Hoe audio versterken voor speakers in verschillende zones

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-10 11:08
Hoi Tweakers!

In ons kunstencentrum werden er bij de bouw 20 speakerkabels getrokken voor een toekomstige uitbreiding.

De speakerkabels lopen van de technische kamer naar verschillende ruimtes in het gebouw.

We willen deze nu graag benuttigen voor omroep of wat achtergrondmuziek.

In de technische kamer hebben we reeds een zonemixer met 6 gebalanceerde XLR mono uitgangen en zouden iedere uitgang met één of meerder speakers moeten kunnen koppelen.

Welke (versterkers) kunnen we hiervoor het beste gebruiken? We houden het graag zo budgetvriendelijk mogelijk :)

Alvast dank!

Beste antwoord (via CoolPlay op 03-05-2021 12:44)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 14:51

Jag

CoolPlay schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Ongeveer 15 ruimtes. Iedere ruimte heeft meestal 1, soms 2 speakers. De kabellengte naar de technische kamer ligt tussen de 10 a 50 meter. Dit verschilt uiteraard per ruimte.

Het is niet de bedoeling dat we per ruimte of speaker moeten kunnen kiezen wat er wordt afgespeeld. We zouden alle ruimtes of speakers willen verdelen in ongeveer 6 zones.

We dachten dit op te lossen met een Behringer X-Air XR18 mixer in combinatie met een reeks EPQ304 versterkers. Is dat een goed idee?
Ik ben niet bekend met de voordelen/nadelen van een 100v systeem. De kabels liggen er allemaal al. Kunnen we dan nog steeds voor een 100V systeem gaan?
Die Behringer zal waarschijnlijk prima voldoen en is zeer betaalbaar. Behringer is niet echt een merk wat erg geschikt is voor het on the road life, maar in een vaste installatie zal het waarschijnlijk een stuk langer mee gaan :). Je kan ook alles samen in een rack hangen, dat is ook wel een voordeel.

De Dayton, sympathiek merk, die @ronnie vd noemt kan natuurlijk ook.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Heb je een idee over het budget? Wat voor speakers komen eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
Jag schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:49:
Heb je een idee over het budget? Wat voor speakers komen eraan?
Hey Jag! Er komen full-range Polk Atrium speakers aan. Moet ook enkel dienen voor wat achtergrondmuziek of om iets om te roepen :)

Budget voor de versterkers hadden we rond 1000 euro gedacht. Iets goedkoper is zeker welkom, iets duurder is eventueel ook mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17
Zijn het veel verschillende ruimtes? Wil je bij het doen van omroepen nog kunnen selecteren uit verschillende ruimtes?

Hoe lang zijn de kabels? Is gebruik maken van 100V speakers niet handiger?

[ Voor 24% gewijzigd door MerijnB op 01-05-2021 13:16 ]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
MerijnB schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:15:
Zijn het veel verschillende ruimtes? Wil je bij het doen van omroepen nog kunnen selecteren uit verschillende ruimtes?

Hoe lang zijn de kabels? Is gebruik maken van 100V speakers niet handiger?
Ongeveer 15 ruimtes. Iedere ruimte heeft meestal 1, soms 2 speakers. De kabellengte naar de technische kamer ligt tussen de 10 a 50 meter. Dit verschilt uiteraard per ruimte.

Het is niet de bedoeling dat we per ruimte of speaker moeten kunnen kiezen wat er wordt afgespeeld. We zouden alle ruimtes of speakers willen verdelen in ongeveer 6 zones.

We dachten dit op te lossen met een Behringer X-Air XR18 mixer in combinatie met een reeks EPQ304 versterkers. Is dat een goed idee?
Ik ben niet bekend met de voordelen/nadelen van een 100v systeem. De kabels liggen er allemaal al. Kunnen we dan nog steeds voor een 100V systeem gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:17
Ik ben geen electro technicus, en kan dus niet goed onderbouwd uitleggen waarom je wel of niet voor 100V zou willen kiezen en wat de gevolgen daarvan zijn. De rede dat ik het vraag is omdat ik vanuit mijn werk zeer regelmatig met omroepsystemen te maken heb en die vaak met 100V luidsprekers werken en ik hoopte dat er iemand met electro technische kennis kan aanhaken om hierin te duiden.

Je moet je denk ik afvragen of je een hifi set zoekt waar je mee kunt omroepen, of een omroepsysteem waar je ook muziek mee kunt afspelen. In geval van dat laaste zou je kunnen kijken of je ergens iets in de trend van een Bosch Plena oid zou kunnen vinden.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De speakers zijn er wellicht al. Bovendien lijken me de transmissie verliezen niet relevant op dit soort afstanden. Voor PA toepassingen wordt ook niet zelden 50m speaker kabel gebruikt.

@CoolPlay is die 1000euro voor alle versterkers samen? Dat gaat wel erg lastig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:52
Thomson heeft wel wat oplossingen:

https://m.thomann.de/nl/i...s.html?keyFeature_51549=4

https://m.thomann.de/nl/t...htm?o=0&search=1619944238

Deze is nog veel mooier!:

https://www.soundimports....AIFWmqyV4liRoCkmoQAvD_BwE

[ Voor 32% gewijzigd door ronnie vd op 02-05-2021 10:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

CoolPlay schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Die Behringer zal waarschijnlijk prima voldoen en is zeer betaalbaar. Behringer is niet echt een merk wat erg geschikt is voor het on the road life, maar in een vaste installatie zal het waarschijnlijk een stuk langer mee gaan :). Je kan ook alles samen in een rack hangen, dat is ook wel een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolPlay
Jag schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:33:
[...]

De EPQ304 lijkt me inderdaad een prima oplossing. Hij zal niet mega-hard gaan, maar dat is niet nodig in dit geval ;)
Pagina: 1