Toon posts:

Renovatie appartement in handelspand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 23:38
Hoi,

In België
Door de aankoop van een redelijk 'uniek' pand, en omdat ik wel van plan ben om dit pand echt goed terug op te bouwen en waarvan ik het meeste zelf ga doen, ga ik mijn kennis en vooruitgang delen met geïnteresseerde tweakers. Jullie kunnen dus een hoop vragen stellen over bepaalde dingen :)

Wat informatie voor we beginnen:
Pand is reeds anderhalf jaar in mijn bezit, gekocht als alleenstaande en gelijkvloers wordt nog steeds verhuurd (heb huurcontract overgenomen van vorige eigenaar). Sinds september 2020 ben ik meer tijd beginnen te steken in de verbouwing, maar meestal nog wel maar enkel elke zaterdag (dus 1 dag in de week).

Verbouwingswerken worden door mezelf en mijn vader gedaan, paar vrienden/broer die ik klusjes kan geven, en natuurlijk voor bepaalde zaken enkele vakmannen.
Mijn kennis over elektriciteit, water, gas en andere bouwtechnieken is schrijnend, maar interesse om te leren is er wel.
Enige dat ik wel kan voorleggen is dat hout me wel goed ligt. En dat ik veel actie durf te ondernemen.
Al maak ik daardoor wel fouten - maar dan is een complete stripping van een pand wel handig :+ valt dat minder hard op.
Reden van volledige stripping is dat ik graag het pland klaar maak om het eventueel op te splitsen. Ik ben vrijgezel, en dan is een appartement van 180m2 met 10 kamers en 2 toiletten gewoonweg te groot. Ik ga mezelf niets wijsmaken om dit pand klaar te maken voor mijn gezinnetje, of enkele kamers voor mezelf te vernieuwen en de rest 'oud' te laten. Want dat is ook weer zonde terwijl ik nu toch bezig ben.
Dus ik ga gewoon op het 2de verdiep wonen (90m2 - minus plaatsverlies door de de schuine daken) samen met een dakterras van 30m2, en het 1ste kan eventueel voor andere dingen gebruikt worden.
Voor een eventueel gezinnetje zullen we dan wel iets anders vinden, maar dan tesamen. Of gooien de 2de keuken eruit, en de splitsingsmuur, zodat het terug één groot pand is.

Het pand

Bouwjaar 1981. Al is het 'origineel plan' van het pand al veel ouder (is dus heropgebouwd geweest in 1981).
Niet zo spannend dus als waar andere tweakers mee te maken hebben. Bij mij hebben ze teminste al beton gebruikt voor beide verdiepen _/-\o_ , al is er sinds 1981 amper iets gedaan aan het pand - ramen hebben nog steeds dezelfde lak als toen. Maar toch. Hoop dat er wel animo is om dit op te volgen.
Ik hoop later de oude foto's van het dorpsgebouw terug te vinden, maar gegevens waren van dit pand niet te vinden bij de gemeente (mondelinge toestemming was toen blijkbaar voldoende om iets te herbouwen :+ )
Plan 1
Plan 2
(Plannen opgesteld door landmeter nadat er al een verandering in het pand heeft plaatsgevonden ;) )

Foto's hoe het was in originele staat na mijn aankoop (nadat er trouwens 6 containers met afval eruit gehaald zijn geweest - verzamelwoede)

Plannen
Isoleren van gemeenschappelijke buitenmuur (maar voornamelijk beschermen tegen de regen)
Isoleren van dak
dakgoot
Plat dak terug fatsoenlijk laten afwateren.
Dakkapels
Grote veluxen steken
Dakterras
airco
Zonnepanelen met eventueel batterij
Nieuwe leidingen leggen
Nutsleidingen splitsen van het handelspand onderin (aparte meters)
Nieuwe verwarmingen: radiatoren (geen vloerverwarming - dan moet ik mijn deuropeningen hoger maken)
Keuken
Nieuwe trappen
Balkonraam vervangen
Glas huidige ramen vervangen
Nieuwe badkamer
Geberit toilet
Gipsplaten
Vliesbehang
Garagepoort vervangen door een sectionaalpoort
Het maken van een 'thuis' voor mezelf.

Nu, ik heb al een paar van deze taken achter de rug. Ik ga sporadisch een hoop foto's delen in aparte berichten, zodat jullie de heropbouw iets sneller zien gebeuren.
De bouwvergunningen heb ik ondertussen al achter de rug :) Buiten de nodige bouwvergunningen voor het dak, wordt er voor de rest geen gebruik gemaakt van een architect.

We zijn ondertussen bezig aan het dak. Chape staat ingepland voor begin + eind juni.
Teasers

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee