Advies voor upgrade of nog +/- 18 maanden wachten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jabadabadoe1
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-12-2021
Ik zoek
Jullie advies of ik moet upgraden of te wachten. Betreft vooral CPU en moederbord.

Ik ben van de week 1 van de gelukkigen geweest die een 6900 XT heeft weten te bemachtigen bij AMD. Mijn oude 1080 TI zal dus uit de pc gaan als alles bevalt. Verder ben ik van plan om op korte termijn een echte 4k, 60 tot max 144hz, gamingmonitor te kopen en niet meer via mijn TV te gamen.

Nieuwe eigenschappen van de 6900 XT zijn AMD Smart Access Memory en PCIe4.0.
I.v.m. mijn huidige systeem dat ik eind 2018 in elkaar heb gezet kan ik echter geen gebruik maken van beide functies.
Ik lees overigens niet altijd even positieve dingen over de impact van SAM op games. En ik lees dat PCIe4.0. vooral impact heeft op het aantal frames. Omdat ik geen echte multiplayer firstpersonshooters speel heb ik weinig belang bij een pc die gigantisch veel frames kan produceren.

Advies over componenten zelf wordt nu uiteraard ook gewaardeerd maar voor nu ben ik vooral benieuwd naar welke argumenten er nog meer zouden zijn om wél of niet te upgraden. Als ik eenmaal een besluit heb genomen zal ik mij zelf eerst nog beter verdiepen in de mogelijkheden.

Wat is je budget?
als ik voor een upgrade ga zat ik te denken aan €300/400 voor een Ryzen 5 5000 CPU en een geschikt moederbord voor ~€150. Mocht ik nog anderhalf jaar wachten om te zien hoe de situatie dan is zal dat bedrag een stuk hoger liggen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Er van uitgaande dat AM5 weer een aantal rondes meegaat heeft mijn voorkeur om ook bij een toekomstige upgrade voor AMD te gaan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zie onderstaande tabel (tabel bevat vooralsnog beide GPU's voor het overzicht, maar de 1080 ti zal dus worden verwijderd).
Ik speel af en toe klassieke spellen die ik afgelopen 10 jaar niet heb kunnen spelen maar vooral AAA single player games. (Thuis)werken doe ik vanaf een oude laptop.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8400 Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenGigabyte Z370-HD3€ 167,61€ 167,61
1VideokaartenAMD Radeon RX 6900 XT€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenEVGA GeForce GTX 1080 Ti SC2 GAMING€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 74,90€ 74,90
1VentilatorenArctic F14 PWM PST, 140mm€ 9,35€ 9,35
1Geheugen internTeam Group Vulcan TLRED416G3000HC16CDC01€ 0,-€ 0,-
1TelevisiesLG 49UH610V Zwart€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 144,90€ 144,90
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 60,60€ 60,60
Totaal€ 641,36

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:53
Op basis van dit clipje xou ik eerst eens kijken hoe het net je huidige set-up gaat, upgraden lijkt niet onmiddelijk noodzakelijk
[YouTube: https://youtu.be/NoetRfEVWeU]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@Jabadabadoe1
In de regel is een snelle CPU nodig als je gamed op 1080P en op een hi-refresh scherm.
Zodra je gaat gamen op 4K maakt het bijna niks meer uit wat voor CPU je hebt.
Dus je i5 is voor nu nog prima.

Kijk maar eens bij de benchmarks:
reviews: Processor Best Buy Guide - De beste cpu's in april 2021

Persoonlijk zou ik enkel upgraden als je je oude CPU en Mobo goed kan verkopen. Dan krijg je nog een gedeelte van je geld terug krijgen en is een upgrade beter te verantwoorden.
Eventueel kan je in de toekomst je i5 nog upgraden naar een tweedehands i7 die op je huidige moederbord kan draaien.
Maar nu eerst lekker je 6900XT installeren, een 4K scherm kopen en kijken hoe dat gaat.
Moederborden en CPU's zullen ook wel last krijgen van de tekorten maar zullen nooit zo schaars worden als de andere onderdelen omdat ze niet bruikbaar zijn voor mining.

[ Voor 73% gewijzigd door chrisborst op 01-05-2021 14:39 ]

• Jabadabadoe1
chrisborst schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:28:
@Jabadabadoe1
In de regel is een snelle CPU nodig als je gamed op 1080P en op een hi-refresh scherm.
Zodra je gaat gamen op 4K maakt het bijna niks meer uit wat voor CPU je hebt.
Dus je i5 is voor nu nog prima.

Kijk maar eens bij de benchmarks:
reviews: Processor Best Buy Guide - De beste cpu's in april 2021

Persoonlijk zou ik enkel upgraden als je je oude CPU en Mobo goed kan verkopen. Dan krijg je nog een gedeelte van je geld terug krijgen en is een upgrade beter te verantwoorden.
Eventueel kan je in de toekomst je i5 nog upgraden naar een tweedehands i7 die op je huidige moederbord kan draaien.
Maar nu eerst lekker je 6900XT installeren, een 4K scherm kopen en kijken hoe dat gaat.
Moederborden en CPU's zullen ook wel last krijgen van de tekorten maar zullen nooit zo schaars worden als de andere onderdelen omdat ze niet bruikbaar zijn voor mining.
Ik heb alles net in een dal gekocht (in ieder geval voor de gigantische prijspiek eind 2018), als ik op vraag en aanbod kijk is hetgeen is er nu nog voor zou krijgen maar 50 lager dan ik betaald heb voor de CPU en mobo.

Prijzen voor de andere onderdelen slaan idd nergens op. Heb de voeding voor 80 euro gekocht, is nu 144.... 80% prijsstijging 8)7

• Jabadabadoe1
martyw schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:14:
Op basis van dit clipje xou ik eerst eens kijken hoe het net je huidige set-up gaat, upgraden lijkt niet onmiddelijk noodzakelijk
[YouTube]
Nice, dat is inderdaad een hele goede vergelijking.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Op 4K word toch je graka de bottleneck.

Persoonlijk zou ik eerst een wat doen aan die tv van je.

pricewatch: LG OLED48CX6LB Zwart
Ook 4K, maar dan OLED. 120hz Gsync/freesync/VRR HDMI 2.1 inputs
Dat is een upgrade wat je daadwerkelijk gaat zien. Pluspunt is ook nog eens dat het voor meer als alleen pc gaat gelden. Want ook tv en dingen als Netflix gaan daar baat bij hebben.

PC onderdelen zou ik gewoon mee wachten qua upgrade totdat de markt weer afgekoelt is.

[ Voor 8% gewijzigd door arbraxas op 01-05-2021 15:04 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Pagina: 1