Opel Astra K - Sanity check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
Hey!

Onlangs een zwaar ongeval gehad waarbij onze wagen total-loss is verklaard. We hebben -in functie van werk en school van de kinderen- relatief snel een andere wagen moeten kopen. Na beperkt te onderzoeken, hebben we een Opel Astra K diesel uit 2016 gekocht bij een dealer uit de buurt. De meest voorkomende problemen waren niet aanwezig en alle terugroepacties werden uitgevoerd. Wagen zag er verder netjes uit en de proefritten verliepen goed.

Zoals het wil met wagens, zijn er na de aankoop een aantal defecten naar boven gekomen. De meeste zijn zonder problemen verholpen onder garantie, dus over de dealer op zich geen klagen. Er blijven echter een aantal problemen over die niet of niet betrouwbaar na te bootsen vallen. De meeste daarvan stoor ik me niet zoveel aan en hebben ook weinig invloed op het rijplezier of de veiligheid. Maar één ervan voel ik me niet zo goed bij. Er is namelijk een sporadisch probleem met het remsysteem waarbij er bijna geen remdruk is. Het rempedaal zakt dan tot aan de grond, maar bij defensief rijden kom je wel op tijd tot stilstand. Zowel mijn vrouw als ikzelf hebben dit probleem, wat me doet vermoeden dat het niet met de rijstijl te maken heeft.

Bij de garage hebben we dit niet kunnen simuleren en ook op de eigen oprit is dit nog maar 1 keer gelukt. Ze hebben toch e.e.a. nagezien, maar er zijn geen lekken gevonden, geen overmatige slijtage aan de schijven en blokken en de druk op het systeem is na meermaals testen ruim voldoende gebleken. Alle vier de hoeken remmen zonder afwijking. Zonder duidelijk probleem kunnen/willen ze niet blind zaken gaan vervangen. Best begrijpelijk, maar ik kan niet zeggen dat het vertrouwen in de wagen hiermee verbetert.

Mijn vraag hierbij is niet zozeer wat ik aan dit specifieke probleem kan doen (er zijn altijd mogelijkheden, maar ze kosten wel redelijk wat). De vraag is eerder wat ik met de wagen moet doen. Hij heeft in het afgelopen jaar ongeveer 4 weken bij de dealer gestaan om verschillende herstellingen. Daarbij blijven sommige problemen onopgelost, waarvan één met mogelijk serieuze gevolgen.

Enerzijds denk ik erover om de wagen van de hand te doen en een "betrouwbare" Aziaat aan te schaffen. Ik heb redelijk wat ervaring met Honda en ietwat met Toyota en bij geen van de twee heb ik zo'n waaier met problemen meegemaakt. Aan de andere kant is het geen absolute garantie en het brengt ook kosten met zich mee. Ik zit er wat te dicht op en weet het niet goed meer. Hierbij de vraag naar jullie toe: wat zouden jullie doen ik deze situatie?

Even voor de volledigheid, de problematiek die we tot nu toe ervaren hebben met onze Astra:
Reeds opgelost: distributieketting, oliepomp, versnellingsbak, spoor rechter achterwiel.
Niet opgelost: radiontvangst, beginnende roest (oppervlakkig, gerust zelf te doen), remdruk, mogelijk opnieuw distributieketting.

Als ik het zo allemaal opsom, ligt de beslissing eigenlijk redelijk voor de hand. Maar toch: mensen met ervaring met dit type wagen? Eventueel herkenbare problemen? Andere inzichten?

Yes, but no.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:47
Hoeveel zijn je kinderen je waard?
Als jij niet met een prettig gevoel in de auto zit, omdat de remmen het op elk moment niet kunnen doen, waarom heb je hem dan nog niet gisteren weggedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:47
Wat @99ruud99 zegt, ik persoonlijk had ‘m al weggedaan. Zulke problemen met je belangrijkste veiligheidsfunctie (remmen) wil je toch niet hebben? Lees online ook veel vergelijkbare cases dus het lijkt een “bekend” probleem maar eerlijk is eerlijk, je leest online natuurlijk al gauw alleen de negatieve zaken.

Ik ben wel vrij verbijsterd over de lijst van problemen bij een auto van 5 jaar oud. Oliepomp, versnellingsbak, distributieketting en zelfs roest? Bizar. Je noemt zelf al een Aziatische auto als alternatief. Ik rijd nu (nog) in een Toyota Auris TS van 6 jaar oud met ruim 80.000 op de teller, en behoudens 4 nieuwe bandjes en regulier onderhoud heb ik nog helemaal niks aan die auto hoeven doen.

Ik zou het wel weten :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:19:
Hoeveel zijn je kinderen je waard?
Als jij niet met een prettig gevoel in de auto zit, omdat de remmen het op elk moment niet kunnen doen, waarom heb je hem dan nog niet gisteren weggedaan?
En dan zijn de kinderen nog enigszins veilig omdat de kinderen zich waarschijnlijk in de auto bevinden, er is ook een inherent risico voor overige weggebruikers en hoe gaat dat potentieel op je doorwerken indien er door dit bekende mankement een ongeluk gaat plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
99ruud99 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:19:
waarom heb je hem dan nog niet gisteren weggedaan?
Ik denk dat het vooral psychologisch is momenteel. Er is al redelijk wat werk in gestoken en dat maakt het emotioneel moeilijker is om toch van de hand te doen. Vandaar de sanity check, waarvoor dank :)
Denman schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:34:
Aziatische auto als alternatief.
Zelf ook geen enkel defect gehad met Honda en zeer beperkt met Toyota. Na 8 jaar zelfs nog de elektronische sturing van de airco onder garantie vervangen. Op het moment van beslissen echter geen betaalbare opties in de buurt (woon in een uithoek van het land, veel Aziaten zijn er hier niet).
Napo schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:49:
er is ook een inherent risico voor overige weggebruikers en hoe gaat dat potentieel op je doorwerken indien er door dit bekende mankement een ongeluk gaat plaatsvinden.
Sterk argument. Eentje om zeker niet te vergeten.

Aangezien we in huidige tijden toch niet veel rijden, is het misschien het uitgelezen moment om uit te kijken naar alternatieven. De auto blijft dan gewoon aan de kant staan. Dank voor het meedenken.

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een auto wegdoen en een vergelijkbare kopen bij de dealer kost je over het algemeen 2000 euro. Eigenlijk is de auto onverkoopbaar met dit probleem, dus je verlies zal groter zijn dan 2000 euro. Voor dat geld zou ik nog eens kijken of je de remmen niet kan laten repareren, eventueel zelfs onderdelen blind vervangen.
mieJas schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:10:
Even voor de volledigheid, de problematiek die we tot nu toe ervaren hebben met onze Astra:
Reeds opgelost: distributieketting, oliepomp, versnellingsbak, spoor rechter achterwiel.
Niet opgelost: radiontvangst, beginnende roest (oppervlakkig, gerust zelf te doen), remdruk, mogelijk opnieuw distributieketting.

Als ik het zo allemaal opsom, ligt de beslissing eigenlijk redelijk voor de hand.
Alles wat al gerepareerd is, is niet meer een probleem. Hoogstens voor je gevoel.

Wellicht is deze terugroepactie relevant. Deeltjes afkomstig van de koppelingshulpcilinder zorgen ervoor dat de zuiger van de hoofdremcilinder niet goed afsluit, waardoor er onvoldoende remdruk is als de rem langzaam en continu wordt ingedrukt.
https://opel-forum.nl/for...-astra-k-diesel-my-16-18/

Mocht je dezelfde motor hebben, is bij het vervangen van de distributieriem deze aanpassing gedaan?
https://opel-forum.nl/for...ributie-ketting-probleem/

[ Voor 176% gewijzigd door TBTL op 02-05-2021 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
TBTL schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:04:
Een auto wegdoen en een vergelijkbare kopen bij de dealer kost je over het algemeen 2000 euro. Eigenlijk is de auto onverkoopbaar met dit probleem, dus je verlies zal groter zijn dan 2000 euro. Voor dat geld zou ik nog eens kijken of je de remmen niet kan laten repareren, eventueel zelfs onderdelen blind vervangen.
Dit is een optie die nog in mijn hoofd speelt. Aan de andere kant, als ik er geld tegen aan gooi heb ik herstelde remmen, maar zit ik nog met de distributieketting, beginnende roest en een niet-werkende radio. Ik vraag me dan af wat het volgende is in de rij. Niet dat het verder verkeerd hoeft te gaan, maar het track record is niet erg gunstig. Als ik de wagen weg doe, is het naar diezelfde garage en niet aan particulieren. Zij weten perfect wat er speelt, aan hen om het dan uit te zoeken.
Wellicht is deze terugroepactie relevant. Deeltjes afkomstig van de koppelingshulpcilinder zorgen ervoor dat de zuiger van de hoofdremcilinder niet goed afsluit, waardoor er onvoldoende remdruk is als de rem langzaam en continu wordt ingedrukt.
https://opel-forum.nl/for...-astra-k-diesel-my-16-18/
Men heeft me beloofd dat er niets meer open staan en dat is zo op de factuur vermeld. In myOpel staan geen terugroepacties meer open.
Mocht je dezelfde motor hebben, is bij het vervangen van de distributieriem deze aanpassing gedaan?
https://opel-forum.nl/for...ributie-ketting-probleem/
Spanners, geleiders, ketting,... het zou allemaal moeten vervangen zijn. Of er een specifieke pakking is vervangen kan ik niet zeggen. Heb geen kit list gekregen, maar ik ga er ergens van uit dat het is gebeurd. De rest van hun verhaal lijkt tot nu toe te kloppen.

Bedankt voor je opmerking, maar ik blijf voorlopig nog even in dubio.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Of de aanpassing is gedaan, kan je navragen.

Met welk prijsverschil wil de garage hem terugkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:05
mieJas schreef op zondag 2 mei 2021 @ 16:41:
[...]

Dit is een optie die nog in mijn hoofd speelt. Aan de andere kant, als ik er geld tegen aan gooi heb ik herstelde remmen, maar zit ik nog met de distributieketting, beginnende roest en een niet-werkende radio. Ik vraag me dan af wat het volgende is in de rij. Niet dat het verder verkeerd hoeft te gaan, maar het track record is niet erg gunstig. Als ik de wagen weg doe, is het naar diezelfde garage en niet aan particulieren. Zij weten perfect wat er speelt, aan hen om het dan uit te zoeken.

[...]

Men heeft me beloofd dat er niets meer open staan en dat is zo op de factuur vermeld. In myOpel staan geen terugroepacties meer open.

[...]

Spanners, geleiders, ketting,... het zou allemaal moeten vervangen zijn. Of er een specifieke pakking is vervangen kan ik niet zeggen. Heb geen kit list gekregen, maar ik ga er ergens van uit dat het is gebeurd. De rest van hun verhaal lijkt tot nu toe te kloppen.

Bedankt voor je opmerking, maar ik blijf voorlopig nog even in dubio.
Hoe kan het dat de distributieketting na een jaar weer vervangen moet worden als ze de afgelopen keer alles al vervangen hebben?
Dat is toch niet logisch?

Ik zou de auto weer inruilen bij dezelfde dealer, met het argument dat een auto van bedrag X bij een dealer vandaan niet na een jaar defecte remmen zou moeten hebben…
Je zal vast wat inleveren, maar hier wil je toch niet mee door rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Heb niet te zeggen wat je moet doen, maar je remrpobleem is waarschijnlijk je ABS pomp die kaduuk is.

Alle kan kaduuk zijn of gewoon stekkertje ernaar dat slecht contact geeft. Maar problemen met de remmen of dergelijk laat altijd een fout achter in het systeem. Mss eens laten uitlezen; abs pomp zelf is wel best duur onderdeel (nieuw).

Distributieketting kan nooit op zo een krote termijn verslijten, zelfs als was die van peperkoek. Lijkt me een gevalletje van slechte montage of niet alles vervangen. Is het bij opel dealer of bij onafhankelijke dealer?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Misschien even voorop: welke variant heb je? De 1.6 CDTi vermoed ik? Daar bij is het genoemde "probleem" bekend, en is er ook een terugroepactie van geweest.

https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP180612

Daarbij wordt het volgende vermeld:
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met een merkdealer. De dealer zal het koppelings- en remsysteem controleren, doorspoelen en indien nodig de hoofdremcilinder en koppelingscilinder vervangen.
Grote kans dus dat het systeem is gecontroleerd, en destijds goed werd bevonden. Blijkbaar is dat niet het geval, dus ik zou dit zeker aanhalen bij de dealer.

Verder, m.b.t je overige punten:
• Disributieketting kan rekken inderdaad bij de 1.6 CDTi helaas... Het beste wat je kan doen om het te voorkomen is om te zorgen dat de olie altijd op MAX zit (ketting loopt door olie), half tussen MIN en MAX is eigenlijk al te weinig mocht je een keer hard door een bocht gaan (geldt voor praktisch elke ketting aangedreven motor)
• Versnellingsbak, 1.6 CDTi heeft een M32. Vroeger kon dat nogal een probleem zijn, echter is dit opgelost sinds 09/2013 dus je Astra K zou er normaliter geen last van moeten hebben.
• Oliepomp probleem is me niet direct bekend bij de Astra K
• Spoor rechter achterwiel idem, geen bekend probleem voor de Astra K
• Roest is ook geen bekend probleem bij de Astra K. Misschien schade gehad en slecht gerepareerd?
• Probleem met de radio-ontvangst, DAB+?

Kortweg, de Astra K is een uiterst betrouwbare auto met de 1.0/1.4/1.6T benzine modellen, de 1.6 CDTi diesels kunnen mogelijk een probleem hebben met de distributieketting zoals reeds aangegeven helaas.

Nu, over jouw exemplaar. Ik krijg het idee dat hij bij zijn vorige eigenaar misschien niet zo'n net leven heeft gehad (versnellingsbak, oliepomp, spoor), en mogelijk ook schade heeft gehad (roest, spoor, radio ontvangst). Zijn er tekenen van iets van schade? Dat zou namelijk de roest verklaren, dat het een mindere reparatie betreft. Mogelijks is dan hierbij ook de DAB antenne/achterruit/achterklep vervangen, en is ook dit mogelijk niet correct uitgevoerd.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
MK_ schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:58:
Misschien even voorop: welke variant heb je? De 1.6 CDTi vermoed ik?
Correct. De 81kW versie.
Grote kans dus dat het systeem is gecontroleerd, en destijds goed werd bevonden. Blijkbaar is dat niet het geval, dus ik zou dit zeker aanhalen bij de dealer.
Dealer heeft getest, maar men vindt niets dat problematisch genoeg is. Maar daarmee weten we inderdaad niet of het ooit is vervangen.
Disributieketting kan rekken inderdaad bij de 1.6 CDTi helaas... Het beste wat je kan doen om het te voorkomen is om te zorgen dat de olie altijd op MAX zit (ketting loopt door olie), half tussen MIN en MAX is eigenlijk al te weinig mocht je een keer hard door een bocht gaan (geldt voor praktisch elke ketting aangedreven motor)
Check. Alsook elke 6 maand een oliewissel, los van het overige onderhoud.
Versnellingsbak, 1.6 CDTi heeft een M32. Vroeger kon dat nogal een probleem zijn, echter is dit opgelost sinds 09/2013 dus je Astra K zou er normaliter geen last van moeten hebben.
De mijne zou moeten gekoppeld zijn met een F40 versnellingsbak. Geen idee of daar bekende kwaaltjes van zijn. 2e slaat heen en weer bij het geven of lossen van gas en springt/sprong er soms uit.
Probleem met de radio-ontvangst, DAB+?
Er zit geen DAB op, enkel FM. Ontvangst is goed, maar valt elke 2 minuten voor 30 seconden weg.
Nu, over jouw exemplaar. Ik krijg het idee dat hij bij zijn vorige eigenaar misschien niet zo'n net leven heeft gehad (versnellingsbak, oliepomp, spoor), en mogelijk ook schade heeft gehad (roest, spoor, radio ontvangst).
Ik moet zeggen dat ik al had gedacht aan een vorig ongeval. Frappant dat jij er ook over begint.

Deze namiddag ga ik naar een andere Opel-dealer voor een second opinion. Hopelijk kunnen ze daar nakijken wat het effectief geleverde werk was tijdens de terugroepacties. Ik vermeld ook even het vermoeden van een ongeval. Afhankelijk van hun oordeel zal ik ofwel laten herstellen ofwel laten terug nemen.

Resultaat volgt.

Yes, but no.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

mieJas schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:33:
[...]
Correct. De 81kW versie.
[...]
De mijne zou moeten gekoppeld zijn met een F40 versnellingsbak. Geen idee of daar bekende kwaaltjes van zijn. 2e slaat heen en weer bij het geven of lossen van gas en springt/sprong er soms uit.
F40? Volgens mij zat die enkel aan de BiTurbo variant (118kW), maar ik kan me vergissen. F40 is echter wel een super degelijke bak, dus als die er in zit des te beter :Y
[...]
Dealer heeft getest, maar men vindt niets dat problematisch genoeg is. Maar daarmee weten we inderdaad niet of het ooit is vervangen.
:') Geen remdruk lijkt me inderdaad niet problematisch 8)7

Toevallig al eens contact op genomen met een andere Opel dealer in de buurt? Wat ik zelf wel eens lees dat er best een flink verschil zit in service etc, ook m.b.t zulke zaken en/of "coulance".
[...]
Check. Alsook elke 6 maand een oliewissel, los van het overige onderhoud.
Dat is in ieder geval positief :Y Daarmee verklein je de kans extreem veel d:)b
[...]
Er zit geen DAB op, enkel FM. Ontvangst is goed, maar valt elke 2 minuten voor 30 seconden weg.
Ok, opvallend. Nee, dat probleem is me niet bekend. Kan er eigenlijk ook verder weinig over vinden, met gelijkaardige klachten :? Vervelend lijkt het me wel :X
[...]
Ik moet zeggen dat ik al had gedacht aan een vorig ongeval. Frappant dat jij er ook over begint.

Deze namiddag ga ik naar een andere Opel-dealer voor een second opinion. Hopelijk kunnen ze daar nakijken wat het effectief geleverde werk was tijdens de terugroepacties. Ik vermeld ook even het vermoeden van een ongeval. Afhankelijk van hun oordeel zal ik ofwel laten herstellen ofwel laten terug nemen.

Resultaat volgt.
Ik ben benieuwd :o

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Hoelang geleden heb je de auto gekocht?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
warhamstr schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:53:
Hoelang geleden heb je de auto gekocht?
Iets meer dan een jaar.
Smobbo schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:56:
Ik zou de auto weer inruilen bij dezelfde dealer
Niet geheel onverwacht, maar de dealer was niet zo behulpzaam om het zacht uit te drukken. We nemen liever onze verliezen dan met deze mensen verder te gaan. We hebben ze dan ook op gelijkaardige manier bedankt en een mooie Toyota gekocht (elder uiteraard). We hebben er nog een redelijk mooie schrootpremie ervoor gekregen. Hopelijk houdt de premie effectief in wat ik denk dat het doet. Voorlopig geen Opel meer voor ons.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Een schrootprijs voor een Astra K???! Waar heb je heb ingeruild?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
Gewoon bij de dealer. Elke diesel of benzine wagen van een bepaalde leeftijd komt/kwam in aanmerking voor een extra schrootpremie. Na wat duwen en trekken kwam het netto grotendeels overeen met pure overnames, maar ik zie het ding liever afgebroken voor goeie stukken dan in de huidige staat naar een nieuwe eigenaar.

Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor het meedenken.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:17

LankHoar

Langharig tuig

@mieJas Jammer dat een auto van een paar jaar oud nu naar het schroot gaat (als ze dat echt doen overigens, kan het me haast niet voorstellen). Onwil van de dealer is jammer, maar je zou toch naar een andere dealer gaan deze keer? Vooral vanwege een gewezen terugroepactie voor deze wagen zouden ze echt wel wat beter mee mogen werken..

Je zegt "geen Opel voor mIj" maar dat is natuurlijk volledige gebaseerd op n=1 want Opel is verre van de enige autofabrikant die een wagen heeft mogen terugroepen op iets als remmen. Dat het niet netjes opgelost word nu heeft dan meer met (het gebrek aan) de service van de betreffende dealer te maken. Snap dat dit gevoelsmatig op een nare manier overkomt, maar laat je hoofd niet gek maken door 1 slechte ervaring zou ik zeggen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JipJapGoedje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 12:00
Doe maar eens een kenteken check over een paar dagen. Die staat gewoon weer te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Ja natuurlijk. Mag ik wel hopen in ieder geval. Zijn geen slechte auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Topicstarter
LankHoar schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:09:
@mieJasJe zegt "geen Opel voor mIj" maar dat is natuurlijk volledige gebaseerd op n=1 want Opel is verre van de enige autofabrikant die een wagen heeft mogen terugroepen op iets als remmen. Dat het niet netjes opgelost word nu heeft dan meer met (het gebrek aan) de service van de betreffende dealer te maken. Snap dat dit gevoelsmatig op een nare manier overkomt, maar laat je hoofd niet gek maken door 1 slechte ervaring zou ik zeggen :)
Je hebt natuurlijk gelijk. n=1 is geen goede basis om zulke uitspraken te maken. Het is echter onze 3e Opel bij 2 verschillende dealers. Allen met relatief dure problemen na minder dan 5 jaar ouderdom. Naar mijn gevoel is dit eerder een patroon dan een toeval. Je zou het misschien nog op de bestuurder kunnen steken, maar we hebben ook dik 13 jaar Honda gereden (waarvan 10 jaar met dezelfde wagen) zonder enige vorm van problemen. Zelfs mijn 30 jaar oude Renault is smetteloos naar een andere eigenaar gegaan. Ik begrijp best dat andere mensen andere ervaringen hebben, maar voor mij is het eventjes genoeg geweest.
JipJapGoedje schreef op maandag 10 mei 2021 @ 12:55:
Doe maar eens een kenteken check over een paar dagen. Die staat gewoon weer te koop.
In België helaas niet mogelijk.

Yes, but no.

Pagina: 1