Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:52
Binnenkort wordt er hier in de schuifpui 2 powerview plissé panelen gemonteerd. Dit kan je
met een app van luxaflex bedienen/scene's maken etc. Erg mooi denk ik. Mijn tv hangt aan
de muur waar vol de zon op komt te staan op bepaalde tijden. Mijn idee was om door middel
van een sensor een scene te activeren zodat de panelen naar een stand gaan waardoor de
zon dus niet meer op de tv komt. (top down bottom up systeem)

Nou rommel ik wel al wat jaartjes met "smart" oplossingen maar het is het allemaal net niet.
Denk aan, alexa, harmony, hue. etc. Ik ben dus ook van plan dit stukje te gaan verbeteren met
bijvoorbeeld homecenter. En mijn idee is dan ook om dit allemaal centraal aan te gaan sturen.

Ik zoek mij werkelijk suf naar een sensor die ik zo kan plaatsen dat hij de panelen in
een positie kan brengen, en zelfs eventueel met de plaats van de zon op de muur mee kan laten bewegen.

De enige die ik denk dat het wellicht kan:

https://www.domoticagigan...-z-wave-plus-fgms-001-zw5

Maar hoe dan verder, dit katte oogje kan dan misschien wel directe zonlicht detecteren, maar
dan verder enkel 1 scene activeren. Wat ik wil is dat de screens mee bewegen met de zon.

Alle reacties

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49

TWKterry

Master Mariner

Lijkt me een lastig verhaal, je zou eigenlijk een rij sensoren moeten hebben.

Kan het niet met de elevatie en richting van de zon?
Bij mij staat de zon op het raam bij een elevatie boven de 7graden en een richting tussen oost en zuid.
Je kunt dit uit zetten bv met Google sketch? en de zon dacht ik.

Als je die waardes kent kun je dit met HomeAssistant wel doen
Heb je alleen nog een licht sensor nodig om de algemene lichtsterkte te meten en aan de hand daarvan de zonwering wel of niet verder dicht.

• ppeterr
TWKterry schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:06:
Lijkt me een lastig verhaal, je zou eigenlijk een rij sensoren moeten hebben.

Kan het niet met de elevatie en richting van de zon?
Bij mij staat de zon op het raam bij een elevatie boven de 7graden en een richting tussen oost en zuid.
Je kunt dit uit zetten bv met Google sketch? en de zon dacht ik.

Als je die waardes kent kun je dit met HomeAssistant wel doen
Heb je alleen nog een licht sensor nodig om de algemene lichtsterkte te meten en aan de hand daarvan de zonwering wel of niet verder dicht.
Ik denk dat je gelijk hebt om de focus op de mogelijkheden te leggen van de te gebruiken software. Een soort
algoritme maken met behulp van de zonstand lijkt een goed idee. Dus een sensor pakt een lux waarde op, vervolgens wordt er gekeken naar het begin van de stand waar de zon naar binnen schijnt. En eventueel het verloop in tijd. En plaatst dan de screens op de stand die daar bij past.

https://www.suncalc.org/

Ik ga die site eens goed in de gaten houden en de momenten/standen noteren. Dat is al een begin.
Ik ben mij ondertussen wel bewust dat het ik het wellicht beter kan beperken tot 2 of 3 standen per dag,
anders schuift dat ding de hele dag op en neer :)

Ik zie inderdaad ook de mogelijkheid bij HomeAssistant.

https://www.home-assistant.io/integrations/sun/

Nou stond HA niet op mijn lijstje om hier voor te gebruiken, ik dacht eerder aan Fibaro Homecenter,
een meer kant en klaar systeem. Ik ga mij eens verdiepen in HA.

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:34
Ik doe precies dit, maar dan in HomeAssistant met Node-RED. Ik kijk naar de binnen- en buiten temperatuur, vervolgens naar een Neocoolcam PIR V2 op de vensterbank, als de temperaturen boven hun setpoint zijn en de gemeten Lux is >12.000 dan gaat het zonnescherm naar beneden, Lux < 8000? dan zonnescherm stop.

De temperaturen neem ik mee vanwege opwarmen van de woonkamer, door hier verschil in te maken mag er best een winterzonnetje naar binnen schijnen, gratis warmte :)

Enige waar ik op dit moment tegenaan loop is dat die Lux update interval van die Coolcam PIR te traag is zodat in de praktijk het scherm helemaal naar beneden gaat, ik ga met ESPHome een Lux sensor bouwen die elke 1sec een update stuurt zodat het scherm echt de stand van de zon kan volgen.

Dit is vrij simpel te realiseren, Lux waardes moet je zelf even inregelen wat in jouw situatie goed werkt.

• ppeterr
MBgek schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:43:
Ik doe precies dit, maar dan in HomeAssistant met Node-RED. Ik kijk naar de binnen- en buiten temperatuur, vervolgens naar een Neocoolcam PIR V2 op de vensterbank, als de temperaturen boven hun setpoint zijn en de gemeten Lux is >12.000 dan gaat het zonnescherm naar beneden, Lux < 8000? dan zonnescherm stop.

De temperaturen neem ik mee vanwege opwarmen van de woonkamer, door hier verschil in te maken mag er best een winterzonnetje naar binnen schijnen, gratis warmte :)

Enige waar ik op dit moment tegenaan loop is dat die Lux update interval van die Coolcam PIR te traag is zodat in de praktijk het scherm helemaal naar beneden gaat, ik ga met ESPHome een Lux sensor bouwen die elke 1sec een update stuurt zodat het scherm echt de stand van de zon kan volgen.

Dit is vrij simpel te realiseren, Lux waardes moet je zelf even inregelen wat in jouw situatie goed werkt.
Als ik het goed begrijp, heb jij dus die sensor zo neergezet. Dat als de zonwering aangezet wordt, en dan schaduw laat vallen op de Neocoolcam en in principe de zonwering zou moeten stoppen. Vervolgens zakt het zonnetje tot weer op de sensor en zakt de zonwering verder.

Uhm, het is denk ik even wat gedoe met plaatsing van het apparaatje. Maar een stuk simpeler als het werkt :)

Heb je het over:

https://finesmart.nl/products/neo-coolcam-bewegingssensor-v2

Want ik twijfel namelijk of die lux sensoren wel afdoende zijn. Meeste lopen tot 1000 LUX.
Volgens mij deze ook ? (Verlichting Bereik: 0 ~ 1000 Lux).
Misschien een brightness sensor...

• MBgek
ppeterr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:02:
[...]

Als ik het goed begrijp, heb jij dus die sensor zo neergezet. Dat als de zonwering aangezet wordt, en dan schaduw laat vallen op de Neocoolcam en in principe de zonwering zou moeten stoppen. Vervolgens zakt het zonnetje tot weer op de sensor en zakt de zonwering verder.

Uhm, het is denk ik even wat gedoe met plaatsing van het apparaatje. Maar een stuk simpeler als het werkt :)

Heb je het over:

https://finesmart.nl/products/neo-coolcam-bewegingssensor-v2

Want ik twijfel namelijk of die lux sensoren wel afdoende zijn. Meeste lopen tot 1000 LUX.
Volgens mij deze ook ? (Verlichting Bereik: 0 ~ 1000 Lux).
Misschien een brightness sensor...
Dat klopt exact :)
de 0-1000Lux heeft hier mee te maken:
Parameter 5: Ambient illumination Lux Level This parameter can be set a lux level value which determineswhen light sensor is activated. If the ambient illumination levelfalls below this value, and a person moves across or standswithin the detected area, PIR detector will send a Z-Wave ONcommand(i.e. BASIC_SET value = parameter 3#) to anassociated device and activate it.
Size: 2 Byte,
Default Value: 100
0 -1000LUX
Als ik het me goed herinner kan 'ie tot maximaal 15.000, in mijn geval heb ik 12- a 13.000Lux als de zon er vol op schijnt. Zoals gezegd is de polling interval te lang van de Coolcam PIR V2, volgens de handleiding minimaal 60 sec.

• ppeterr
@MBgek

Voor mijn toepassing denk ik dat ik toch liever kies voor Fibaro, dit omdat het compatibel is
met Powerview. Tevens wil ik graag een kant en klaar systeem. Ik denk dat HA mij teveel
tijd gaat kosten over het gehele vlak. Ik denk dat het ook wel lukt met HomeCenter, dit omdat
die ook integratie bied voor google/alexa/IFTTT en dergelijke.

Die Neocoolcam lijkt een geschikte sensor. Ik ga eens kijken of ik die kan testen zonder
dat ik het hele Fibaro spul aanschaf,

• MBgek
Ik zou sowieso voor die Fibaro sensor gaan, die kan immers elke seconde een lux waarde doorgeven, die Coolcam PIR V2 minimaal elke minuut, gevolg is voordat je het scherm kunt stoppen dat 'ie al helemaal naar beneden is.

• ppeterr
@TWKterry @MBgek

Ik ga maar het volgende eens proberen. Ik haal die Fibaro sensor in huis. En ik ga die koppelen aan
mijn bestaande setup. Ik bedacht mij net dat ik hier een harmony hub heb staan, in combi met smartthings
kan ik daar zwave spul aan koppelen. En dan meldingen doen op mijn Echo Show Gen2 schermpje van Alexa.

Als dat werkt, kan ik er bijna wel zeker van zijn dat het ook in Homecenter 3 gaat werken, die heeft tenslotte
al een plugin voor de Powerview shades. Enkel is het dan nog uitzoeken hoe het gaat met de stand van de zon.

Ik heb nog een week of 6 om een werkende test opstelling te maken :)

[ Voor 6% gewijzigd door ppeterr op 03-05-2021 17:42 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Je hebt hier in het geheel geen sensor voor nodig, maar gewoon 2 formules. 1 voor de hoogte van de zon, en 1 voor de positie (noord, zuid etc). Zo regel ik ook dat mijn rolluiken open/dicht gaan als de zon er op staat.

• ppeterr
de Peer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:29:
Je hebt hier in het geheel geen sensor voor nodig, maar gewoon 2 formules. 1 voor de hoogte van de zon, en 1 voor de positie (noord, zuid etc). Zo regel ik ook dat mijn rolluiken open/dicht gaan als de zon er op staat.
Dus als het bewolkt is, gaat ook je rolluik dicht ?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ppeterr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:44:
[...]

Dus als het bewolkt is, gaat ook je rolluik dicht ?
Nee want ik gebruik ook nog de zonnesterkte van buienradar. Moet je internet wel werken op dat moment natuurlijk. Als alternatief zou ik ook nog de zonnepanelenopbrengst van dat moment kunnen gebruiken of een willekeurige lux sensor ergens in het huis.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 03-05-2021 19:49 ]

• ppeterr
de Peer schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:47:
[...]

Nee want ik gebruik ook nog de zonnesterkte van buienradar. En als alternatief zou ik ook nog de zonnepanelenopbrengst van dat moment kunnen gebruiken of een willekeurige lux sensor ergens in het huis.
Oke, dus toch een sensor :) Wat voor controller ? Ook in HA ?

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

ppeterr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:49:
[...]

Oke, dus toch een sensor :) Wat voor controller ? Ook in HA ?
Virtuele sensor ;-)
Ik doe alles in Domoticz

• ppeterr
Goed, leuk die sensor binnen van Fibaro. Dacht die voor de test te kunnen koppelen aan
de harmony hub. Blijkt na nader onderzoek de harmony hub een extender nodig te hebben
voor zwave enzo....

Dus de sensor heb ik :) Powerview komt in een week of 5....nu nog even verder nadenken
over welke controller ik dan daar voor ga gebruiken.

• kasteel
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-03 06:52
Ik ben hier nu mee bezig. Gebruik home assistant met node-red.

https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-sun-position

Hier hou je rekening alle variabelen.

• ppeterr
kasteel schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:33:

Interessant, en vast en zeker goed uit te voeren op die manier.

Enkel ben ik er bijna uit welke controller ik ga gebruiken. En ben ik er wel van overtuigd dat het
voor mij een niet te complexe vorm moet worden. Dus het gaat niet HA worden.
Ik neig eerder toch naar de fibaro HC3. Iets minder tweaker waardig wellicht, en gesloten systeem.
Maar ik vermoed makkelijker en "stabieler" (zonder te veel poespas) voor iemand met minder tijd/kennis.

Maar goed ik ben nog niet helemaal om :) Hang al dagen boven de bestel knop.

• MBgek
kasteel schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:33:

Die Node heb ik even mee zitten stoeien, heb je een voorbeeldje van hoe je 'm toepast in Node-RED?

• ppeterr
Even een kleine update van mijn kant. Ondertussen hangt het spul aan de achterpui.
Ik ben tot nu toe best tevreden. Boel staat in het netwerk, en opzich werkt het behoorlijk.

Volgende stap is de domotica integratie,

• ppeterr
Nog een update, voor wie het interessant vind :)

Ik heb gekozen voor de Fibaro Home center 3. Die draait nu ook. Heb een berg scene's aangemaakt
die allemaal goed werken via Alexa, de App, op de HC3. En fysiek op een zwave in-wall button.

Volgende stap is een LUA scene of Quickapp maken die parameters uitlezen van de Fibaro sensor
of API's van weer en zonstand. Zodat de screens op positie gaan.

Maar misschien wacht ik daar eventjes mee, aangezien ik ook een uitval scherm met somfy IO motor
laat ophangen. Deze laat ik dan waarschijnlijk mee hobbelen in de te maken scene's.
Pagina: 1