Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-04 19:54
Beste tweakers,

Alvast sorry als ik dit op de verkeerde plek neerzet.

Ik heb ongeveer 4 weken geleden nu mijn CPU, RAM en Moederbord vervangen van mijn PC. Sinds dien heb ik last van BSOD's.

Eerst was het zo dat elke keer als ik mijn computer aanzetten nadat hij een tijdje was uit geweest dat hij direct naar een BSOD toe ging. Toen heb ik later Fast Boot uitgezet in Windows 10, en sinds dien is het zo dat wanneer ik mijn computer opstart werkt hij normaal. Maar daarna na enkele minuten gaat hij direct op een BSOD, meestal als error MEMMORY MANAGEMENT. Maar het verschilt, ik krijg ook o.a de errors: KERNEL SECURITY CHECK FAILURE, MEMORY MANAGEMENT en SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED.

Dit zit er in mijn PC:

Moederbord: MSI B450-A Pro Max
Processor: AMD Ryzen 5 3600
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX
Videokaart: Sapphire Radeon RX580 8GB
PSU: Corsair CX450M
Opslag: 1TB HDD op 7200 RPM + 256GB NVME SSD
Case: Be Quiet Pure Base 500DX

Ik was eerst op de LTSC versie van Windows, ik dacht eerst dat het daar aan lag, dus toen heb ik die eraf gegooid en gewoon normaal Windows 10 Home geinstalleerd, maar het probleem was er nog steeds.
Ik heb al memtest86 volledig doorlopen en daar kwamen geen Errors uit, hetzelfde geld voor de windows memory management tool. Daarnaast heb ik systeemfiles etc gecheckt met Sfc /scannow en DisM etc. Ook de BIOS gereset en geupdate. Ik heb ook m.b.v. DDU mijn drivers van mijn GPU opnieuw geinstalleerd.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven in dit doolhof! :*)

Groetjes,

Crewz

When nothing goes right, go left

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:34
Kans is groot dat het geheugen de boosdoener is. Ryzen is heel kieskeurig met Corsair Vengeance LPX. Alleen de versies met Z in het type nummer werken gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Hmm, is er nog iets waar ik daar tegen kan doen? Het is toch gek aangezien uit memtest86 helemaal niks komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
ItsCrewz schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:05:
Hmm, is er nog iets waar ik daar tegen kan doen? Het is toch gek aangezien uit memtest86 helemaal niks komt.
Hoe lang heb je memtest laten draaien?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Staat je geheugen goed ingesteld, op het juiste profiel?

Dan nog is het moeilijk met Ryzen. Laat memtest eens 24 uur draaien, dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anders draai eens LinX met geheugen op ALL. Grote kans dat die niet verder dan een half uur komt. Let wel even op dat de CPU heet gaat worden met deze tool, maar het is een snelle en makkelijke manier om het geheugen snel te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Hahn schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:06:
[...]

Hoe lang heb je memtest laten draaien?
Totdat hij aangaaf dat hij klaar was, toen zei die PASSED.
Dat was na 3 uur.

[ Voor 4% gewijzigd door ItsCrewz op 01-05-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ItsCrewz schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:39:
[...]

Totdat hij aangaaf dat hij klaar was, toen zei die PASSED.
Dat was na 3 uur.
Wil je met Memtest ook maar iets weten moet je 24 uur draaien. Daarom gebruik ik LinX. Heb je echt kapot geheugen dan weet je het binnen een half uur en kan je de modules los testen. Dan weet je binnen 1 uur welke van de 2 modules kapot is, waar je met Memtest na 18 uur soms nog niets weet.

Nou kan ik jouw geval het geheugen mogelijk niet kapot zijn, maar is het een probleem met de CPU, moederbord en RAM combinatie, alleen dan nog is testen met LinX veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Oke, bedankt! Ik ga het gelijk even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ItsCrewz schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:45:
Oke, bedankt! Ik ga het gelijk even testen.
Let dus wel even op de CPU temps. Niet dat je het ding op 100 graden loopt te stoken. En dus geheugen op ALL zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DBTpKZv01_d-NDwRZHCApuTN_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YxqsehfHtIL7cUp9bYNNydsK.png?f=user_large

is dit de manier? Nu is mijn processor 30 graden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:30
LinX heeft regelmatig de nare eigenschap om op AMD systemen niet te beginnen met stressen :P

[ Voor 6% gewijzigd door quadrofource op 01-05-2021 22:08 ]

AMD Ryzen 9 7900X3D + RTX 3070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als de CPU 30 graden blijft dan gaat ie inderdaad niet stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Ik wou zeggen van, volgensmij doet het niks 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ipv stress testen kun je ook doorgeven welke versie je hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwaTMybtjASQwBtK6GrWhHSgS0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNoB9U0fqFUy5ZlAWEj4YROb.jpg?f=fotoalbum_large

Als het ver. 4.32 is direct ander geheugen nemen. Hier zitten Samsung IC’s in die niet lekker compatibel zijn. Ik heb die versie nog nooit stabiel gekregen op een Ryzen systeem.

Crucial Ballistix (Micron-E) net als ver 3.32 zoals hierboven werken altijd stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Djarune schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:23:
Ipv stress testen kun je ook doorgeven welke versie je hebt:

[Afbeelding]

Als het ver. 4.32 is direct ander geheugen nemen. Hier zitten Samsung IC’s in die niet lekker compatibel zijn. Ik heb die versie nog nooit stabiel gekregen op een Ryzen systeem.

Crucial Ballistix (Micron-E) net als ver 3.32 zoals hierboven werken altijd stabiel.
Bedankt voor je reactie, ik heb even gekeken, het is versie 6.32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
Versie 6.32 ben ik nog nooit tegen gekomen. Zou je met Taiphoonburner uit willen lezen welke DRAM chips erin zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
ItsCrewz schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:28:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik heb even gekeken, het is versie 6.32
De 6 staat voor de IC fabrikant. De 3 voor 8GB DIMM's en de 2 voor de revisie.

Welke fabrikant 6 is is mij een raadsel.
3 = Micron
4 = Samsung
5 = SK Hynix
8 = Nanya

Met Thaiphoon kun je de IC's uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q91sc9BlGopSF1BbbeJqvVsZ_t8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aMgIihI5EjMdcObzquFeTBxx.png?f=user_large

Ik moest even zoeken want de officiele download link was down, maar hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Aangezien de manufacturer blijkbaar Hynix is, weet je zeker dat er 6.32 stond, en niet 5.32? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Hahn schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:50:
Aangezien de manufacturer blijkbaar Hynix is, weet je zeker dat er 6.32 stond, en niet 5.32? :P
Zou je denken inderdaad. Het gekke is wel dat 5.32 prima werkt op Ryzen.

@ItsCrewz is het echt 6.32 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMJy9OShkiEspNYIS6bTcJozCbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4eaxqicYQSuwcPN03ZViNxD.jpg?f=fotoalbum_large

Hmmm, ja volgensmij wel?
Ik dacht dat fabrikant corsair was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:10
ItsCrewz schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:01:

Niet van de DRAM chips en zelfs niet van de gehele module. Ik verwacht niets anders dan dat een OEM er een Corsair sticker op plakt zoals bij alles van Corsair het geval is. Ze laten onderdelen door OEM's produceren volgens Corsair specificaties.

Omdat er zoveel verschillende versies LPX geheugen zijn vermijd ik Corsair in AMD Ryzen systemen. Je weet namelijk nooit welke versie je krijgt. Voor Ryzen pak ik altijd RAM van Crucial.

[ Voor 19% gewijzigd door Uszka op 02-05-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Uszka schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:07:
[...]

Niet van de DRAM chips en zelfs niet van de gehele module. Ik verwacht niets anders dan dat een OEM er een Corsair sticker op plakt zoals bij alles van Corsair het geval is. Ze laten onderdelen door OEM's produceren volgens Corsair specificaties.

Omdat er zoveel verschillende versies LPX geheugen zijn vermijd ik Corsair in AMD Ryzen systemen. Je weet namelijk nooit welke versie je krijgt. Voor Ryzen pak ik altijd RAM van Crucial.
Hmm, ah oke dat wist ik niet. Ik weet enkel de basis zeg maar van het RAM geheugen :P
Maar heb ik dus nou wel de goede versie of juist niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
ItsCrewz schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:01:
[Afbeelding]

Hmmm, ja volgensmij wel?
Het lijkt heel erg een 6 inderdaad, maar volgens mij is het toch een 5. Want ervoor staat ook 1.35v, wat bij jou 1.36v lijkt te zeggen, maar dat is vrij zeker weten 1.35v. En bovenin staat C16, en daarin zie je dat het bovenste streepje van de 6 wat meer doorloopt.

Dus ja, het lijkt 6.32 te zeggen, maar het is volgens mij toch echt 5.32 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Ah, ja dat zou kunnen! Maar ja dan blijft de vraag, hoe los ik dit probleem op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ver. 5.32 is normaal gesproken Hynix CJR. Volgens Thaiphoon is deze kit Hynix AFR. Die gaan vaak slecht met Ryzen, maar werken goed met Intel. Zet de kit op V&A en koop een nieuwe kit: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Djarune schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:59:
Ver. 5.32 is normaal gesproken Hynix CJR. Volgens Thaiphoon is deze kit Hynix AFR. Die gaan vaak slecht met Ryzen, maar werken goed met Intel. Zet de kit op V&A en koop een nieuwe kit: pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
Bedankt voor je reactie, ik kreeg zojuist weer een heel andere BSOD!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItwUYAl7riSHY_oDjXnpySxlfv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFFsDksT1tuIjcAn2H1NjSov.jpg?f=fotoalbum_large

Het linkje dat je mij stuurde, is dat dan wel de correcte? Als je me een ander merk / type aanraad hoor ik het graag :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
ItsCrewz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:20:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik kreeg zojuist weer een heel andere BSOD![Afbeelding]
Het linkje dat je mij stuurde, is dat dan wel de correcte? Als je me een ander merk / type aanraad hoor ik het graag :*)
Yes die Crucial kit werkt altijd met Ryzen en B450 bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Djarune schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:48:
[...]

Yes die Crucial kit werkt altijd met Ryzen en B450 bord.
Hmm, oke maar hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat het aan het RAM geheugen ligt? Wil niet zomaar iets kopen als het niet nodig is :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Kan iemand nog wat bedenken? Ik krijg ze nog steeds, zojuist weer eentje gehad 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-05 10:59
ItsCrewz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:09:
Kan iemand nog wat bedenken? Ik krijg ze nog steeds, zojuist weer eentje gehad 😢
Heb je toevallig een andere nvme liggen die je kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
ItsCrewz schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:15:
[...]

Hmm, oke maar hoe kan ik er 100% zeker van zijn dat het aan het RAM geheugen ligt? Wil niet zomaar iets kopen als het niet nodig is :*)
Het ligt vrijwel zeker aan het RAM geheugen. 100% kunnen we niet zeggen, aangezien het samenwerking is met moederbord en processor. Zo hebben sommige MSI borden meer compabiliteitsproblemen dan sommige Asus of Gigabyte borden en vice versa.

Wat je nog kan proberen is het DOCP / XMP profiel zetten op 3200CL16 en dan handmatig het volgende aanpassen:
  • Spanning van 1.35V naar 1.37V
  • CAS Latency van 16 naar 18.
Overige instellingen kun je op "auto" houden. Het kan zijn dat ie dan alsnog werkt. Als dat stabiel werkt kun je daarna proberen de CAS Latency terug te schroeven naar 16.

Mocht het niet werken, gewoon de Crucial's kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uebGC2CQK_bhT2XbdAX7Kni_c7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1boplJ2eeqAES7pCmzq1w6Wt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK-T7jzUoSUBk25Z32TPGANkLEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvjeB25snBP1qs0IG4ZzoYiG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLoeIUK_KNiJLkUzbXlzIM6vFhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TG98e6DYFaErdEjmC2gEI2Ry.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het zo goed moet zijn, kan jij dit verifieren?
Kijk ik begrijp wel van de crucials kopen... maar dat probeer ik te vermijden.. het is wel 90 euro dat weg is.
Als ik de settings zo goed heb dan weten we morgen zodra ik mijn PC aanzet pas of het goed is gegaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ja is goed zo. Ben benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Helaas... ik kreeg weer de BSOD van MEMORY MANAGEMENT.
Ook een ander probleem dat ik al heel lang heb, al voor dat ik mijn mobo,cpu en ram had vervangen. Elke keer als ik mijn PC aanzet werkt mijn ethernet niet dirrect, dan moet ik naar de netwerk adapters toe gaan en een aantal keren ethernet disablen en enablen. Dan blijft hij maar zeggen identifying, of dat hij geen geldige ip configuratie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
ItsCrewz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:18:
Helaas... ik kreeg weer de BSOD van MEMORY MANAGEMENT.
Jammer, dan toch maar geheugen omwisselen zou ik voorstellen.
Ook een ander probleem dat ik al heel lang heb, al voor dat ik mijn mobo,cpu en ram had vervangen. Elke keer als ik mijn PC aanzet werkt mijn ethernet niet dirrect, dan moet ik naar de netwerk adapters toe gaan en een aantal keren ethernet disablen en enablen. Dan blijft hij maar zeggen identifying, of dat hij geen geldige ip configuratie heeft.
Dit probleem heb ik vorig jaar ook een keer gehad met een Ryzen build voor iemand anders. Uiteindelijk een USB NIC erbij gegeven. Weet niet of het uiteindelijk is opgelost met de onboard.

Dit is trouwens naast je geheugenprobleem typisch een probleem voor Ryzen builds. Ik ben geen fanboy, maar eerlijk is eerlijk. Nog nooit dit soort problemen gehad met een Intel... Ik vind het zelf niet normaal dat de BIOS zo vaak geüpdatet moet worden om geluk te hebben met compatibiliteit. Dat is wel voorbehouden aan Ryzen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 20:30

M2M

medicijnman

Bestel de geheugenreepjes online, dan kun je ze testen. Daar is die wet koop op afstand voor...

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Djarune schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:22:
[...]

Jammer, dan toch maar geheugen omwisselen zou ik voorstellen.

[...]

Dit probleem heb ik vorig jaar ook een keer gehad met een Ryzen build voor iemand anders. Uiteindelijk een USB NIC erbij gegeven. Weet niet of het uiteindelijk is opgelost met de onboard.

Dit is trouwens naast je geheugenprobleem typisch een probleem voor Ryzen builds. Ik ben geen fanboy, maar eerlijk is eerlijk. Nog nooit dit soort problemen gehad met een Intel... Ik vind het zelf niet normaal dat de BIOS zo vaak geüpdatet moet worden om geluk te hebben met compatibiliteit. Dat is wel voorbehouden aan Ryzen..
Tja, ik ben bang dat er niks anders op zit inderdaad... hier word ik ook gek van! Hopelijk komt er nog iemand die mijn modules wilt kopen _/-\o_

Bedankt voor de tip met de NIC, het gekke is dat ik dit ook met mijn intel heb gehad, hiervoor zat er namelijk een mobo met een i5-8400 in. Het ligt dus ergens anders aan, misschien iets met mijn router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
M2M schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:36:
Bestel de geheugenreepjes online, dan kun je ze testen. Daar is die wet koop op afstand voor...
Dat was ik inderdaad al van plan, zou eigenlijk ook niet weten waar ik die reepjes moet kopen bij mij in de buurt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
ItsCrewz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:01:
[...]
Bedankt voor de tip met de NIC, het gekke is dat ik dit ook met mijn intel heb gehad, hiervoor zat er namelijk een mobo met een i5-8400 in. Het ligt dus ergens anders aan, misschien iets met mijn router?
Dan klinkt het inderdaad minder als een hardware probleem. Probeer eens een “Static IP” toe te wijzen ipv DHCP. Genoeg te vinden op het internet. Ik had met de NIC met name last van uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Ik heb gisteren avond nog voor dat ik naar bed ging een vast ip toe gewezen via de router. Ik start zojuist mijn computer op en hij werkt gelijk! Op een of andere manier heb ik tot nu toe ook nog geen BSOD gehad, zou kunnen komen omdat ik een windows update had en hij daarvoor opnieuw moest opstarten, ik wacht nog heel effe met het bestellen van RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:41
Zet je geheugen eens op 1.38v ipv 1.37v

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Dracoz schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 10:39:
Zet je geheugen eens op 1.38v ipv 1.37v
Heb ik veranderd, alleen weer BSOD helaas... er zit niks anders op dan een ander paar te kopen ben ik bang,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsCrewz
Nou de crucials zijn besteld! Ik ga ze testen, als het hier nou niet aan ligt dan kan ik ze altijd nog terug sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ItsCrewz
RAM is binnen gekomen, lijkt erop dat het probleem hiermee inderdaad is opgelost! Geen BSOD meer gehad! Ook is het systeem veel sneller, Oude RAM sticks dus RMA :P

Pagina: 1