Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:45
Ik loop al een tijdje met het idee om een slimme(re) rookmelder te bouwen. Deze melder zou dan een standaard photo-elektrische sensor gebruiker zoals die te vinden is in bijna alle goedkope domme rookmelders.
Deze sensor wordt vervolgens bestuurd/uitgelezen door een microcontroller om vervolgens via bv 433/868/zwave etc meetgegevens te delen met mijn domotica systeem.

Nadat ik een Ikea rookmelder als donor had ontmanteld en de sensor had los gesoldeerd probeerde ik deze op mijn eenvoudig breadboard te gebruiken. Hier liep ik tegen mijn gebrekkige analoge electronica kennis aan.

De sensor is een kamer met daarin een LED en een soort fotodiode. Wanneer er rook in de kamer komt zal er licht verstrooid worden en de diode activeren (?).

Weet iemand hoe de fotodiode aangesloten kan worden op een microcontroller (bv esp32 oid). Een schema zou geweldig zijn.
De LED is naar mijn vermoeden een IR.
De IR ontvanger zou een fotogevoelige diode kunnen zijn?

Ik ben behoorlijk los op Arduino en sw ontwikkeling in het algemeen. Digitale electronica is ook geen probleem. Mijn analoge electronica kennis is erg basis helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
Leuk projectje natuurlijk! Maar ben even benieuwd, is er een reden dat je dit zelf wilt maken en waarom je niet een kant en klare slimme rookmelder koopt?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:37
Niet rottig bedoeld omdat eigen projectjes natuurlijk ontzettend interessant zijn, maar zou je dat wel moeten willen? Ivm veiligheid?

Wellicht kun je de geluidsmodule loshalen koppelen aan een slimme opzet? Zoals sommigen doen met bedrade deurbellen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
De reden waarom is dat het een leuk projectje is. Kant en klaar kopen kan maar daar haal ik geen voldoening uit. Hybride oplossing via de geluidsmodule oud is een beetje prutswerk ;) De echte uitdaging wordt het een zo te ontwikkelen dat het lang op een batterijlading mee zal gaan.

Daarnaast kan ik er allerlei functionaliteiten naar eigen wens aan toevoegen. Denk aan meten van temperatuur, luchtvochtigheid. Misschien een PIR sensor om beweging per kamer te detecteren. Meten van de batterij zodat ik een berichtje krijg wanneer deze opgeladen/vervangen moet worden. etc... etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Het is wel een leuk projectje, maar ik hoop dat die wel aan de NEN-14604 voldoet?
Stel dat er brand uitbreekt, en door een soldeerfoutje of weet ik vele wat, werkt die niet. Dan kan je verzekering misschien lastig doen.

Ik ken de NEN-14604 ook niet zo, en ik krijg het document (gratis) niet bij de NEN gedownload op dit moment.
Dus houd er even rekening mee ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
Had al bedacht dat er in ieder geval een fail safe in moet: de buzzer moet onafhankelijk van de microcontroller afgaan wanneer er sensor rook voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
bokkie72 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:17:
de buzzer moet onafhankelijk van de microcontroller afgaan wanneer er sensor rook voelt.
Dus dan moet je feitelijk de rookmelder van IKEA 100% nabouwen. Ik zou er dan mee beginnen om die te reverse-engineeren, kun je een beetje een idee krijgen van wat er bij komt kijken om zo'n sensor te gebruiken.

Ik vermoed dat het allemaal niet zo eenvoudig is. Zo'n ding moet heel gevoelig zijn (om bij een heel klein beetje rook al af te gaan) maar ook weer niet zó gevoelig dat hij van veranderende omstandigheden (hoeveel licht er overdag/'s nachts op de sensor lekt, stof, temperatuur...) al af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Rookmelders zijn best tricky dingen om na te maken.

De led wordt op een hele hoge stroom heel kort gepulst als een soort lichtflits en vervolgens komt er alleen licht wat verstrooit wordt weer bij de lichtsensor waar je vervolgens een flinke versterker nodig hebt om te zien of er deeltjes zijn.

Daarnaast zit er een detectie in van snelle/trage wijzigingen om te zorgen dat hij alleen afgaat op rook etc.

Dat nabouwen is behoorlijk wat werk.

Wat wellicht een idee is, vrijwel elke rookmelder heeft een vergelijkbare chip erin, een(kopie van) de MC145010, die heeft een pin7 die bedoelt is voor het kunnen doorlussen van rookmelders.
Effectief als een rookmelder afgaat verbind hij die pin met de batterij en komt e 9V op te staan welke dan andere melders af laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:54
bokkie72 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:17:
Had al bedacht dat er in ieder geval een fail safe in moet: de buzzer moet onafhankelijk van de microcontroller afgaan wanneer er sensor rook voelt.
Ik ben ook dol op eigen dingen bouwen. Maar in dit geval zou ik eieren voor m'n geld kiezen. Die sensor 'voelt' geen rook, die sensor detecteert licht. Je moet de juiste pulsen kunnen genereren, kalibratie goed kunnen doen en bovendien de self-test functie (= tijdelijk aanpassen van kalibratie) weer correct implementeren om ook maar in de buurt van de veiligheid te komen van een 'off-the-shelf' model.

Neemt niet weg dat 't leuk is om te proberen. Maar hang er voor de veiligheid eentje naast die niet aangepast is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 11:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb thuis rookmelders op 230V met een schakeldraad. Als een melder afgaat gaan ze allemaal. Kan je de schakeldraad niet uitlezen? Dan koppel je die aan je domotica. Dan heb je een betrouwbaar en veilig systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
Ik zou ook een bestaand systeem of de pieper van een bestaande rookmelder 'aftappen'. Dan weet je in ieder geval zeker dat het detectie systeem in orde is.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
Bedankt voor alle tips.
Helaas geen schakeldraad voor rookmelders in mijn huis.

Ik denk dat ik ga beginnen bij het referentiedesign van MC145010. Dit gelijk met reverse engineren van een bestaande rookmelder. Ben nu wel erg benieuwd geworden hoe die dingen werken.

Overigens: bouwen van een eigen rookmelder betekend niet automatisch dat hij ook in bedrijf wordt genomen (zonder een backup). Veiligheid staat voorop.

Ik lees net dat in 2022 rookmelders verplicht gaan worden, ook voor bestaande bouw. Dan ontkom je niet aan gebruik van ongemodificeerde en gecertificeerde rookmelders ;)
Pagina: 1