Bedrijfsauto ook privé rijden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:14
Mijn werkgever stelt een auto ter beschikking voor klantbezoeken. Er komt iets anders, huidige auto is versleten na 350000km.
Ik mag kiezen of ik een Ford focus of Toyota Auris (of dergelijke) neem en privé ook daarmee ga rijden. Indien geen privé gebruik gewenst is dan wordt het iets zoals Mercedes Vito of VW Caddy.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel heb ik een Lexus ct200h privé en rij 8000km per jaar ongeveer. Geen kinderen dus voor ons tweeën groot genoeg.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
een Ford focus zou mijn op jaarbasis in de bijtelling €2500 kosten, van wat ik gezien heb. Klopt dat, en is dat goedkoper dan mijn huidige privé auto?
Zelf vermoed ik van wel:
700 brandstof
1000 afschrijving
600 verzekering
450 mrb

Nu is het verschil best klein eigenlijk, voor die 250 per jaar blijf ik net zo lief een eigen auto erbij houden bij.

Mis ik iets, of is het verschil echt zo klein?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 18:16
Je zal even wat precieze getallen moeten hebben om een goede vergelijking in euro’s te maken. Wat is de cataloguswaarde van de leaseauto, welke belastingschijf zit je, moet je een eigen bijdrage betalen aan je werkgever, mag je onbeperkt privé rijden of niet?

Verder heeft een leaseauto natuurlijk andere voordelen: bij pech, onderhoud en reparatie heb je nooit meer verassingen bijvoorbeeld. En je rijdt een nieuwe auto. Nadelen zijn er ook natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door upje op 01-05-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik rijdt ook een focus, en betaal ongeveer netto €300,- per maand aan bijtelling. Dat is aardig aan de prijs als je maar weinig kilometers rijdt.

Ik rijdt ongeveer 20.000km prive, en 20km zakelijk per jaar. Dat is denk ik pas een kantelpunt waarvoor €300,- nog betaalbaar is.

De belangrijkste reden dat je bijtelling verkiest boven een eigen auto zijn de brandstofkosten, geen onderhoud, afschrijving, slijtage, of aansprakelijkheid bij ongevallen. Als je al deze zaken bij elkaar zou optellen dan kom je al heel snel boven je bijtelling bedrag per jaar. Het ontzorgt gevoel is mij eigenlijk nog het meeste waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Luchtbakker op 01-05-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Nou, alle andere auto's zijn in eigendom van het bedrijf. Er wordt meestal iets van 1-2 jaar oud gekocht met niet te gek veel kilometers erop. Dus de volledig ontzorgde lease is niet van toepassing. Je moet zelf het onderhoud etc regelen en ervoor zorgen alsof die van jezelf is.
Voordeel is dat je een iets oudere auto hebt met een lagere nieuwwaarde dan een gloednieuwe, alles wordt immers steeds duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Ramon 73 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:32:
Dus de volledig ontzorgde lease is niet van toepassing. Je moet zelf het onderhoud etc regelen en ervoor zorgen alsof die van jezelf is.
Dat geldt ook voor leaseauto's natuurlijk. Je zal toch echt zelf naar de garage moeten voor onderhoud, bij pech staat je langs de kant van de weg enzovoort. Verder moet je ook voor leaseauto's goed zorgen, dat wil zeggen dat autowassen op eigen kosten gaat (meestal) en dat door jou veroorzaakte schade ook betaald moet worden (eigen risico). Alleen je zal met lease nooit een garagerekening voor onderhoud of reparatie zien of betalen. Dat geldt toch voor de regeling van jouw werkgever ook? Of moet je zelf het onderhoud betalen?

[ Voor 16% gewijzigd door upje op 01-05-2021 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:30
Vraag bij je werkgever / HR persoon aan om een proefloonstrookje uit te draaien van de situatie van leaseauto met prive-gebruik. Dat is den enige manier om echt te weten wat het je maandelijks kost.

Mocht dat rond de 250 euro zijn dan is dat aardig aan de prijs voor maar 8.000 km natuurlijk.

Volgens mij vergeet je onderhoud in je lijstje, ik neem aan dat je daar ook minimaal 500 euro per jaar op stuk kan slaan.

Mocht het zo zijn dat de getallen ongeveer gelijk uitkomen zou ik zeker voor die lease gaan. Nooit gedoe met onderhoudskosten die tegenvallen, en mocht je wat meer rijden dan kost het je geen extra geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Fr33z schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:59:
Vraag bij je werkgever / HR persoon aan om een proefloonstrookje uit te draaien van de situatie van leaseauto met prive-gebruik. Dat is den enige manier om echt te weten wat het je maandelijks kost.

Mocht dat rond de 250 euro zijn dan is dat aardig aan de prijs voor maar 8.000 km natuurlijk.

Volgens mij vergeet je onderhoud in je lijstje, ik neem aan dat je daar ook minimaal 500 euro per jaar op stuk kan slaan.

Mocht het zo zijn dat de getallen ongeveer gelijk uitkomen zou ik zeker voor die lease gaan. Nooit gedoe met onderhoudskosten die tegenvallen, en mocht je wat meer rijden dan kost het je geen extra geld.
Goede tip van de loonstrook +1
En onderhoud ben ik inderdaad vergeten, beurt bij de Lexus dealer kostte voor de vakantie €400 dus dat komt er nog bij.
En qua kilometers kom ik misschien wel onder de 8000 uit. Dan is de privé auto ook erg duur.

quote]upje schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:35:
[...]

Alleen je zal met lease nooit een garagerekening voor onderhoud of reparatie zien of betalen. Dat geldt toch voor de regeling van jouw werkgever ook? Of moet je zelf het onderhoud betalen?
[/quote]

Onderhoud schiet ik voor en met de maandelijkse declaratie wordt dat vereffend. Dus ik hoef geen onderhoud uit eigen zak te betalen, als ik de pinpas van kantoor meeneem hoef ik het zelfs niet voor te schieten.

[ Voor 20% gewijzigd door Ramon 73 op 01-05-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:55
Ramon 73 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:54:
Mijn werkgever stelt een auto ter beschikking voor klantbezoeken. Er komt iets anders, huidige auto is versleten na 350000km.
Ik mag kiezen of ik een Ford focus of Toyota Auris (of dergelijke) neem en privé ook daarmee ga rijden. Indien geen privé gebruik gewenst is dan wordt het iets zoals Mercedes Vito of VW Caddy.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Momenteel heb ik een Lexus ct200h privé en rij 8000km per jaar ongeveer. Geen kinderen dus voor ons tweeën groot genoeg.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
een Ford focus zou mijn op jaarbasis in de bijtelling €2500 kosten, van wat ik gezien heb. Klopt dat, en is dat goedkoper dan mijn huidige privé auto?
Zelf vermoed ik van wel:
700 brandstof
1000 afschrijving
600 verzekering
450 mrb

Nu is het verschil best klein eigenlijk, voor die 250 per jaar blijf ik net zo lief een eigen auto erbij houden bij.

Mis ik iets, of is het verschil echt zo klein?
Volgens mij reken je bij je eigen auto wel de brandstof mee, maar voor de bedrijfsauto niet? Die krijg je neem ik aan niet van je werkgever voor privé ritten? Dus die 700 mag je dan wel optellen bij die 2500 per jaar voor de bedrijfsauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:38
Ga je de Caddy/Vito ook gebruiken voor woon- werkverkeer?
Hou er rekening mee dat als je voor die Caddy/Vito geen bijtelling wilt betalen je een ritten-administratie moet bij houden. Daar zijn mooie systemen voor die dat automatisch doen en dat hoeft dus geen probleem te zijn. Maar als de fiscus besluit te controleren moet die ritten administratie wel kloppen met je (bedrijfs) agenda. En als er dan meer dan 500 KM niet verklaard kan worden, door bijvoorbeeld (te) vaak omrijden om een boodschap te doen of iemand op te pikken, krijg je als nog de bijtelling aangerekend.

Ik heb zelf 5 jaar prive een nieuwe Skoda Fabia (diesel) gereden. Toen weer een job met een lease-auto. Dat was eerst een Skoda Superb (diesel) van iemand die was vertrokken. De jaarlijkse bijtelling van de Superb was ongeveer gelijk aan de jaarlijkse afschrijving op de Fabia. Dan moet daar voor de prive auto nog verzekering, belasting, brandstof en onderhoud bij . . . .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:00
Ramon 73 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:32:
Nou, alle andere auto's zijn in eigendom van het bedrijf. Er wordt meestal iets van 1-2 jaar oud gekocht met niet te gek veel kilometers erop. Dus de volledig ontzorgde lease is niet van toepassing. Je moet zelf het onderhoud etc regelen en ervoor zorgen alsof die van jezelf is.
Voordeel is dat je een iets oudere auto hebt met een lagere nieuwwaarde dan een gloednieuwe, alles wordt immers steeds duurder.
dit betekent wel dat je een (jonge) 2e hands rijdt, maar de bijtelling op basis van de catalogusprijs van een nieuwe auto voorgeschoteld krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:30
Citroentjuh schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:57:
[...]

Volgens mij reken je bij je eigen auto wel de brandstof mee, maar voor de bedrijfsauto niet? Die krijg je neem ik aan niet van je werkgever voor privé ritten? Dus die 700 mag je dan wel optellen bij die 2500 per jaar voor de bedrijfsauto.
Eh wat? hier is iets vreemds aan de hand. In vrijwel alle gevallen betekent het gebruik van een leasewagen ook dat brandstof hierbij zit d.m.v. een tankpas. Dus in de huidige situatie met eigen prive wagen voor prive ritten betaalt TS jaarlijks ±700 euro aan brandstof.

In de nieuwe situatie met lease-auto en prive-gebruik (betalen hiervoor d.m.v. bijtelling) zit dit allemaal in de kosten die bij de werkgever liggen (meestal dus tankpas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:55
Fr33z schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Eh wat? hier is iets vreemds aan de hand. In vrijwel alle gevallen betekent het gebruik van een leasewagen ook dat brandstof hierbij zit d.m.v. een tankpas. Dus in de huidige situatie met eigen prive wagen voor prive ritten betaalt TS jaarlijks ±700 euro aan brandstof.

In de nieuwe situatie met lease-auto en prive-gebruik (betalen hiervoor d.m.v. bijtelling) zit dit allemaal in de kosten die bij de werkgever liggen (meestal dus tankpas).
Ah oké helder! Ik wist niet dat dit voor de privé km ook gold!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een gebruikte auto maakt voor je bijtelling niet uit. Die gaat over de catalogus nieuwprijs een gebruikte auto id interessant voor de werkgever maar niet voor de werknemer. Tenzij het er een is met een lagere bijtelling door een oude regeling zoals destijds met 14% en nu met elektrische autos.

Maar de constructie van je werkgever klinkt wat vreemd. Normaal is bijtelling en eventueel eigen bijdrage. De brandstofkosten zijn dan voor de werkgever tenzij jij extreem veel prive gaat rijden daar staat vaak een clausule overin.

Het is namelijk bijna geen doen om te splitsen hoeveel brandstof je prive of zakelijk verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Verwijderd schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 22:57:
Een gebruikte auto maakt voor je bijtelling niet uit. Die gaat over de catalogus nieuwprijs een gebruikte auto id interessant voor de werkgever maar niet voor de werknemer.
Maar wel de catalogus nieuwprijs van 2019, of bouwjaar van de auto, mag ik hopen? Kan niet zo zijn dat je een focus uit 2019 voor hetzelfde mag aanslaan als een uit 2021. Hoop het toch althans.
Maar de constructie van je werkgever klinkt wat vreemd. Normaal is bijtelling en eventueel eigen bijdrage. De brandstofkosten zijn dan voor de werkgever tenzij jij extreem veel prive gaat rijden daar staat vaak een clausule overin.

Het is namelijk bijna geen doen om te splitsen hoeveel brandstof je prive of zakelijk verbruikt.
Er is nog geen reglement voor privé gebruik. Iedereen heeft tot nu toe alleen zakelijk gereden. Of ik een bijdrage moet doen voor privé gebruik is nog maar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je mag hopen maar dat is tervergeefs. Zelfs een auto uit 2010 betaal je de volle mep over. Pas na 15 jaar ga je minder betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Ik zou je adviseren om van te voren goed uit te zoeken hoe het zit met de regeling bij jouw werkgever. Het klinkt alsof jouw werkgever erg op de centen is. Onderhoudskosten van een bedrijfsauto als berijder voorschieten is echt not done. Probeer duidelijkheid te krijgen. Jouw werkgever heeft, op basis van wat we hier lezen, nogal een “aparte” kijk op bedrijfsauto’s.

En zoals eerder gezegd, de bijtelling gaat over de cataloguswaarde van de auto, niet over de waarde bij aankoop. Een tweedehands van 2 jaar oud levert jouw werkgever voordeel op (lager aankoopbedrag), maar het levert jou niets op. Nou ja, misschien was een specifiek model 2 jaar geleden 1000 euro goedkoper, dat scheelt jou misschien een tientje bijtelling per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Verwijderd schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:48:
Je mag hopen maar dat is tervergeefs. Zelfs een auto uit 2010 betaal je de volle mep over. Pas na 15 jaar ga je minder betalen.
Belasting inderdaad. Ik bedoel of ik mijn werkgever een vergoeding moet betalen voor gereden privé kilometers.

Edit:
Gaat waarschijnlijk een Toyota Auris touring worden, er is gewoon een andere auto nodig en deze is beschikbaar en past in het budget qua aanschaf en gebruikskosten.
Werkgever gaat nu nadenken over autoregeling en laat concept loonstrook maken. En dan mag ik bedenken of ik de Auris ook privé wil gaan rijden of niet. Er is geen moeten van beide kanten. Ik mag het privé gebruiken, maar wel rekening houden met bijtelling en eventuele regeling voor privé gebruik vanuit de werkgever. Dus als het mij qua kosten/regeling niet bevalt, dan hou ik het gewoon bij privé auto naast de zakelijke.
Belasting bijtelling hoor ik dan wel van de salaris administratie. En de regeling privé gebruik is nog afwachten, eerste plan is alle kilometers tot 10.000/jaar vrij, muv. benzine voor buitenlandse vakanties. Vol tanken op de zaak voor vakantie en vol terugbrengen. Lijkt een billijke regeling, en als mij dat niet bevalt blijf ik bij de huidige auto.

[ Voor 57% gewijzigd door Ramon 73 op 04-05-2021 22:34 ]

Pagina: 1