Dakbeschot zacht en dik na lekkage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 09:56
Goedemorgen,

Bij het opknappen van een zolderkamer ben ik tegen een probleem aangelopen (zie foto). Hier is vroeger lekkage geweest, en de plaat is (misschien wat minder goed te zien op de foto) zacht en opgezwollen. Ik wist toen ik het huis kocht dat er lekkage was geweest, maar dat zou zijn opgelost. Nu ik de afwerking (piepschuim en gaatjesmdf) heb weggehaald, loop ik hier tegenaan. Ik heb het idee dat het geen rot is, maar dat weet ik niet zeker. Achter deze plaat zit zo ver ik weet enkel nog het bitumen.
Ik twijfel of ik dit zelf kan oplossen, of er beter iemand bij kan halen. In ieder geval is mijn vraag:
- hoe groot is mijn probleem, aangezien dit het dakbeschot betreft

Wat handig is om te weten:
- Vorig jaar een nieuwe bitumen dakbeddeking gekregen. Daarbij zijn ze hier niet tegen aangelopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_FF8aizGYsdFj8QaAKbXo-NDGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjVhNpa92eCF5096zsZRTNRT.jpg?f=fotoalbum_large

Vriendelijke groet,

Billes

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:01
Als het materiaal helemaal droog is en de balken zijn nog netjes zou ik me er niet heel druk om maken. Ik zou er een plaatje tegenaan zetten om te voorkomen dat het verder door gaat hangen. Prima moment ook om het dak van extra isolatie te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billes
Dank je wel voor je reactie. Het is helemaal droog en ervaar geen problemen met de balken. Idee was om 3mm multiplex aan het dakbeschot te bevestigen en dit netjes af te werken. Doordat dit gedeelte opgezwollen en zacht is, gaat dat daar niet lukken en daar zal ik dus iets anders voor moeten bedenken. Wellicht met 'plintjes' tegen de balken/zijkant.

Isolatie durf ik (en ook geen bedrijf dat ik heb gevraagd) van de binnenkant aan door de dampdichtheid van het bitumen. Dit idee heb ik daarom inmiddels laten varen, maar dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-08 16:56
het is geen rot maar is wel vermoldt zoals dat het heet de lijm is losgelaten door de lakge.
hoe je dit moet oplssen ? dat hadden ze bij het herstellen van de lekage moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billes
miciel schreef op zondag 2 mei 2021 @ 01:23:
het is geen rot maar is wel vermoldt zoals dat het heet de lijm is losgelaten door de lakge.
hoe je dit moet oplssen ? dat hadden ze bij het herstellen van de lekage moeten doen.
Dank voor je reactie, Miciel. Maar helaas heb ik aan de oplossing nu niet meer zo veel, aangezien de lekkage jaren geleden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 00:15
Zeker dat dit je dakbeschot is en niet nog een extra laag MDF achtig spul dat eronder zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billes
@Pizza_Boom Nee, dat weet ik niet zeker. Weet wel dat er op gelopen is op het moment dat er nieuw bitumen op het dak kwam, maar dat er niets is gemerkt. Ik twijfel nu om het er zelf van binnenuit af te halen en een nieuwe plaat tegenaan te zetten. Weet alleen niet hoe goed ik het vast kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lang leve dakbeschot van spaanplaat. Dat spul zet uit wanneer het nat wordt, krimpt helaas niet weer terug wanneer het droogt. De stevigheid gaat er daarmee ook uit.

Wil je het goed doen dan moet je de getroffen plaat vervangen, dus pannen er af, panlatten er af, plaat vervangen en in omgekeerde volgorde de boel er weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billes
Helaas zitten er geen dakpannen op maar bitumen, wat ik er niet zo even af kan halen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Aan de andere kant van de plaat zit dus meteen het bitumen?
Zou sowieso het gedeelte van boven het getroffen gebied ook eens inspecteren.
Billes schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:25:
Dank je wel voor je reactie. Het is helemaal droog en ervaar geen problemen met de balken.
Ik heb de afgelopen tijd amper regen gezien, dus nu 'droog' geeft niet veel zekerheid

[ Voor 19% gewijzigd door bombadil op 02-05-2021 21:38 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billes
@bombadil Ik weet niet zeker of er direct bitumen aan de andere kant zit, maar veel kan het niet zijn: hooguit een andere dunne plaat. Bedoel je met 'boven het getroffen gebied' het gedeelte dat nog bedekt is met 'gaatjes-mdf' op de foto? Dat heb ik er ook afgehaald en daar is een kleiner stuk ook getroffen. Niet tot de nok van het dak o.i.d.

Wat betreft het droog zijn: het probleem is jaren geleden ontstaan, daar ben ik zeker van. Geen garantie dat er nu geen problemen kunnen zijn, maar vrijwel zeker dat het er nu geen problemen meer zijn betreffende lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vsnah
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:03
Een vochtmeter er insteken voor de zekerheid. En als het droog is in een goede verf zetten die er helemaal intrekt.
Pagina: 1