Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arieh
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:24
sinds ik de nieuwste firmware (7.14) heb geinstalleerd op mijn fritz 7581 heb ik dagelijks last van sync problemen waardoor de verbinding enkele minuten weg is.
Met het huidige thuiswerken niet een gewenste situatie.
Ik las ook anderen die de stabiliteit ter discussie stelden:
downloads: AVM FRITZ!Box 7581 152.07.14
(inclusief vage logregels die ik nu ook krijg "The quality of the signal on the DSL line 1 is being impaired by incorrect cabling.")

Nu lees ik dat je ook een downgrade kan doen van de firmware.....maar wat ik ook probeer, de procedure zoals op AVM geeft voor mijn geen gedowngrade modem.
https://nl.avm.de/service...OS-installeren-downgrade/

ik kan wachten tot ik een ons weeg, het upgarde programma blijft aangeven dat het modem niet kan worden gevonden.

als tussenoplossing heb ik nu een Vigor 130 modem aan de lijn hangen en lijkt het DSL signaal weer stabiel. (alleen wel 10% lager up en down ingetraind).

wie heeft de oplossing om de 7581 toch te downgraden?

Beste antwoord (via rens-br op 07-05-2021 15:41)

• WiSK
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-12-2023
Hoi Arieh ik had zelfde issue met downgrade naar 7.01; blijft lang zoeken op 192.168.178.1 en vervolgens twintig keer zoeken op 0.0.0.0

Bij mij werkte het alleen zo:
- geen andere cables in de 7581 behalve voeding en LAN1 direct naar mijn PC
- laat recover programma blijven zoeken, niet cancellen
- terwijl hij zoekt ethernet cable uit LAN1 halen
- voeding uit
- LAN1 weer in
- voeding aan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

arieh schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:22:
...
wie heeft de oplossing om de 7581 toch te downgraden?
Krijgt je pc wel een ip-adres van de fritz? Kun je de fritz pingen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arieh
Ja pc krijgt ip en kan Fritz pingen....downgrade programma geeft ook het juiste ip van de fritz weer maar blijft "steken" bij "connecting to fritzbox <ipadres>".

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• WiSK
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-12-2023
Hoi Arieh ik had zelfde issue met downgrade naar 7.01; blijft lang zoeken op 192.168.178.1 en vervolgens twintig keer zoeken op 0.0.0.0

Bij mij werkte het alleen zo:
- geen andere cables in de 7581 behalve voeding en LAN1 direct naar mijn PC
- laat recover programma blijven zoeken, niet cancellen
- terwijl hij zoekt ethernet cable uit LAN1 halen
- voeding uit
- LAN1 weer in
- voeding aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-06 09:57
Ik heb hetzelfde probleem met een 7581 van XS4ALL. Soms wel 4 keer per dag een disconnect.
Ik weet alleen niet zeker of het alleen te maken heeft met de 7.14 firmware. Met de vorige firmwares merkte ik ook regelmatig (een paar keer per maand) een disconnect. Ik heb sinds kort de e-mail notificaties aangezet en dan zie (en merk, als ik thuis ben) ik dus meerdere malen per dag de disconnects.

Is een downgrade (naar welk versie?) de gegarandeerde oplossing of kan ik beter contact opnemen met XS4ALL om mijn modem te laten vervangen door een nieuwe type? De 7581 is toch sowieso niet meer supported door AVM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arieh
Vandaag (eindelijk) de downgrade naar 7.13 kunnen doen. Daarbij 1 belangrijke les:
tot nu toe gebruikte ik een standaard utp kabel.
Vele pogingen gedaan...ook volgens de oplossing van @wsik.
De handleiding spreekt echter van "originele" Fritz kabel.....die ik niet meer dacht te hebben.
Na veel zoeken kwam ik een originele Fritz kabel tegen welke ik bij mijn fritz repeater had gekregen.
nadat ik deze gebruikte in 1 keer raak met het reflashen met een oude firmware.

blijkbaar is de originele Fritz kabel toch iets anders dan een standaard UTP kabel.

nu de Fritz weer op de DSL gezet. De komende dagen moet blijken of de verbinding weer stabiel te gebruiken is.

dank allen voor meedenken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:23
PeterPan schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:15:
Is een downgrade (naar welk versie?) de gegarandeerde oplossing of kan ik beter contact opnemen met XS4ALL om mijn modem te laten vervangen door een nieuwe type? De 7581 is toch sowieso niet meer supported door AVM?
Ik heb gewoon een 'klacht' ingediend bij de helpdesk. Na een aantal dagen werd ik door hen gebeld, met de mededeling dat ze een monteur gingen sturen. Het direct opsturen van een nieuw modem was wat problematisch omdat ze daar een tekort aan hebben.
De monteur (van KPN) heeft de boel gecontroleerd, en het isra punt opnieuw aangeschroefd, en vervolgens het modem omgeruild. Na terugzetten van de configuratie backup werkt het nu weer een week zonder disconnects.
Pagina: 1