Linux-compliant laptop voor studies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:29
Hallo iedereen!

Ik ben momenteel een niet zo tevreden eigenaar van een HP Envy 13-aq1xxx laptop. Deze is anderhalf jaar oud en werkt op zich goed, maar heeft kleine gebreken op vlak van driver ondersteuning van de wifikaart )of gebrekkige hardware kan ook) waardoor ik met momenten zonder internetverbinding zit, of zelfs soms met een BSOD. Ook is de ACPI firmware in de BIOS niet gemaakt voor Linux, dus bij een Linux distro kan je fluiten naar alle ACPI gerelateerde functies (zoals het fundamentele zicht op de capaciteit van de batterij). Kortom, deze laptop heeft enkele gebreken waar ik me aan stoor en met een geldige garantie kan ik het me veroorloven deze in te ruilen.

Ik zoek dus nu een laptop die ongeveer hetzelfde is maar dan stabieler en vooral: ik wil er Linux op kunnen draaien. Belangrijke specs zijn:
  • 8 GB RAM
  • 13 inch HD scherm
  • Intel 10th generation CPU
  • Fingerprint
  • Keyboard background verlichting (standaard denk ik ondertussen?)
  • NVMe SSD 512gb of meer
  • USB-C Thunderbolt
Ik gebruik deze laptop vooral voor schoolwerk (Office, Brave,...), maar ook voor programmeren (Android Studio, VSCode) en wat basis fotobewerking met Photoshop.

Deze laptop kostte me met een korting exact €888, ik zou dus ook graag een laptop willen die aanleunt bij dat bedrag zodat ik niet overdreven veel moet bijleggen aan de garantievoucher.

Omdat ik deze laptop ga gebruiken op de unief moet deze draagbaar zijn, een 13 inch scherm en fatsoenlijke accuduur (zoals deze laptop) is vereist.

Na wat rondzoeken blijkt geen enkele HP laptop geweldig goed te werken met Linux, ik wil dus naast Apple ook geen HP laptop meer hebben. Op het eerste zicht lijken Asus, Lenovo en Dell goed aan te leunen bij mijn verwachtingen.

Ik zoek vooral Tweakers die een laptop met Linux hebben waarmee ze tevreden zijn. Ikzelf heb geen idee welk merk het beste rapport heeft als het over Linux distros gaat. Zelf heb ik nog een zeer oude Asus laptop (zonder batterij, dus geen idee of ik op een Asus wel kan zien hoe vol hij is) waar Kali redelijk vlot op draait. Ik weet natuurlijk niet hoe dat tegenwoordig zit met Asus.

Bedankt
NiRo

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:37

Blokker_1999

Full steam ahead

Lenovo en Dell hebben zeker heel wat laptops die wel goed met Linux werken en zij verkopen ook modellen die met een voorgeïnstalleerde Linux versie komen. Als je zekerheid wenst van compatibiliteit lijken dat mij de beste keuzes te zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:24
Ik heb via mijn werk een Dell met Linux, werkt uitstekend. Wel een duur model, met 64 GB RAM en een oled scherm. Maar zover ik weet gaan Dell en Linux goed samen (Dell heeft/had als ik het me goed herinner ook Linux als OS keuze).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:31
Blokker_1999 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:12:
Lenovo en Dell hebben zeker heel wat laptops die wel goed met Linux werken en zij verkopen ook modellen die met een voorgeïnstalleerde Linux versie komen. Als je zekerheid wenst van compatibiliteit lijken dat mij de beste keuzes te zijn.
Hier sluit ik me bij aan. Ik heb in het bedrijfsleven zowel Dell Latitude als Lenovo Thinkpad modellen gebruikt en daar zonder problemen linux op gedraaid.

Wat ik in het verleden ook gebruikt heb is het opzoeken van Ubuntu hardware certification;

https://certification.ubuntu.com/desktop

Mooi model op het oog? Even opzoeken en als deze certified oem pre-install is, dan zit je gebakken. Alles zou dan zonder problemen moeten werken.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:29
Dankjewel voor de adviezen! Ook een handige link van Ubuntu zelf, komt goed van pas.