plasma snijden

Pagina: 1
Acties:
  • 944 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 30477

Topicstarter
wat is plasma snijden want ik kan mijn case laten snijden met plasma. of wat dat ook mag zijn

iemand enig idee?]

thnx :P

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

als je nu een fatsoenlijke topic titel kiest, kunnen mensen zien waar je vraagje over gaat :)

antwoord: ik zou het niet weten, nooit van gehoord.

Geen inspiratie

Topicstarter
dat zal ik onthouden ;)

Anoniem: 32691

Op donderdag 16 augustus 2001 18:28 schreef computerdude het volgende:
wat is plasma snijden want ik kan mijn case laten snijden met plasma. of wat dat ook mag zijn

iemand enig idee?]

gewoon lekker met een dremel doen dat gaat prima

Topicstarter
ik denk dat computergestuurt toch wat beter is dan een dremel :P

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

denk dat dat gewoon iets van laser-cutting is. Ik ga dat ook laten doen als ik gaten voor fans wil, dan weet ik zeker dat ie mooi is :D

iStockphoto

• lawtshjj
  • Laatst online: 02-07 13:49
Op donderdag 16 augustus 2001 18:33 schreef martijn12345 het volgende:
als je nu een fatsoenlijke topic titel kiest, kunnen mensen zien waar je vraagje over gaat :)

antwoord: ik zou het niet weten, nooit van gehoord.
Hoezo is dit geen fatsoenlijke titel ?

• Dr.Snuggles
  • Laatst online: 05-03 13:26
klinkt duur

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op donderdag 16 augustus 2001 19:01 schreef rick17 het volgende:
klinkt duur
ja, het eerste waar ik aan dacht was een plasma televisie, en die zijn heeeeeel duur :D

iStockphoto

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:35

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als het net zo strak gaat als laser dan zou ik het doen, maar mijn pa heeft ook een plasmasnijder staan, en dat is meer een soort snijbrander...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Dr.Snuggles
  • Laatst online: 05-03 13:26
Onze complete reeks Plasma snijapparatuur op perslucht

Afbeeldingslocatie: http://www.saanenlastechniek.nl/foto/plasm-01.gif
is leverbaar van 30 tot 150 ampère. Van draagbaar (8kg) tot verrijdbaar
in Inverter, chopper of elektronisch geregelde uitvoering.
Uniek in deze serie is de genisis
30 inverter die op 230 volt en perslucht alle materialen snijdt tot
10mm. (contactsnijden).
Dankzij de microprocessorbesturing die de boog 10.000 keer per seconde
controleert en corrigeert ontstaat een zeer stabiele boog die perfecte
snedes garandeert; dit alles met zeer weinig vervuiling en minimale
onderdelen slijtage
(gewicht 8kg!).

dit is het

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

Op donderdag 16 augustus 2001 18:56 schreef Lawtje.com het volgende:

[..]

Hoezo is dit geen fatsoenlijke titel ?
Titel is veranderd.
oude titel was: "vraagje"

Geen inspiratie

• connected
  • Laatst online: 26-11-2021

connected

tja daarnet deed ie nog :P

plasma lijkt mij iets te hard gaan want nomaal word hij bij mij op het werk gebruikt op 5 tot 8 mm platen te snijden maar ik kan het eens proberen.

maar een ding is zeker als je plasma gaat snijden dan moet je zeker je kast opnieuw spuiten want die dingen worden heeeeel warm >:)

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 15:35
Op donderdag 16 augustus 2001 18:28 schreef computerdude het volgende:

iemand enig idee?]

Plasma snijden is niet echt geschikt voor het verwerken van dun plaatmateriaal zoals een kast.
Computerkasten e.d. worden normaal gesproken geknipt of gestanst of geknabbeld uit grote platen en dan gezet in de vorm van de kast.
Knippen, stansen en knabbellen hebben het voordeel dat er geen warmte inbreng is in het plaatmateriaal (oftewel vervorming) en dat er geen bramen e.d. aan de plaat blijven hangen.

Kort samengevat plasmasnijden is leuk en handig, maar totaal niet geschikt voor het maken van je kast.

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Ok, dan zal ik nog even uitleggen wat plasma snijden nou precies is. In dit proces wordt er een gasmengsel (componenten afhankelijk van het te snijden materiaal) door een spanningsboog geblazen, onder heel hoge druk. Dat gas komt dus tot ontbranding en op de een of andere manier blaast dat dus dwars door de plaat heen, simpelweg omdat het staal smelt. M'n pa heeft in z'n bedrijf 2x een Messer Griesheim HD-plasma (2 koppig) staan, en we snijden daar prima 2 tot 3mm spul op (meestal dikker, maar dat doet er nu niet toe). Het probleem is alleen de plaat niet te buigen bij het op de snijtafel leggen.

Overigens: de vergelijking met lasersnijden is dus totaal niet op z'n plaats. Want: Laser (het is een afkorting, en waar het voor staat heb ik ook geweten, maar ben het ffies kwijt) is een straal LICHT. Plasma werkt op generlij manier met licht, althans niet om mee te snijden. De vergelijking met de snijbrander komt dichter in de buurt, hoewel daar gebruik wordt gemaakt van een extra stroom gas (meestal zuivere zuurstof) om door de plaat heen te blazen cq het bijna/helemaal gesmolten materiaal weg te blazen, waarvoor bij plasma gewoon de originele gasmengselstraal wordt gebruikt.

Warm wordt het wel, en de verf van je kast zal er dan ook zeker aangaan, maar als het een HD (wat overigens staat voor High Defenition) machine betreft kan de kwaliteit (bij een goede afstelling, en da's de kunst nou net) van de snijding zeer dicht bij laser in de buurt komen.

Conclusie van het hele verhaal:
1 je moet iemand hebben die weet wat ie doet met zo'n machine.
2 je verf gaat eraan dus het is waarschijnlijker makkelijker om idd te gaan dremelen.
3 Ik zie niet in hoe die kast onder die kop kan komen zonder 'm helemaal plat te moeten vouwen en nadien weer in z'n originele vorm te 'zetten' (alweer zo'n metaalproces, is machinaal buigen zeg maar)
4 het is dus niet geschikt.

• Dweil
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03-2024

Dweil

Dual Xeon powered

Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation.. ofzoiets.. LASER dus.

Anoniem: 5988

LASER betekent Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. De werking van een laser ga ik ff niet uitleggen: nu geen zin in. Google kan je verder helpen.

Bij het snijden van metaal met een laser word meestal een CO2 laser gebruikt met een golflengte van 10.6 micrometer (en soms ook een Nd:YAG ??). Door het licht te focussen op een klein punt loopt de temperatuur lokaal zeer sterk op, en smelt het metaal. Het effectiefste is deze laser in pulsmode; dan krijgt het metaal vele kleine klapjes, en we weten allemaal wat er gebeurt als je een stuk metaal veel heen en weer buigt. Dat, maar dan in het klein, gebeurt ook bij een laser in pulsmode.

Lasersnijden levert een zeer nette snede op. Plasmasnijden in metaal ook, mits de apparatuur goed is afgesteld. Alleen is de meeste apparatuur veel te zwaar voor dat 1mm dikke plaatmateriaal.

Oftewel: lasersnijden, frezen, dremelen of zagen. Dat zijn je echte opties.

• bart1234
Kijk trouwens voor de gein ffies op www.tijssen-staal.nl . Die foto op de index, dat is dus een HDPlasma machine, aan het werk.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:35

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op donderdag 16 augustus 2001 20:47 schreef DaBit het volgende:
LASER betekent Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. De werking van een laser ga ik ff niet uitleggen: nu geen zin in. Google kan je verder helpen.

Bij het snijden van metaal met een laser word meestal een CO2 laser gebruikt met een golflengte van 10.6 micrometer (en soms ook een Nd:YAG ??). Door het licht te focussen op een klein punt loopt de temperatuur lokaal zeer sterk op, en smelt het metaal. Het effectiefste is deze laser in pulsmode; dan krijgt het metaal vele kleine klapjes, en we weten allemaal wat er gebeurt als je een stuk metaal veel heen en weer buigt. Dat, maar dan in het klein, gebeurt ook bij een laser in pulsmode.

Lasersnijden levert een zeer nette snede op. Plasmasnijden in metaal ook, mits de apparatuur goed is afgesteld. Alleen is de meeste apparatuur veel te zwaar voor dat 1mm dikke plaatmateriaal.

Ja ik dacht ook al, plasma is een beetje overkill voor een plaat van 1 mm, dat wordt hier gebruikt op platen van 5 - 10 mm dik geloof ik :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• bart1234
Goh, ook al uit de staalwereld?

Nope, ik ben een eerlijke elektroboer die ook z'n eigen waterblokje gebouwd heeft, en zich daardoor verdiept heeft in van alles en nogwat dat met metaalbewerking te maken heeft. Verder dan de Dremel, de haakse slijper en de figuurzaag kom ik meestal niet :)

• bart1234
Zoals in mijn lange verhaal te lezen: bij plasma zal die plaat toch onder die kop moeten. Bij lasersnijden ook. Dus kast rechtzetten en later weer terug in vorm zetten?! Lijkt mij meer een 'Les 1 hoe m'n kast te vern**ken' :)

Nah, de platen waar het om gaat zijn waarschijnlijk toch de zijkappen. En die kun je gewoon losschroeven. Leg er eventueel wat vulmateriaal onder, en klaar ben je.

Werkt dat ook niet, dan pak je gewoon een plaat staal van de goede afmetingen, leg je 'm onder de laser/plasma/whatever machine, en zet je daarna het randje even om waarmee je de plaat vastzet op je kast. Bijna net zo simpel. En mensen die hun zijkappen laten lasersnijden, spuiten of verven ook hun kast.

Overigens kan ik met een Dremel, een figuurzaag en een setje vijlen ook zo ongeveer elke vorm maken die ik zou willen.

Topicstarter
ok ik laat het dus door een metaalbewerkingsbedrijf doen. maar die weten vast wel hoe ze dit moeten aanpakken :P
het maakt mij niet uit als de verf eraf gaat want ik ga hem toch spuiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is er nou mis met die goeie oude figuurzaag :?
Je weet wel, dat U-vormige ding met zo'n flinterdun zaagje ertussen dat je zelf heen en weer moet bewegen. Wat je ook bij handenarbeid op de middelbare school moest doen (of hebben ze dat afgeschaft? middelbare school is n.l. best wel lang geleden voor mij)

Je komt er zelfs nog een stuk verder mee dan met een Dremel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-07 15:06

talin

ES-MA

volgens mij gaat dit duur worden .

ik hoorde laatst dat een bedrijfje waar wij sinds kort zaken mee doen ook plasma kan snijden ( dus gaat er bij mij mteen een lampje branden )

en heb dus 50 fanguards laten maken voor 80mm fans , 10 voor mij rest voor et werk ( zal hun een zorg zijn wat voorn vorm die dingen hebben ) biohazard style dus .

nu d8 ik ook om mijn kast te laten besnijden :) maar omdat ze daar dus een heel progje voor moeten typen is dat nogal prijzig voor 1 x .
160,- voor alleen et progje schrijven !

dus w8 ik er nog even mee .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:41
mijn oom is de eigenaar en directeur van een staalbedrijf (staalconstructie bedrijf om precies te zijn) en die hebben ook een paar van dat soort apparaten staan (laser en plasma). Zijn best wel groot, vooral de plasma snijders! (Hebben een heel eigen stroomtoevoer!)

Trouwens, ik doe natuurkunde (VWO5) en plasma is een 4e staat van een materiaal (vast, vloeibaar, gas en plasma). Het wordt bereikt bij:
OF 0K (dus 0 graden kelvin wat neerkomt op -273 graden celcius (het absolute nulpunt))
OF >24000K (dus ongeveer 24000 graden celcius)

De bovengrens verschilt per materiaal, maar is altijd boven de 24000 graden. Plasma wordt trouwens ook gebruikt bij kernfusie (een echt schone manier van stroom maken). De materialen worden HEEL even, ONTZETTEND WARM en staan onder zo'n hoge druk dat ze naar elkaar toe vliegen en samen smelten en ontzettend veel energie vrijgeven. Stel je hebt 2 blokken metaal van 1kg, dan zijn ze na kernfusie SAMEN 1,7 kg en is dus 300 gram in energie veranderd (wat al gauw 25Mwatt is!).

Kun je eindelijk eens zeggen: 1+1 is niet 2!
Pagina: 1