[MacBook Pro] Wissen/formatteren/herstellen SDD lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:58
Mijn vraag
Een vriendin wilde haar MacBook Pro (13-inch, Mid 2012) updaten.
Bij opstarten zie je nu een wit scherm met een map met een vraagteken. De MBP boot dan niet verder.

Relevante software en hardware die ik gebruik
MacBook Pro (13-inch, Mid 2012) met een voor mij onbekende macOS versie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Recovery opgestart met ⌘-R waarna de installatie van OS X 10.8 Mountain Lion wordt gestart. Er is dan echter geen schijf zichtbaar waarop geïnstalleerd kan worden.

Hierna de installatie afgebroken en "Schijfhulpprogramma" gestart en geprobeerd de schijf te wissen, formatteren, herstellen, partitie verwijderen/aanmaken. Helaas zonder goed resultaat.

Terminal gestart en fsck uitgevoerd. Alles in orde.

Wat kan ik nog doen?

Hieronder een aantal foto's met mogelijk relevante informatie. Bijvoorbeeld in het rood.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zsSbbeJ38zxnhoOSvPPorhIrD8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGRa8CKvXFxcOo2BuHsL1SF4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2KrR6t6P-kMno3Jt0hTRm1gJnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkWMdWuIBjQflgEHzsBAHzdO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrAYxaaCzW1TYtIiUYFo7njG6T8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQQGmzJXGWd0O3R4l4x3NZ1W.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUxZeo1R1yjMxui1dCvl0krQ_FM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9saMx5RIFPlQW0grbSgEsVIb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5TQj4n8Rfv7FsNDt7gvM21fd58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqnY8ZnaXOVnvFAeICzRepLv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_4vBWMDC6FDk2TrT78eVFJRv5s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eT6ct5Fr7pKMzjpDX18FKWzE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IC-xPRN5uqp3m4sKfAyahL848HY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmKpLxAC1IXyRVFXPnXzALcQ.jpg?f=fotoalbum_tile

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Beste antwoord (via technorabilia op 15-06-2021 11:50)

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:39
Dit model staat er ook bekend om dat de SATA kabel kapot gaat. Zelf al een paar keer voor mensen moeten vervangen. Soms werkt hij nog half waardoor het lastig is om door te hebben dat het daar aan ligt. Test de SSD dus is in een andere computer of sluit is een werkende schijf die je nog hebt liggen aan op de SATA kabel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
Hoogstwaarschijnlijk is de schijf kapot... vandaar ook het vraagteken en vandaar ook dat schijf ehbo zegt dat de schijf niet hersteld kan worden. Schijf is prima zelf te vervangen met een nieuwe dus wellicht is dat een optie?

[ Voor 3% gewijzigd door Riptide op 01-05-2021 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Riptide
Bedankt, ik heb nu net de disk vervangen door een oude HDD en dan gaat het wel zoals verwacht..

Ik zal een nieuwe SSD bestellen.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:28
Toppie dat moet dan goed komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Riptide schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:22:
Toppie dat moet dan goed komen
Toch nog even een diskpart clean gedaan vanuit mijn Windows laptop en nu doet de SSD het ook weer in de MacBook. Geen idee waarom.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik zou de schijf sowieso niet meer vertrouwen als ik jouiw was. Gegeven de leeftijd van die laptop zou ik ook zeggen dat die schijf echt wel aan het einde van de te verwachten levensduur zit.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Blokker_1999
Ja daar zat ik ook net aan te denken. Ik denk dat de schijf al wel een keertje is gewisseld. Mogelijk zal er van origine een HDD in? Ik zal eens kijken of ik e.e.a. van de SSD kan uitlezen.

Of inderdaad maar een nieuwe bestellen. Het is een WD Green 240 GB. Voor 4-5 tientjes heb je een nieuwe dus dat is de moeite niet.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

Blokker_1999

Full steam ahead

Een SSD zal inderdaad niet origineel zijn, deze macbooks kwamen met een HDD. Maar denk dat iedereen blij zal zijn met een SSD erin, en voor de kosten moet je het inderdaad niet meer laten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Dit model staat er ook bekend om dat de SATA kabel kapot gaat. Zelf al een paar keer voor mensen moeten vervangen. Soms werkt hij nog half waardoor het lastig is om door te hebben dat het daar aan ligt. Test de SSD dus is in een andere computer of sluit is een werkende schijf die je nog hebt liggen aan op de SATA kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@BlackMonkey
Bedankt voor de tip. De SSD is er weer mee opgehouden. Disk niet langer herkend. Ik heb nu de oude HDD er weer in zitten. Even kijken hoe het gaat.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:06
100% zeker kapotte hdd kabel

[ Voor 7% gewijzigd door Kingston op 01-05-2021 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Lijkt er toch niet op. Zit nu al een tijdje eens te werken zonder problemen.

Zit nu alleen op zo'n oude macOS versie dat inloggen in de Appstore en browsen in Safari al niet goed werkt naar dat is weer een ander probleem.

Ik ben ook echt een Windows/Linux gebruiker dus dat helpt ook niet...

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 08:07
Via dosdude1.com kun je op een alternatieve manier ook recentere, niet officieel ondersteunde versies voor deze portable installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@tweazer
Bedankt, volgens mij kan ik mij officieel Catalina draaien op dit model. Dus dat is best nog recent.

Als ik restore krijg ik het eeuwenoude Mountain Lion. Daar kan ik niet eens inloggen op de Appstore... En moet dus de software elders halen.

Als ik goed ben geΓ―nformeerd moet ik eerst een tussenstap maken door El Capitan te installeren. En daarna Catalina.

Ik lees echter dat ik misschien beter naar Mojave kan gaan?

Op Windows doet een Windows 10 op oude hardware nog wonderen. Maar ik weet niet of dit ook met macOS het geval is. Ik ben niet bekend met Apple hardware en software.

OS X 10.8 Mountain Lion (Zinfandel) - 25 July 2012
OS X 10.9 Mavericks (Cabernet) - 22 October 2013
OS X 10.10: Yosemite (Syrah) - 16 October 2014
OS X 10.11: El Capitan (Gala) - 30 September 2015
macOS 10.12: Sierra (Fuji) - 20 September 2016
macOS 10.13: High Sierra (Lobo) - 25 September 2017
macOS 10.14: Mojave (Liberty) - 24 September 2018
macOS 10.15: Catalina (Jazz) - 7 October 2019
macOS 11: Big Sur - 12 November 2020

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
ik zou een catalina installatie usb stick maken. mountain lion, via safari naar dosdude1 etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
tweazer schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:32:
ik zou een catalina installatie usb stick maken. mountain lion, via safari naar dosdude1 etc
Ja gaat wel lukken. Ik moet alleen een tussenstap maken want ik kan niet in een keer door van Mountain Lion naar Catalina. Geen probleem.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudjuhnl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 23:50
De kabel vervangen zal het oplossen. Zelf dit probleem ook gehad SSD leek het niet meer te doen, oude HDD er in en hij deed het weer. Achteraf bleek er niks met de SSD te zijn dus kabel vervangen en alles werkte weer. Kabel is prima zelf te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
mountain lion -> high sierra -> catalina is inderdaad de beste methode om apfs issues te vermijden. Ook zou je de interne/externe latere OS schijf apfs kunnen formatteren en blanko installeren.

Ik ben overigens erg gecharmeerd van deze adapter om interne/losse 2.5 schijven te koppelen.

[ Voor 32% gewijzigd door tweazer op 02-05-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@ruudjuhnl
Maakt een HDD dan een andere verbinding? Als die het wel doet en de SSD niet op dezelfde kabel.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
nee, maar extern sluit je eventuele kabelissues uit. ook kun je makkelijk met carbon copy cloner de externe disk naar intern klonen (en heb je zo een reparatie/bootdisk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudjuhnl
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 23:50
technorabilia schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:03:
@ruudjuhnl
Maakt een HDD dan een andere verbinding? Als die het wel doet en de SSD niet op dezelfde kabel.
Nee maakt geen andere verbinding. Toen ik het probleem had las ik vooral over de snelheid van de SSD die het probleem geeft met de kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De SATA kabel in de MacBook Pro model A1278 2011/2012 is een bekend issue. Die dingen gaan kapot zonder reden. Een vervangende kabel kun je zelf installeren, onder voorwaarde dat je een schroevendraaier vast kunt houden Γ©n een goed passend model hebt om de schroeven los en vast te draaien.

Een vervangende kabel kost je zo tussen de €25 en €35. Eventueel hier te verkrijgen: https://www.appleparts.nl...MacBook-Pro-13-inch-A1278

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
technorabilia schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:24:
[...]

Lijkt er toch niet op. Zit nu al een tijdje eens te werken zonder problemen.
Dat is het vervelender aan het probleem. Het kan best goed lijken te werken, maar naar een tijdje ineens weer ermee stoppen. Daarom is het ook lastig te diagnostiseren de eerste keer. Als je de SSD in een andere computer even scant heb je misschien meer duidelijkheid.

Overigens, mocht het de kabel zijn. Haal mooi een nieuwe in china. Al die winkeltjes in NL doen dat ook want Apple zal nooit originele onderdelen leveren. Is vaak ook wel uit de garantievoorwaarden op te maken want die korten ze soms in. Zelf deze de laatste keer besteld en die leek zelfs wat verstevigd op de punten waar hij een knik maakt.

Verder, mocht je hem toch open hebben liggen en nog geen 8GB ram hebben, bestel ff een setje ram op marktplaats. Macbook werd hier merkbaar soepeler van terwijl het relatief weinig kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dank allen.

Ik heb voor alle zekerheid ook maar een nieuwe HDD kabel besteld. Als ik nu toch bezig ben.

Ik zal kijken of ik de SSD nog kan scannen. Het is een WD Green SSD.

En een goeie tip v.w.b. het RAM. Had ik niet aan gedacht. Ik dacht dat er nu 4 GB in zit.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
70E voor 16Gb bij amazon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@tweazer
Ik zal eens kijken. Inderdaad veel aanbod.

Een ander "puntje" van aandacht is de adapter. ;)
Deze is wel aan vervanging toe. Helaas zit het snoer aan de adapter vast. Een originele is volgens mij deze. Ik herken de aansluiting niet helemaal maar volgens mij is het deze. Best prijzig.
Nu weet ik ook niet helemaal zeker of de huidige een originele is. Ik zie staan "Delta Electrnics". Op internet wordt wel gezegd dat dit een originele is. Zeker weten doe ik het niet.

Is er misschien ook een andere oplossing hiervoor mogelijk? Ik lees bijvoorbeeld wel iets van een meer standaard lader die dan via bijvoorbeeld via een USB-C naar Magsafe aansluting adaptertje gaat?

Edit:
Zoiets moet ik hebben...
https://m.dx.com/p/practi...r-adapter-charger-2622945

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOh09U39zW641T9Q6E85WjGBuFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yB2LhIP292q1G0Zue4T1J7xO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ns3RhVUHh6YnppGQSdreF86iGbA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LxP1IB5YEbP4JrTSUwFwnEKO.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 03-05-2021 12:00 ]

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Helaas is dat lot alle Apple laders toebedeeld. Je hebt alleen de verkeerde ter vervanging uitgezocht. De connector die je linkt is magsafe 2 I.p.v. 1. Dit is de juiste originele: https://www.apple.com/nl/...ok-en-13-inch-macbook-pro

Persoonlijk heb ik geen ervaring met een dergelijke verloop kabel, maar het lijkt mij dat het wel moet werken. Het enige waar je goed voor moet opletten is dat je niet de laad chip opblaast door de afwezigheid van beveiliging. Verder moet je dus ook even eentje pakken met de juiste connector (L vorm ipv T). Blijf verder ver weg van namaak adapters. Er zijn online wel wat voorbeelden van de gevaren van deze dingen te vinden. Vaak zijn ze ook flink lichter, dus je zou je huidige ook nog even kunnen wegen.

Laatste sidenote. Bedenk je bij dergelijke oudere electronica waar de grens ligt om er nog geld tegenaan te gooien. Volgende stap is namelijk waarschijnlijk de accu en in totaal zit je dan al snel op meer geld dan een recenter model op MP kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:30

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

technorabilia schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 16:34:
Mijn vraag
Een vriendin wilde haar MacBook Pro (13-inch, Mid 2012) updaten.
Bij opstarten zie je nu een wit scherm met een map met een vraagteken. De MBP boot dan niet verder.
Als je zeker weet dat de disk ok is: Flatcable HD->MOBO vervangen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
Huigie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:06:
[...]

Als je zeker weet dat de disk ok is: Flatcable HD->MOBO vervangen.
Doe ik inderdaad. De kabel komt morgen. Voor alle zekerheid ook een nieuwe SSD. De oude SSD is volgens mij nog wel in orde (gecheckt via WD check-prog) maar die gebruik ik zelf nog wel ergens als extra opslag. Dan weet ik zeker dat ze geen problemen heeft.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaΓ―r.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:33
technorabilia schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:27:
@tweazer
Ik zal eens kijken. Inderdaad veel aanbod.

Een ander "puntje" van aandacht is de adapter. ;)
Deze is wel aan vervanging toe. Helaas zit het snoer aan de adapter vast. Een originele is volgens mij deze. Ik herken de aansluiting niet helemaal maar volgens mij is het deze. Best prijzig.
Nu weet ik ook niet helemaal zeker of de huidige een originele is. Ik zie staan "Delta Electrnics". Op internet wordt wel gezegd dat dit een originele is. Zeker weten doe ik het niet.

Is er misschien ook een andere oplossing hiervoor mogelijk? Ik lees bijvoorbeeld wel iets van een meer standaard lader die dan via bijvoorbeeld via een USB-C naar Magsafe aansluting adaptertje gaat?

Edit:
Zoiets moet ik hebben...
https://m.dx.com/p/practi...r-adapter-charger-2622945

[Afbeelding][Afbeelding]
Beste is om een originele Macbook oplader te kopen. Als je het goedkoper wil scoren, dan is tweedehands een optie (kan je al voor 20-25 euro vinden op Marktplaats). De kwaliteit is enorm anders dan ''third party'' opladers. (http://www.righto.com/201...-teardown-surprising.html).

Vrijwel alle dc-ingang defect/accu opgezwolle Macbook Pro's 2009-2013 die ik inkocht (rond de 50-ish), waren Macbooks opgeladen met cheapo replacement opladers (de magsafe replica's zonder Apple logo).

Betreffende een andere SSD raad ik eentje aan met een DRAM cache, merk je ook best wel wat van tijdens het opstarten (De Crucial MX500 is een aanrader).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
JaΓ―r.exe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:48:
[...]

Betreffende een andere SSD raad ik eentje aan met een DRAM cache, merk je ook best wel wat van tijdens het opstarten (De Crucial MX500 is een aanrader).
Die heb ik er toevallig net ingezet!
(qua keuze meer geluk dan wijsheid overigens... ;) )

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
BlackMonkey schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:35:
Helaas is dat lot alle Apple laders toebedeeld. Je hebt alleen de verkeerde ter vervanging uitgezocht. De connector die je linkt is magsafe 2 I.p.v. 1. Dit is de juiste originele: https://www.apple.com/nl/...ok-en-13-inch-macbook-pro

Persoonlijk heb ik geen ervaring met een dergelijke verloop kabel, maar het lijkt mij dat het wel moet werken. Het enige waar je goed voor moet opletten is dat je niet de laad chip opblaast door de afwezigheid van beveiliging. Verder moet je dus ook even eentje pakken met de juiste connector (L vorm ipv T). Blijf verder ver weg van namaak adapters. Er zijn online wel wat voorbeelden van de gevaren van deze dingen te vinden. Vaak zijn ze ook flink lichter, dus je zou je huidige ook nog even kunnen wegen.
Zou ik ook bijvoorbeeld een originele USB-C lader kunnen kopen die op nieuwere modellen wordt gebruikt en hierna een USB-C naar MagSafe kabeltje bij aanschaffen?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201700

Ik moet nog even kijken hoeveel Watt ik moet hebben. Als ik het goed heb begrepen is een hoger wattage geen probleem.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
technorabilia schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:35:
[...]

Zou ik ook bijvoorbeeld een originele USB-C lader kunnen kopen die op nieuwere modellen wordt gebruikt en hierna een USB-C naar MagSafe kabeltje bij aanschaffen?

https://support.apple.com/nl-nl/HT201700

Ik moet nog even kijken hoeveel Watt ik moet hebben. Als ik het goed heb begrepen is een hoger wattage geen probleem.
Helaas durf ik je dat echt niet zo te zeggen. Ik ken voornamelijk voorbeelden van problemen ontstaan door nep-opladers, maar die kunnen ook gewoon door een instabiele power delivery ontstaan zijn van de adapter i.p.v. de kabel. Aantal Watt zou je macbook zelf moeten aangeven richting de oplader, dat is ook deels de reden dat ik twijfel. Maar misschien dat iemand als @sebastius je er iets meer over kan vertellen.

Trouwens, als je handig bent kan je bij Ali ook gewoon zelf een nieuwe kabel bestellen voor je originele adapter en die eraan solderen. Dat heb ik 1x gedaan en geen klachten over gehad, maar N=1 dus garantie tot aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@BlackMonkey
Ik weet niet precies hoe de communicatie tussen adapter en MacBook werkt, maar het lijkt mij dat als de adapter origineel is en de kabel het wattage aan kan het wel kan gaan werken.
https://www.fruugo.nl/85w...hite/p-53071301-107009346

Verder overigens nog een reparatie setje. Zou ik ook nog kunnen proberen.
https://www.appleparts.nl...magsafe-1-45W,-60W-en-85W
Hoewel de adapter met USB-C aansluiting wel het meest toekomstbestendig is.

Bij haar (refurbished) MacBook zat een 85W adapter maar aangezien het een 13" model is niet een 60W ook wel volstaan als ik het goed begrepen heb.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Volgens Apple zelf is dit het typenummer: MD101xx. 60W is idd voldoende.

Kabel zelf vervangen heb je het goedkoopste de meeste zekerheid. Zoals gezegd vermoed ik dat een USB-C lader met verloop wel zal werken. Ik durf alleen het persoonlijk niet 100% aan te raden omdat het niet officieel is en ik er net te weinig verstand van heb om het met een goed gevoel aan te raden. Wel denk ik dat je een stuk veiliger zit dan een neppe, maar dat is dan ook niet zo moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
@BlackMonkey
Bedankt, ik heb een USB-C naar MagSafe (L) kabeltje besteld dus die ga ik even proberen met een originele 60W Apple USB-C lader die ik hier ook heb liggen.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
BlackMonkey schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:31:
Het was inderdaad toch de harddisk kabel. Na het tijdje had ze weer hetzelfde probleem. Toen de harddisk kabel gewisseld en het werkte weer. Beetje priegelwerk met de zif connector naar de led maar verder prima te doen. (y)

https://www.ifixit.com/Gu...e+Cable+Replacement/10379

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 15-06-2021 11:54 ]

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
technorabilia schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 09:18:
@BlackMonkey
Bedankt, ik heb een USB-C naar MagSafe (L) kabeltje besteld dus die ga ik even proberen met een originele 60W Apple USB-C lader die ik hier ook heb liggen.
Dit werkt ook overigens.

πŸ‘‰πŸ» Blog πŸ‘ˆπŸ»

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
Ik vroeg mij toevallig nog af of het gelukt was. Goed om te horen dat het werkt!
Pagina: 1