Kan geen windows instaleren op Dell XPS13 9343

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Ik heb het eerste model Dell XPS13 met de dunne randen uit 2015 en nog nooit een herinstallatie gedaan van Windows, initieel stond er op Windows 8 op en via tig upgrades de nieuwste Windows10. Nu de machine wat vage problemen kreeg vond ik het tijd voor een herinstallatie. Ik dacht deze mogelijkheid meteen aan te grijpen om de 256GB SSD te vervagen door een 1TB exemplaar. Na wat onderzoek heb ik gekozen voor de Intel 665p 1TB. Het omwisselen van de SSD was met het juiste gereedschap zo geregeld.

Via een Rufus bootUSB werd de machine keurig opgestart en ik besloot de hele disk te gebruiken voor Windows. Na de gebruikelijke herstart werd de installatie echter niet doorgezet maar kwam ik weer in het eerste scherm. Na wat prutsen zoals alles in legacy mode zetten steeds hetzelfde resultaat. De disk was wel zichtbaar binnen de Windows installatie maar niet in het bootmenu en ook niet in de Bios. Wel bleek dat ik nog de oude Buis op mijn systeem had staan, en 12 BIOS versies achterliep.

De oude SSD erin geplaatst en de nieuwste Bios erop gezet. De originele SSD bleek ook niet zichtbaar te zijn in de Bios, maar wel in het bootmenu en de laptop start goed op. Helaas bleek de Biosupgrade niet het juiste effect te geven, want de 1TB SSD was nog steeds niet zichtbaar in het bootmenu.

Begon toen wel te zweten, dat ik een nutteloze aanschaf had gedaan. Iemand anders had hetzelfde probleem in 2018 en volgens de reacties zou deze XPS13 alleen SATA ondersteunen en en geen PCI-Express. Oke. maar waarom past de nieuwe SSD gewoon in de XPS13 en wordt hij gewoon gezien als disk binnen de Windows installatie?

Iemand een idee hoe dit zit en het liefst een oplossing dat ik Windows op deze machine kan installeren? mij part via een SD kaartje of USB Stick?

[ Voor 0% gewijzigd door pandit op 01-05-2021 14:21 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:51
pandit schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:42:
Oke. maar waarom past de nieuwe SSD gewoon in de XPS13 en wordt hij gewoon gezien als disk binnen de Windows installatie?
Je probleem is dat de XPS 13 9343 weliswaar een M.2 PCIe compatible slot heeft ('M' key), maar de UEFI geen NVMe driver aan boord heeft.

Als je wat Googlet vind je wat threads op het Dell-forum waar geclaimd wordt dat oude BIOS-versies wel NVMe ondersteunen.
Iemand een idee hoe dit zit en het liefst een oplossing dat ik Windows op deze machine kan installeren? mij part via een SD kaartje of USB Stick?
Je kunt dus het BIOS proberen te downgraden. Als dat niet helpt: hier is iemand die een NVMe driver in de A20 (meest recente) BIOS heeft gepatcht. De EFI partitie verhuizen naar USB of MMC zou ook kunnen werken, maar dan zit je daar aan vast om te kunnen booten.

Er is nog een ander issue met NVMe (zie gelinkte topic): men klaagt dat het aantal lanes limited is op x2 (terwijl het slot x4 is). Dit is een geconfigureerde beperking van de CPU/PCH interconnect (OPI). Hier vond ik een guide over het wijzigen van de OPI link speed.

Volgens mij zijn met een beetje geknutsel beide beperkingen in één keer te verhelpen (NVMe DXE en OPI link speed), maar je moet wel weten wat je doet.

Interessant overigens, want ik heb zelf ook een 9343 en wel eens wat issues die doen vermoeden dat het aan de SSD ligt. Ik was echter in de veronderstelling dat NVMe niet kon werken: blijkbaar wel. Misschien dat ik ook eens een upgradepoging waag - volgens mij moet het uiteindelijk ook kunnen zonder hardware programmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Bedankt voor je zeer informatieve reactie. Ik ga de betreffende links doorlezen. Ik dacht nog wel dat ik mijn huiswerk goed gedaan had, klaarblijkelijk niet.

Wordt vervolgd

Pandit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pandit
Interessant overigens, want ik heb zelf ook een 9343 en wel eens wat issues die doen vermoeden dat het aan de SSD ligt. Ik was echter in de veronderstelling dat NVMe niet kon werken: blijkbaar wel. Misschien dat ik ook eens een upgradepoging waag - volgens mij moet het uiteindelijk ook kunnen zonder hardware programmer.
Inmiddels zijn we een half jaar verder. Ik laat even weten hoe het is afgelopen. Ik heb de oude SSD er weer ingezet en de nieuwe SSD in mijn PC geplaatst in een AliExpress PCI-M2 adapter. Ik was daar ook een dag mee bezig om die PC daarmee te laten booten, zonder succes overigens, Ik heb hem nu als snelle datadisk in mijn PC voor straks virtuele machines.

Vorige week via een kortingsbon een andere M2-SATA SSD gekocht van 1TB en deze in d XPS13 geschroefd. en die had ik in no-time running.

Eind goed al goed