parallel schakelen van slimme schakelaars

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svarrio
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-05 20:20
In onze tuin hebben wij de pomp om de tuin te besproeien. Deze pomp is aangesloten op een gira draadloze schakelaar. Dit systeem werkt goed en willen wij graag behouden. Daarnaast willen wij de pomp ook met een slimme schakelaar kunnen bedienen. Gewoon een smartlife schakelaar.

Mijn vraag: Is het mogelijk om de Gira en de Slimme schakelaar paralell te schakelen en de pomp te bedienen?

Als beide schakelaars om en om worden gebruikt dan voorzie ik geen problemen maar ik twijfel wat er gebeurd als beide schakelaars aan staan en beide stroom leveren aan de pomp. Gaat dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Laatst online: 21:08
In principe is het wel mogelijk, je moet alleen héél erg goed oppassen. Dit is enorm link als je niet goed weet wat je doet.

De nul van de ene schakelaar moet met de nul van de andere schakelaar zijn verbonden, en de fase van de ene schakelaar met de fase van de andere. Dit absoluut niet omdraaien want dan krijg je hele erge kortsluiting (ongeacht of beide schakelaars aanstaan of niet).
Voordat je de belasting aansluit met een multimeter controleren dat je inderdaad van plan bent fase op fase aan te sluiten en nul op nul.

Je moet er ook op letten dat zo'n schakelaar vaak enkelpolig schakelt (dus alleen de fase of nul onderbreekt en niet de andere). Dat zou er toe kunnen leiden dat de belasting niet uitgeschakeld kan worden (als de ene schakelaar alleen de nul onderbreekt en de ander alleen de fase). Dat is eenvoudig op te lossen door bij een van de schakelaars bij zowel bij de ingang als bij de uitgang de nul en fase te verwisselen.

Ik ga er even van uit dat het niet-dimbare schakelaars zijn met een mechanisch relay (hoorbare klik bij schakelen). Als dat niet zo is durf ik niet te zeggen of het goed zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien een hotelschakeling?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

svarrio schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:26:
Mijn vraag: Is het mogelijk om de Gira en de Slimme schakelaar paralell te schakelen en de pomp te bedienen?
met een hotel schakeling is dit mogelijk maar ... je zit wel met een uitdaging ..

Dit doe ik bv met mijn zonnescherm .. (kaku (remote)+ shelly (wifi --> telefoon) ) ik kan ze via beide bedienen
via een hotel schakeling .. maar dat kan alleen omdat beide units zijn voorzien van een "handmatige" optie welke ik (mis/ge)bruikt heb

Dus als de Gira een handmatige optie heeft kan je deze vervangen door de "slimme" oplossing .
Als beide schakelaars om en om worden gebruikt dan voorzie ik geen problemen maar ik twijfel wat er gebeurd als beide schakelaars aan staan en beide stroom leveren aan de pomp. Gaat dat goed?
nope ==> kortsluiting .. zoek op internet naar een hotel schakeling

Als je 1 lamp op 2 plekken kan bedienen bv bij een trap beneden + boven of in je slaapkamer (trektouw bij het bed + schakelaar bij de deur) dat is een hotel schakeling

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Laatst online: 21:08
memphis schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:12:
Misschien een hotelschakeling?
Dan moeten de slimme schakelaars een wisselcontact hebben. Volgens mij hebben die dat (meestal) niet.
vso schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:20:
[...]

nope ==> kortsluiting .. zoek op internet naar een hotel schakeling
Waarom zouden twee parallelle schakelaars (mits goed aangesloten natuurlijk) voor kortsluiting zorgen? Het voordeel van een hotelschakeling is dat je als de lamp met de ene schakelaar hebt aangezet je hem met de andere weer uit kan zetten, maar een parallelle schakeling kán wel (en werkt dan als logische OR van beide schakelaars, terwijl een hotelschakeling een XOR is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:36
Een Shelly 1 schakelaar heeft een switch input, hier zou je de huidige output(fase!) van schakelaar 1 op kunnen zetten. Vervolgens schakelt deze zowel slim, als ook door input van de vorige schakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is in ieder geval niet de bedoeling om 2 apparaat stekkers aan je pomp te zetten en zo naar beide schakelaars te gaan. Iemand die niet van het systeem af weet kan dan 1 van de stekkers verkeerd om doen, wat normaal gesproken niets mag uitmaken, of erger nog, een stekker loshalen terwijl hij spanning krijgt via de andere....

Oplossing is denk ik om beide schakelaars een relais te laten sturen, die parallel te bedragen, en vanaf daar naar je pomp. Dan kun je het netjes in een kastje bedraden met aan de buitenkant alleen een aansluitsnoer en een contactdoos voor de pomp.

Of idd die Shelly gebruiken.
Pagina: 1