Desktop Best Buy Guide Mei 2021 - cpu keuze HTPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05 19:52
Bij de keuze van processor staat het volgende:
We kiezen hier expliciet niet voor bijvoorbeeld een Intel Core i3-10105 Boxed, omdat die nog een oudere gpu bevat die niet in staat is om uhd-videomateriaal soepel weer te geven. (link)
... en daarom wordt er gekozen voor een duurdere i5-11400.

Maar volgens mij klopt deze bewering niet, want vanaf de 7e generatie Intel Core (Kaby Lake) processors wordt H.265/HEVC hardwarematig gecodeerd en gedecodeerd in 8bit én 10 bit door de Intel Gen 9.5 IGP.

Bijgevolg zou een HTPC met een i3-10105 geen problemen mogen hebben met het afspelen van 4K media.

zie ook: https://tweakers.net/reviews/4843/kaby-lake-dezelfde-architectuur-maar-iets-sneller.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Ook uit mijn eigen ervaring en die van andere Tweakers kan bovenstaande post bevestigd worden.

Anoniem: 111246 in 'reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2021'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
Dus ik meld iets in "geachte redactie" en vervolgens wordt er geen hol mee gedaan...
Mooi hoor, feedback geven -O-

[ Voor 3% gewijzigd door ShaiNe op 03-05-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:30
ShaiNe schreef op maandag 3 mei 2021 @ 15:23:
Dus ik meld iets in "geachte redactie" en vervolgens wordt er geen hol mee gedaan...
Mooi hoor, feedback geven -O-
Bedankt voor je feedback :) Ik kom hier nu toevallig langs als BBG’er om zelf iets te melden dus ik wijs mijn collega’s even op dit topic.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 09:38

World Citizen

FreeReef.nl

@ShaiNe Goed punt, daar moeten ze even naar kijken inderdaad

En maak je geen zorgen, je post word wel gelezen maar niet altijd binnen 1 of 2 dagen. Niet iedereen van de Crew kijkt hier elke dag dus soms duurt het even voor je reactie hebt. Maar dat komt wel goed hoor :).

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:55

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

ShaiNe schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 12:03:
Bij de keuze van processor staat het volgende:

[...]

... en daarom wordt er gekozen voor een duurdere i5-11400.

Maar volgens mij klopt deze bewering niet, want vanaf de 7e generatie Intel Core (Kaby Lake) processors wordt H.265/HEVC hardwarematig gecodeerd en gedecodeerd in 8bit én 10 bit door de Intel Gen 9.5 IGP.

Bijgevolg zou een HTPC met een i3-10105 geen problemen mogen hebben met het afspelen van 4K media.

zie ook: https://tweakers.net/reviews/4843/kaby-lake-dezelfde-architectuur-maar-iets-sneller.html
He hoi! Sorry voor de trage reactie! Mijn bewoording is wat ongelukkig zie ik nu. De overweging is als volgt geweest:
- De UHD630 gaat niet voorbij de HDMI 1.4. Dat betekent niet meer dan 30Hz bij 3840x2160p.
- Wanneer een bord intern gebruik maakt van een DP naar HDMI adapter om HDMI 2.0 mogelijk te maken schijnt HDR niet altijd even lekker te werken.

Er is hier en daar al 4k60 beeldmateriaal te vinden en 30hz biedt, zeker in het geval van een desktop, niet echt een geweldige ervaring. In dat opzicht vond ik (en de tweakers die mee dachten in het topic) het niet echt verantwoord om nog voor een UHD630 te gaan.

Dus ik heb het te kortaf gezegd, maar feit blijft wel dat je, met de UHD730 een modernere en dus meer future proof interface tot je beschikking hebt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
@Blaat Bedankt voor de toelichting. Vanuit dat standpunt is het duidelijk.
Misschien kan je dat nog aanpassen in de bbg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:55

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

ShaiNe schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:55:
@Blaat Bedankt voor de toelichting. Vanuit dat standpunt is het duidelijk.
Misschien kan je dat nog aanpassen in de bbg?
Done! De bewoording is aangepast in het artikel. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1