Vloerverwarming apart regelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Wij hebben een woning uit 1955 en ik probeer ons gasverbruik wat te verminderen. Buiten wat extra isolerende maatregelen, zou ik graag de vloerverwarming beneden apart willen aansturen van de 2 bovenverdiepingen met radiatoren. Die branden nu ook altijd als we het beneden aangenaam willen hebben en volgens mij is dat wat zonde van de energie. Bijgevoegd de vloerverwarmingsinstallatie. Hij wordt aangestuurd via de CV ketel, een Atag A 244C waaraan een Nest thermostaat hangt.
Hoe kan ik zorgen dat beneden de vloer lekker warm wordt, maar boven de radiatoren niet lopen te brullen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPYEiRrT2nbC2Ppon5helsDKonk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzheujF5N4F4LNhhRrO5psNs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJKcTQRfP7wJyerYa28UsTllBPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXqinS9fY6vNWjb8aBm4TBQB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:55
ChinaGeek schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:14:
[…]
Hoe kan ik zorgen dat beneden de vloer lekker warm wordt, maar boven de radiatoren niet lopen te brullen?
[…]
De radiatoren boven dichtdraaien :+

Er zijn tal van opties, maar dat vergt wel de nodige investering. Je zou kunnen denken aan de installatie van een zonneklep, motoren op je vloerverwarmingsgroepen, slimme knoppen op je radiatoren en combinaties ervan.

Maar, wat heb je zelf al gevonden en waar loop je tegenaan? Er is hier op tweakers genoeg over te vinden namelijk.

Edit: ter aanvulling, ik heb dezelfde situatie maar ik wil juist boven (beter/gestuurde) kunnen verwarmen en beneden niet. Mijn conclusie is dat ik het de investering niet waard vind. Maar jij wil gewoon boven de warmte afknijpen, dus dan adviseer ik je de radiatoren daar dicht te draaien.

Vraag me trouwens wel af hoeveel graden je aanvoer is, want met de lage temperatuur bij vloerverwarming worden de klassieke radiatoren boven echt niet extreem warm.

[ Voor 27% gewijzigd door cryptapix op 01-05-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Eerste vraag: waarom staan de radiatoren boven open? Meestal zijn dat slaapkamers en daar staat de verwarming vaak uit. Een eenvoudige oplossing kan zijn om programmeerbare thermostaatkranen boven te monteren in ruimtes waar je warmte nodig hebt. Die programmeer je zodat de radiator alleen open gaat wanneer dat gewenst is. Als de CV dan ook aan is, worden de radiatoren ook warm.
En als je het echt per ruimte wilt kunnen bepalen, zal je naar iets geavanceerder moeten zoals Honeywell Evohome.

[ Voor 10% gewijzigd door Microkid op 01-05-2021 11:29 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Als ik ze allemaal dicht draai gaat mijn cv ketel de stress in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ChinaGeek schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:29:
Als ik ze allemaal dicht draai gaat mijn cv ketel de stress in...
Dan moet je er 1 open laten, bijv de badkamer, of een bypass laten installeren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:42
Als je boven radiatoren dicht gaat draaien moet je eigenlijk de CV pomp ook omlaag zetten omdat de flow veel te hoog is waardoor leidingen gaan fluiten of de ketel in storing vliegt inderdaad, ook vermogen limiteren en booster uit kan zeker helpen, daarnaast kun je de watertemperatuur omlaag zetten het is nergens voor nodig om 80c water naar je vloerverwarming te sturen, dat kan probleemloos op 65c of nog lager.

Vloerverwarming als hoofdverwarming hoort eigenlijk altijd een bypass op, dat is een verkeerde besparingregel wat men wel eens toepast.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 01-05-2021 11:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Ik denk dat er geen bypass op zit. Vvw is geplaatst door de aannemer die ook de uitbouw gemaakt heeft. Cv staat al op 55 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Bypass installeren, boven thermostatische kranen zodat je die netjes kunt instellen (standje vries net niet het bed uit; of onzuiniger naargelang de vrouw klaagt). Als de badkamer ook met radiatoren is, kan je daar een programmeerbare thermostatische kraan op zetten, zodat die lekker warm is wanneer nodig.

Je spreekt van radiatoren die brullen, als de radiatoren te snel warmen kan je ze best waterzijdig inregelen, ook kan je (als het vlot genoeg warm wordt overal) de aanvoertemperatuur nog wat verder verlagen, als je veel bijgeisoleerd hebt kan je soms met 45° op te grote radiatoren nog voldoende warmte krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
We gaan rond of na de zomer de badkamer aanpakken, ik denk dat we dan gelijk maar wat TADO knoppen erop moeten gaan zetten en een bypass moeten laten aanleggen. Denk dat dat makkelijkste en snelste besparing op gaat leveren.
In de tussentijd ga ik de aanvoertemperatuur nog wat verder verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Is het trouwens nog de moeite om de thermostaat van de vloerverwaming wat hoger te zetten? Die staat nu op 38 graden en bij een wat hogere temperatuur in de vloerverwarming zal het huis ook sneller opwarmen. En omdat het CV water toch al 45 graden is, scheelt dat wellicht ook nog in het totale energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
ChinaGeek schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:56:
Is het trouwens nog de moeite om de thermostaat van de vloerverwaming wat hoger te zetten? Die staat nu op 38 graden en bij een wat hogere temperatuur in de vloerverwarming zal het huis ook sneller opwarmen. En omdat het CV water toch al 45 graden is, scheelt dat wellicht ook nog in het totale energieverbruik?
Kijk eens op de thermometer van de verdeler, op je foto zit je op 25°. Het is een mengverdeler, wellicht zonder inregelmogelijkheid, dus hij mengt 'veel' retourwater uit de vloer met 'weinig' warm aanvoerwater, die zal zeer waarschijnlijk niet beperkt worden door de thermostaat op 40°. Ik zou er voorlopig afblijven.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Nog even terugkomend hierop, als ik de badkamer ga laten doen, wil ik dus een bypass laten plaatsen en daarna de radiatoren boven met slimme knoppen bedienen. Maar ik krijg niet helemaal helder hoe ik die onafhankelijk van de thermostaatgestuurde vloerverwarming beneden kan aansturen. Ik wil dus eigenlijk dat de ruimtes boven ook naar de op de thermostaatknop ingestelde temperatuur gaan als er beneden geen warmtevraag is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26
mr_evil08 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:40:
Als je boven radiatoren dicht gaat draaien moet je eigenlijk de CV pomp ook omlaag zetten omdat de flow veel te hoog is waardoor leidingen gaan fluiten of de ketel in storing vliegt inderdaad, ook vermogen limiteren en booster uit kan zeker helpen, daarnaast kun je de watertemperatuur omlaag zetten het is nergens voor nodig om 80c water naar je vloerverwarming te sturen, dat kan probleemloos op 65c of nog lager.
Dat is een advies wat ik vaker hoor, maar wat niet zomaar altijd mogelijk is. Veel vloerverwarming-verdelers die bedoeld zijn voor hoge temperatuur-verwarming werken niet automatisch goed met een lage-temperatuur-aanvoer of een beperkte flow, omdat hiermee de mengverhouding tussen aanvoer en retour in de verdeler mogelijk ongunstig wordt en de vloer dus niet warm. Het is wel goed om te testen of het werkt, want het kan een gunstig effect op je verbruik hebben, maar zeggen "het is nergens voor nodig om 80c water naar je vloerverwarming te sturen", is te stellig, het kan wel degelijk nodig zijn voor een juiste werking van je verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
phYzar schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:59:
[...]

Dat is een advies wat ik vaker hoor, maar wat niet zomaar altijd mogelijk is. Veel vloerverwarming-verdelers die bedoeld zijn voor hoge temperatuur-verwarming werken niet automatisch goed met een lage-temperatuur-aanvoer of een beperkte flow, omdat hiermee de mengverhouding tussen aanvoer en retour in de verdeler mogelijk ongunstig wordt en de vloer dus niet warm. Het is wel goed om te testen of het werkt, want het kan een gunstig effect op je verbruik hebben, maar zeggen "het is nergens voor nodig om 80c water naar je vloerverwarming te sturen", is te stellig, het kan wel degelijk nodig zijn voor een juiste werking van je verdeler.
Als je boven radiatoren dichtdraait wordt je flow in de CV installatie hoger, hoe meer "gaten" je dichtzet hoe hoger de flow wordt, heb je een bypass dan "fluiten" je leidingen niet inderdaad maar dan ga je in record tempo warm water terugsturen de ketel in en krijgt het onvoldoende tijd om af te koelen in je CV traject wat dus zonde is van je HR redement.

Bij mij gingen de leidingen zelfs "fluiten" toen ik zaken ging dichtzetten pomp van stand 3 op 1 gezet en het was opgelost(en uiterraard vermogen begrenst op de ketel anders ging de ketel te snel pendelen omdat het als een gek naar de gewenste watertemp wilde gaan).

Niet goed functionerende vloerverwarming zie je heel snel aan aanvoer& retourmeter erop, als je nog steeds 35a 40c (wat al extreem hoog is) ziet is er niks aan de hand en zal je vloer prima warm zijn.

Je vloerverwarming verdeler heeft een eigen traject met eigen pomp die flow wijzig je daar niet mee.

HT verdeler kan issues geven maar in praktijk kan verlaging richting 60C en bij LTV verdelers richting 40c enige wat je kan krijgen is dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan waardoor in pendelstand schiet(je ingestelde max temp werd bereikt).

mengverdeling zou niets mogen wijzigen dat regelt je pomp op de vloerverwarmingsverdeler zelf.
Wordt je vloer niet warm zie je dat ook op je verdeler temperatuur terug.

We hebben het hier niet over passieve verdelers.

@ChinaGeek Kijk even of je ketel "openhaard" functie ondersteund, wordt ook wel zoneregeling genoemt dan hang je een 2e thermonstaat aan je ketel voor boven en vaak plaats je dan ook een 2 weg klep er tussen, de thermonstaat wat warmte vraagt laat de ketel starten.

Een bypass is zeker nodig als al jouw radiatoren/vloerverwarming een eigen thermonstaat hebben wat de boel kunnen "knijpen" want je wil niet hebben dat alles tegelijk dicht gaat dat zou betekenen dat je overstort los zal gaan en dat is niet prettig als je dat meemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 11-05-2021 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:08:
[...]

Als je boven radiatoren dichtdraait wordt je flow in de CV installatie hoger, hoe meer "gaten" je dichtzet hoe hoger de flow wordt, heb je een bypass dan "fluiten" je leidingen niet inderdaad maar dan ga je in record tempo warm water terugsturen de ketel in en krijgt het onvoldoende tijd om af te koelen in je CV traject wat dus zonde is van je HR redement.

Bij mij gingen de leidingen zelfs "fluiten" toen ik zaken ging dichtzetten pomp van stand 3 op 1 gezet en het was opgelost(en uiterraard vermogen begrenst op de ketel anders ging de ketel te snel pendelen omdat het als een gek naar de gewenste watertemp wilde gaan).

Niet goed functionerende vloerverwarming zie je heel snel aan aanvoer& retourmeter erop, als je nog steeds 35a 40c (wat al extreem hoog is) ziet is er niks aan de hand en zal je vloer prima warm zijn.

Je vloerverwarming verdeler heeft een eigen traject met eigen pomp die flow wijzig je daar niet mee.

HT verdeler kan issues geven maar in praktijk kan verlaging richting 60C en bij LTV verdelers richting 40c enige wat je kan krijgen is dat de ketel zijn warmte niet kwijt kan waardoor in pendelstand schiet(je ingestelde max temp werd bereikt).

mengverdeling zou niets mogen wijzigen dat regelt je pomp op de vloerverwarmingsverdeler zelf.
Wordt je vloer niet warm zie je dat ook op je verdeler temperatuur terug.

We hebben het hier niet over passieve verdelers.

@ChinaGeek Kijk even of je ketel "openhaard" functie ondersteund, wordt ook wel zoneregeling genoemt dan hang je een 2e thermonstaat aan je ketel voor boven en vaak plaats je dan ook een 2 weg klep er tussen, de thermonstaat wat warmte vraagt laat de ketel starten.

Een bypass is zeker nodig als al jouw radiatoren/vloerverwarming een eigen thermonstaat hebben wat de boel kunnen "knijpen" want je wil niet hebben dat alles tegelijk dicht gaat dat zou betekenen dat je overstort los zal gaan en dat is niet prettig als je dat meemaakt.
Ik heb de A244C van Atag dus, maar kan nergens iets over een haardmodus vinden, dus ben bang dat dat hem niet gaat worden en ik veroordeeld ben tot de huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ChinaGeek schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Ik heb de A244C van Atag dus, maar kan nergens iets over een haardmodus vinden, dus ben bang dat dat hem niet gaat worden en ik veroordeeld ben tot de huidige situatie.
Er zijn ook losse setjes te krijgen zoals de Honeywell Evohome zoneregeling, zoek even op Tweakers genoeg topics over te vinden.

Wel zorgen dat je een bypass laat installeren in de CV systeem als je daarmee aan de slag gaat(als je dit plaatst op alle radiatoren/vloerverwarming natuurlijk).

Pagina: 1