Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 17:06
Mijn vrouw en ik zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en daarom zijn onze financiën dus grotendeels gescheiden. Ik heb een relatief hoog inkomen en betaal daarom ook vrijwel alle vaste lasten en de meeste boodschappen. Mijn vrouw werkt 3 dagen/week (al 10+ jaar vast contract) en daar gaan eigenlijk alleen haar eigen vaste lasten vanaf (bijv. auto benzine/belasting/verzekering, ziektekostenverzekering). Daar blijft dus ruim voldoende over dat voornamelijk consumptief besteed wordt (bijv. kleding, kapper, uitjes, ...).

Nu heeft ze al jaren een creditcard bij ABN AMRO (gaat via ICS) en een paar weken geleden moest ze alles invullen m.b.t. inkomen, ... Nu krijgt ze ineens het bericht dat op grond van de zorgplicht en haar inkomen de kaart wordt ingetrokken. Dat is eigenlijk vreemd, want ze heeft nooit een betalingsachterstand gehad.

Ik vermoed dat ICS puur kijkt naar haar inkomen en er vanuit gaat dat daar allerlei vaste lasten vanaf moeten en ze daarom eigenlijk geen creditcard kan krijgen. Ze heeft verder geen leningen, abonnementen (bijv. telefoon), ... dus dat is het niet. Kan je hier nog tegen in verweer gaan? Als je kan aantonen dat je maandelijks ruim €1.000 consumptief kan besteden, dan mag een creditcard met €1.000 limiet toch geen probleem zijn? Ook op haar spaarrekening staat nog gewoon geld.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BugBoy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:42:
Mijn vrouw en ik zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd en daarom zijn onze financiën dus grotendeels gescheiden. Ik heb een relatief hoog inkomen en betaal daarom ook vrijwel alle vaste lasten en de meeste boodschappen. Mijn vrouw werkt 3 dagen/week (al 10+ jaar vast contract) en daar gaan eigenlijk alleen haar eigen vaste lasten vanaf (bijv. auto benzine/belasting/verzekering, ziektekostenverzekering). Daar blijft dus ruim voldoende over dat voornamelijk consumptief besteed wordt (bijv. kleding, kapper, uitjes, ...).

Nu heeft ze al jaren een creditcard bij ABN AMRO (gaat via ICS) en een paar weken geleden moest ze alles invullen m.b.t. inkomen, ... Nu krijgt ze ineens het bericht dat op grond van de zorgplicht en haar inkomen de kaart wordt ingetrokken. Dat is eigenlijk vreemd, want ze heeft nooit een betalingsachterstand gehad.

Ik vermoed dat ICS puur kijkt naar haar inkomen en er vanuit gaat dat daar allerlei vaste lasten vanaf moeten en ze daarom eigenlijk geen creditcard kan krijgen. Ze heeft verder geen leningen, abonnementen (bijv. telefoon), ... dus dat is het niet. Kan je hier nog tegen in verweer gaan? Als je kan aantonen dat je maandelijks ruim €1.000 consumptief kan besteden, dan mag een creditcard met €1.000 limiet toch geen probleem zijn? Ook op haar spaarrekening staat nog gewoon geld.
Heb je de bank gebeld met de vraag wat de reden is, of heb je al een reden van ?
Is de Card, amper gebruikt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02:16
Ik heb gewoon een 2e kaart op mijn eigen inkomen aangevraagd maar wel op naam van mijn vrouw.
Probleem opgelost.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik vind hier eigenlijk niks vreemds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Hackus schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:50:
Heb je de bank gebeld met de vraag wat de reden is, of heb je al een reden van ?
Is de Card, amper gebruikt ?
We kregen vandaag de brief en je kan alleen tijdens kantooruren bellen, maar ik vroeg mij af of het meer voorkomt? De creditcard wordt voornamelijk gebruikt voor zaken waar je een creditcard voor nodig hebt (bijv. Booking).

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
boyette schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:52:
Ik heb gewoon een 2e kaart op mijn eigen inkomen aangevraagd maar wel op naam van mijn vrouw. Probleem opgelost.
Dan gaat het geld denk ik ook van jouw rekening af? Wij hebben de financiën redelijk gescheiden op een gemeenschappelijke rekening na. Dat is eigenlijk zo gegroeid en we voelen ons daar ook wel prettig bij. Wat je van je "eigen" geld koopt gaat de ander niets aan.

Ik denk dat ik maar even ga kijken of we ook een creditcard kunnen krijgen die eigenlijk een debitcard is. Het gaat puur om het feit dat je soms alleen met creditcard kan betalen of kan reserveren.

[ Voor 17% gewijzigd door BugBoy op 01-05-2021 21:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
Anoniem: 1302638 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:57:
Ik vind hier eigenlijk niks vreemds aan.
Ik vind het vreemd dat mensen zich blijkbaar aan alle kanten enorm in de schulden kunnen steken, maar dat als je een inkomen hebt je geen creditcard kan krijgen. Ik kijk wel eens naar "Een dubbeltje op z'n kant" en dan zie je dat mensen soms een ton schuld hebben. Met de huidige regelgeving is het bijna knap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:33
BugBoy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Dan gaat het geld denk ik ook van jouw rekening af? Wij hebben de financiën redelijk gescheiden op een gemeenschappelijke rekening na. Dat is eigenlijk zo gegroeid en we voelen ons daar ook wel prettig bij. Wat je van je "eigen" geld koopt gaat de ander niets aan.
De tweede kaart kan gekoppeld worden aan een andere rekening. Jullie delen samen de bestedingslimiet, maar verder is het helemaal apart.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 14:30
Niet van toepassing, off-topic, grenzend aan trollerig.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 03-05-2021 16:02 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
Als jullie in de huwelijkse voorwaarden een koude uitsluiting hebben (dus inkomen tijdens het huwelijk blijft persoonlijk eigendom) dan heeft ABN volkomen gelijk.
Je vrouw heeft bij een scheiding namelijk geen recht op vermogen of alimentatie. En ze zal dan ineens weer zelf haar vaste lasten moeten betalen. En blijkbaar voldoet ze niet aan de inkomens eisen.

Je kan gewoon bij een andere bank een creditcard aanvragen. Ik kon er bij de Rabo al een krijgen toen de studiefinanciering mijn enige bron van inkomsten was...

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 01-05-2021 21:27 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

BugBoy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:13:
[...]

Ik vind het vreemd dat mensen zich blijkbaar aan alle kanten enorm in de schulden kunnen steken, maar dat als je een inkomen hebt je geen creditcard kan krijgen. Ik kijk wel eens naar "Een dubbeltje op z'n kant" en dan zie je dat mensen soms een ton schuld hebben. Met de huidige regelgeving is het bijna knap ;)
Sorry, maar dit is een beetje een raar "whataboutism".

Maar je hebt gelijk. Met de huidige regelgeving is dat bijna knap. Sterker nog, je vrouw lukt het niet eens om een credit card te krijgen. Dus geen schuld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou geen moeite gaan doen en lekker ergens anders een kaart aanvragen. Als ze je niet als klant willen, dan maar niet, jammer voor hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:36
Zijn de tijden zo veranderd? ik heb 18 jaar geleden gewoon zonder problemen een ICS CC bij de Abn Amro met alleen een uitwonende studiebeurs als inkomen. Gebruik deze nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35
Bij gescheiden financiën en huwelijkse voorwaarden lijkt het me niet meer dan logisch dat ze alleen naar haar eigen inkomen kijken.

Het verbaast me wel dat ze dan geen kaart meer kan krijgen. Bij €1000+ vrij te besteden + autokosten (snel €250) + zorgverzekering (snel €125) heb je het toch al over een inkomen van minstens €1600 bruto. Ik heb destijds met een lager inkomen een ICS card aangevraagd zonder problemen. Raar dat er nu dan niets mogelijk zou zijn, eventueel met een lagere bestedingslimiet (dan kun je altijd nog de limiet verhogen door een positief saldo op de card te storten).
Een creditcard aanvragen kan als u:
18 jaar of ouder bent;
in Nederland woont;
een maandelijks inkomen van €1.150,- netto heeft, niet afkomstig van een WW-uitkering.

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 01-05-2021 22:02 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Xander schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:59:
Bij gescheiden financiën en huwelijkse voorwaarden lijkt het me niet meer dan logisch dat ze alleen naar haar eigen inkomen kijken.

Het verbaast me wel dat ze dan geen kaart meer kan krijgen. Bij €1000+ vrij te besteden + autokosten (snel €250) + zorgverzekering (snel €125) heb je het toch al over een inkomen van minstens €1600 bruto. Ik heb destijds met een lager inkomen een ICS card aangevraagd zonder problemen. Raar dat er nu dan niets mogelijk zou zijn, eventueel met een lagere bestedingslimiet (dan kun je altijd nog de limiet verhogen door een positief saldo op de card te storten).
Ze krijgt netto €1.500 per maand, maar we gaan maar eens bellen maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

aljooge schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:50:
Zijn de tijden zo veranderd? ik heb 18 jaar geleden gewoon zonder problemen een ICS CC bij de Abn Amro met alleen een uitwonende studiebeurs als inkomen. Gebruik deze nog steeds.
Achttien jaar geleden kon je ook 6x je jaarinkomen tot 110% financieren voor een huis, met naar keuze een beleggingshypotheek of gewoon aflossingsvrij. De hypotheekadviseur was gratis, want hij kreeg z'n provisie wel van de geldverstrekker.

De algemene risicobereidheid bij banken is nogal afgenomen de laatste 10 jaar, ook vanwege de toegenomen zorgplicht.

Van dit verhaal interesseert mij overigens wel of dit vooral een slapende kaart was, of dat er bijvoorbeeld gemiddeld maandelijks meer dan € 250 mee omgezet werd. Als die kaart namelijk nauwelijks werd gebruikt, is er ook geen betalingsgedrag om naar te kijken, dat weegt mogelijk mee in de risico-evaluatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:11:
Van dit verhaal interesseert mij overigens wel of dit vooral een slapende kaart was, of dat er bijvoorbeeld gemiddeld maandelijks meer dan € 250 mee omgezet werd. Als die kaart namelijk nauwelijks werd gebruikt, is er ook geen betalingsgedrag om naar te kijken, dat weegt mogelijk mee in de risico-evaluatie.
Kaart wordt regelmatig gebruikt om aankopen te doen. In tegenstelling tot mijn creditcard (wordt vrijwel direct afgeschreven) wordt dit vaak in termijnen afgeschreven. Wat dat betreft sowieso goed om over te gaan op een meer debitcard achtige kaart. Dit is blijkbaar de creditcard die ABN Amro standaard aanbiedt (ik zit zelf bij de Rabobank).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:36
Anoniem: 567735 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:11:
[...]

Achttien jaar geleden kon je ook 6x je jaarinkomen tot 110% financieren voor een huis, met naar keuze een beleggingshypotheek of gewoon aflossingsvrij. De hypotheekadviseur was gratis, want hij kreeg z'n provisie wel van de geldverstrekker.

De algemene risicobereidheid bij banken is nogal afgenomen de laatste 10 jaar, ook vanwege de toegenomen zorgplicht.

Het was een slapende kaart, aangevraagd om eventueel internet aankopen te doen dat als reden aangegeven bij de balie en kreeg hem toen mee. Zeker 10 jaar vrijwel niets mee gedaan, behalve de kosten ervan betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:07
Toen ik nog een student was en dankbaar lid van de anwb kreeg ik ook de optie voor een ICS kaart, via anwb. Mooie optie om te gebruiken voor hotels en bepaalde aankopen op internet. Ik heb een keer gebruik gemaakt van de gespreid betalen optie en op dat moment kwam er vanuit ICS ook een vraag naar mijn inkomen. Die voldeed absoluut niet aan hun eisen en dat de credit tot nu toe netjes betaald werd in de historie deed er niet toe. Kortom ingetrokken. Dus in mijn ervaring doen ze dit vaker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:56
Misschien dan even goed om eens naar de verschillende kaarten en hun voorwaarden te kijken. Misschien wordt eea door elkaar gehaald wat verwarrend werkt.
Je hebt credit cards (oa MasterCard, VISA, Amex) die óf 1x per maand volledig afbetaald moeten worden, óf gespreid afbetaald met een minimum bedrag. De laatste heeft een hogere kredietwaardigheid nodig en wordt BKR geregistreerd.

Daarnaast zijn er óók MC en VISA debit cards. Deze werken net als je Maestro/VPay pinpas: het gaat onmiddellijk van de rekening af. Deze worden alleen nauwelijks tot niet afgegeven in Nederland - het zijn respectievelijk merken van MC en VISA. Nadeeltje: als je een borg ermee wilt betalen (autohuur, hotel etc) moet dit volledige bedrag op de rekening staan en ben je 't tijdelijk echt kwijt. En ze werken in 't algemeen niet "offline" omdat de transactie meteen afgehandeld moet worden. Maar ja, hoe vaak ben je nu op plaatsen zonder internet/telefoon- verbinding? :p
Veel plekken die zeggen dat ze creditcards accepteren, accepteren stiekem gewoon alle MC en VISA kaarten ongeacht of deze credit of debit zijn.

Dus als ICS aan het protesteren is, en ze heeft echt een credit card nodig, is 't een idee om te kijken naar een bank die z'n eigen CC's uitgeeft (bijv. ING geeft zelf MC's uit)? Dan blijf je overigens wel tegen 't punt aan lopen, dat het eigen inkomen als enige telt om het limiet te berekenen, fair chance dat deze nooit boven de €1000 uit kan komen.
Is een debit card die als een MC geaccepteerd wordt? Dan kun je bij banken als N26 terecht.
Over beide lopen diverse draadjes in PFSL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
Wellicht dat het gespreid betalen dan het probleem geeft. Moet je sowieso niet willen, dus zou alleen maar beter zijn als dat uit staat. Rente zal wel hoger zijn dan ze op de spaarrekening ontvangt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
BugBoy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Ik denk dat ik maar even ga kijken of we ook een creditcard kunnen krijgen die eigenlijk een debitcard is. Het gaat puur om het feit dat je soms alleen met creditcard kan betalen of kan reserveren.
je kan niet je inkomens scheiden en dan zeggen
waarom kan mijn vrouw niet zoveel lenen want ik verdien toch genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
boyette schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:07:
je kan niet je inkomens scheiden en dan zeggen
waarom kan mijn vrouw niet zoveel lenen want ik verdien toch genoeg
Snap ik. Gaat er om dat ze vrijwel geen vaste lasten heeft. Maar met €1.500 netto zou het toch sowieso mogelijk moeten zijn om een CC te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:04
BugBoy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:40:
Wellicht dat het gespreid betalen dan het probleem geeft.
Lijkt mij ook de meest logische verklaring. Want juist die betaling in termijnen levert een geregistreerde financiering met zorgplicht op. Vroeger zaten de banken en CC maatschappijen altijd te pushen om vooral voor die gespreide terugbetaling te kiezen (want hoge rente opbrengst voor de bank), maar tegenwoordig lijkt zorgplicht daarbij wat lastiger.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:26
BugBoy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:14:
[...]

Kaart wordt regelmatig gebruikt om aankopen te doen. In tegenstelling tot mijn creditcard (wordt vrijwel direct afgeschreven) wordt dit vaak in termijnen afgeschreven. Wat dat betreft sowieso goed om over te gaan op een meer debitcard achtige kaart. Dit is blijkbaar de creditcard die ABN Amro standaard aanbiedt (ik zit zelf bij de Rabobank).
Standaard doet ABN volgens mij juist geen afschrijvingen in termijnen. Ik heb een standaard kaart van de ABN (ook via ICS) en standaard staat die zo ingesteld dat je iedere maand het volledige saldo 'wegwerkt'. Betaling in termijnen kan je wel aanvragen, maar daar zitten volgens mij strengere regels aan vast.

@BugBoy

Afgezien van de gescheiden financiën, staat ze mogelijk wel op de hypotheek met bijvoorbeeld een hoofdelijke aansprakelijkheid? Daar dat soort zaken ook invloed kunnen hebben voor zover ik weet tegenwoordig, net als bijvoorbeeld een mogelijke private lease e.d. voor bijvoorbeeld een auto. Volgens mij moeten ze naar dat soort lasten (die ze mogelijk niet zelf (volledig) betaald, maar wel (mede) op haar naam staan tegenwoordig ook rekening houden qua zorgplicht, waardoor het dus kan voorkomen dat iets wat 10 jaar geleden heel normaal was, binnen de huidige regels eigenlijk niet meer kan.

[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 01-05-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:40
ABN is ook gedwongen bezig om geleverde creditkaarten en kredieten die jaren geleden zijn uitgegeven, te stoppen.
dit schijn te maken te hebben met regelgeving, en dat deze uitgegeven zijn die eigenlijk TOEN niet goed paste bij de financiële inkomsten en uitgaven.

En om onnodig lenen en daar door in de schulden te komen zijn de regels aangescherpt, en moeten velen laten zien wat hun financiële in en uitgaven zijn, om opnieuw deze te beoordelen.

Ook dit is bij mij gebeurd, en is mijn oude doorlopend krediet beëindigd, en mijn creditcard gecanceld :(

Bij verder doorvragen hoeveel ik dan moet verdienen om deze door te zetten, werd gezegd dat de formulieren alleen een formaliteit waren, ongeacht hoog inkomen, en dat ze sowieso alles zouden moeten stoppen.

En ik moet nu eerst alles afbetalen voordat ik zelfs weer een CC kan aanschaffen |:(

[ Voor 5% gewijzigd door absrnd op 01-05-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
BugBoy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:20:
[...]

Snap ik. Gaat er om dat ze vrijwel geen vaste lasten heeft. Maar met €1.500 netto zou het toch sowieso mogelijk moeten zijn om een CC te hebben.
dat is maar de vraag want zo wordt er dan natuurlijk niet naar gekeken
gescheiden inkomens betekent gewoon dat het normale model wordt toegepast op dat inkomen qua toetsing dan is het risico profiel vrij hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
absrnd schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:44:
A
Bij verder doorvragen hoeveel ik dan moet verdienen om deze door te zetten, werd gezegd dat de formulieren alleen een formaliteit waren, ongeacht hoog inkomen, en dat ze sowieso alles zouden moeten stoppen.
Klopt. Trustpilot staat vol met klachten over ICS.

https://nl.trustpilot.com/review/www.icscards.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Als ik die reacties daar zie lijkt het erop dat ICS niet genoeg verdient aan ANWB leden die hun kaart bijna niet gebruiken.
Ik gebruik mijn kaart (mastercard, ICS) met enige regelmaat, nooit naar inkomen gevraagd en krijg de een na de andere aanbieding om over te stappen op een duurdere kaart met 5K bestedingsruimte en kan ook wel een extra pas voor de vriendin erbij... hoezo zorgplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
@_JGC_ dat betwijfel ik, volgens mij moet / wil ICS tussen 2020 en 2022 of iets in die strekking alle kaarthouders opnieuw identificeren opnieuw beoordelen volgens de nu geldende normen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
Jammer genoeg zijn de meeste van de klachten wel van niveau tenenkrommend slecht. Ook vaak niet / amper onderbouwd over wat ICS nu exact verkeerd zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
@Dennism Identificatie al gehad meer dan een jaar terug, vraag naar inkomen nooit gehad.
Op trustpilot is het antwoord vooral "omdat u gespreid kunt betalen", maar dan zet je die mogelijkheid toch gewoon uit? Desnoods verlaag je de bestedingslimiet. Doen ze niet, doei klant u hoeft ons ook niet te bellen want zo doen we het eenmaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
_JGC_ schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:08:
@Dennism doei klant u hoeft ons ook niet te bellen want zo doen we het eenmaal.
Dit laatste zie ik niet zo terug komen daar, ik vind juist de 'reviews' van betrekkelijk karig niveau, terwijl de uitleg van ISC juist vaak redelijk netjes overkomt, ook (vrijwel) overal geven ze aan verdere uitleg te willen geven wanneer de klant contact opneemt (mocht natuurlijk over enige tijd blijken dat de klanten wel gegevens opsturen maar ICS daarna geen uitleg geeft is dat natuurlijk wat anders).

[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 02-05-2021 09:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:16
Net zoals bij alle andere banken en creditcardmaatschappijen ;)

Als iets niet werkt zoals je wilt dienen mensen vaak een klacht/slechte beoordeling in, maar als alles goed en naar behoren werkt laat men dit meestal niet weten op van die review sites.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Als iets niet werkt zoals je wilt dienen mensen vaak een klacht/slechte beoordeling in, maar als alles goed en naar behoren werkt laat men dit meestal niet weten op van die review sites.
Een kleine vergelijking met vergelijkbare bedrijven wordt ICS wel heel erg slecht beoordeeld. Bij Bunq, N26 en bijvoorbeeld Amex zijn reviews van tevreden cliënten wel beschikbaar. Bij ICS kunnen de tevreden klanten Trustpilot blijkbaar opeens niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik zou ICS eens bellen. Je kunt daar ook direct een credit card kaart afnemen, zonder tussenkomst van de ABN AMRO. De voorwaarden zijn dan ook iets anders, en je kunt uit meerdere soorten kaarten kiezen. Zoals iemand al noemde, kun je ook de kredietfunctie uit laten zetten.

Anders overstappen naar een prepaid kaart van een van de nieuwere banken. (De Travel Card van Bunq is volgens mij gratis en identificeert bovendien als een "echte" credit card, anders dan de prepaid kaarten van andere nieuwe banken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
absrnd schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:44:
En ik moet nu eerst alles afbetalen voordat ik zelfs weer een CC kan aanschaffen |:(
Hier was nog een restschuld van een oude lening, die ooit 'verkeerd' begrepen was ( jarenlang alleen de rente betaald :| grootste fout ooit ...)

ABN wees ons er op ( met winstoogmerk, want hij werd gewoon overgesloten natuurlijk )
Maar daarbij wel de voorwaarde dat het een PL zou worden, EN er geen roodstand meer kwam op de betaalrekeningen.
Prima, na een kleine 3 jaar hadden wij alles naar 'nul' gewerkt, en zijn we weer financieel gezond.
Hier werden ook de ( bank eigen ) CC's mee geannuleerd, wat ook een omweg - roodstaan - creëerde .

De ICS van ANWB is in die tijd, en nog steeds doorlopend, al hebben wij een gedeeld huishouden, en alle inkomsten/uitgaven van dezelfde rekening betaald worden.

Dus hoe lastig het ook is, in jouw geval kan het positief uitvallen, al lijkt dat nu even niet zo ;)

Voor TS, ik denk dat zijn vrouw gewoon één van de gevallen is, die moet leiden voor het grote goed, de verkeerd toegekende CC's bij ABN-Amro, en ze gewoon via een andere bank wel een CC kan aanvragen.

En anders is N26 een prima alternatief, ik gebruik deze zelf alleen maar, om meer onkosten te besparen op dat soort dingen.
Ik maak elke maand een bedrag over, en op = op, of gaat in één van de 'boxen' om te sparen / uit zicht te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Uhuruburu schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:23:
[...]

Een kleine vergelijking met vergelijkbare bedrijven wordt ICS wel heel erg slecht beoordeeld. Bij Bunq, N26 en bijvoorbeeld Amex zijn reviews van tevreden cliënten wel beschikbaar. Bij ICS kunnen de tevreden klanten Trustpilot blijkbaar opeens niet vinden.
En dan kijk ik even bij Bunq en dan zie ik meuk staan als:
Super nice company and staff
Super nice company and staff. Thanks!
als 5 sterren review, tja, dan ben ik direct benieuwd wat iemand beweegt zo'n review te plaatsen.
Komt op mij heel erg over al gekocht of iets in die richting. Of zo'n plaats een review en krijg een waardebon of iets dergelijks.

Als kijk naar de laatste maand zie ik weinig positieve reviews die daadwerkelijk ook inhoudelijk aangeven waarom Bunq goed c.q. beter zou zijn dan andere banken.

En bij N26 zijn de eerste 2 'positieve' reviews met referral links, dat is gewoon reclame lol.
Slechte zaak trouwens imho dat Trustpilot dat toelaat.

Spul als:
Top of the C/C!!!
THE REAL PROMOTION VALID FOR 2021 IS FROM € 5 TO € 15 NO MORE, BASED ON THE ACCOUNT THAT YOU WILL CHOOSE who wants to try N26, enter the code "alessiov3607" during registration and receive the bonus as soon as you make a payment by credit card of € 10 or more in a physical store, basically and as if you would have a coupon.
of
I’ve been using N26 for eight months…
I’ve been using N26 for eight months now, and one particular word comes to mind when describing my experience: smooth 🙂
Over the course of these past eight months, I’ve saved nearly $1,000 💰in foreign exchange and ATM withdrawal fees, shed my bad habit of checking my bank balance daily and finally found financial peace of mind.

💰15$💰 with this referral code at registration :

jeanbapl8861
Ik vraag me dus af hoeveel die 'goede reviews' dan waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:52
Ik heb sinds begin 2013 eind 2012 een ABN AMRO CREDIT CARD via ICS. Ik heb gekozen voor limiet van €2.500,- op mijn kaart. Mijn werd niet eens gevraagd wat mijn inkomen toen der tijd was (misschien konden ze het zien). Wat ik heb gelezen dat je altijd in termijnen mag terug betalen, wel tegen rente. Dit kan je kiezen in de hoofdpagina als je bent ingelogd. Ik heb de kaart nooit gebruikt behalve eens per jaar om een betaling te doen voor een software in Amerika.

Ze mogen niet zomaar intrekken.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35
Van der Berg schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:27:
Ze mogen niet zomaar intrekken.
Goed verhaal, lekker kort...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:15
[...]

De "aflossing in termijnen" zal het "probleem" idd wel zijn hier.
De regels voor CCards die automatisch 1x per maand worden afbetaald/aangevuld tot 0, zijn vaak (veel) soepeler dan voor CCards die in termijnen worden afgelost.
Ik heb ook een CC van ICS (geen bank ertussen) en die hebben zelfde regeling. Is ook ooit een schrijven van geweest en staat op de site volgens mij.

Ff nagekeken... Het is een vrij lang verhaal, maar in het kort haal ik dit er uit... Het gespreid (af)betalen van de CC wordt gezien als een doorlopend krediet. Als je maandelijks automatisch laat aanvullen tot 0, is dat anders schijnbaar. Daarom andere voorwaarden. Je betaalt dan ook geen rente.
Bij gespreid betalen wel (10% bij ICS)

[ Voor 16% gewijzigd door GeeEs op 02-05-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Ja ik ben een tevreden ICS klant, maar ik ga geen reviews schrijven. :+ Dus denk dat dat wel klopt.

Heb 2 jaar terug ook die heridentificatie gehad, kwam een mannetje thuis om mijn ID te checken, prima systeem verder. Gaat nu geloof ik online wegens corona. Maar om mijn financiele situatie is toen totaal niet meer gevraagd verder. Ik heb dan ook geen gespreid betalen optie aanstaan, alles wat ik van m'n CC betaal gaat direct de 24e van de eerstvolgende maand van de bankrekening af.

Dus ik vermoed ook dat de gespreid betalen optie de vrouw van de TS heeft genekt. Dus inderdaad ff ABN bellen maandag of als ze die eraf halen de kaart weer terug mag, en anders elders een CC regelen zonder gespreid betalen optie, dan wordt het waarschijnlijk gewoon weer goedgekeurd.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
20 jaar geleden voldeed ik ook niet aan de eisen, heb toen maar een VISA kaart bij de ANWB geregeld die ik nog steeds gebruik.

De grap is dat ik jaren later alsnog een creditcard van de ABN "kreeg", omdat ze de pakketten hadden vereenvoudigd en ik dus ineens standaard ook een creditcard had.

Die heb ik uiteindelijk nooit geactiveerd :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:16
Het idee om een prepaid kaart te nemen lijkt mij ook best een prima plan.
Neem bijvoorbeeld Vivid: https://vivid.money/en-eu/
Is gratis en je krijgt een Visa kaart die je volgens mij precies zo kunt gebruiken als een ICS Visa kaart, alleen moet je er wel geld op hebben staan.
Aan de andere kant heb je dan niet te maken met BKR en loop je geen risico op dat je je rekening niet kan betalen.
Eventueel vraag je ook nog een Curve kaart aan die je eraan kunt koppelen, zodat je zowel Visa en Mastercard hebt, voeg het toe aan Google Pay, Apple Pay, Paypal etc. en je hebt i.c.m. je Nederlandse betaalrekening met Maestro betaalpas toch wel de beschikking over alle gerenommeerde betaalmethodes die je nodig zou kunnen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 02-05-2021 12:40 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:33
JohanNL schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:37:
Het idee om een prepaid kaart te nemen lijkt mij ook best een prima plan.
Neem bijvoorbeeld Vivid: https://vivid.money/en-eu/
Is gratis en je krijgt een Visa kaart die je volgens mij precies zo kunt gebruiken als een ICS Visa kaart, alleen moet je er wel geld op hebben staan.
Ben er toch wel eens een paar keer tegenaan gelopen met een prepaid dat ik niet kon afrekenen, kennelijk omdat de kaart niet als CC maar als debit was geregistreerd.

Met Bunq en N26 doen ze de kaart wel als CC registreren en heb je dat probleem niet. Enige probleem met zowel Bunq als N26 is dat je geen abonnement bij Audible kan afsluiten omdat die niet goed om kan gaan met de 2-factor authenticatie. Verder nog nooit problemen gehad met die 2.
Moet wel zeggen dat Bunq nogal slechte support heeft aangaande dat 2-factor authenticatieprobleem. Ik heb denk ik wel 30 keer reactie gehad van support met vragen om "meer informatie" die telkens dezelfde antwoorden opleverde. Het vragen te escaleren hielp niet terwijl bij Audible en N26 dat wel lukte. Audible is nu (3 maanden later) echter nog steeds bezig met het oplossen ervan dus dat is wel irritant :P

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:56
Prepaid en debit zijn weer andere kaartsoorten met andere acceptaties. Bunq en N26 zijn sowieso debit MC's, en Vivid lijkt me het meest op Visa debit.
Prepaid kaarten zijn vaak niet aan een bankrekening gekoppeld en niet op naam gesteld, waardoor ze wat dubieuzer worden behandeld. Merchants kunnen er dus prima voor kiezen om wel Visa credit en debit te accepteren, maar niet prepaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

[...]

N26 biedt een fijne gratis debit card aan.

Ik kreeg van de week bericht van ics over mijn zakelijke cc die ik ooit via de ABN geregeld heb dat de voorwaarden veranderen. Die heb ik gelijk opgezegd omdat ik die toch niet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 15:32
Een andere kenmerk is, dat een debitcard niet geregistreerd staat op mijnBKR als krediet. Heel veel mensen verwarren de debitcard van ABN als creditcard. Dit is ook niet zo gek, aangezien op de kaart zelf staat dat het een creditcard is. Maar zolang je er geen "krediet" erop krijgt of in termijnen kan betalen is het een debitcard. Het is gewoon eigenlijk een betaalpas met de kenmerken van een creditcard, zolang je geen gespreid betalen hebt aanstaan of rood staan op de ICS rekening zelf. De kaart is inbegrepen in mijn betaalrekening product.

[ Voor 5% gewijzigd door Monkeydancer op 02-05-2021 16:40 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38
Monkeydancer schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:52:
Een andere kenmerk is, dat een debitcard niet geregistreerd staat op mijnBKR als krediet. Heel veel mensen verwarren de debitcard van ABN als creditcard. Dit is ook niet zo gek, aangezien op de kaart zelf staat dat het een creditcard is.
Het is geen debit card, maar een charge card. Bij een debit card wordt een aankoop direct van je rekening afgeschreven, bij een charge card periodiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
BugBoy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:20:
[...]

zo werkt dat niet
als je inkomens gescheiden zijn
dan tellen ze gewoon een normaal bedrag voor de vaste lasten
want als jullie uit elkaar zijn
dan krijgen ze ook geen seintje

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 02-05-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
boyette schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:04:
zo werkt dat niet
als je inkomens gescheiden zijn
dan tellen ze gewoon een normaal bedrag voor de vaste lasten
want als jullie uit elkaar zijn
dan krijgen ze ook geen seintje
Valt inderdaad wat voor te zeggen. We gaan wel een creditcard aanvragen met directe aflossing aan het einde van de maand. Je wilt niet eens gespreid betalen met 10% rente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
BugBoy schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:08:
[...]

Valt inderdaad wat voor te zeggen. We gaan wel een creditcard aanvragen met directe aflossing aan het einde van de maand. Je wilt niet eens gespreid betalen met 10% rente...
als je dat doet dan zijn de eisen minder zwaar
en als je dat een paar jaar keurig doet verruimen ze normaliter ook wel de bestedingsruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024
[...]

In termijnen betalen, dat is een BKR registratie. Daar wordt serieus naar gekeken, en een parttime job is meer risicovol voor de bank dan fulltime, het maakt dan weinig uit dat je partner er al 10+ jaar werkt, ook dan kun je je baan verliezen als het bedrijf in zwaar weer terecht komt. Weet niet wat de bestedingslimiet was, maar waarschijnlijk te hoog voor ICS om er mee door te gaan op de huidige manier. Klinkt hard, maar in die wereld kijken ze alleen maar wat telt, de cijfers. Ik zou eens kijken naar een aanbieder die jouw eigen inkomen meetelt in de CC aanvraag van je partner. En zet gespreid betalen uit, dat kost je alleen maar geld zonder dat het wat oplevert :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Bitage schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:38:
In termijnen betalen, dat is een BKR registratie. Daar wordt serieus naar gekeken, en een parttime job is meer risicovol voor de bank dan fulltime, het maakt dan weinig uit dat je partner er al 10+ jaar werkt, ook dan kun je je baan verliezen als het bedrijf in zwaar weer terecht komt. Weet niet wat de bestedingslimiet was, maar waarschijnlijk te hoog voor ICS om er mee door te gaan op de huidige manier. Klinkt hard, maar in die wereld kijken ze alleen maar wat telt, de cijfers. Ik zou eens kijken naar een aanbieder die jouw eigen inkomen meetelt in de CC aanvraag van je partner. En zet gespreid betalen uit, dat kost je alleen maar geld zonder dat het wat oplevert :z
ICS weet natuurlijk niet of het part-time of full-time is. Dat maakt natuurlijk ook niet echt uit. Het gaat om het besteedbaar inkomen. Bestedingslimiet was €2.500, maar het gespreid betalen moet gewoon uit. Denk dat het handiger is om deze gewoon te laten afsluiten en een nieuwe CC aan te vragen, waarbij eind v/d maand het geld gewoon afgeschreven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brambulance2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-04 10:14
BugBoy schreef op zondag 2 mei 2021 @ 23:42:
[...]

ICS weet natuurlijk niet of het part-time of full-time is. Dat maakt natuurlijk ook niet echt uit. Het gaat om het besteedbaar inkomen. Bestedingslimiet was €2.500, maar het gespreid betalen moet gewoon uit. Denk dat het handiger is om deze gewoon te laten afsluiten en een nieuwe CC aan te vragen, waarbij eind v/d maand het geld gewoon afgeschreven wordt.
Het gedeeltelijk of compleet terugbetalen is onafhankelijk van het creditcard product dat je hebt. Ik zou het simpel houden, los via de website het hele bedrag uit, en bel dan even om je cc naar 100% aflossing te zetten. Dan kan de BKR registratie worden stop gezet en gebruik van de kaart gewoon door gaan. Indien de limiet nog te hoog is dan laat je die bijv naar 1000 of 1500 zetten.

Laat ik wel even opmerken dat ik niet begrijp dat jullie (of je partner) er voor kiezen om gespreid terug te betalen terwijl jij voldoende inkomen hebt. Dit is nogal duur geld lenen namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Brambulance2 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:49:
Laat ik wel even opmerken dat ik niet begrijp dat jullie (of je partner) er voor kiezen om gespreid terug te betalen terwijl jij voldoende inkomen hebt. Dit is nogal duur geld lenen namelijk!
Helemaal met je eens. Ik heb ook een hekel aan dit soort constructies. Is een CC van voordat we elkaar kenden. We hebben allebei een iets andere financiële visie en daarom houden we het liever ook deels gescheiden. Scheelt een boel gezeur.

Ik doe ook nooit mee aan een loterij ik reken dat uit en beredeneer dat het geld kost. Mijn vrouw vind het leuk en alleen het dromen van de prijs is al €10/maand waard. Als je dat niet van elkaar begrijpt dan kan je beter dit soort zaken scheiden. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
ICS heeft uiteraard bepaalde modellen waar ze mee werken maar het lijkt erop dat deze vrij beperkt zijn. Zo is mijn inkomen in Nederland geheel uit huurinkomsten maar wel het veelvoudige van wat menig modaal inkomen verdient. Desalniettemin werd ik ook verzocht om meer informatie te verstrekken waarop alles geblokkeerd werd. Extra sailant detail is dat de huurinkomsten ook via de ABN verlopen dus op zich zouden ze wel goed moeten zien wat er gebeurd. Advies van ICS was... vraag gewoon opnieuw aan, zo gezegd zo gedaan en alles is voor nu weer functioneel. De staffing overigens hoewel vriendelijk kan nagenoeg niets voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
n4m3l355 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:05:
ICS heeft uiteraard bepaalde modellen waar ze mee werken maar het lijkt erop dat deze vrij beperkt zijn. Zo is mijn inkomen in Nederland geheel uit huurinkomsten maar wel het veelvoudige van wat menig modaal inkomen verdient. Desalniettemin werd ik ook verzocht om meer informatie te verstrekken waarop alles geblokkeerd werd. Extra sailant detail is dat de huurinkomsten ook via de ABN verlopen dus op zich zouden ze wel goed moeten zien wat er gebeurd. Advies van ICS was... vraag gewoon opnieuw aan, zo gezegd zo gedaan en alles is voor nu weer functioneel. De staffing overigens hoewel vriendelijk kan nagenoeg niets voor je betekenen.
Het is inderdaad nogal vreemd. Bij mijn vrouw konden ze de huidige creditcard ook niet aanpassen. Gewoon deze opzeggen en een nieuwe aanvragen zonder gespreide betaling en dan zou het wel goed komen...

Pagina: 1