Ik ga hier even neerpennen wat anderen ongetwijfeld ook denken.
Je bent begonnen met een topic over een adpromo die faalt op een Windows server waarin duidelijk wordt dat je geen ervaring hebt met Windows server systemen. Wanneer duidelijk werd dat je die AD server niet eens nodig zou hebben en de vraag werd gesteld wat je exact wenst te bereiken geef je niet langer thuis en even later verschijnt dit topic.
Hierin kunnen we duidelijk zien dat je ook weinig ervaring hebt met het beheer van Linux systemen of het duidelijk omschrijven van je problemen en meegeven van details. Linux is een hitt or miss als het op wifi aankomt. Met de juiste netwerkkaart is het geen enkel probleem, met een niet ondersteunde kaart is het zeer problematisch tot onmogelijk om het werkende te krijgen.
Programmeren is een totaal andere wereld dan systemen opzetten en beheren. En mag je leren? Uiteraard. Maar als je help wenst, dan verwachten we hier een pak meer details dan wat je op dit moment geeft en verwacht aub ook niet dat we alles voor je gaan voorkauwen. We willen meedenken en je in de juiste richting wijzen, maar we zijn zeker geen lesgevers.
En als je spreekt over dat soort van kosten voor servers, dan vraag ik me echt af wat je exact wenst te bereiken, dan lijkt het mij iets dat niet onbelangrijk is voor je werkgever en moet je ook de vraag durven stellen: is dit een project dat je wenst te doen door iemand die nog de basics moet leren van systeembeheer?
En dan nu een tip die ik je zal meegeven: je hebt nu een netwerkkabel erin zitten, begin je installatie even van voor af aan en kijk of je in de installer al een IP adres krijgt. Dan heb je dat probleem al achter de rug. En Ubuntu zal je na installatie per default geen root toegang geven, daarvoor heb je sudo.
No keyboard detected. Press F1 to continue.