Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizann
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-06-2021
Beste mensen,

ik heb iets meer dan een jaar geleden een PC samengesteld en in elkaar gezet, de specs hiervan staan verder in dit bericht. Nu heb ik in meerdere gevallen dat mijn PC in games freezes heeft, dit kan schelen van een halve seconde tot wel 2 of 3. Hierbij komt nog eens kijken dat regelmatig ( een aantal keren per week ) mijn pc gewoon crashed. Mijn beeld word zwart en ik moet de pc handmatig herstarten. ( Dit lijkt voor mij een probleem met de videokaart of iig gerelateerd ). ik struggle hier nu al een half jaar mee en ik weet niet meer waar ik het moet zoeken. Dingen die ik geprobeerd heb, clean OS erop gezet. De AMD software opnieuw geinstalleerd ( ja ook het stuurprogramma ) en letterlijk elke setting wel geprobeerd die de AMD software toe laat. Niks , geen verandering. aantal dagen geleden de pc nog open gemaakt. Kabels gecheckt, alles netjes schoon gemaakt. Leek het een halve dag zonder al deze gekkigheid te doen, maar het was al snel weer hetzelfde. In mijn screenshots beperkte informatie van de eventviewer van mijn laatste crash. Misschien kan iemand er iets uitlezen. De gene met de gouden tip heeft mijn dankbaarheid.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 10 software

1 x AMD Ryzen 7 2700X, 3,7 GHz (4,35 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor

1 x GIGABYTE B450M DS3H, socket AM4 moederbord

1 x Corsair 16 GB DDR4-3200 Kit werkgeheugen

1 x SAPPHIRE Nitro+ Radeon RX 580 8GD5 grafische kaart

1 x ADATA XPG Gammix S5, 512 GB SSD

1 x Aerocool SI-5101 Advance tower-behuizing

1 x Thermaltake TR2 S 600W, 600 Watt

voedingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjQUgQilSTlhdR-C-wfbfzFkio4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BMvPDhJ3ksqKGnavzXO9r4Pg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7ci7_5O1cOOZD1NnyPlKnklfiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FfSUb7guolDMkyQXLmwqVKjP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Keizann op 01-05-2021 23:51 ]

Beste antwoord (via Keizann op 02-05-2021 20:16)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:19
Keizann schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:30:
En ik denk dat je doelt op bios updates, maar hiervan heb ik er geen enkele geïnstalleerd.
Update naar de meest recente versie. Dat kan niet in een keer. Zie de beschrijving bij de verschillende versies. https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 00:23
Hij loopt alleen vast, of hangt, tijdens het gamen (onder enige load) ?? Of ook als je een browser gebruikt bijvoorbeeld? Zit er alleen een SSD in of ook nog een HDD ? Als ie hangt in een game blijft het geluid dan ook hangen? Beeld staat ook stil, niet dat je USB apparaten alleen geen input verwerken? Al geprobeerd met lagere geheugeninstellingen te testen?
En hoe zijn je temperaturen onder load van je CPU, GPU, mobo eventueel voeding?
En kijk eens of je een nieuwe bios//firmware voor je videokaart kan vinden, bij sommige mensen heeft dat dit probleem verholpen. Moederbord bios ook checken. Bij andere mensen werkte het na het geheugen langzamer in te stellen of ander geheugen er in, of de infinity fabric langzamer zetten, of het moederbord omruilen. Bij weer andere mensen hielp een videokaart wissel.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dat moederbord heeft het behoorlijk zwaar met die 2700X.
Misschien had je destijds voor een ander bord kunnen kiezen met iets betere stroomvoorziening (meer fases / VRM's).
De DS3H is een prima bord, heb 'm zelf ook meerdere keren gebruikt in builds, maar in combinatie met deze processor waarschijnlijk te licht.

De Thermaltake voeding trek ik ook in twijfel.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Dus je PC is een jaar oud? En is dat voor alle componenten?
Probleem is ong. een half jaar oud.

Heb je iets veranderd voordat de problemen begonnen, over/underclock, extra component erbij mss, core enhancements aan/uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01:27

lordsnow

I know nothing

Ik zou beginnen met een andere (betere) voeding.

Ik had iets soortgelijks nadat ik een zwaardere videokaart in mijn systeem stopte. Freezes, crashes. Veel getroubleshoot via Windows Event Manager om te proberen te achterhalen wat de oorzaak was. OS opnieuw geinstallled, drivers opnieuw geinstalleerd. Niks hielp. Toen heb ik op de gok mijn Cooler Master 750W voeding vervangen voor een Seasonic 650W en probleem was gelijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:44

nelizmastr

Goed wies kapot

TR2 is rommel, dat is 1.

2 is het onderbemeten bord. De VRM’s zullen die proc niet op 100% trekken zonder te throttlen.

Maar eerst de voeding wisselen voor een fatsoenlijke. Ja, goede voedingen kosten geld, zeker nu, maar je hebt er veel plezier van.

pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W

pricewatch: Corsair TX550M

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizann
The Reeferman schreef op zondag 2 mei 2021 @ 06:19:
Hij loopt alleen vast, of hangt, tijdens het gamen (onder enige load) ?? Of ook als je een browser gebruikt bijvoorbeeld? Zit er alleen een SSD in of ook nog een HDD ? Als ie hangt in een game blijft het geluid dan ook hangen? Beeld staat ook stil, niet dat je USB apparaten alleen geen input verwerken? Al geprobeerd met lagere geheugeninstellingen te testen?
En hoe zijn je temperaturen onder load van je CPU, GPU, mobo eventueel voeding?
En kijk eens of je een nieuwe bios//firmware voor je videokaart kan vinden, bij sommige mensen heeft dat dit probleem verholpen. Moederbord bios ook checken. Bij andere mensen werkte het na het geheugen langzamer in te stellen of ander geheugen er in, of de infinity fabric langzamer zetten, of het moederbord omruilen. Bij weer andere mensen hielp een videokaart wissel.
Hij loopt echt vast voor een aantal seconden, dus ook het geluid en beeld. Onder enige load, maar ook zonder enige load. Het gebeurt dus heel af en toe ook in bijvoorbeeld mijn browser ( wel een stuk minder vaak ) . Temps dacht ik al dat iemand ging vragen, maar die zijn in orde zo ver ik weet. Mijn videokaart word niet warmer dan 76 graden ( wat misschien een beetje aan de hoge kant is maar volgens mij niet zo hoog dat het problemen moet opleveren. Processor onder de 70. Temps moederbord zitten rond de 50/60.

Hoe zet ik de inifinity fabric langzamer? ( geen idee wat het is maar dat terzijde. ) Bedankt voor je reactie !

[ Voor 3% gewijzigd door Keizann op 02-05-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Keizann Koop ten 1e een betere voeding, die de stroompieken van de RX580 aan kan.
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W

RAM in bankje 2en4 vanaf CPU en XMP activeren en snelheid op 2933 of hoger.
Verder kun je 'tunen' met Ryzen Master, en je Vcore in de gaten houden. Vaak gaat de Voltage op AUTO veel te hoog.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizann
PD2JK schreef op zondag 2 mei 2021 @ 06:47:
Dat moederbord heeft het behoorlijk zwaar met die 2700X.
Misschien had je destijds voor een ander bord kunnen kiezen met iets betere stroomvoorziening (meer fases / VRM's).
De DS3H is een prima bord, heb 'm zelf ook meerdere keren gebruikt in builds, maar in combinatie met deze processor waarschijnlijk te licht.

De Thermaltake voeding trek ik ook in twijfel.
Ik zit dus zelf ook al heel de tijd te denken dat mijn moederbord het niet trekt, maar ik denk ik vraag het eerst hier rond voordat ik van alles ga kopen en vervangen. Ik pak dan denk ik de voeding ook meteen mee.
Bedankt voor je feedback.
SpamLame schreef op zondag 2 mei 2021 @ 06:55:
Dus je PC is een jaar oud? En is dat voor alle componenten?
Probleem is ong. een half jaar oud.

Heb je iets veranderd voordat de problemen begonnen, over/underclock, extra component erbij mss, core enhancements aan/uit?
Ik moet dit stuk even beter toelichten. Ik had bij het begin wel al problemen, echter waren deze een stuk minder dan nu. Ik had meteen mini stutterings in games, die al snel erger werden.
lordsnow schreef op zondag 2 mei 2021 @ 07:03:
Ik zou beginnen met een andere (betere) voeding.

Ik had iets soortgelijks nadat ik een zwaardere videokaart in mijn systeem stopte. Freezes, crashes. Veel getroubleshoot via Windows Event Manager om te proberen te achterhalen wat de oorzaak was. OS opnieuw geinstallled, drivers opnieuw geinstalleerd. Niks hielp. Toen heb ik op de gok mijn Cooler Master 750W voeding vervangen voor een Seasonic 650W en probleem was gelijk weg.
Goede tip, meerdere geven op dit topic aan dat dit het geval zou kunnen zijn. Ik ga denk ik hiermee beginnen, als dat niet werkt nieuw moederbord.
nelizmastr schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:14:
TR2 is rommel, dat is 1.

2 is het onderbemeten bord. De VRM’s zullen die proc niet op 100% trekken zonder te throttlen.

Maar eerst de voeding wisselen voor een fatsoenlijke. Ja, goede voedingen kosten geld, zeker nu, maar je hebt er veel plezier van.

pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W

Ik ga inderdaad beginnen met een nieuwe voeding. Bedankt voor de informatie. Als dat niet werkt het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
pricewatch: EVGA 650 B5 bij Alternate of Si.

Corsair LPX is in heel veel gevallen niet stabiel met Ryzen. Wat zijn de settings van het RAM in het BIOS? Native zal het op 2133 staan en dat kan stutters veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizann
Hackus schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:39:
@Keizann Koop ten 1e een betere voeding, die de stroompieken van de RX580 aan kan.
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W

RAM in bankje 2en4 vanaf CPU en XMP activeren en snelheid op 2933 of hoger.
Verder kun je 'tunen' met Ryzen Master, en je Vcore in de gaten houden. Vaak gaat de Voltage op AUTO veel te hoog.
@Hackus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1H5_dtInTCCh_jd0Xkf8g7QbN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H6QXFqkmSGgiE5ohFaVxn12R.png?f=fotoalbum_large

Ik heb mijn geheugen een klein beetje naar beneden geschaald. Nu zie ik ik in het scherm dat EDC zo goed als op 100 % peekt ook in idle mode. Nu heb ik geen idee of dit kwaad kan. Misschien heb jij meer een clue dan ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizann
Uszka schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:47:
pricewatch: EVGA 650 B5 bij Alternate of Si.

Corsair LPX is in heel veel gevallen niet stabiel met Ryzen. Wat zijn de settings van het RAM in het BIOS? Native zal het op 2133 staan en dat kan stutters veroorzaken.
Settings staan op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YLoBt26Xay8o2zW1sM8Oxfs_kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyjA9kQj6TL0y1tJJWQNgCNX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Welke powerplan gebruik jij in windows? Heb jij de juiste/laatste AMD drivers voor je moederbord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
2933 of 3200 zal niets uitmaken.
Welke biosversie heeft het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizann
SpamLame schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:12:
Welke powerplan gebruik jij in windows? Heb jij de juiste/laatste AMD drivers voor je moederbord?
Hij staat op gebalanceerd. En ik denk dat je doelt op bios updates, maar hiervan heb ik er geen enkele geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Nee ik bedoel echt windows powerplan, hoog EDC Kan een verkeerd powerplan aanduiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizann
SpamLame schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:38:
Nee ik bedoel echt windows powerplan, hoog EDC Kan een verkeerd powerplan aanduiden
Ik heb echt geen idee waar je op doelt, Ik dacht te menen dat je de energiebeheer bedoelde. Dus als je dit voor mij wat extra zou kunnen toelichten dan graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Keizann schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:30:
En ik denk dat je doelt op bios updates, maar hiervan heb ik er geen enkele geïnstalleerd.
Update naar de meest recente versie. Dat kan niet in een keer. Zie de beschrijving bij de verschillende versies. https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizann
bedankt ! hij staat nu op AMD ryzen balanced plan, maar de EDC staat nog steeds op 100 procent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 00:23
Als je moederbord VRMs het niet trekken of de voeding de pieken niet aan kan van bijvoorbeeld je RX 580 kan je proberen CPU of GPU wat langzamer af te stellen door de max boost (en mogelijk voltage) te limiteren. Zo kan je ook beter vast stellen welk onderdeel dit probleem veroorzaakt en er omheen werken totdat je het onderdeel in kwestie hebt vervangen.

btw, Ik neem aan dat de extra stroom kabels naar de videokaart elk op een eigen kabel naar de voeding gaan en niet op de zelfde zitten?

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keizann
Oke ik heb dus de AMD Ryzen Power Plan geinstalleerd en aangezet, mijn bios een update gegeven en dit lijkt wonderbaarlijk genoeg het te hebben gedaan. de PC loopt als een zonnetje en ik heb nergens meer last van. Zelfs de FPS is vele malen hoger dan ervoor.

Wat het nu precies heeft gedaan durf ik niet te zeggen aangezien ik meerdere dingen heb gedaan, voordat ik ben gaan testen. In ieder geval hartstikke bedankt voor de feedback en hulp allemaal !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Keizann schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:48:
en dit lijkt wonderbaarlijk genoeg het te hebben gedaan.
Waar het bij Intel niet zo'n vaart loopt moet er bij Ryzen regelmatig een biosupdate gedaan worden om de boel stabiel te houden. Houd dit dus in de gaten.
Pagina: 1