Indesit wasmachine trilt / trommel zit los

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:01
Wij hebben inmiddels een redelijk oude Indesit wasmachine staan die van de een op de andere dag hevig begint te trillen tijdens centrifugeren. Bij het versnellen/vertragen raakt hij ook de behuizing van de wasmachine en maakt hierdoor een ratelend geluid. We zien de trommel dan veel meer bewegen dan de bedoeling zou zijn. We hebben de bovenkant losgehaald en hebben de machine laten centrifugeren, dit was het resultaat:
YouTube: Wasmachine

Heeft iemand misschien een idee wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
De schokdempers zijn vast versleten (disclaimer: ik heb het filmpje niet bekeken)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FxDf
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-02-2022
Kan ook losse (de voorste) betonblok zijn. Deze kan je checken via de onderkant van de wasmachine, kan je gelijk de schokdempers controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Had mijn Indesit ook (filmpje niet bekeken). Heeft het nog 15 jaar gedaan daarna. 20+ jaar in totaal.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
FxDf schreef op zondag 2 mei 2021 @ 00:08:
Kan ook losse (de voorste) betonblok zijn. Deze kan je checken via de onderkant van de wasmachine, kan je gelijk de schokdempers controleren.
Ik zal hem binnenkort eens aan de onderkant openmaken om te kijken of ik wat kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Marzman schreef op zondag 2 mei 2021 @ 05:15:
Had mijn Indesit ook (filmpje niet bekeken). Heeft het nog 15 jaar gedaan daarna. 20+ jaar in totaal.
FxDf schreef op zondag 2 mei 2021 @ 00:08:
guido66 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:25:
De schokdempers zijn vast versleten (disclaimer: ik heb het filmpje niet bekeken)
Nieuwe schokdempers besteld en eronder gemonteerd (oude waren inderdaad versleten en waren gaan lekken). Probleem doet zich echter nog steeds voor. Het betonblok wat aan de onderkant zichtbaar was lijkt ook gewoon vast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Geen idee of dit toegestaan is, maar ik bump het topic even (gezien ik nog geen oplossing heb weten te vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Rechts in het midden zie ik een dikke veer zitten, waarschijnlijk heb je die ook aan de andere kant. Zitten deze nog allemaal goed vast?

Heb je de wasmachine ook nog eens laten draaien met was er in? zodat je een beetje ballast hebt. Neem aan dat je de wasmachine waterpas hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Racer89 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 17:56:
Rechts in het midden zie ik een dikke veer zitten, waarschijnlijk heb je die ook aan de andere kant. Zitten deze nog allemaal goed vast?

Heb je de wasmachine ook nog eens laten draaien met was er in? zodat je een beetje ballast hebt. Neem aan dat je de wasmachine waterpas hebt gezet?
Beide veren zitten nog goed vast. We hebben de schokdempers vervangen en nogmaals een was gedraaid (met was erin). Resultaat was vrijwel hetzelfde. De machine staat ook waterpas. Op bepaalde toeren begint hij al een kabaal te maken. Soms gaat hij nog harder draaien en verdwijnt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zie niets raars voor Indesit wasmachine. Machine waterpas zetten kruislings. als er minder/weinig was in zit raakt een machine nogal snel in onbalans. vaak als het even de zelfde snelheid draait, gaat het al beter, zeker als hij voluit draait

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Hackus schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:08:
Zie niets raars voor Indesit wasmachine. Machine waterpas zetten kruislings. als er minder/weinig was in zit raakt een machine nogal snel in onbalans. vaak als het even de zelfde snelheid draait, gaat het al beter, zeker als hij voluit draait
Deze video is misschien niet het beste voorbeeld. Hier heb ik er nog eentje van vanmiddag (let niet op de troep, het is een berging in een studentenunit :) )
https://streamable.com/ap3cbf

Spullen erop is wellicht niet heel handig, maar zonder de spullen heb je hetzelfde effect!

[ Voor 7% gewijzigd door ThaJens op 12-05-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ThaJens schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:10:
[...]

Deze video is misschien niet het beste voorbeeld. Hier heb ik er nog eentje van vanmiddag (let niet op de troep, het is een berging in een studentenunit :) )
https://streamable.com/ap3cbf

Spullen erop is wellicht niet heel handig, maar zonder de spullen heb je hetzelfde effect!
Mijn machine maakt ook dat geluid, als de trekker er tegenaan staat :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Hackus schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:12:
[...]

Mijn machine maakt ook dat geluid, als de trekker er tegenaan staat :P
:p
Voor de duidelijkheid, het geluid wat je hoort is van de wasmachine zelf, het is volgens mij de trommel die tegen de behuizing aan trilt. Het is dus geen los voorwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wij hebben ook een Indesit, hij maakt soms meer geluid en andere keren weer minder.

Alleen niet zo erg als bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Bij miele wasmachines wordt sinds enkele jaren het wasmachine trommel kruis minderwaardig uitgevoerd. https://community.consume...is-designed-to-fail-16834

Mogelijk is dit ook jouw probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ThaJens schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:15:
[...]

:p
Voor de duidelijkheid, het geluid wat je hoort is van de wasmachine zelf, het is volgens mij de trommel die tegen de behuizing aan trilt. Het is dus geen los voorwerp.
Zit de trommel nog goed vast ?
(achterplaat verwijderen) kruis kan ook gebroken zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 12-05-2021 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Je zegt de schokdempers te hebben vervangen en dat voor de rest alles vast zit. Zeker weten dat je de juiste dempers hebt gemonteerd? Wanneer alles vast zit dan zou je handmatig (met duwen en trekken) kunnen bepalen waar de trommel aanloopt en dan kun je ook enigszins bepalen waar het fout gaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaJens
Hackus schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:19:
[...]

Zit de trommel nog goed vast ?
(achterplaat verwijderen) kruis kan ook gebroken zijn
Ik zal vanavond de achterplaat eraf halen en kijken of ik iets vinden kan.
Yaksa schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 18:20:
Je zegt de schokdempers te hebben vervangen en dat voor de rest alles vast zit. Zeker weten dat je de juiste dempers hebt gemonteerd? Wanneer alles vast zit dan zou je handmatig (met duwen en trekken) kunnen bepalen waar de trommel aanloopt en dan kun je ook enigszins bepalen waar het fout gaat.
Ik heb schokdempers bij PartsNL besteld. Op hun website stond dit model tussen de lijst. Het is moeilijk om te zien waar hij aanloopt omdat dit alleen bij echt hoge snelheid gebeurt. Ik heb ook het idee dat hij bij het ene toerental ergens anders tegenaan loopt dan het andere toerental (gezien het verschil in geluid).
Pagina: 1