Waar begin je bij een kleine verbouwing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-05 21:33
Hallo Tweakers,

Na lang zoeken eindelijk een huis onder bod. Alles moet nog getekend worden maar dat komt wel goed. Het huis is vlak voor 2000 gebouwd en heeft inmiddels wat liefde nodig. De tegelvloer moet er uit, een nieuwe keuken mag erin en het stucwerk mag gedaan worden.

Om iets specifieker te zijn:
- Op de begane grond moet er 50m2 tegelvloer verwijderd worden in 3 ruimtes (woonkamer, gang en keuken), ook willen we vloerverwarming laten infrezen en een verlijmde PVC vloer.
- Het stucwerk op de benedenverdieping lijkt granol te zijn, gruwelijke lelijk, en mag strak gestuct worden.
- De keuken is net zo oud als het huis. Ik wil een moderne keuken met degelijke apparatuur, niets geks.

Nu ben ik al de hele week aan het googelen en word ik horendol van alle m2 prijzen en tips die mij om de oren vliegen. Het valt mij op dat de gemiddelde klusser de SEO aardig onder de knie heeft.

Maar wat is een logische volgorde en waar begin ik precies?
Zelf kan ik niks dus wil ik alles uitbesteden. Laat je de vloer egaliseren voordat je freest of daarna? Op de vloerverwarming moet 5mm komen te liggen maar met de troep die van de tegels achterblijft kan je niet frezen. 2x egaliseren lijkt me ook vreemd.

Ook twijfel ik sterk aan alle prijzen die ik tegenkom. Als ik het stucwerk bereken voor het aantal m2, het verwijderen/egaliseren/instaleren van vloerverwarming/pvc leggen voor 50m2, verwijderen van 3 radiatoren in de woonkamer, dan kom ik onder de 10k uit. Een keuken van 10k vinden wij ook al mooi genoeg. Als het er een beetje modern uit ziet met middenklassen inbouw dan zijn wij zeer tevreden, het betreft ook minder dan 4m keuken. Maar 20k totaal matcht totaal niet met de prijzen die ik tegenkom bij anderen met een vergelijkbaar aantal m2.

Ik heb in mijn sociale cirkel helemaal niemand die hier ook maar een beetje verstand van heeft. Ik merk dat ik erg aan mijzelf begin te twijfelen. Straks zie ik iets over het hoofd en maak ik veel meer kosten dan ik heb ingepland. Iets wat ik niet echt kan gebruiken aangezien het kopen van een huis al zo veel kost.

Ohja, een kleine vraag: Het verwijderen van een bestaande vloer, kan je dat ook uit je bouwdepot betalen? Het is namelijk niet echt een verbetering aan het huis/woningwaarde.

Bij voorbaat enorm veel dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-05 20:02
Misschien is het een idee om rond te vragen in je omgeving wat voor aannemers/klusbedrijven je kennissen en vrienden hebben gebruikt? Die kunnen dan ook helpen met je plannen, en waar het beste mee te beginnen :)

En verder qua kosten: ga er maar vanuit dat het altijd duurder uitvalt dan je beraamd had. Dus houd een flinke slag om de arm. En ga er zelfs dán nog vanuit dat het hoogstwaarschijnlijk nog duurder uit zal vallen, want onverwachte kosten heten niet voor niks onverwachte kosten.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:52
Protip: Bel een aannemer uit de buurt, betaal hem ~125 euro per uur (ik gok even een tarief, kan vast goedkoper als je het zo in z'n hand drukt) en vertel wat je wil. Maak hem duidelijk dat je het sowieso niet door hem gaat laten doen, dus dat hij alleen moet vertellen wat er moet gebeuren en wat het ongeveer kost.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:35
Maak een lijstje van wat je wilt, en ga met aannemers in gesprek. (2 a 3)

De tegelvloer er uit gaat waarschijnlijk de dek vloer beschadigen dus dan moet die er ook uit, maar dan kan je meteen weer goed opbouwen met de vloerverwarming.

Hou er rekening mee dat je tijdens het verbouwen ook andere wensen gaat krijgen waar je nog niet over nagedacht hebt dus een percentage aanhouden als buffer is ook een goed idee. (Schakel materiaal telt snel op).

Hou er rekening mee dat iedereen enorm vol zit, alles over de kop gegaan is qua prijs de afgelopen 6 maanden en dat het lekker door lijkt te stijgen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Mozy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:40:
Hallo Tweakers,

Na lang zoeken eindelijk een huis onder bod. Alles moet nog getekend worden maar dat komt wel goed. Het huis is vlak voor 2000 gebouwd en heeft inmiddels wat liefde nodig. De tegelvloer moet er uit, een nieuwe keuken mag erin en het stucwerk mag gedaan worden.

Om iets specifieker te zijn:
- Op de begane grond moet er 50m2 tegelvloer verwijderd worden in 3 ruimtes (woonkamer, gang en keuken), ook willen we vloerverwarming laten infrezen en een verlijmde PVC vloer.
- Het stucwerk op de benedenverdieping lijkt granol te zijn, gruwelijke lelijk, en mag strak gestuct worden.
- De keuken is net zo oud als het huis. Ik wil een moderne keuken met degelijke apparatuur, niets geks.

Nu ben ik al de hele week aan het googelen en word ik horendol van alle m2 prijzen en tips die mij om de oren vliegen. Het valt mij op dat de gemiddelde klusser de SEO aardig onder de knie heeft.

Maar wat is een logische volgorde en waar begin ik precies?
Zelf kan ik niks dus wil ik alles uitbesteden. Laat je de vloer egaliseren voordat je freest of daarna? Op de vloerverwarming moet 5mm komen te liggen maar met de troep die van de tegels achterblijft kan je niet frezen. 2x egaliseren lijkt me ook vreemd.

Ook twijfel ik sterk aan alle prijzen die ik tegenkom. Als ik het stucwerk bereken voor het aantal m2, het verwijderen/egaliseren/instaleren van vloerverwarming/pvc leggen voor 50m2, verwijderen van 3 radiatoren in de woonkamer, dan kom ik onder de 10k uit. Een keuken van 10k vinden wij ook al mooi genoeg. Als het er een beetje modern uit ziet met middenklassen inbouw dan zijn wij zeer tevreden, het betreft ook minder dan 4m keuken. Maar 20k totaal matcht totaal niet met de prijzen die ik tegenkom bij anderen met een vergelijkbaar aantal m2.

Ik heb in mijn sociale cirkel helemaal niemand die hier ook maar een beetje verstand van heeft. Ik merk dat ik erg aan mijzelf begin te twijfelen. Straks zie ik iets over het hoofd en maak ik veel meer kosten dan ik heb ingepland. Iets wat ik niet echt kan gebruiken aangezien het kopen van een huis al zo veel kost.

Ohja, een kleine vraag: Het verwijderen van een bestaande vloer, kan je dat ook uit je bouwdepot betalen? Het is namelijk niet echt een verbetering aan het huis/woningwaarde.

Bij voorbaat enorm veel dank.
Ik zou inderdaad een aannemer proberen te vinden, of misschien een vloerverwarmingsbedrijf. Die uitnodigen om op locatie te komen kijken en je te vertellen hoe zij het zouden doen.

Heb hier zelf recent veel gedoe mee gehad. Ik heb ook ongeveer 40m2 tegels weggehaald (zelf gedaan, is zwaar maar redelijk makkelijk). Daarna wilde ik ook in laten frezen maar de vloer was te ongelijk volgens de frezer. Dus toen moest alsnog de dekvloer er ook uit (weer een weekend slopen, wederom niet moeilijk wel zwaar). Daarna een hele nieuwe dekvloer laten leggen met vloerverwarming erin (op stalen netten).

Onze kosten waren:
* nieuwe vloer storten + vloerverwarming op netten, verdeler aansluiten etc -- 3k
* slopen oude vloer --> 2 weekenden + 2 containers + 2 keer sloophamer huren 500 euro
* nieuwe vloer leggen --> 1500 euro (click pvc, zelf gelegd, kosten zijn puur materiaal)

Als je dit laat doen denk ik dat je rond de 1.000 - 1.500 sloopkosten uitkomt ofzo, misschien 3000 voor nieuwe vloer (afwerkvloer bedoel ik, bijv PVC. Kan ook voor 5.000). Dan nog beetje stucen voor 2000 euro. 500 euro radiatoren weghalen. Telt best wel door dus, met 10k kun je er zijn maar is wat krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:09
Ik zou slopen en frezen, als het even kan, bij 1 partij onder brengen. Dan krijg geen gezeik dat het niet voldoende vlak is (zoals hierboven beschreven), maar dan mogen ze dat lekker onderling uitvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
@Mozy Normaal kan je PVC direct over tegels leggen met enkel egaline ertussen. Nu vermoed ik dat het voor een bedrijf ook mogelijk is om door de tegels heen te frezen voor vloerverwarming.

Normaal zou PVC laten leggen incl egaline zo'n 50 a 60 euro m2 kosten.
Voor stucen moet je niet naar de m2 prijs kijken, want ze kijken naar hoeveel ze kunnen doen per dag.
6 jaar geleden was ik 250 euro kwijt voor 6m2 aan stucwerk. Voor 500 euro had hij de gehele woonkamer gedaan.

Ook zal de loodgieter en elektricien de hoofdprijs gaan vragen. Ik vermoed dat je dat het beste kan doen via de keukenverkoper, want die hebben vaak al contacten met aannemers.
Maar als je keuken 10K kost, zal je al snel 1000 euro kwijt zijn voor puur de installatie en zomaar 2K voor het laten verleggen van allerlei leidingen.
Dus als je de keukenaansluitingen op dezelfde plek laat staan ben je het voordeligste uit.

Bedenk wel dat heel NL nu aan het verbouwen is, dus je zal zeker de hoofdprijs gaan betalen.
Dus misschien is het verstandig om voor een klik-pvc vloer te gaan, die kan je zelf leggen of met een aantal vrienden. Granol is inderdaad niet het mooiste, maar een goede lik verf doet wonderen.
Een keuken plaatsen zonder veel aanpassingen voor de aansluitingen is wel nog betaalbaar.
Wellicht is een nieuwe keuken nu het enige wat haalbaar is zonder de hoofdprijs te betalen.
Niet leuk maar misschien wel het verstandigste. Doe je nu het minimale en de rest over een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Als je alles tegelijk kan doen omdat je budget hebt dan ook meteen alles tegelijk doen dat scheelt je een hoop gezeur.

Het makkelijkste is om eerst de vloer eruit te halen en dan de stucken en de vloer te egaliseren.
De keuken ook meteen doen zodat je eventueel aanpassen van leidingen meteen kan laten gladstrijken, wegwerken.

Dan de tegels in de voer en de keukenwand en dan de keuken er tegenaan zetten. Keukens kan je voor heel veel of heel weinig geld kopen, qua kastjes zullen veel keukens niet verschillen. IKEA kastje zal niet veel verschillen van een dure keukenzaak ( behalve het deurtje )

Voor de inbouw spullen doe het in 1x goed, niets is zo vervelend om je keuken te hebben en erachter te komen dat je oven niet warm genoeg kan zijn voor een pizza of niet goed genoeg ingesteld kan worden op lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 18:39
Er vanuitgaande dat de keuken op dezelfde plek blijft:
  • Tegels eruit en dekvloer eruit
  • Vloerverwarming op betonmatten erin
  • Dekvloer laten storten
Let op! Voor je de vloer gaat egaliseren en er PVC oplegt moet die drogen. Reken op ongeveer een week per cm vloerdikte.
  • Ondertussen oude keuken eruit
  • Leidingwerk/aansluitingen in orde maken
  • Indien nodig meterkast aanpassen
  • Muren laten stucen
Als de vloer volledig droog is:
  • PVC leggen
  • Nieuwe keuken zetten
  • Apparatuur aansluiten
  • Plinten en overige afwerking
Je hebt dan geen verwarming onder je keuken. Maar de PVC vloer kan wel doorgelegd worden tot onder de kastjes.

Het is een nieuwe woning. Ik zou dan de spullen van de benedenverdieping zolang in opslag (laten) zetten en die pas inhuizen als het beneden helemaal klaar is. Je moet toch al minimaal twee maanden op een betonvloer "wonen".
Of tot het klaar is in je huidige woning blijven zitten als dat (ook financieel) haalbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Waarom wil bijna iedereen de tegels eruit? Vaak is het mogelijk om gewoon in de tegels de vvw te frezen. Dan een dun laagje egaline en pvc erop. Scheelt een hoop werk en kosten. Tegels en de dekvloer eruit halen is echt tering werk en doorgaans totaal onnodig.

Keuken heeft altijd behoorlijk wat tijd nodig voordat die geleverd wordt. Vast bestellen om het eventuele leidingwerk te kunnen doen en daarna alles laten stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 09:31
Qua keuken de IKEA heeft een handige keukenplanner. Kun je ook gewoon mee spelen om te kijken wat er mogelijk is voordat je naar een keukenzaak gaat.
Mocht je na het spelen naar een keukenzaak gaan, schrik niet van de prijzen tov de IKEA site. IKEA heeft wel het meeste spul op voorraad vaak, dus je kan vaak gewoon weer met je nieuwe keuken weg rijden mocht je hem daar willen kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door CrazyOne op 01-05-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mozy schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:40:
Zelf kan ik niks dus wil ik alles uitbesteden.
Bij mij net zo, althans als ik het zelf zou doen duurt het 3 keer zo lang en is het maar de vraag of het recht komt. Wat ik wel goed kan is slopen. Het werk wat ik kan doen ter voorbereiding voor de vakmannen scheelt een aantal mandagen. Zo heb ik hier afgelopen week de WC inlcusief tegelwerk en vloer er uit gebikt, muren ontdaan van een laag behang etc. Op deze manier kunnen de vakmannen meteen beginnen met het installeren van leidingwerk, het voorstrijken voor het stucen en/of tegelen en andere zaken. Het elektrisch heb ik er op tijd in gefabriceerd zodat ze ook daar niet op hoefden te wachten. En ja, ik zal je vertellen, ik voelde me net als een deelnemer uit "Help mijn man is klusser". Daar gaat (als het goed is) de klusser verder wanneer de vakmannen naar huis zijn zodat de volgende dag weer iets afgemaakt kan worden.

Wat in ieder geval handig is: zorg dat je een installateur hebt die alles voor je kan doen, dus alle leidingwerk voor gas, water, elektrisch en riolering of wat ook maar nodig is. Een vakman voor de het tegelwerk en vloerleggen is ook handig. Daarmee kom je een heel eind. Spreek ook naar ze uit wat je van ze verlangt of verwacht, dat maakt het voor hen duidelijker en voor jouzelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Al kan je niets doen je kan altijd helpen, ik heb hier een muurtje laten bouwen en nog wat ander metselwerk dat heb ik zelf niet gedaan. Maar specie maken is kwestie van een recept uitvoeren dat kan iedereen, en de stenen aanslepen kan ook iedereen wel. Maar daardoor kunnen ze vakmannen doen wat ze het beste doen, het muurtje metselen, en dat scheelt toch weer een uur of 2 aan werk.
Slopen, spullen aangeven, vervoeren, simpele klusjes het lijkt weinig maar als het op een groot project 8 uren scheelt is dat al snel 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-05 21:33
Hahn schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:43:
Misschien is het een idee om rond te vragen in je omgeving wat voor aannemers/klusbedrijven je kennissen en vrienden hebben gebruikt? Die kunnen dan ook helpen met je plannen, en waar het beste mee te beginnen :)

En verder qua kosten: ga er maar vanuit dat het altijd duurder uitvalt dan je beraamd had. Dus houd een flinke slag om de arm. En ga er zelfs dán nog vanuit dat het hoogstwaarschijnlijk nog duurder uit zal vallen, want onverwachte kosten heten niet voor niks onverwachte kosten.
Thanks voor de heads-up over de kosten. We houden rekening met veel hogere bedragen dan we hopen te betalen, en zelfs nog ietsje meer. Alsnog zou het mij erg verbazen als het allemaal binnen de berekeningen valt.

Binnen de famillie en vriendenkring zijn wij de enige/eerste die een dergelijk project aanpakken. Hulp willen ze wel bieden, maar ze weten het ook niet echt. Ik zal de komende tijd mensen blijven vragen.
Tales schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:51:
Maak een lijstje van wat je wilt, en ga met aannemers in gesprek. (2 a 3)

De tegelvloer er uit gaat waarschijnlijk de dek vloer beschadigen dus dan moet die er ook uit, maar dan kan je meteen weer goed opbouwen met de vloerverwarming.

Hou er rekening mee dat je tijdens het verbouwen ook andere wensen gaat krijgen waar je nog niet over nagedacht hebt dus een percentage aanhouden als buffer is ook een goed idee. (Schakel materiaal telt snel op).

Hou er rekening mee dat iedereen enorm vol zit, alles over de kop gegaan is qua prijs de afgelopen 6 maanden en dat het lekker door lijkt te stijgen :-(
Ik heb inmiddels wat mailtjes na aannemers verstuurd en wacht nu geduldig op mijn antwoord. Inmiddels hebben we ook te horen gekregen dat een nieuwe dekvloer zeker een mogelijkheid is. Dat brengt alleen zo veel kosten met zich mee dat we niet weten of dat op dit moment haalbaar is.
Pizza_Boom schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:57:
Ik zou slopen en frezen, als het even kan, bij 1 partij onder brengen. Dan krijg geen gezeik dat het niet voldoende vlak is (zoals hierboven beschreven), maar dan mogen ze dat lekker onderling uitvechten.
Ik wil ook kijken of het lukt alles zo veel mogelijk bij 1 bedrijf onder te brengen. Het is alleen zo dat het frezen door tegels heen in de omgeving als problematisch wordt gezien. Daar ben ik inmiddels achter nadat ik iedereen gecontact heb.
colvano schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:03:
Waarom wil bijna iedereen de tegels eruit? Vaak is het mogelijk om gewoon in de tegels de vvw te frezen. Dan een dun laagje egaline en pvc erop. Scheelt een hoop werk en kosten. Tegels en de dekvloer eruit halen is echt tering werk en doorgaans totaal onnodig.

Keuken heeft altijd behoorlijk wat tijd nodig voordat die geleverd wordt. Vast bestellen om het eventuele leidingwerk te kunnen doen en daarna alles laten stucen.
De bedrijven in de buurt die in contact willen zich hier niet aan wagen. De tegels zouden loslaten zodra je de vloerverwarming aanzet. Waarna het hele gebeuren van voor af aan opnieuw gedaan kan worden. Iedereen stelt voor de tegels te verwijderen of een hele nieuwe dekvloer te doen.
Pagina: 1