Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMazereeuw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-05-2023
Hallo allen!

Met een jaartje thuis werken, kijkend naar een donkere, stoffige kast, leek het mij wel een idee om dat ding eens op te ruimen! kabels managen, ontstoffen, dat soort dingen.
Kwam iets tegen over voedingen en die 80+ certificatie, dus dacht, volledig modulair voedingkje er bij voor de netheid, en platinum ook nog!

uurtje verder, alles schoongemaakt, nieuwe kabels netjes achterlangs, heb al getest of de computer werkt met de nieuwe voeding, no problemo! maar...

Had nog geen harde schijven aangesloten (bootdrive m.2), zodra ik dat doe, start de computer een seconde, fans aan, lampje aan etc. maar dan poef, uit. Mijn hart sneller kloppend, denkende dat die grafische kaart On-verkrijgbaar is nu!:p

uren lang ge-troubleshoot, ben ik niet véél verder gekomen dan;

3 van de 4 meegeleverde SATA-stroomkabels zorgen dat de computer niet kan Postten, de 4-de lukt wel. verschillende SATA-poorten gebruiken, verschillende SATA-kabels hebben allen geen effect.
verschillende aansluitingen aan de voeding-zijde maken ook geen verschil.

Alle harde schijven deden het gewoon nog in de stofkast die ochtend...

Maar pak er een andere harde schijf bij, uit een oude budget-pc, die het dan nog doet en sluit die aan, ook niets.
Maak mij nu natuurlijk al lang zorgen over alle opgeslagen Data op die harde schijven, dus probeer mijn opslag-drive aan te sluiten op die oude budget-pc, maar daar werkt die nu ook niet meer...

Ik had een nieuwe voeding hiervoor aangeschaft, maar ook (toevallig) een nieuwe, grote harde schijf, die doet het ook meestal niet, die wilt nog wel eens herkend worden in de BIOS en Device Manager, maar bij Drive Managment vraagt ie om een keuze uit twee (weet die termen niet, maar eentje is oud en zou niet werken bij een 4TB schijf). daarna komt ie met een I/O device error en verder kom ik niet.

een plaatje van mijn woonkamer om de lange lap tekst te onderbreken O-) (negeer de random printer aub)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJrsYizHo5CCeb-RzsKRkEWtV6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZlHDaf5PkyJjmHQc3KJKAaLL.jpg?f=fotoalbum_large

Oude voeding er weer bij gepakt, die was immers niet stuk, heeft geen effect, zelfde issues, dan denk ik, mijn moederbord is stuk (of specifieker de Sata-poorten, want ik typ dit gewoon op die computer:))

maar zowel de nieuwe schijf, als de oude, doen het ook niet in mijn andere computer. Dus misschien Alle harde schijven kapot (een SSD wordt ook niet herkend, in beide systemen).

Het komt er een beetje op neer dat ik er niets meer van snap, elke conclusie lijkt weer tegengesproken te worden doordat mijn andere computer dezelfde kuren geeft. Beide computers bootten prima overigens, de budget-pc heeft een SSD die ik Niet heb aangesloten op mijn hoofd-pc.

Een beetje een lang verhaal, maar misschien iemand een tip, of iets dat ik moet proberen, een programma dat SATA-poorten op het moederbord kan checken o.i.d.
Ik heb de neiging om te zeggen dat het komt door de nieuwe voeding, dat die de aangesloten harde schijven gewoon heeft gemold, dat die daardoor ook niet werken in de andere PC en nu, met de oude voeding ook niet meer. Dat lijkt een verklaring, maar dat kán toch niet met een spiksplinternieuwe voeding?!

Heb bij Fractal Design een "support ticket" aangemaakt met het probleem, maar mijn verwachtingen daarvan zijn...gaat lang duren en zinloos.

Tot slot, de specs.

Nieuwe voeding: Fractal Design ION+ 560W Platinum
oude voeding: corsair 600W
Mobo: asrock ab350m pro4
Proc: amd ryzen 1ste gen, 1400
geheugen: 16gb
grafisch: rx580
Opslag: WD blue 4TB
bootdrive nvme m.2 256gb
oude seagate 1TB sata-600
oude samsung SSD 840 evo
oude WD 500GB sata-(600weet ik niet)

Als iemand dit volledig heeft weten te lezen, dank! _/-\o_

Groet,
David Mazereeuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
Kan op dit moment van alles zijn. Ik zou beginnen met het doormeten van de sata powerconnector(s) van de nieuwe Fractal Design voeding.

Nog wat tips:
-Even luisteren en ruiken aan de HDD's. Als ze werken zou je ze moeten horen draaien. Als ze doorgebrand zijn ruik je dat meestal meteen.
-heb je een mogelijkheid om de HDD's op een ander maniere aan te sluiten, bijvoorbeeld via USB in een HDD-dock of met een Sata naar USB converter. 3,5" drives hebben wel een extra 12 volt aansluiting nodig.
-Sata kabels gewisseld? Misschien zijn die geknakt/beschadigd bij het opnieuw inbouwen.

-BIOS instellingen: staan de Sata poorten wel ingeschakeld op je moederbord?
-Welke voltages worden er uitgelezen in de Bios? Is dat ongeveer 3,3 volt, 5 volt en 12 volt?

[ Voor 6% gewijzigd door Baardhaas op 01-05-2021 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:21
DMazereeuw schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:50:

3 van de 4 meegeleverde SATA-stroomkabels zorgen dat de computer niet kan Postten, de 4-de lukt wel. verschillende SATA-poorten gebruiken, verschillende SATA-kabels hebben allen geen effect.
verschillende aansluitingen aan de voeding-zijde maken ook geen verschil.
De ION+ 560P komt met 2 SATA kabels met in totaal 6 connectors. Hoe kom je aan 4 kabels?
oude voeding: corsair 600W
Wat is het exacte model?

[ Voor 91% gewijzigd door Uszka op 01-05-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMazereeuw
Uszka schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:04:
[...]

De ION+ 560P komt met 2 SATA kabels met in totaal 6 connectors. Hoe kom je aan 4 kabels?

[...]

Wat is het exacte model?
Je hebt gelijk, die kwam met 2 kabels, had nog een stapeltje kabels zelf liggen, de installatie in eerste instantie was uiteraard wel met de meegeleverde kabels van fractal, later verwisseld om probleem te achterhalen.

Corsair CX600M
is de oude voeding (momenteel aangesloten).

@Baardhaas Heb niets geroken, dus dat is mooi...qua geluid lastig, de nieuwe 4TB schijf geeft echter wel een bliepje soms...met wisselende regelmaat.

Sata-kabels was ook een gedachte, dus die verwisseld voor meerdere andere..geen idee hoe ik er zo veel verzameld heb:)
Bios sata staat wel aan, dat heb ik gechecked. Bios geupdate, chipset geupdate, sata in bios ook uit, herstart en weer aangezet..geen resultaat :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfUAkF1y66rrq4smC9aiMMeI8CU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UqISAvZZTMumHTX1k9uqarWE.jpg?f=user_large

In de bios moet ik er nog even naar zoeken, maar dit is wat ik qua software uit kan lezen. ik kom er later op terug!

Multimeter in de voeding zal ik proberen...had ik niet aan gedacht, thanks!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Uszka
DMazereeuw schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:21:
[...]

Je hebt gelijk, die kwam met 2 kabels, had nog een stapeltje kabels zelf liggen, de installatie in eerste instantie was uiteraard wel met de meegeleverde kabels van fractal, later verwisseld om probleem te achterhalen.

Corsair CX600M
is de oude voeding (momenteel aangesloten).
Je kunt geen Corsair kabels met de Fractal gebruiken. Mogelijk krijg je dan 12v op het 5v draadje en daarmee frituur je de hdd's en ssd's. Kan je wel stabiel in het BIOS blijven zonder gebruik van een sata kabel?

Pak de originele sata kabels van de Fractal erbij en gebruik die. Er is echt niets mis mee. Werkt het niet dan zit het in de hardware die erop aangesloten is of aan de manier van aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMazereeuw
Die kabels zijn niet universeel!?

Ooe, dat wist ik niet, ga ik direct bekijken dan...
Ja BIOS is stabiel, start ook gewoon op naar windows via de m.2-ssd

De fractal kabels waren wel gebruikt toen alles voor het eerst geinstalleerd was, met een vlak daarvoor prima werkende harde schijf en toen ontstond de hele situatie omdat ie niet meer wou postten...

Manier van aansluiten...weet niet wat daar mis kan zijn gegaan, die kabels kunnen niet in de verkeerde plek gezet worden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
DMazereeuw schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:49:
Die kabels zijn niet universeel!?
Aan de kant van het onderdeel is de pinout universeel, aan de kant van de voeding niet. Modulaire kabels van verschillende merken voedingen en soms zelfs binnen een merk, zijn niet uitwisselbaar.
DMazereeuw schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:49:

De fractal kabels waren wel gebruikt toen alles voor het eerst geinstalleerd was,
De kabels waren al gebruikt toen je de voeding kocht? Heb je de voeding nieuw of 2ehands gekocht?

[ Voor 30% gewijzigd door Uszka op 02-05-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Uszka schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:02:
[...]

Aan de kant van het onderdeel is de pinout universeel, aan de kant van de voeding niet. Modulaire kabels van verschillende merken voedingen en soms zelfs binnen een merk, zijn niet uitwisselbaar.

[...]

De kabels waren al gebruikt toen je de voeding kocht? Heb je de voeding nieuw of 2ehands gekocht?
Volgens mij bedoelt hij dat hij de eerste keer bij het inbouwen de originele kabels gebruikt heeft en pas toen het niet werkte dingen is gaan omwisselen.

TS: m2 ssd heeft voor zover ik weet geen aansluiting voor de voeding maar verkrijgt stroom van het moederbord. Welke ssd heb je exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DMazereeuw
xh3adshotx schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:21:
[...]

Volgens mij bedoelt hij dat hij de eerste keer bij het inbouwen de originele kabels gebruikt heeft en pas toen het niet werkte dingen is gaan omwisselen.

TS: m2 ssd heeft voor zover ik weet geen aansluiting voor de voeding maar verkrijgt stroom van het moederbord. Welke ssd heb je exact?
klopt en klopt, gok dat die m.2 het daarom ook gewoon nog doet.
NVMe PNY CS3030 250GB zie ik in mn device manager staan, wil m niet los halen en heeft geen merk zichtbaar op de bovenkant...

eventueel is het nog mogelijk dat ik stroomkabels heb verwisseld Voordat ik andere sata-data-kabels heb geprobeerd, dus dat ga ik nog even proberen, al verwacht ik een beetje weinig omdat de harde schijven het ook niet deden in mn andere computer, waar ik gewoon de stroom van die computer's voeding heb gebruikt, geen andere kabels oid (wel andere sata-data-kabels geprobeerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DMazereeuw
Okay, ben ik weer!

Iets verder gekomen dankzij de informatie dat die kabels niet verwisselbaar zijn tussen fabrikanten!
Ben daar overigens nogal zuur over, het lijkt mij heel onlogisch, alle stekkers zijn volgens een standaard gemaakt, behalve die van de PSU?! ook handleiding doorgespit en daar staat helemaal Niets over..maargoed, rant over.

kabels zijn inderdaad verschillend aan de psu zijde, grond/12v etc zit op verschillende plaatsen dus daar zou het fout gegaan moeten zijn. Ik heb misschien in eerste instantie een van de Fractal kabels verwisseld voor een kabel van de corsair-voeding die ongebruikt is (en er nieuw uit ziet).

Ter controle om te zien of sata-poorten/kabels/stroomkabels wel werken, heb ik de bootdrive uit mn oude 2e computer gehaald en aangesloten op alle sata poorten, met meerdere sata kabels en stroomkabels. die drive werkt in alle gevallen (is nooit aangesloten geweest op de nieuwe voeding/verkeerde voedingskabel).

Conclusie zou denk ik zijn dat ik 3 harde schijven heb gesloopt met een verkeerd kabeltje...dat de nieuwe voeding wel prima werkt...mits je de BIJGELEVERDE kabels gebruikt:P (dat wordt de volgende test icm deze oude bootdrive).

wat betreft de nu kapotte schijven, daar is ws 12V door een 5V gaatje heen gegaan en dus poef, maar is alle data dan ook onbereikbaar geworden? Neem aan dat een 3,5" dock ofzo dan ook niet gaat werken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
DMazereeuw schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:56:
Okay, ben ik weer!

Iets verder gekomen dankzij de informatie dat die kabels niet verwisselbaar zijn tussen fabrikanten!
Ben daar overigens nogal zuur over, het lijkt mij heel onlogisch, alle stekkers zijn volgens een standaard gemaakt, behalve die van de PSU?! ook handleiding doorgespit en daar staat helemaal Niets over..maargoed, rant over.
Een trekhaak van een BWM past niet onder een Mercedes maar hebben wel dezelfde maat kogel.
kabels zijn inderdaad verschillend aan de psu zijde, grond/12v etc zit op verschillende plaatsen dus daar zou het fout gegaan moeten zijn. Ik heb misschien in eerste instantie een van de Fractal kabels verwisseld voor een kabel van de corsair-voeding die ongebruikt is (en er nieuw uit ziet).

Ter controle om te zien of sata-poorten/kabels/stroomkabels wel werken, heb ik de bootdrive uit mn oude 2e computer gehaald en aangesloten op alle sata poorten, met meerdere sata kabels en stroomkabels. die drive werkt in alle gevallen (is nooit aangesloten geweest op de nieuwe voeding/verkeerde voedingskabel).
Duidelijk een verkeerde kabel gebruikt in eerste instantie.
Conclusie zou denk ik zijn dat ik 3 harde schijven heb gesloopt met een verkeerd kabeltje...dat de nieuwe voeding wel prima werkt...mits je de BIJGELEVERDE kabels gebruikt:P (dat wordt de volgende test icm deze oude bootdrive).

wat betreft de nu kapotte schijven, daar is ws 12V door een 5V gaatje heen gegaan en dus poef, maar is alle data dan ook onbereikbaar geworden? Neem aan dat een 3,5" dock ofzo dan ook niet gaat werken..
Een dock gaat ook niet werken want er zijn onderdelen op de pcb van de schijf doorgebrand. Alleen uit te lezen na vervanging van de pcb of data recovery door een professioneel bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DMazereeuw
Ja, was ik bang voor, je trekhaak metafoor werkt niet helemaal want een trekhaak met dezelfde aansluiting past prima onder beide auto's :P

oja, edit: nieuwe voeding aangesloten triple check voor de juiste kabels en ja hoor, de oude bootdrive werkt prima, kapotte drives nog steeds kapot uiteraard...nja, harde schijfje vervangen is het eind van de wereld niet!:)

Allemaal heel erg bedankt! had het waarscheinlijk opgegeven zonder wat hulp _/-\o_

*O* :9B

[ Voor 54% gewijzigd door DMazereeuw op 02-05-2021 13:07 ]

Pagina: 1