste optie is en dan ook eerste keus moet zijn. Is extern geluid niet mogelijk of niet gewenst, dan is de hogere prijs van een Sony OLED goed te verantwoorden, want Sony besteed echt aandacht aan het geluid in de televisie. Mocht dat te duur zijn, dan heeft de LG nog altijd prima geluid.

Min of meer komt het erop neer dat fabrikanten in hun top-TV's geen goedkope luidsprekers inbouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door dmantione op 02-05-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
Zo te horen wordt het lastig om de versterker analoog te koppelen aan de TV omdat de aansluitingen vaak ontbreken. Met een ingebouwde DAC zou het eventueel moeten lukken. Dan ga ik met deze aanvullende gegevens verder inventariseren.

ps. Het gaat niet om het ingebouwde geluidsysteem van de TV zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou gebruik maken van... tsja... een moderne receiver, het meest gebruikte audio-out formaat qua kabel van moderne TV's is toch wel HDMI tegenwoordig, en wel eARC/ARC. Nauw gevolgd door SP/DIF. Daar overheen kan je dan een keur aan audio formaten naar een receiver duwen, zoals PCM, DTS/afgeleiden, en Dolby t/m Atmos. De receiver decodeert dat dan, en stuwt dat door aan de ingebouwde amp waar je de speakers aan hebt, of evt. een externe amp...

De "beste" audio uitgang is doorgaans gewoon HDMI eARC. Hoewel je versterker zeker een use-case heeft, is dat echter niet het aansluiten van een TV. Een externe DAC zal ik persoonlijk ook selecteren in iets wat:

- HDMI audio input kan ontvangen (óf van devices rechtstreeks met passthrough, óf via eARC)
- Alle formaten die je wil kan decoderen (DTS+, Dolby Atmos, etc...)
- De analoge aansluiting die je wil heeft.

Persoonlijk weet ik niet wat je bron zal zijn (TV... maar ga je ook blue ray kijken? Game consoles/PC's aansluiten?), maar criteria als HDMI 2.1 komen ook om de hoek kijken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je versterker een pure stereo DAC heeft, dan moet je er rekenening mee houden dat je de spdif uitgang zo kan instellen.

Ik heb een Rotel RC-1590 voorversterker en die slikt enkel stereo, dus geen DTS, Dolby etc.

De TV (Samsung) kan ik instellen om alleen stereo over de spdif te sturen, dus DTS signalen e.d. worden netjes geconverteerd.

Volgens mij kunnen de meeste tv's dat wel, maar het loont wel de moeite om te controleren of deze optie in het menu terug te vinden is, eventueel via de handleiding online opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
Fairy schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:04:

Volgens mij kunnen de meeste tv's die wil, maar het loont wel de moeite om te controleren of deze optie in het menu terug te vinden is, eventueel via de handleiding online opzoeken.
Klopt het is voor mij ook stereo, Ik wil zelf een 2.1 opstelling gaan maken Ik heb nu de Aria 948 en later dit jaar de bijbehorende subwoofer.

Ik zal het nakijken of de stereo instellingen bij een nieuwe TV via handleiding ook kan worden overgenomen.

Je hebt dus ook de RB-1590 staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Metaltoby schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:00:
[...]

Klopt het is voor mij ook stereo, Ik wil zelf een 2.1 opstelling gaan maken Ik heb nu de Aria 948 en later dit jaar de bijbehorende subwoofer.

Ik zal het nakijken of de stereo instellingen bij een nieuwe TV via handleiding ook kan worden overgenomen.

Je hebt dus ook de RB-1590 staan?
Ik heb de Rotel RB-1582 MK2. Dit in een 2.2 opstelling, 2 subs (B&W DB4s).

Op dit moment heb ik er even geen DSP tussen (kijken hoe dat bevalt). Normaliter heb ik er een MiniDSP DDRC24 tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaltoby
Mooi opstelling met de 2 DB4s!

Bedankt allemaal voor de reacties want hiermee kan ik nu verder en gerichter inventariseren.
Pagina: 1