Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:31

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Enige tijd geleden is mijn Logitech Streamcam overleden. Er kwam druk op de kabel/stekker te staan, die verboog en toen was het over en uit. Logitech doet niet aan reparaties buiten garantie, dus ik wil een poging wagen om de stekker zelf te fixen. Maar...ik heb hier totaal geen ervaring mee. Stroomkabeltje solderen kan ik wel en qua elektra kan ik met schakelmateriaal ook wel uit de voeten, maar dit is andere koek. Ik kan dus wel wat hulp gebruiken :)

Ik heb de kapotte connector verwijderd, de kabel gestript en de aders blootgelegd. Ook heb ik een nieuwe 'connector' besteld; een makkelijk te solderen pcb met daarop een usb-female-connector. Via een c-naar-c kabel wil ik de webcam uiteindelijk weer gaan aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvQA6AdsrKLW_ID4mzn2iSoKctg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HfHg62wj6YwG0fOnbByMRg0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPCVftTEtKiRzfKhLVk68KjiofE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H3jaoTlrQQjj9cJ2nFVOSo1I.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn probleem is dat ik niet weet welke ader waarvoor dient en alle pinouts-schema's die ik online kan vinden ten spijt, kom ik er niet uit. Voor de goede orde, dit is wat er in de kabel zit.
  • Zwart
  • Rood
  • Rood
  • Groen
  • Wit
  • Blauw/Wit met groene mantel
  • Blauw/wit met paarse mantel
Op Wikipedia staat een compleet overzicht van alle aders met hun kleuren, maar daar kom ik dus niet uit. Rood kan drie verschillende dingen zijn, er staan twee mogelijke witte aders in het overzicht, maar ik heb er drie en de namen voor de contactjes op het pcb komen niet allemaal overeen met het schema. Daarnaast heb ik meer aders dan contactpunten. Kortom: ik weet niet hoe nu verder. Ik ben geen held met een soldeerbout, maar als ik de goede aders bij de goede contacten weet te vinden gok ik dat ik er wel een werkend geheel van moet kunnen maken.

Dus heel concreet
  • Heeft er iemand ervaring met usb-c-kabels en kan die mij vertellen wat wat is?
  • Is dit pcb met stekker überhaupt geschikt omdat er minder aansluitingen zijn dan ik aders heb? Ik weet dat bij usb-c een heleboel aders optioneel zijn, maar niet precies welke.
Ik heb eventueel een multimeter tot mijn beschiking, maar kom er meteen voor uit dat ik daar een enorme n00b mee ben :+

Beste antwoord (via WoutF op 02-05-2021 12:02)

• Jessper
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-02 09:40
okay, eens even wat proberen.

even vooraf aan dit; je nieuwe usb-c lijkt een usb2 type met alleen de normale data lijnen. De kabel maakt gebruikt van alle 3 data paren of het gaat werken hangt dus af van of de camera ook kan werken op usb 2. Eventueel kan je een usb-c breakout vinden met alle data pinnen.

oke, wat ik kan zien is het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vZWh5JNUOiPxpjK6JtKF1yHw40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0Cz4LovZzHArCU0EHK9VvP8.jpg?f=fotoalbum_large

de oriëntatie baseer ik op het gemis van twee pinnen aan de B/groene kant.

Zwart -> lijkt naar G te gaan op de groene kant
Rood -> lijkt samen aan de andere rode te zitten. aanname dat dit vbus is.
Rood -> aan andere rood. kun je controleren door met een meter de weerstand te meten russen de rode draden. ik verwacht dat die aan de andere kant ook aan elkaar zitten en dus een lage weerstand hebben. onder 10 Ohm ofzo.
Groen/Wit -> dit moet het D+/- paar zijn samen met wit. Deze is lastig te zien. ik GOK dat wit D- is en groen D+. Ik zie hier nog een zilver shield, dat mist op je foto, maar dat zal er nog wel ergens in zitten?
Blauw/Wit met groene mantel -> RX1 paar, wit lijkt me RX1+ en (jij zegt blauw, ik noem het doorzichtig) doorzichtig aan RX1-
Blauw/wit met paarse mantel -> TX1 paar, wit lijkt me TX1+ en doorzichtig aan TX1-

Er lijken drie ground kabels te zitten die op de print drie keer met een G is gemarkeerd. ik gok erop dat die aan elkaar zitten. Aan de blauwe kant kan ik nog zien dat dat wel het geval is. Ik tel 11 solderingen op de foto's en je kabel heeft maar 9 aders.

Mocht het niet duidelijk zijn; dit blijft een beetje gokken, maar dit kan een start zijn.

Edit:
even googlen bracht me deze quote:
You can use an adapter to connect it to a USB Type-A 2.0 or 3.0 port, but doing so will cap your FPS to 30 from 60, which eliminates one of the major advantages the StreamCam has over the competition.
Dus als je zwart/rood/groen/wit aansluit zou er al weer iets kunnen gaan werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Jessper op 02-05-2021 00:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je het (kapotte) PCB nog waar je die kabel van afgeknipt hebt?
If so => foto van diens USB connector ?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Juup schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:46:
Heb je het (kapotte) PCB nog waar je die kabel van afgeknipt hebt?
If so => foto van diens USB connector ?
:X die heb ik dus per ongeluk weggeknikkerd
Wel nadat ik er foto's van gemaakt had, maar is moeilijk te ontcijferen welke kabel waarheen loopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhFTW-4mrW85fg4XHG8j6aZxTzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ckzphhc7ySsu5rgYQXJLnNk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BzzhCLu3ir2l4fDLXcP3OtGh44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVN3sHCBLwdRh76MoDDn0br7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-07 18:21

World Citizen

FreeReef.nl

Heeft iemand wellicht kennis van het kunnen doorbranden als je het verkeerd doet?

Ik heb zelf wel eens lopen klooien en ben toen uiteindelijk gewoon gaan testen. In jou geval zou ik dan tijdelijk wat korte draadjes aan de Female plugje solderen en dan maar gewoon draadjes aan elkaar gaan draaien en zoeken.

Maar als iemand hier kan verifiërend dat je niks kan doorbranden is dat wel handig. (ik zou het zelf gewoon doen en er eventueel hardleers achter komen :) )

-

Een andere optie is om de camera zelf ook open te maken en te kijken hoe de kabel daar is afgemonteerd. Maar de kans is dat hij daar ook is ingegoten net zoals dat plugje wat je hebt weggegooid, of dat er geen markeringen op staan.

Maar openmaken en kijken zou wel kunnen helpen.

FreeReef.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• Jessper
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-02 09:40

even vooraf aan dit; je nieuwe usb-c lijkt een usb2 type met alleen de normale data lijnen. De kabel maakt gebruikt van alle 3 data paren of het gaat werken hangt dus af van of de camera ook kan werken op usb 2. Eventueel kan je een usb-c breakout vinden met alle data pinnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vZWh5JNUOiPxpjK6JtKF1yHw40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0Cz4LovZzHArCU0EHK9VvP8.jpg?f=fotoalbum_large

Rood -> aan andere rood. kun je controleren door met een meter de weerstand te meten russen de rode draden. ik verwacht dat die aan de andere kant ook aan elkaar zitten en dus een lage weerstand hebben. onder 10 Ohm ofzo.
Groen/Wit -> dit moet het D+/- paar zijn samen met wit. Deze is lastig te zien. ik GOK dat wit D- is en groen D+. Ik zie hier nog een zilver shield, dat mist op je foto, maar dat zal er nog wel ergens in zitten?
Blauw/Wit met groene mantel -> RX1 paar, wit lijkt me RX1+ en (jij zegt blauw, ik noem het doorzichtig) doorzichtig aan RX1-
Blauw/wit met paarse mantel -> TX1 paar, wit lijkt me TX1+ en doorzichtig aan TX1-

Er lijken drie ground kabels te zitten die op de print drie keer met een G is gemarkeerd. ik gok erop dat die aan elkaar zitten. Aan de blauwe kant kan ik nog zien dat dat wel het geval is. Ik tel 11 solderingen op de foto's en je kabel heeft maar 9 aders.

Mocht het niet duidelijk zijn; dit blijft een beetje gokken, maar dit kan een start zijn.

Edit:
You can use an adapter to connect it to a USB Type-A 2.0 or 3.0 port, but doing so will cap your FPS to 30 from 60, which eliminates one of the major advantages the StreamCam has over the competition.
Dus als je zwart/rood/groen/wit aansluit zou er al weer iets kunnen gaan werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Jessper op 02-05-2021 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-07 10:41
Wellicht dat deze YouTube video je kan helpen:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Converting devices to USB Type-C

Voornamelijk de uitleg over de pinout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
World Citizen schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:35:
Heeft iemand wellicht kennis van het kunnen doorbranden als je het verkeerd doet?
Dat is een van de redenen dat ik dit topic opende ;) Ik ben helemaal van de trial-and-error, maar niet als het apparaat zelf of een moederbord beschadigd kan worden.
Jessper schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:49:

[Afbeelding]

Edit:

[...]

toon volledige bericht
Ok, ik ga eerst dan kijken wat hij doet in usb-2-modus. Bedacht me dat ik ook genoeg usb-a --> usb-c-kabels heb liggen, dus heb er eentje doorgeknipt en ga de vier aders daarvan proberen vast te maken aan vier aders van de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
WoutF schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:04:

Ok, ik ga eerst dan kijken wat hij doet in usb-2-modus. Bedacht me dat ik ook genoeg usb-a --> usb-c-kabels heb liggen, dus heb er eentje doorgeknipt en ga de vier aders daarvan proberen vast te maken aan vier aders van de camera.
Mijn eerste poging was met de usb-c-kant van de kabel, maar dat leverde niks op. Toen herinnerde ik mij dat in het gelinkte filmpje verteld wordt dat usb-c altijd hardwarematig aangeeft of het een host of een device is, en het zou best kunnen dat het dus de foute stekker was. Toen heb ik het simpelweg geprobeerd met de usb-a-stekker. Daar kom ik verder mee; Windows herkent een usb-device, maar niet precies wat het is: "usb connector device descriptor request failed" staat bij het device in Device Manager. Ik heb toen voor de grap geprobeerd de data-wires om te draaien (misschien klopt de kleurcodering niet), maar dat levert hetzelfde op. Met alleen vbus en gnd ziet Windows helemaal niks. Het is ook niet mogelijk om handmatig een driver voor het device te installeren, want die is er niet.

Het moet mogelijk zijn om deze camera op usb 2 te gebruiken (met 30fps cap), dus ik had gehoopt dat deze simpele oplossing met 4 adertjes zou werken. Intussen denk ik eraan deze te bestellen zodat ik alle aders kan aansluiten, maar shipping duurt wel even, dus als iemand nog ideeën heeft voor de usb2-optie, dan ben ik all ears :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Omdat usb 2.0 echt zou moeten werken, kon ik alleen maar concluderen dat het aan mijn skills lag en de aders toch niet lekker verbonden waren. Ik heb de aders dus opnieuw afgeknipt en gestript en daarna een tweede poging gedaan. It works oOo. Voor nu wil ik vooral een werkende webcam en ik ga hem weer in gebruik nemen in usb 2.0-modus (Google Meet doet toch geen 60fps). Op termijn wil ik 'em wel in volle glorie herstellen, dus ik ga ook een volwaarde usb-c-stekker bestellen. De hulp van @Jessper m.b.t de aders gaat zeker dus nog van pas komen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fpuUhYYK5CLutdnQRjFZG9YKHU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqeB9ZwzwUbw62BFBYeXUgjv.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9u_XSr6CkbKHRf1jG5yrkpinSc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2Q015WyMUkRsPhcrbFSE4k0.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ayBGGUxsj6jfdVIAS-8trMi30I=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0zGNy2sZargncmklSCAXoEt.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric Oud Ammerveld
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-07-2024

Eric Oud Ammerveld

Arduino developing... :)

Goed om te horen dat ‘t gelukt is, Wout!

-=@@D=- Macbook Pro 16"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-07 14:51

BasilFX

BasilFX

Ik heb nog een kleine aanvulling voor diegene die hier terecht komen, en 'm weer als een USB3.0-apparaat willen herstellen.

Via AliExpress heb ik zo'n vervangende connector aangeschaft met de pinnen A2/A3/A6/A7/B10/B11. Met het schema van @Jessper is het mij gelukt om deze te solderen. De camera wilde echter niet werken als een USB3.0-apparaat: hij deed het enkel als USB2.0-apparaat, en direct in mijn MacBook Pro werd ie niet eens herkend.

Uiteindelijk moest ik de 56 kOhm pull-up weerstand die standaard op dat AliExpress-bordje zat vervangen door een 5.1 kOhm pull-down weerstand. Deze laatste zit ook op de originele connector-PCB. Hierna werkte de camera direct als een USB3.0-apparaat, zelfs op mijn MacBook Pro. Die weerstand zit aan de CC-lijn om te signaleren wat voor een apparaat en welk vermogen er nodig is.

http://www.basilfx.net

Pagina: 1